Publicerat Augusti 12, 20232 yr Blev ett par askar Bornaghi 28gr 4 idag, nu får man test skjuta ett par och se hur de ser ut i bössan..
Publicerat Augusti 21, 20232 yr Författare Provade Win ZZ Canard US4 33gr på några skarv. Den funkar. Skramlar till rätt bra men är inte obehaglig, typ som vanliga ZZ. Skulle nog inte vilja skjuta den mer än en ask. Clever är näst på tur i vecka. Clevern har bio wad och om jag inte minns fel skulle hela plasten i hylsan lösa upp sig i vatten. Kan vara så att det var en annan Clever där hylsan också löser upp sig. Den GB Culot nämner verkar intressant. GB Black gold med bly har ju en väldigt trivsam rekyl i kombination med bra död.
Publicerat Augusti 21, 20232 yr Författare På 2023-08-04 at 23:15 culot sa: Jag kommer fortsätta mina experiment med 28g stål då jag anser att det inte behövs mer, och om man ska driva upp farten till 490-500m/s så är det lättare med 28g än 32g som inte blir alls trevlig att skjuta med. Har en Kent 28gr Hyper speed 500 m/s kvar som du kan få till att såga isär?
Publicerat Augusti 21, 20232 yr Författare På 2023-08-08 at 21:16 culot sa: En klassiker på italienska hagelladdforum låter så här ” jag laddar samma skott med samma data och krut jag använt de senaste 10 åren, idag så sköt jag ” hela svärmen mitt på fågeln men den dog inte ” Vad är det för fel på skotten ?????? Jag brukar tipsa om ett gammalt svenskt beprövat knep om att låta en liten huggorm ringla genom loppet , alternativt att ett riktigt löpskt fruntimmer ska hasa gränsle utan underhosor övre pipan vid fullmåne så,ska dom se på fanen, undrar om inte det vore nåt för Hippens trötta Wetland ??? Sen hur han ska få till nåt fruntimmer i rätt tillstånd med den kroppen vete fanen 🙄🙄🙄 Krävs det både fruntimmersbehandling och huggorm för den som har dubbla rör?
Publicerat Augusti 21, 20232 yr 2 hours ago MagnusN sa: Har en Kent 28gr Hyper speed 500 m/s kvar som du kan få till att såga isär? Kan med ha itu någon Bornaghi 28gr 4or om @culot är intresserad!
Publicerat Augusti 23, 20232 yr På 2023-08-21 at 15:37 MagnusN sa: Har en Kent 28gr Hyper speed 500 m/s kvar som du kan få till att såga isär? 12/76 ?? Men den är hursomhelst intressant
Publicerat Augusti 23, 20232 yr På 2023-08-21 at 17:42 Galne sa: Kan med ha itu någon Bornaghi 28gr 4or om @culot är intresserad! Dom är mkt intressanta, det jävliga är att min lokala bana har skjutplåtförbud🙄 bara ett helvetes gnöl att vi ska följa eu bla bla men eventuella lösningar står och stampar .
Publicerat Augusti 23, 20232 yr Det är lite märkligt detta, jag kan skratta åt det som Culotten beskriver.. ett skott bra träff ingen reaktion osv.. det är i de flesta fallen faktiskt tramsigt. Men när man bygger erfarenheter på praktiska erfarenheter är det svårare att skämta bort. Ang mina kära Wetland så har jag stått på flertalet ankjakter där det skjuts 2-300 smäll? och sett hur det gått. Självklart trillar det döda fåglar men jag ser också de som trillar men är vid liv. Det år vi körde 24 gr us 5 på änder på Hargs Bruk var INTE kul det heller.. förbannat fin plugg tveklöst men ack så ineffektiv. Det är inte snyggt.. Sen exakt vad det är som gör dem kass vet jag inte. Jag skjuter kajor med dessa plugg numera och ngn enstaka kråka. Varierande kvalité på pluggen är en faktor.. sorterade ut en massa dubbletter ur pluggsamlingen för nu rätt många år sedan. Fyllde patronväskan och körde och hängde upp uven. Herrejösses så vingligt det vart! Vart tvungen att skifta till mer känd plugg av normal kvalité för böstömningen fungerade inte. Där hade det inte hjälpt att gnida pipan i könsdelar eller slingriga saker på marken...
Publicerat Augusti 23, 20232 yr Författare 1 hour ago culot sa: 12/76 ?? Men den är hursomhelst intressant Ja 76
Publicerat Augusti 23, 20232 yr Författare 1 hour ago Hipshot sa: Det är lite märkligt detta, jag kan skratta åt det som Culotten beskriver.. ett skott bra träff ingen reaktion osv.. det är i de flesta fallen faktiskt tramsigt. Men när man bygger erfarenheter på praktiska erfarenheter är det svårare att skämta bort. Ang mina kära Wetland så har jag stått på flertalet ankjakter där det skjuts 2-300 smäll? och sett hur det gått. Självklart trillar det döda fåglar men jag ser också de som trillar men är vid liv. Det år vi körde 24 gr us 5 på änder på Hargs Bruk var INTE kul det heller.. förbannat fin plugg tveklöst men ack så ineffektiv. Det är inte snyggt.. Sen exakt vad det är som gör dem kass vet jag inte. Jag skjuter kajor med dessa plugg numera och ngn enstaka kråka. Varierande kvalité på pluggen är en faktor.. sorterade ut en massa dubbletter ur pluggsamlingen för nu rätt många år sedan. Fyllde patronväskan och körde och hängde upp uven. Herrejösses så vingligt det vart! Vart tvungen att skifta till mer känd plugg av normal kvalité för böstömningen fungerade inte. Där hade det inte hjälpt att gnida pipan i könsdelar eller slingriga saker på marken... En tänkbar anledning är att Wetland (och caledonian) inte ger bra teckning på lite håll. För länge sedan la jag upp bilder i någon tråd på papp skjutna med en kvalitativ 1/2eftermarknadschoke. 25m började det bli lite för stora luckor. På 35 m var det inte roligt. Imorrn ska jag lufta Cleverskötten
Publicerat Augusti 23, 20232 yr En fråga man kan kan ställa sig är om det är rykten eller praktisk erfarenhet men på två handlare i Skåne har jag varit inne sista tiden, de talar om två trender, en är att massa, främst äldre jägare köper upp billigare bly patroner en masse, med flera motiveringar. Den andra trenden är selektiv handel av stålplugg, vadå selektiv, jo för att hos båda handlarna stod minst en pall med wetland parkerade, på frågan om de säljer blev svaret ja, när allt annat är slut. Jag delar Hippens praktiska anslag i detta, jag förstår att en patron kan se bra ut, tom skjuta ok träffbilder men ändå vara kass vid generell jakt. Varför då, ja jag har en del egna tankar om det men så jag är modest och ignorant så håller jag på att avslöja mig själv, det jag vet är att exempelvis en 38 grams US 2 GB har sålts som gåspatron här i Skåne, säkert resten av Sverige med, blå hylsa, oaktat vilket, den är tråkigt nog så anemiskt laddad att den nog enbart gör 370 ish och med rätt kass täckning på lite håll, så många påskjutna gäss som varken dör eller kommer ner direkt men många som seglar iväg, frustrerande att se och tråkigt att uppleva. Poängen med detta är att det som kan se bra ut inte är det trots allt. /C
Publicerat Augusti 23, 20232 yr Jag har 500 förladdningar av den typ wetland innehåller på ingång så jag ska prova att först planka dem rakt av sedan piffa upp dom lite med en extra skvätt Vectan A0 .
Publicerat Augusti 25, 20232 yr Då vi först från och med i år tvingas använda stålhagel i strandnära områden så har jag inte skjutit annat än lerduvor med stålhagel tidigare. Vad är ert val (hagelstorlek och vikt) för jakt på gås, änder och kråka? Fullt medveten om att pipor är individer och trångborrningens betydelse mm, men vad använder ni? Givetvis laddningar som fungerar bra, med tanke på trådens rubrik.
Publicerat Augusti 25, 20232 yr 40 minutes ago Mr P sa: Då vi först från och med i år tvingas använda stålhagel i strandnära områden så har jag inte skjutit annat än lerduvor med stålhagel tidigare. Vad är ert val (hagelstorlek och vikt) för jakt på gås, änder och kråka? Fullt medveten om att pipor är individer och trångborrningens betydelse mm, men vad använder ni? Givetvis laddningar som fungerar bra, med tanke på trådens rubrik. Vilka avstånd behärskar du skjuta på ?
Publicerat Augusti 25, 20232 yr På 2023-08-23 at 13:48 Christian N sa: En fråga man kan kan ställa sig är om det är rykten eller praktisk erfarenhet men på två handlare i Skåne har jag varit inne sista tiden, de talar om två trender, en är att massa, främst äldre jägare köper upp billigare bly patroner en masse, med flera motiveringar. Den andra trenden är selektiv handel av stålplugg, vadå selektiv, jo för att hos båda handlarna stod minst en pall med wetland parkerade, på frågan om de säljer blev svaret ja, när allt annat är slut. Jag delar Hippens praktiska anslag i detta, jag förstår att en patron kan se bra ut, tom skjuta ok träffbilder men ändå vara kass vid generell jakt. Varför då, ja jag har en del egna tankar om det men så jag är modest och ignorant så håller jag på att avslöja mig själv, det jag vet är att exempelvis en 38 grams US 2 GB har sålts som gåspatron här i Skåne, säkert resten av Sverige med, blå hylsa, oaktat vilket, den är tråkigt nog så anemiskt laddad att den nog enbart gör 370 ish och med rätt kass täckning på lite håll, så många påskjutna gäss som varken dör eller kommer ner direkt men många som seglar iväg, frustrerande att se och tråkigt att uppleva. Poängen med detta är att det som kan se bra ut inte är det trots allt. /C Grejen är att så stora hagel behöver inte gå så fort dom dödar i alla fall , men jag vill ändå ha dom närmare 400, hur är hagelkvaliten på denne patron ? Jag sköt nästan enbart 38g i nära 10 år men det var mest i stl 3:3-3,5 och dom slog ihjäl så ini helvete , men kom det för nära så vart det mkt benflis
Publicerat Augusti 25, 20232 yr 1 hour ago culot sa: Vilka avstånd behärskar du skjuta på ? Svårt att mäta avstånd i luften. Långt ifrån både nybörjare och Digweed är kanske inte så långt ifrån sanningen.
Publicerat Augusti 25, 20232 yr 3 hours ago Mr P sa: Då vi först från och med i år tvingas använda stålhagel i strandnära områden så har jag inte skjutit annat än lerduvor med stålhagel tidigare. Vad är ert val (hagelstorlek och vikt) för jakt på gås, änder och kråka? Fullt medveten om att pipor är individer och trångborrningens betydelse mm, men vad använder ni? Givetvis laddningar som fungerar bra, med tanke på trådens rubrik. Jag fladdrar runt på en massa olika ankjakter den här tiden på året, man får då ofta en packe plugg för eftersök och skammat som ska ned. Med åren har det vuxit i förrådet och den absoluta majoriteten är 32/4 av olika kvalisort. De fungerar utmärkt på änder och jag är rätt säker på att gäss och tex skarv viker sig med. Dock inte skjutit så många gäss med dem så jag vågar säga säkert men tja tillgången gör att jag nog hellre håller ned hållen än införskaffar värre grejer. Till det vekare viltet, duvor och kråkor typ.. så verkar de inte gilla 28/6 ett dugg. Jag har inte skjutit såå mkt av dessa plugg ännu men jag har ingen fågel som jag tappat pga plugg i alla fall ännu. OM jag skulle förändra ngt där så hade jag möjligen velat testa hagelstorlek nr 5, torde slå ihjäl lite bättre än us 6 men jag tror nog att det handlar mer om att träffa bra där. Skjutit lite på styvare håll med men för lite för att känna mej helt trygg.. har ngn tanke på att stål tappar fart snabbare än bly och det kan ställa till det med just träffandet när man kommer ut på håll. Vet att jag rappade ned en kaja på +40 meter för ngr veckor sedan och det var ingen tvekan alls, den stendog i luften. Nu krävs det mer underlag än så men tja jag känner mej inte orolig att fortsätta skjuta på ungefär samma håll som tidigare.
Publicerat Augusti 25, 20232 yr 5 hours ago culot sa: Grejen är att så stora hagel behöver inte gå så fort dom dödar i alla fall , men jag vill ändå ha dom närmare 400, hur är hagelkvaliten på denne patron ? Jag sköt nästan enbart 38g i nära 10 år men det var mest i stl 3:3-3,5 och dom slog ihjäl så ini helvete , men kom det för nära så vart det mkt benflis Jag har en 38 grams IT 4 NI hagelladdning med Gualandi förladdning, den är sjukt elak och ja den ”krossar” typ allt men så är den också 420 typ, oaktat detta, dvs inget fel på 38:or i sig, inte heller på GB som tillverkare men vissa patroner underpresterar helt enkelt, i varje fall i mitt vapen och som jag har noterat hos fler. Ang stål är det smart/viktigt att undvika vissa extremt snabba/hårda laddningar, rekylen i sig är sådan att man skjuter som en kratta efter ett par smällar. Jag är idag mer för tss-laddningar i exempelvis kal 20 eller mindre, när amrisarna säger att tss Us 9:or och 18 gram i 410:or är bra medicin på kalkon då är man något på spåren. /C
Publicerat Augusti 27, 20232 yr På 2023-08-25 at 11:58 Hipshot sa: Jag fladdrar runt på en massa olika ankjakter den här tiden på året, man får då ofta en packe plugg för eftersök och skammat som ska ned. Med åren har det vuxit i förrådet och den absoluta majoriteten är 32/4 av olika kvalisort. De fungerar utmärkt på änder och jag är rätt säker på att gäss och tex skarv viker sig med. Dock inte skjutit så många gäss med dem så jag vågar säga säkert men tja tillgången gör att jag nog hellre håller ned hållen än införskaffar värre grejer. Till det vekare viltet, duvor och kråkor typ.. så verkar de inte gilla 28/6 ett dugg. Jag har inte skjutit såå mkt av dessa plugg ännu men jag har ingen fågel som jag tappat pga plugg i alla fall ännu. OM jag skulle förändra ngt där så hade jag möjligen velat testa hagelstorlek nr 5, torde slå ihjäl lite bättre än us 6 men jag tror nog att det handlar mer om att träffa bra där. Skjutit lite på styvare håll med men för lite för att känna mej helt trygg.. har ngn tanke på att stål tappar fart snabbare än bly och det kan ställa till det med just träffandet när man kommer ut på håll. Vet att jag rappade ned en kaja på +40 meter för ngr veckor sedan och det var ingen tvekan alls, den stendog i luften. Nu krävs det mer underlag än så men tja jag känner mej inte orolig att fortsätta skjuta på ungefär samma håll som tidigare. Danskarna som kommer till Sverige för att skjuta duvor använder 5:stål och jag tror det är 28g , vissa hemladdar stål och Aldo min ital kompis därnere säger att dom laddar upp US2 stål i 500ms och skjuter gäss med. Vet du nåt om farten på de 28:6 du provat på duva/kaja ?
Publicerat Augusti 27, 20232 yr På 2023-08-25 at 14:44 Christian N sa: Jag har en 38 grams IT 4 NI hagelladdning med Gualandi förladdning, den är sjukt elak och ja den ”krossar” typ allt men så är den också 420 typ, oaktat detta, dvs inget fel på 38:or i sig, inte heller på GB som tillverkare men vissa patroner underpresterar helt enkelt, i varje fall i mitt vapen och som jag har noterat hos fler. Ang stål är det smart/viktigt att undvika vissa extremt snabba/hårda laddningar, rekylen i sig är sådan att man skjuter som en kratta efter ett par smällar. Jag är idag mer för tss-laddningar i exempelvis kal 20 eller mindre, när amrisarna säger att tss Us 9:or och 18 gram i 410:or är bra medicin på kalkon då är man något på spåren. /C Känner till den laddningens prestanda då jag gav dig den 😎 Sen är jag med dig på hög fart när det kommer stål , i vart fall om vi pratar 32g . Jag hade en period när jag Nördade lite m stål och bla hjälpte italienarna få fram data som dom provtryckte , och jag hade god kontakt m en amerikansk Jaktguide som heter Rick , han laddade gjorde av med ca 2500 stål plugg årligen och huvuddelen gjorde hans jaktklienter av med , han hade enorm erfarenhet av. Ladda stål och hade en egen tryckpipa . Rick hade sedan länge konstaterat att lätt och snabbt dödade bra med låg rekyl och hans klienter sköt bättre m 25gMax 28g . Rick kunde alla laddningar i Precision reloadings ” Lightning Steel ” ett litet häfte som kostade mig 82 usd att få hem, alla laddningar var på 25 max 28g vissa på 1730 fps ..
Publicerat Augusti 27, 20232 yr Vill någon i Stockholms området ha något ur Bornaghi’s sortiment kan jag nog lösa transport. Ska upp till Västerhaninge/Handen och Nynäshamn trakten v36 och kan säkert lösa något möte kvälls tid!
Publicerat Augusti 27, 20232 yr På 2023-08-25 at 10:33 Mr P sa: Svårt att mäta avstånd i luften. Långt ifrån både nybörjare och Digweed är kanske inte så långt ifrån sanningen. Du skjuter ingen Sporting så du har lite koll ? Dock har jag bett mina äldre jaktkompisar här ute som är 75 idag att be dom backa 35m från en tavla ifrån en ställning, alla stannade på nästan prick 25 meter och om det är komfortzonen så kan du nog köpa vilket märke som helst i 28-32g
Publicerat Augusti 27, 20232 yr 13 hours ago culot sa: Vet du nåt om farten på de 28:6 du provat på duva/kaja ? Inte en susning.. kan man använda magnetospeed på hagelbrakare? En gång i alla fall?
Publicerat Augusti 29, 20232 yr På 2023-08-27 at 21:40 culot sa: Du skjuter ingen Sporting så du har lite koll ? Dock har jag bett mina äldre jaktkompisar här ute som är 75 idag att be dom backa 35m från en tavla ifrån en ställning, alla stannade på nästan prick 25 meter och om det är komfortzonen så kan du nog köpa vilket märke som helst i 28-32g Sköt 5 serier sporting i går kväll, så jo, det händer. Blir lätt bakom på dom snabbaste längsta duvorna så det finns att träna på. Grejen är att jag använt 32/5 bly till allt mellan ejder och vigg i 40 år och nu behöver jag lära om. 32/4 stål finns redan i skåpet för utvärdering, så får se hur det funkar. 28/6 känns spontant lite klent på kråkor, men jag har inte provat. Har lite 32/5 jag tänkt prova, kanske överdrivet?
Publicerat Augusti 29, 20232 yr 19 minutes ago Mr P sa: Grejen är att jag använt 32/5 bly till allt mellan ejder och vigg i 40 år och nu behöver jag lära om. 32/4 stål finns redan i skåpet för utvärdering, så får se hur det funkar. 28/6 känns spontant lite klent på kråkor, men jag har inte provat. Har lite 32/5 jag tänkt prova, kanske överdrivet? Vilken plugg 5/32 skjuter du? Om du skjutit så länge med detta recept så gissar jag att du känner dej komfortabel med det och nöjd med resultatet? Varför måste du lära om menar jag? 4/32 fungerar utmärkt tycker jag.. Men jag undrar om inte ditt originalrecept fungerar bättre i många lägen? Hade en skadad and i förrgår i ett viltvatten, den simmade i u-läge dvs extremt lågt i vattnet. Den fick 2 st Wetland 4/28 men simmade vidare.. tills jag petade i en 4/32.. då slutade den simma. Avståndsmässigt.. strax under 35 meter. Det är rätt klent m kråkorna nu, skjuter mest korp och kajor i anläggningen men ännu så länge tycker jag 6/28 fungerar utmärkt. Det är lite knixigt, måste få bud på ngr kråkor bortom 35 för att på allvar få en känsla om hur pluggen fungerar, dessa skott har jag inte så många ännu. Det handlar dels om effekt, har en begränsad budget när jag får köpa plugg på faktura och vill då ha maximalt antal plugg per gång. Dessa jag köpte nu gav mej 500 plugg extra jämfört med om jag köpt vanlig jaktplugg dvs 4/32. Fick jag välja utan hänsyn så skulle jag nog köra 5/32 till kråkorna men dessa hittade jag inte till rimligt pris sist jag handlade in.