Publicerat September 8, 20232 yr 2 hours ago Ken1 sa: Om det är dessa sötnosar du menar är jag inte sämre än att jag kan fixa plats för provskjutning på papp och kronograf ( om du har sådan) Hoppas du får provat de andra imorgon, hör av dig när du provat!! Man är ju nyfiken vad du tycker om godiset du fick..
Publicerat September 8, 20232 yr 18 minutes ago Galne sa: Hoppas du får provat de andra imorgon, hör av dig när du provat!! Man är ju nyfiken vad du tycker om godiset du fick.. Självklart. Hoppas på att banan är öppen imorgon, kommer att vara där vid öppning. 😎
Publicerat September 9, 20232 yr 1 hour ago culot sa: Blir ni någonsin kollade 😎 En gång har jag blivit kollad. Då var jag på uppdrag av länsstyrelsen. Sköt oljeskadad fågel, då kom kustbevakningen och fråga om jaktkort. Men dem fråga inte om licens. Annars brukar man vara hemma innan dem hinna sätta i gummibåten😉 Kommer skjuta ur lagret innan jag
Publicerat September 9, 20232 yr 52 minutes ago hs_merkel sa: då kom kustbevakningen och fråga om jaktkort. Men dem fråga inte om licens. Annars brukar man vara hemma innan dem hinna sätta i gummibåten😉 "Fiskerikontrollen" hemma på Bornholm är en underavdelning av kustbevakningen som åker runt i större gummibåtar och ribbåtar (som har en viss benägenhet att få punktering med jämna mellanrum när dom ligger i hamnen) Dom är klädda i svart cordura och tar sig själv på största allvar. Min salig fader vart uppbringad och skulle kollas då han låg och drog in flundragarn med hans lilla roddbåt. Jag kan tyvärr inte bjuda er ombord sa han då dom låg jämsides- för då sjunker vi. Inte ett leende kunde dom bjuda på.
Publicerat September 9, 20232 yr 5 minutes ago Dansken sa: "Fiskerikontrollen" hemma på Bornholm är en underavdelning av kustbevakningen som åker runt i större gummibåtar och ribbåtar (som har en viss benägenhet att få punktering med jämna mellanrum när dom ligger i hamnen) Dom är klädda i svart cordura och tar sig själv på största allvar. Min salig fader vart uppbringad och skulle kollas då han låg och drog in flundragarn med hans lilla roddbåt. Jag kan tyvärr inte bjuda er ombord sa han då dom låg jämsides- för då sjunker vi. Inte ett leende kunde dom bjuda på. Stelt!
Publicerat September 9, 20232 yr Författare 19 hours ago Ken1 sa: Om det är dessa sötnosar du menar är jag inte sämre än att jag kan fixa plats för provskjutning på papp och kronograf ( om du har sådan) Har du skjutit något med dem? Vad tycker du isf?
Publicerat September 9, 20232 yr 51 minutes ago MagnusN sa: Har du skjutit något med dem? Vad tycker du isf? Testade dom på våran 40m duva idag. Tre riktigt fina träffar och två bom (inte skottens fel) sköt även med 21-24-28 grams tävlingsskott us7. Grymt fina skott,funderar på att skjuta med dom nästa helg om dom går att få tag i. Gärna 21 eller 24 grams,tycker 28g gör en rekyltrött mot slutet av dagen. 21g patronerna är en idealisk patron för compak och övning 24g patronerna till compak engelsk tävlingstträning 28g patronerna till lite styvare engelsk och fitasc. Är nog vad jag skulle använda dom till. 28g 4or vill jag gärna testa på gäss änder och skarv.
Publicerat September 10, 20232 yr Var det någon som noterade i det Danska stålföredraget att dom tvärt emot all annan expertis förkunnade så kort övergångskona i patronläget som möjligt (?) Det var i vart fall något som förbryllade mig rätt mkt, det då bla i Sverige med vår eget ytters påläste expert i ämnet dvs gode Herr Hassel pedagogiskt förkunnar att längre konor är endast av godo .
Publicerat September 12, 20232 yr Författare På 2023-09-08 at 16:11 Galne sa: Enligt SSE så ska det vara 430m/s och även enligt @pmt test i Vapen tidningen stämmer det rätt bra!! Läste just pmts test. 430 för 32:4 och 448 för 28:4 i en Miroku 38. Underhållande nördighet i hela testet.
Publicerat September 12, 20232 yr 1 hour ago MagnusN sa: Läste just pmts test. 430 för 32:4 och 448 för 28:4 i en Miroku 38. Underhållande nördighet i hela testet. Tror han använder min gamla magnetospeed han köpte och då är det V0 så ifrån 2meter torde man se på display 415 resp ca 430 på en fotocell kronograf, på tal om nördighet
Publicerat September 12, 20232 yr Författare 9 minutes ago culot sa: Tror han använder min gamla magnetospeed han köpte och då är det V0 så ifrån 2meter torde man se på display 415 resp ca 430 på en fotocell kronograf, på tal om nördighet Gött med nördighet. Det blir roligare att skjuta skötten då, även om jag inte blir ett skvätt bättre som skytt. Var en bild i reportaget på någon form av krokig antenn som satt i ett fäste på pipan.
Publicerat September 12, 20232 yr 7 minutes ago MagnusN sa: Gött med nördighet. Det blir roligare att skjuta skötten då, även om jag inte blir ett skvätt bättre som skytt. Var en bild i reportaget på någon form av krokig antenn som satt i ett fäste på pipan. Ja det är givaren och jag körde rätt mycket med den innan jag helt gick över till piprekylerande halvisar, då ville den inte samarbeta längre så det är min gamla på bilden. Jag är för tillfället skitsur på min tröga hemmaklubb som inte gör ett skit för att lösa problemet att vi är utan skjutplåt för att testa stål , och bly skott får vi inte beträda banan med 🤬
Publicerat September 12, 20232 yr 35 minutes ago culot sa: Ja det är givaren och jag körde rätt mycket med den innan jag helt gick över till piprekylerande halvisar, då ville den inte samarbeta längre så det är min gamla på bilden. Jag är för tillfället skitsur på min tröga hemmaklubb som inte gör ett skit för att lösa problemet att vi är utan skjutplåt för att testa stål , och bly skott får vi inte beträda banan med 🤬 @Ken1 erbjöd dig ju möjligheter tidigare för papp/plåtskytte om du hade kronografen!
Publicerat September 12, 20232 yr 5 hours ago Galne sa: @Ken1 erbjöd dig ju möjligheter tidigare för papp/plåtskytte om du hade kronografen! Jag kan ta ut den till landet å skjuta, vill mest köra en pinne i ögat på klubben som inte löser problemet
Publicerat September 15, 20232 yr På 2023-09-12 at 14:33 MagnusN sa: Läste just pmts test. 430 för 32:4 och 448 för 28:4 i en Miroku 38. Underhållande nördighet i hela testet. Bornaghi 28:4 och Krutet det ser ut som antingen A1 eller A1SP ( som Norma använder i thunder 28:6 ) skulle sätta ett kort på A1SP faktiskt då jag själv laddat det med bra prestanda, jag skulle nog kunna återskapa en sådan då jag har alla komponenterna hemma inkl LB förladdningaen.
Publicerat September 15, 20232 yr På 2023-09-07 at 20:16 MagnusN sa: För att glädja Clutten lite så har jag slaktat en av bornaghisarna som Galne skjutsar upp från Blekinge. 28 gr (172 hagel), 1.56 gr grönaktigt krut, slitsad förladdning ca 40 mm. Fin finish på hylsan. Haglen var dock en del som var rätt ojämna. Har aldrig slaktat stål tidigare så stålhagel kanske brukar se ut så? med krutet på 1,56 så undrar jag om de inte kör A1 för i Norma Thunder 28:6 användes A1SP krut 1,55 och där fick dom bara 400ms i fart med dålig förbränning, dock extremt fina svärmar . stål kan se ut sådär då man pressar dem runda och polerar sedan, det sistnämda påverkar rundhet och priset = mindre runda = billigare och gemene man brukar ju gilla billigare .. På 2023-09-07 at 20:16 MagnusN sa:
Publicerat September 15, 20232 yr Författare 2 hours ago culot sa: med krutet på 1,56 så undrar jag om de inte kör A1 för i Norma Thunder 28:6 användes A1SP krut 1,55 och där fick dom bara 400ms i fart med dålig förbränning, dock extremt fina svärmar . stål kan se ut sådär då man pressar dem runda och polerar sedan, det sistnämda påverkar rundhet och priset = mindre runda = billigare och gemene man brukar ju gilla billigare .. Läste i testet att de är ägda av Cheddite. Läste även att haglen förmodligen är grafitbehandlade, haglen färgade iaf fingrarna när jag räknade dem.
Publicerat September 15, 20232 yr På tisdag finns transportmöjlighet om någon mer är sugen, bor en natt i Järfälla…
Publicerat Oktober 9, 20232 yr Författare Jag och Merkel har skjutit en del Bornaghi 28:4 på sjöfågel de senaste dagarna. Kan lugnt säga att det är bästa stålet. Bra död på de håll jag brukar skjuta på. Ingen känsla av att vara oklädd.
Publicerat Oktober 9, 20232 yr 8 minutes ago MagnusN sa: Jag och Merkel har skjutit en del Bornaghi 28:4 på sjöfågel de senaste dagarna. Kan lugnt säga att det är bästa stålet. Bra död på de håll jag brukar skjuta på. Ingen känsla av att vara oklädd. Kan bara hålla med. Testade dom på öin,helt klart bra ammo.
Publicerat Oktober 9, 20232 yr Om någon på västkusten vill ha något från SSE så ska jag till Halmstad 28-30 november, kan ta med något för avhämtning då om det är intressant!
Publicerat Oktober 10, 20232 yr 10 hours ago Galne sa: Om någon på västkusten vill ha något från SSE så ska jag till Halmstad 28-30 november, kan ta med något för avhämtning då om det är intressant! Om du ska till Stockholm är jag intresserad av Ammunition.