Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Är hylsorna slut eller vad?!

Featured Replies

Publicerat

Hylsan fastnar i slutstycket och tändhatten lämnar hylsan.. 

Ingen svettig laddning, kört samma recept till den här kulan länge.. 

Fattar inte.. omöjligt att skjuta snabbt andraskott… 

IMG_2890.png

• Svar 128
  • Visningar 10,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag vill inte skriva för mycket om Hippens äventyr för då kan det uppfattas som negativt och nära nog mobbing. Men kan bara konstatera att 500 skott (så många det tog för mig att döda en ny Rem 700 SP

• Rejält märke från utstötaren och blåst tändhatt  Sluta genast använda dessa och gör en ordentlig felsökning.

Posted Images

Publicerat

Nyladdad eller har du skjutit av samma sats tidigare?

Ser ut som nånting är mycket fel.

Publicerat
  • Författare

Laddad för ngn månad sen, slog isär några o kontrollvägde. Rätt laddning. Den är het men aldrig haft problem tidigare. Kommit nu efter att jag skrubbat pipan typ.. 

Publicerat
  • Författare

Missade en räv nyss ska kolla sen vart kulan slog ned. Skjutit en tidigare som dog.. m hylsan blåste hatten då med.. 

Publicerat

Du gör ju som du vill, men jag hade slutat skjuta efter första blåsta hatten.

Har du rätt krut?

Publicerat
  • Författare

Ja.. har bara en sort till 204:an. Ska ladda de lättare kulorna till nästa sväng.. 

Publicerat

Nu är jag ingen expert men har skjutit slut på några pipor och alla har uppfört sig på samma sätt.

Det börjar med antydan till höga tryck med beprövad laddning, vidare är det nästan är omöjligt att få pipan ren, efter det skjuter den bra en kort stund för att sen ge höga trycktecken igen, sannolikt river den krackelerade insidan mycket mantel vilket gör den tryckkänslig, särskillt när man ligger runt max.

Publicerat

Är inte så påläst på 204 men liten kula, stor krutpelare och 1200ms brukar vara tufft på pipor

Publicerat

Sluta skjuta när hattarna lossna!!

Beprövat eller ej, då är det inte nyttigt för varken dig eller vapen.

Testat själv och insett samma.

Publicerat

Är ingen expert men.

Efter att sett bättre på hylsan och funderat lite så borde du ha rätt rejält tryck i grejerna. Om det inte blivit fel i kalibreringen och det är kalibrerat mycket mer än som borde göras och sen en het laddning. När hattarna lossnar är nånting väldigt galet ifall inte hylsorna är helt slut.

Men hur som så är det garanterat inte nyttigt fortsätta skjuta iaf.

Sen som Mike säger om pipan börjar vara slut och kräver ordentlig rengöring ofta för att skjuta bra och man inte hållit efter den så har jag upplevt att det fort händer grejer om det inte är rent. 

Kände du att det blåste hatten eller var det först när du skulle mantla om det märktes att nå var galet?

Publicerat

Hade bytt till fräscha hylsor och kollat kalibrering och laddparametrar noggrant för att allt ska vara perfekt. Fortsätter samma sak att hända så är det inte skotten det är fel på.

Publicerat

Hylsorna är slut. Byt! Och vad är en het laddning?

Publicerat

Lyssna inte på vad alla skriver, det är bara killgissningar😁😁 (kan innehålla spår av ironi) Snålgubbe!!!

Publicerat

Är hylsorna skjutna massor med gånger så hatten knappt sitter kvar?

Hur såg th ut eller försvann den?

Publicerat
  • Författare

Mm tändhatten satt fast i slutstycksbotten så ja.. det är nog hett. Ska skippa de jag har laddade och sätta ihop nya lättare enl ett annat beprövat recept. Fick för mej att jag skulle göra slut på BK 39:orna och laddade upp de jag hade.. Nu blir det lättare V-max. 

Ska rengöra och ladda upp några och testa.. det SKA fan inte strula, så heta är de inte. Ok i det röda i QL men inte lila :whistling:

Publicerat
  • Författare
5 hours ago karelsk blandning sa:

Är hylsorna skjutna massor med gånger så hatten knappt sitter kvar?

Hur såg th ut eller försvann den?

Några.. de som jag känner att knallarna glider i "för lätt" målar jag svarta i hylsbotten så de slängs efter skott. De brukar dock sitta kvar även om det är glappa tändhattslägen.

Har handlat grejer till kojan nu och ska få ersättning för detta, tänker att jag plockar ut plugg istället för pengar så får jag nya hylsor. Sparat en hylsa som satt fast ska mäta tändhattsläget och jämföra med oladdade hylsor. Kanske kan sortera bort en hel del direkt innan jag trycker i nya knallar i oladdade hylsor.

Publicerat

Kanske värt att kolla hur slagstiftet ser ut, ett knippe blåsta hattar kan sabba spetsen.

Publicerat
  • Författare

Ska göra det, så less på prylarna nu så jag har bara slängt in bössan i skåpet.. ska ta in de laddade pluggen från bilen i morgon och rodda med sikten.

Ska testa de lättare kulorna och strular det med så blir det Danskan nästa rävsittning.

Publicerat
21 minutes ago Hipshot sa:

Ska göra det, så less på prylarna nu så jag har bara slängt in bössan i skåpet.. ska ta in de laddade pluggen från bilen i morgon och rodda med sikten.

Ska testa de lättare kulorna och strular det med så blir det Danskan nästa rävsittning.

Låter klokt!

Publicerat

Visst hade du något rackel med vapnet tidigare med?

Hur mycket har du skjutit med pipan och hur mycket mantlar den?

Publicerat
  • Författare

Mmm det är rätt knas i pipan, finns en liten del en bit in som är skadad eller vad jag ska säga har ingen aning om vad som hänt. Men när man drar igenom en lapp m kopparlösning eller vad som faktiskt så känns den tydligt.

Och hur mycket den mantlar är svårt att säga, man måste nog göra rent skiten då för att få veta just det :whistling:

Iaf satt ihop ett recept med 32 gr kulor nu som jag skjutit mkt med. Den är het men inte galen och har nu satt ihop 15.. tänker mej att provskjuta ett gäng för att säkerställa funktionen på grejerna och se så de fortfarande skjuter.

Danskan var rätt trevlig inatt förövrigt.. men ingen av rävarna var bortom 100 m och då funkar även x 12 i gluggen. Men jag saknar stora zeissen.. på kul dragit en fråga till tillverkaren av Legacyn för att få klarhet i vad en 204 pipa kostar nu.

Jag är lite less på Howan att man inte får den att skjuta riktigt bra.. kan en ny pipa i Danskan leverera tumnagel grupper så kanske det är värt det? Ny kolv, skena så jag kan skifta sikten samt pipan.

Publicerat

Det är inte aktuellt med ny pipa i den du har nu?

Publicerat
  • Författare

Funderat i dessa banor men känslan är att det är en lågbudgetbössa från början, frågan är vad man kan förvänta sig av ett nytt rör i den? Tror att man "tjänar" mest på att fixa nytt rör till Legacyn. Där behöver jag inte fundera på trycket tex.. även om magasinet på Howan är oslagbart för mina behov.

Sen skulle ett jävla pipbyte inkl allt faktiskt vara dubbelt så dyrt som bössan är flong ny.. då är det bättre att skrota den och köpa en ny flongny faktiskt.

Men kanske sälja den för billig peng med kolv och allt utan sikte.. sen fundera på hur man ska göra? 

Jag spånar runt bara nu. Ska skjuta 32:gr kulorna nu och förmodligen kommer de skjuta ok och säkert. Då är hela projektet dött..