Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bra stålammo?

Featured Replies

Publicerat
1 minute ago Hipshot sa:

Vilken plugg 5/32 skjuter du? Om du skjutit så länge med detta recept så gissar jag att du känner dej komfortabel med det och nöjd med resultatet? Varför måste du lära om menar jag? 

4/32 fungerar utmärkt tycker jag.. Men jag undrar om inte ditt originalrecept fungerar bättre i många lägen? Hade en skadad and i förrgår i ett viltvatten, den simmade i u-läge dvs extremt lågt i vattnet. Den fick 2 st Wetland 4/28 men simmade vidare.. tills jag petade i en 4/32.. då slutade den simma. Avståndsmässigt.. strax under 35 meter.

Det är rätt klent m kråkorna nu, skjuter mest korp och kajor i anläggningen men ännu så länge tycker jag 6/28 fungerar utmärkt. Det är lite knixigt, måste få bud på ngr kråkor bortom 35 för att på allvar få en känsla om hur pluggen fungerar, dessa skott har jag inte så många ännu. Det handlar dels om effekt, har en begränsad budget när jag får köpa plugg på faktura och vill då ha maximalt antal plugg per gång. Dessa jag köpte nu gav mej 500 plugg extra jämfört med om jag köpt vanlig jaktplugg dvs 4/32. Fick jag välja utan hänsyn så skulle jag nog köra 5/32 till kråkorna men dessa hittade jag inte till rimligt pris sist jag handlade in.

Jag behöver lära om för att  EU har bestäm att jag inte får använda BLYpatroner mera......

• Svar 158
  • Visningar 15k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• För att glädja Clutten lite så har jag slaktat en av bornaghisarna som Galne skjutsar upp från Blekinge.  28 gr (172 hagel), 1.56 gr grönaktigt krut, slitsad förladdning ca 40 mm. Fin finish på hyls

• Fortsätter på Bornaghispåret men för stål i kaliber 16 SSE - Skytteservice Enkoneryd kommer att göra ett försök att beställa hem Bornaghi 16/70 26g i nr 3 (Italiensk numrering men motsvarar ca us

• Nä de vore ju trist om du fick lära dig något om just träffbilder,  men det är i vart fall bekvämt då det alltid är fel på skotten ✌️😜✌️

Posted Images

Publicerat

Aha!!

Usch.. lite för nyvaken här, borde insett det.. sorry :rolleyes:

Publicerat
På 2023-08-27 at 22:18 Hipshot sa:

Inte en susning.. kan man använda magnetospeed på hagelbrakare? En gång i alla fall?

Jag sålde defakto min magneto speed till  PMT för att den inte gillade min piprekylerande auto 5 , men innan funkade det med Fabarm auton 

Publicerat
På 2023-08-29 at 06:30 Mr P sa:

Sköt 5 serier sporting i går kväll, så jo, det händer.

Blir lätt bakom på dom snabbaste längsta duvorna så det finns att träna på.

Grejen är att jag använt 32/5 bly till allt mellan ejder och vigg i 40 år och nu behöver jag lära om. 32/4 stål finns redan i skåpet för utvärdering, så får se hur det funkar. 28/6 känns spontant lite klent på kråkor, men jag har inte provat. Har lite 32/5 jag tänkt prova, kanske överdrivet?

Jag skjuter nästan enbart sjöfågel som jag gjort i över 40 år och jagar lite annorlunda idag än för 40+ år sedan.  32g stål är i sammanhanget en relativt tung laddning och om farten drivs upp så kan dom bli jobbiga i rekylen, men om dom håller sig inom 415-430ms är är dom rätt drägliga.  Sen om du tränar Sporting kan du med fördel använda 6:or  på de långa hållen för att mer efterlikna jakthagel . När det kommer till framför eller bakom får man ofta höra si och så många  årlängder , och det betyder bara att den som säger det inte har en susning om hur medellängden på en åra är. Jag brukar svara på frågan ” Hur långt låg du framför ”  med  ” Max 4 fingrar om jag sträcker ut armen ”  och i mitt fall och fingrar ger det 7meter på 50 meter, och det kollas enkelt med att mäta ut 50meter från ett träd, sedan får en kamrat ta ett mätband från trädet och så håller man upp 4 fingrar och så mäter man vad avståndet mellan de ihopsatta fingrarna blir genom att syfta med kamraten och mätbandet.  Jag har tillgång en mkt fin bana i min kommun där det går  med de ca 15-16 kastarna att få fina sidoduvor på över 50m om så vill och det funkar med stål .  Vi är ju lite tagna på sängen nu med denna påtvingade situation och riktig erfarenhet vad som funkar när det blir avstånd uppåt 40-40+ är sällsynt, dock matas vi hela tiden att inte skjuta över 25 meter för då är stål värdelöst och att den och den patronen är bra medans andra inte ens dödar råttor. 

Publicerat

Fast stålet har i ärlighetens namn utvecklats och blivit bättre.. dvs laddningarna harmoniserar bättre. Till klenare vilt har jag inga problem att ställa om helt. Nu har jag ngr tusen blypuppor att tugga igenom först..vilket lär ta ett tag.

Publicerat

Har skjutit en del hare med stål, inget jag tycker är roligt, kört både de lila ( hyperspeed) från GB och blindside från win, att träffa var inte svårt men det dog dåligt, ohemult mycket päls med in i kroppen/musklerna och 4:or slog inte ens genom pälsen, skallskott fungerade som alltid bättre, även om de ger rätt osmakliga scener under dödens inträde.

Jag gillar inte stål, kommer nog aldrig att göra det, acceptera, jo men visst, väntar på att få ladda tss till en kaliber 20 och få exeptionell effekt i vilt. /C 

Publicerat

Så om det här ska trattas ner tillsammans med all annan information som cirkulerar och baserat på normalpatron.

Svart-, vit-, och övrig fågel under fasan/and storlek samt övrigt tillåtet vilt i storlek med kanin -> 28g stålsexa 6:à med hastighet kring optimalt 420-440 m/s och kvart till halvchoke.

And/fasan och större pippi, samt i övrigt tillåtet hagelvilt (rådjur?) -> 32g stål 4:à i hastigheter och choke enligt ovan. 

Lägre hastighet än 400m/s -> mindre död, obra!
Högre hastighet  än 440m/s -> aj i axeln, huvudet och tandläkarräkning om en pangar mer än två skott var 6:e palmsöndag. 

Mindre choke än (skeet?)/kvart påverkar träffbilder negativt dvs mer randhagel/luckor. 
Mer choke än halv -> högre tryck och risk för dåliga träffbilder och/eller onödigt söndertrasat vilt. 

Rätt uppfattat?

Om så, vad har vi då för kul att handla på svenska marknaden som matchar?

Publicerat
1 hour ago Christian N sa:

Har skjutit en del hare med stål, inget jag tycker är roligt, kört både de lila ( hyperspeed) från GB och blindside från win, att träffa var inte svårt men det dog dåligt, ohemult mycket päls med in i kroppen/musklerna och 4:or slog inte ens genom pälsen, skallskott fungerade som alltid bättre, även om de ger rätt osmakliga scener under dödens inträde.

Jag gillar inte stål, kommer nog aldrig att göra det, acceptera, jo men visst, väntar på att få ladda tss till en kaliber 20 och få exeptionell effekt i vilt. /C 

Jag har provat klämma olika hagel i skruvstäd.

Bly blev platt, vismut blev pulver, stål fick lite hack i sig och med tungsten blev det gropar i skruvstädet.

Efter det är jag inte så sugen att använda tungsten på markmål, dom måste studsa som......

Publicerat
14 hours ago Christian N sa:

Dryftade med Herr Hassel som dags då hade erfarenhet av ca 800 nedlagda fältharar med hagel,  och det vi diskuterade var Nickel vs opläterade hagel då harens fina päls nästan beter sig som en ” kevlarväst”  

Tennpläterade Stålhagel vill jag se i framtiden 

Publicerat
13 hours ago Johan1986 sa:

Så om det här ska trattas ner tillsammans med all annan information som cirkulerar och baserat på normalpatron.

Svart-, vit-, och övrig fågel under fasan/and storlek samt övrigt tillåtet vilt i storlek med kanin -> 28g stålsexa 6:à med hastighet kring optimalt 420-440 m/s och kvart till halvchoke.

And/fasan och större pippi, samt i övrigt tillåtet hagelvilt (rådjur?) -> 32g stål 4:à i hastigheter och choke enligt ovan. 

Lägre hastighet än 400m/s -> mindre död, obra!
Högre hastighet  än 440m/s -> aj i axeln, huvudet och tandläkarräkning om en pangar mer än två skott var 6:e palmsöndag. 

Mindre choke än (skeet?)/kvart påverkar träffbilder negativt dvs mer randhagel/luckor. 
Mer choke än halv -> högre tryck och risk för dåliga träffbilder och/eller onödigt söndertrasat vilt. 

Rätt uppfattat?

Om så, vad har vi då för kul att handla på svenska marknaden som matchar?

Om du använder stål i Danmark som går under 400 är mot lagen

Publicerat
12 hours ago Mr P sa:

Jag har provat klämma olika hagel i skruvstäd.

Bly blev platt, vismut blev pulver, stål fick lite hack i sig och med tungsten blev det gropar i skruvstädet.

Efter det är jag inte så sugen att använda tungsten på markmål, dom måste studsa som......

Betänk då att överlöparna i jaktförbunden vill förbjuda användandet av plast i förladdningar  med dina TTS iakttagelser 

Publicerat

Jag har även skjutit en del US 2 stål då jag köpte us 2 & 4 fr Tyskland  föl länge sedan , och laddar man upp dom till 460 i 16 så tecknar 25g rätt okay för lite större fågel och rådjur definitivt, till 12:an har jag gjort mina 28g @500ms rökare och ett par tre  us 2 genom maskinrummet på en skarv i den farten gör dom extremt mkt sämre  så dom rent av dör faktiskt.. 

Publicerat
På 2023-08-12 at 22:44 Galne sa:

Blev ett par askar Bornaghi 28gr 4 idag, nu får man test skjuta ett par och se hur de ser ut i bössan..

Enligt Micke på SSE så ska dessa visat sig vassa på skarv bl a..

IMG_2455.thumb.jpeg.06a42e8567355403f1b3632b66628406.jpeg
1/4 choke på 15-20m

IMG_2456.thumb.jpeg.3ff0a40c5b9f1086e530424f62595442.jpeg
3/4 choke på samma avstånd. 

Fel avstånd vet jag, men hade ända för litet papper för att backa längre. Återkommer när jag köpt en ny rulle!! :ph34r:

Publicerat

Det ända jag provat som jag skulle säga funkade i stålhagel är Winchester Blinde side. Men de blir inga ankbröst att äta, blått runt hålen av hagel, men dog gjorde dem!

Sist jag jagade med stål så var det mycket fågel som det var liv i trotts bra träff. 

Publicerat
På 2023-08-31 at 23:00 hs_merkel sa:

Det ända jag provat som jag skulle säga funkade i stålhagel är Winchester Blinde side. Men de blir inga ankbröst att äta, blått runt hålen av hagel, men dog gjorde dem!

Sist jag jagade med stål så var det mycket fågel som det var liv i trotts bra träff. 

Ja det är nog nåt som gemene jägaren får vänja sig med i framtiden 

Publicerat
På 2023-08-31 at 22:17 Galne sa:

Enligt Micke på SSE så ska dessa visat sig vassa på skarv bl a..

IMG_2455.thumb.jpeg.06a42e8567355403f1b3632b66628406.jpeg
1/4 choke på 15-20m

IMG_2456.thumb.jpeg.3ff0a40c5b9f1086e530424f62595442.jpeg
3/4 choke på samma avstånd. 

Fel avstånd vet jag, men hade ända för litet papper för att backa längre. Återkommer när jag köpt en ny rulle!! :ph34r:

Bornaghi har ju tagit fram både jakt och övningstål i 16 har jag sett på danska jaktwebshoper

Publicerat
8 hours ago culot sa:

Bornaghi har ju tagit fram både jakt och övningstål i 16 har jag sett på danska jaktwebshoper

Vet inte om han har så mycket 16 hemma, kan fråga honom om du är intresserad? 

Publicerat

SSE ska få hem kaliber 16 stål 4:or i september/oktober när jag frågade för ett par veckor sedan.

Publicerat
På 2023-08-27 at 13:13 Galne sa:

Vill någon i Stockholms området ha något ur Bornaghi’s sortiment kan jag nog lösa transport. Ska upp till Västerhaninge/Handen och Nynäshamn trakten v36 och kan säkert lösa något möte kvälls tid!

Gärna, skickar pm!

Publicerat
29 minutes ago Steinbok sa:

Gärna, skickar pm!

Lite sent för denna gång, men landar en tisdag/onsdag natten i Järfälla trakten v38. Då hinner jag passera SSE innan och hämta upp, kolla upp med Micke vad du ska så kan jag transportera det om det behövs..

Publicerat

Någon som vet hur dessa puppor ligger prismässigt? Både övningsstålet och jakt stålet?

Hittade själv när jag kollade hemsidan :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
6 hours ago Hipshot sa:

Någon som vet hur dessa puppor ligger prismässigt? Både övningsstålet och jakt stålet?

EDIT råkade kasta om siffrorna tidigare, var några kr billigare än jag påstod. nu rättat

Jag får två kartonger levererade av Galne nu i veckan. 28gr 4or kostar 7.36/st eller 184/ask. Mao inte värre än annat.
Tror ZZ gick på 9/st som referens. Clever fick på 7-någonting, minns inte exakt.

En historia i sammanhanget: var in på WB i helgen och frågade om de hade någon bättre stålpatron. Första förslaget är Wetland. Ändrade snabbt taktik och frågade vilka stålpatroner som fanns överhuvudtaget. Fanns 3 andra. Expediten hade noll koll på vad det var för patroner eller om de var dugliga. Jag gick därifrån. Förvånande okunskap och dåligt sortiment mtp att det måste vara guldtider att kränga skott.

Publicerat
5 hours ago Hipshot sa:

Är det något speciellt du är intresserad av @Hipshot, kan kolla upp priserna om det är så? 

Publicerat
30 minutes ago MagnusN sa:

Jag får två kartonger levererade av Galne nu i veckan. 28gr 4or kostar 7.72/st eller 193/ask. Mao inte värre än annat.
Tror ZZ gick på 9/st som referens. Clever fick på 7-någonting, minns inte exakt.

En historia i sammanhanget: var in på WB i helgen och frågade om de hade någon bättre stålpatron. Första förslaget är Wetland. Ändrade snabbt taktik och frågade vilka stålpatroner som fanns överhuvudtaget. Fanns 3 andra. Expediten hade noll koll på vad det var för patroner eller om de var dugliga. Jag gick därifrån. Förvånande okunskap och dåligt sortiment mtp att det måste vara guldtider att kränga skott.

Men var dom som förr klädda som en Engelsk Skjutinstruktör ? 

Publicerat
  • Författare
24 minutes ago culot sa:

Men var dom som förr klädda som en Engelsk Skjutinstruktör ? 

Nej, det var total frånvaro av jaktliga inslag i klädseln