Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

GW och Vargarna

Featured Replies

Publicerat
On 11/21/2023 at 10:58 AM, culot said:

Jag har vart i Låsmedsbranchen sedan 77-78  och ibland kommer det in folk som ska kopiera nycklar, dessa förvarar dom i tredubbla folie eller typ en portmonnä tillverkad av dito Folie, och dom viskar alvarligt att  grannen som jobbar för " DOM"  har en utrustning som kan se genom taket i genom betongen och koda av  deras nycklar.. detta brukar följas av en hel radda " Bevis"  för att understryka äktheten i deras påstående. Så kan jag ha det på jobbet , hur har ni det  :P

Nu tror jag inte grannarna är särskilt kompetenta hackers, men ett lite spännande tillägg i samtalet är väl att det faktiskt finns utrustning som kan kopiera tex NFC/RFID-taggar, bilnycklar mm på bra långt avstånd (https://www.youtube.com/watch?v=ROAc3zZNbEc) ! Samt att Wifi kan användas för att "se" strukturer, personer, mm (https://www.popularmechanics.com/technology/security/a42575068/scientists-use-wifi-to-see-through-walls/)...

...inte för det sagt att man ska stressa upp sig som random snubbe i Sverige, haha :D

• Svar 89
  • Visningar 5,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• "Att inte inse att GW och Guillou är föredettingar är som att påstå att Persbrant och Lassgård är stora skådespelare..." Gammalt huddingeordspråk

• Helt klart för min del är att jakten och i slutänden dödandet förändrat mig. Något driver mig ut igen och igen nästan oavsett väder, trots stora kostnader sett till min totalinkomst, trots negligerand

Posted Images

Publicerat
5 hours ago, MagnusN said:

Idag ska Daniel Ligne vara med i tv4 morgon så man kan väl misstänka att det ska pratad varg

https://www.tv4play.se/video/45595b2f14eeee214b26/torsdag-23-november

Inslaget börjar1:30:20 in i programmet och är ca 13 minuter långt.

Ganska nyanserat och sakligt både från Daniel Ligné och Benny Gäfvert, WWF.
Men hur en bättre genpool bland vargarna skulle minska problemen med tamdjursangrepp begriper jag inte.

Publicerat

Försökte titta på programmet genom ögonen på någon som inte jagar. Bägge sidor fick komma till tals plus att extremister från bägge sidor fick vara med på ett hörn. Allas våran mysgubbe GW försökte förklara olika ståndpunkter och oavsett vad man tycker om honom som person så är det nog inte många som slår honom på fingrarna vad det gäller jakt. Dock står jag lite frågande till att jämföra jakt med krig, jag tycker mest att det är avkoppling även om jag vid några tillfällen har jagat sådant som kallas för farligt vilt. Att det i viss mån kan stämma att kungar och adel jagade och ibland slaktade hundratals djur på en jakt kan det kanske passa in på, Kalle dussin sköt väl sin första björn i mycket tidig ålder innan han gick över till att slå ihjäl dom med yxa då han tyckte att det var för lätt att skjuta dom. Den vanlige torparen/bonden var väl mer eller mindre förbjuden att jaga i alla fall fram till Gustav III dagar. Att det skulle förändra en människa i grunden det här med att ta ett djur av daga har jag lite svårt att tro, i synnerhet då det fram till inte så länge sedan var en naturlig del av vardagen för att få mat på bordet.

Publicerat
16 minutes ago Luger6 sa:

Att det skulle förändra en människa i grunden det här med att ta ett djur av daga har jag lite svårt att tro, i synnerhet då det fram till inte så länge sedan var en naturlig del av vardagen för att få mat på bordet.

Det beror nog lite på vilken bakgrund man har med sig.

Är man uppväxt på landsbyggd/glesbyggd så är det ju en ganska naturlig del av livet där, i andra änden så finns det ju dom som växt upp i staden och aldrig ens vridit nacken av så mycket som en Abborre innan dom skjuter sitt första djur efter avlagd jägarexamen.

För de sistnämnda är det förmodligen många gånger en livsomvälvande händelse.

Publicerat
3 hours ago redtop sa:

https://www.tv4play.se/video/45595b2f14eeee214b26/torsdag-23-november

Inslaget börjar1:30:20 in i programmet och är ca 13 minuter långt.

Ganska nyanserat och sakligt både från Daniel Ligné och Benny Gäfvert, WWF.
Men hur en bättre genpool bland vargarna skulle minska problemen med tamdjursangrepp begriper jag inte.

Man avlar bara på snälla vargar som inte tycker om tamdjur? Sen släpper man ut dem…

Publicerat
1 hour ago MagnusN sa:

Helt klart för min del är att jakten och i slutänden dödandet förändrat mig. Något driver mig ut igen och igen nästan oavsett väder, trots stora kostnader sett till min totalinkomst, trots negligerande av relationer, arbete och barn osv. Jakten ger något speciellt...

Det är minst lika applicerbart på folk i min omgivning som spelar golf. 😄

MVH

Alias

Publicerat
1 hour ago alias sa:

Det är minst lika applicerbart på folk i min omgivning som spelar golf. 😄

MVH

Alias

Har också noterat det. Jakten på känslan av att man spelar riktigt bra verkar trumfa alla dåliga rundor. Lite som ”första fixen”.

Publicerat

Vissa jägare har i alla fall vett att skydda sig. 👍

image.png.321f8aabcba130222d18761b7d1c2a7e.png

Publicerat
19 minutes ago MagnusN sa:

Har också noterat det. Jakten på känslan av att man spelar riktigt bra verkar trumfa alla dåliga rundor. Lite som ”första fixen”.

Sex kan ha samma inverkan. 👍

Publicerat
1 hour ago, Luger6 said:

I samband med en diskussion med min kusin som är vegetarian kände jag mig tvungen att tänka efter och fundera över varför jag jagar då hon som sådana människor gärna gör, ständigt är tvungen att komma med antydningar att det är ett felaktigt beteende hos mig. Att vi fortfarande har kontakt beror till stor del på att hon flyttade till Nicaragua för 30år sedan och att vi bara hörs av via mail vid enstaka högtider under året. Jag skickade en bok till henne om och av en kvinna som var precis som hon, man ska inte döda oskyldiga djur men man ska ge pengar till att återinplantera vargen osv, osv. Efter att hon träffade sin nuvarande man såg hon dock ljuset då han var jägare och tog med henne på jakter i USA och Afrika. Boken handlar om deras resa till Tanzania för att jaga och hennes möda att rättfärdiga dödandet av djur för sig själv. Som många andra hävdar hon att det inte är dödandet som är viktigt, det är själva upplevelsen i guds fria natur (hon är amerikan, dom tror att han finns) som är själva grejen med jakt. Många i Sverige säger ju samma sak, man är ute för att träffa jaktkamraterna och grilla korv över öppen eld. Jag jagade i ett gäng i många år och på den marken sköt jag kanske ett femtontal älgar. Andra som hade varit med lika länge eller ännu längre lyckades skjuta någon enstaka älg under samma period. Det fick mig att komma till slutsatsen att själva dödandet i jakten eller målet med jakten är viktigt för mig för att det ska vara en lyckad jakt. Sedan finns det då tydligen andra som inte verkar vara särskilt intresserade av samma slutmål som jag och sitter på passet och täljer på sin grillpinne.

20230123_141720.thumb.jpg.aedbd68ef642d434349660f9f4b095ae.jpg

Personligen gillar jag verkligen konversationer med vegetarianer/veganer - om de är människor som är öppna för att prata och lyssna på andra perpektiv. Inte så ofta man hittar såna veganer, men känner en iaf själv.

För mig finns det faktiskt en rent filosofisk fråga om vad som är "liv" när man pratar om att "döda djur/liv". Växtlighet är också liv, men annat sorts liv. Växter reagerar på stimuli, de rör sig, äter näring, lever, dör, fortplantar sig..

Frågan blir ofta till "men de känner inte smärta" --> Men, är det definitionen av att leva? Nej, skulle jag säga. Om en människa inte känner smärta, är den då inte vid liv? Om den känner mindre smärta, är den mindre vid liv? 

Massor av intressanta frågeställningar där för den som är villig att tala ärligt.

Publicerat

Aprilskämt i november? :ph34r:

IMG_2380.thumb.jpeg.f615dbc81d55a75aa5da7012d989d24a.jpeg

Publicerat
4 hours ago exabit sa:

Ska NVV och länsstyrelserna få härja fritt med vargarna? Det finns ju ett riksdagsbeslut på 170-270 vargar i landet och det fattades under svetsarens tid.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/vargar-kan-flyttas-till-sydsverige--1f2ftf

https://www.google.com/search?q=Riksdagen+har+beslutat+om+max+170-270+vargar&rlz=1C1CHBF_svSE981SE981&oq=Riksdagen+har+beslutat+om+max+170-270+vargar&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIHCAEQIRifBdIBCjIzMDU3ajBqMTWoAgCwAgA&sourceid=chrome&ie=UTF-8

NVV och vissa Länsstyrelser verkar köra sitt eget race och strunta i riksdgasbeslut.:devil::devil::devil:

Publicerat

Flytta vargar har ju inte funkat så bra innan när dom har försökt. Sådana påfund kommer bara att minska acceptansen för varg ännu mer. Hur roligt skulle det vara om länsstyrelsen tippade av ett gäng vargar i området där du jagar?

Publicerat
9 hours ago exabit sa:

Vi har redan jättemånga i Sörmland så här får det inte plats med fler. 

Tror inte att det förslaget kommer att bli av för var ska de vara? Acceptansen kommer bli skitlåg bland de som får några bonusvargar placerade hos sig

Publicerat
9 hours ago exabit sa:

Vi har redan jättemånga i Sörmland så här får det inte plats med fler. 

Tror inte att det förslaget kommer att bli av för var ska de vara? Acceptansen kommer bli skitlåg bland de som får några bonusvargar placerade hos sig

Publicerat
53 minutes ago Luger6 sa:

Flytta vargar har ju inte funkat så bra innan när dom har försökt. Sådana påfund kommer bara att minska acceptansen för varg ännu mer. Hur roligt skulle det vara om länsstyrelsen tippade av ett gäng vargar i området där du jagar?

Absolut inte roligt! Det räcker med invandrarna från öster som drar genom länet och vissa får kanske lift av LST.

Publicerat
6 hours ago Luger6 sa:

Den här gubben ligger nog risigt till, en kreativ åklagare kan nog få det till att han planerar att utföra ett jaktbrott. Han får nog räkna med att blir föremål för telefonavlyssning några år framöver.

Fårbonden om vargattackerna i Kalmar län: ”Jag skulle hämta min bössa” | SVT Nyheter

Varför?

Han har ändå rätt att skjuta ifall vargen kommer in i hagen.

Publicerat
10 minutes ago karelsk blandning sa:

Varför?

Han har ändå rätt att skjuta ifall vargen kommer in i hagen.

Nej, långt därifrån.

Publicerat
6 hours ago Luger6 sa:

Den här gubben ligger nog risigt till, en kreativ åklagare kan nog få det till att han planerar att utföra ett jaktbrott. Han får nog räkna med att blir föremål för telefonavlyssning några år framöver.

Fårbonden om vargattackerna i Kalmar län: ”Jag skulle hämta min bössa” | SVT Nyheter

Mja… Det skulle inte åklagaren få igenom, att man utvärderar hur lämplig han är som vapenägare är mer troligt. Att vapnen tas i beslag i väntan på detta ser jag som självklart, men det är nog mest politik och ”kolla hur allvarligt vi ser på detta” med den saken.

Även om hans yttranden ligger honom i fatet så kan det räcka med en sådan löjlig ursäkt som att han ”ville spela tuff” för att han ska klara sig. 
Skulle en föreställning i rätten hållas kring hur starkt hans band är till djuren, hur närbesläktat ilska och sorg är samt hur påträngande det var att bli föremål för media skulle han nog hyllas som hjälte istället.

Publicerat
1 hour ago Buck sa:

Nej, långt därifrån.

Varför?

Så paragraf 28 gäller inte i Kalmar?

Publicerat
2 hours ago Buck sa:

Nej, långt därifrån.

Här har du nog missuppfattat paragraf 28. Som djurägare eller dess ombud har du all rätt att göra det som krävs för att skydda dina djur. Men du måste göra allt i rätt ordning.  Först försöka skrämma bort rovdjuret/rovdjuren. Hjälper inte det så får/ ska du avbryta attacken med bössan.