Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

GW och Vargarna

Featured Replies

Publicerat
2 hours ago Buck sa:

Mja… Det skulle inte åklagaren få igenom, att man utvärderar hur lämplig han är som vapenägare är mer troligt. Att vapnen tas i beslag i väntan på detta ser jag som självklart, men det är nog mest politik och ”kolla hur allvarligt vi ser på detta” med den saken.

Även om hans yttranden ligger honom i fatet så kan det räcka med en sådan löjlig ursäkt som att han ”ville spela tuff” för att han ska klara sig. 
Skulle en föreställning i rätten hållas kring hur starkt hans band är till djuren, hur närbesläktat ilska och sorg är samt hur påträngande det var att bli föremål för media skulle han nog hyllas som hjälte istället.

Har du skött paragraf 28 rätt så blir aldrig farbror blå inblandad. Men det avgör personalen på länsstyrelsen,  som du kontaktar efter att du skyddat dina djur.

• Svar 89
  • Visningar 5,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• "Att inte inse att GW och Guillou är föredettingar är som att påstå att Persbrant och Lassgård är stora skådespelare..." Gammalt huddingeordspråk

• Helt klart för min del är att jakten och i slutänden dödandet förändrat mig. Något driver mig ut igen och igen nästan oavsett väder, trots stora kostnader sett till min totalinkomst, trots negligerand

Posted Images

Publicerat
5 hours ago kkjon sa:

Har du skött paragraf 28 rätt så blir aldrig farbror blå inblandad. Men det avgör personalen på länsstyrelsen,  som du kontaktar efter att du skyddat dina djur.

Man ska nog ta för givet att polisen kommer utreda saken om man skjuter en varg. Finns ingen tjänsteman som vill ha det ansvaret hos lst.

Publicerat
8 hours ago karelsk blandning sa:

Varför?

Han har ändå rätt att skjuta ifall vargen kommer in i hagen.

Han torgför en tydlig avsikt att freda sina får... Just detta får man inge göra, man får heller inte vidta mått och steg för att undvika konfronteras med varg under tex jakt. Speciellt inte om man redan från början gjort klart att man tycker vargeriet är tramsigt. Det är just detta som hela Karl Hedin åtalet bygger på.

Så ja, NOA lär lyssna på honom ett tag framöver.. lokalpolitiskt aktiv herre söte Jesus så mkt surr de ska tvingas gå igenom :whistling: Sen beror det väldigt mkt på vad den lokala representanten från lst har får åsikt i frågan.. Ett sånt där uttalade kan med lätthet få denne att kontakta polisen vid minsta lilla frågetecken vid en ev framtida paragraf -28 skjutning.

Jag fattar inte hur de kan hålla liv i hela vargindustrin så länge? Stammen har ju inte utvecklats negativt de sista åren.. givet det, hur mkt resurser kan man plöja ned i vargeriet? Det är helt uppenbart att en stor mängd människor lever på detta.. Hela flyttkarusellen gick ju inte så värst bra sist och då flyttade man en individ.. var det två gånger? Och den busiga vargstackarn dissade hårt myndighetssveriges alla åtgärder.. 

Publicerat
5 hours ago kkjon sa:

Här har du nog missuppfattat paragraf 28. Som djurägare eller dess ombud har du all rätt att göra det som krävs för att skydda dina djur. Men du måste göra allt i rätt ordning.  Först försöka skrämma bort rovdjuret/rovdjuren. Hjälper inte det så får/ ska du avbryta attacken med bössan. 

Finns inget i lagtexten som säger att du måste göra det i ”rätt ordning”, däremot ska det sättet du nyttjar stå i direkt proportion till hotet och eller angreppet.

Det är just här det blir knepigt, vargfrågan är för känslig = är det inte helt klarlagt att du agerat korrekt så kommer politiken få dig fälld.

Publicerat

Om man smäller på en varg oavsett anledning så får man nog räkna med att få bekymmer av något slag och det gäller inte bara myndigheter. Med bakgrunden rikspolistanten har finns det nog obegränsade resurser hos plisen att utreda jaktbrott. Förra veckan beslutade man ju att efter fyra års utredande att åtala en person för påståd olaglig jakt på varg. Dom andra tre i utredningen har väl avskrivits.

Publicerat
6 hours ago karelsk blandning sa:

Varför?

Så paragraf 28 gäller inte i Kalmar?

Jo givetvis, men det blir lätt fel att läsa lagtexten och tro att man gör rätt.

Som punkt 3 i paragraf 28 förklarar så får man skydda djuren om rovdjuret finns i en inhägnad avsedd för skötsel av tamdjuret och att ett angrepp är uppenbart. Här blir det lurigt…. En hage är inte en inhägnad avsedd för skötsel av tamdjur, ett lösdriftstall eller fållor av annat slag kring gårdens absoluta närhet kan jag gå med på.

Jag skulle nog drista mig till att säga att om du skjuter ihjäl en varg, som faktiskt har bitit och sitter kvar runt halsen på ett får så åker du dit på det. Är fåret avlidet är skadan redan skedd och bandet kan inte backas, då åker du helt säkert dit på det. 

Publicerat

Något som kom upp i serien var ju det här med den av vargkramarna påstådda omfattande tjuvjakten. Mellan 2010-2020 dömdes tre personer för att ha dödat två vargar illegalt. Om nu tjuvjakten är så vanligt förekommande borde dom kanske ha lyckats hitta några fler tjuvjägare. Varg dödar varg, isar, lastbilar och tåg dödar varg så det är ju inte så lustigt att en och annan försvinner från radarn.

Publicerat

Det här att varg dör av orsaker som inte inkluderar illegal jakt har vargvurmarna svårt att svälja - det kommer ofta i en bisats; "och så har vi ju den illegala jakten"

Jag blev nästan lynchad då jag på annat forum förde fram att jag aldrig skulle skjuta en skabbsmittad varg utan att få "skottlossningstillstånd" från någon polis eller LST. Paragraf 28 är också ett gungfly där det kan gå åt pipsvängen, man kan bli frikänd men man kan bli av med bössorna under lååååång tid.

Raggarö

Publicerat

Det är sånt som jaktmotståndare vill sprida och hålla vi liv.

Enligt det resonemanget kan man säga att Ickejägare sågar sönder jakttorn och hotar eftersöksjägare.

Publicerat
2 hours ago Hipshot sa:

Han torgför en tydlig avsikt att freda sina får... Just detta får man inge göra, man får heller inte vidta mått och steg för att undvika konfronteras med varg under tex jakt. Speciellt inte om man redan från början gjort klart att man tycker vargeriet är tramsigt. Det är just detta som hela Karl Hedin åtalet bygger på.

Så ja, NOA lär lyssna på honom ett tag framöver.. lokalpolitiskt aktiv herre söte Jesus så mkt surr de ska tvingas gå igenom :whistling: Sen beror det väldigt mkt på vad den lokala representanten från lst har får åsikt i frågan.. Ett sånt där uttalade kan med lätthet få denne att kontakta polisen vid minsta lilla frågetecken vid en ev framtida paragraf -28 skjutning.

Jag fattar inte hur de kan hålla liv i hela vargindustrin så länge? Stammen har ju inte utvecklats negativt de sista åren.. givet det, hur mkt resurser kan man plöja ned i vargeriet? Det är helt uppenbart att en stor mängd människor lever på detta.. Hela flyttkarusellen gick ju inte så värst bra sist och då flyttade man en individ.. var det två gånger? Och den busiga vargstackarn dissade hårt myndighetssveriges alla åtgärder.. 

Sköts inte den tillslut?

Publicerat
31 minutes ago Raggarö sa:

Det här att varg dör av orsaker som inte inkluderar illegal jakt har vargvurmarna svårt att svälja - det kommer ofta i en bisats; "och så har vi ju den illegala jakten"

Jag blev nästan lynchad då jag på annat forum förde fram att jag aldrig skulle skjuta en skabbsmittad varg utan att få "skottlossningstillstånd" från någon polis eller LST. Paragraf 28 är också ett gungfly där det kan gå åt pipsvängen, man kan bli frikänd men man kan bli av med bössorna under lååååång tid.

Raggarö

Den om någon varg ska man vara väldigt rädd om.

Jag har rätt liten koll på vargarna men den naturliga dödligheten borde vara större än många tror.

Vad händer om två vargar börjar slåss? Se bara hur det går när två större hundar åker ihop.

Publicerat
1 hour ago Raggarö sa:

Raggarö

Du kommer aldrig få ett tillstånd från polis att avliva skabbis, det är ditt eller Lsts beslut.

1 hour ago karelsk blandning sa:

Sköts inte den tillslut?

Jag har för mej det men minns inte säkert.

1 hour ago kkjon sa:

Efter att varit på några vargmöten i mitt län kan jag nog säga att jag har ändrat uppfattning.  Hade samma inställning som du tidigare. 

I mitt län har det skjutits minst 3 vargar i år  på  28,an utan någon som helst inblandning av Billy batong.

Tyvärr hänger det som alltid på personerna i ledande ställning på länsstyrelsen och deras tolkning av lagtexten och situationen.  Men jag skulle inte tveka en sekund om vi fick ett angrepp på våra får.

Jag tror nog de flesta är vettiga, känner en besiktningsman och jag skulle inte tveka att höra av mej till honom i samband med vargskytte. Men visst känns det skakigt! Samtidigt, hamnar man i den sitsen att man tvingas skydda sin hund tex så hade jag skitit ett stort stycke i ev agenda hos besiktningsmannen. Min hund ska inte smakas på oavsett.

Publicerat

@Hipshot Om jag inte missminner mig så var det väl någon polis eller åklagare som försökte att få en bilist fälld för att hen hade kört på en varg i enkom bara för att den hade sprungit över vägen.

Jag vet inte hur det gick. Vet du eller minns du något av det hippen eller någon annan här på forumet?

Publicerat
  • Författare

Nu känner jag ingen besiktningsman från lst. Men freda min (eller annans) hund om den blir attackerad av varg är självklart. Och jag skulle ringa lst. 

Av det jag läst hittills så är inte lst problemet utan att ibland tar polisen upp ärendet även om lst tycker att det är en klockren 28:a.