Publicerat December 3, 20232 yr Författare 34 minutes ago hs_merkel sa: Läge att bygga? Med Howan som grund? Är det ett system att bygga på öht? Kollat lite på nätet, kollat dintub på bössan.. det provskjuts här och var och inte någonstans har jag sett grupper som över huvud taget imponerar.. sen om det är pipa eller lås eller en kombination av allt vet jag inte. Möjligt att man kan få den att skjuta med annan pipa och riktad låda på något sätt frågan är vad prislappen slutar på. Jag är ju inte nördig i sammanhanget men systemet lär ju vara en klon av ngt befintligt system.. Någon som vet? Men visst, ny pipa ev annat trycke så skulle det fungera helt klart.
Publicerat December 3, 20232 yr Inte läge att bygga nu, läge att skrota om pipan är slut. Inflationen, kronkursen, världsekonomin, det är egentligen inte läge för nått nu annat än att köpa begagnat.
Publicerat December 3, 20232 yr 12 hours ago Hipshot sa: Funderat i dessa banor men känslan är att det är en lågbudgetbössa från början, frågan är vad man kan förvänta sig av ett nytt rör i den? Tror att man "tjänar" mest på att fixa nytt rör till Legacyn. Där behöver jag inte fundera på trycket tex.. även om magasinet på Howan är oslagbart för mina behov. Sen skulle ett jävla pipbyte inkl allt faktiskt vara dubbelt så dyrt som bössan är flong ny.. då är det bättre att skrota den och köpa en ny flongny faktiskt. Men kanske sälja den för billig peng med kolv och allt utan sikte.. sen fundera på hur man ska göra? Jag spånar runt bara nu. Ska skjuta 32:gr kulorna nu och förmodligen kommer de skjuta ok och säkert. Då är hela projektet dött.. Med ny pipa så borde det allt skjuta bra igen och problemen du har försvinna. Fast vapnet inte är dyrt nytt så kommer det bli bättre med en ny pipa, visst köpa nytt är en lösning men efterssom du redan har den hade jag monterat ny pipa. Just att köpa en extra pipa till 223an kan fungera men då åker du på skifta pipor istället för om jag förstått det rätt använder du bägge två redan nu. Är inte howa liknande remington?
Publicerat December 3, 20232 yr Författare Ok.. vi får se hur det ser ut med de lättare kulorna, tror det ska räta upp sig.
Publicerat December 3, 20232 yr Vore jag du skulle jag prata med frun direkt! Missade rävar, höga tryck, en massa bortkastade pengar på nya hylsor, fara för ditt liv och så vidare. Frun kommer att säga "Älskling, du förtjänar att köpa en ny bössa!"
Publicerat December 3, 20232 yr https://fritidvildmark.se/product.html/beg-kulgevar-tikka-t3-varmint-synthetic-stainless-204-ruger-52x47?category_id=558
Publicerat December 3, 20232 yr 1 minute ago exabit sa: https://fritidvildmark.se/product.html/beg-kulgevar-tikka-t3-varmint-synthetic-stainless-204-ruger-52x47?category_id=558 Han vill inte ha Tikka, tror en AR i 204 ruger vore mer intressant.
Publicerat December 3, 20232 yr 16 minutes ago exabit sa: https://fritidvildmark.se/product.html/beg-kulgevar-tikka-t3-varmint-synthetic-stainless-204-ruger-52x47?category_id=558 Där var annars lättaste lösningen på problemet.
Publicerat December 3, 20232 yr Författare 27 minutes ago karelsk blandning sa: Där var annars lättaste lösningen på problemet. Där har du väldigt fel 🙂 walleman här på forumet hade en slik.. kände på den och då hade han samma sikte som jag har idag, köpte det av honom. Det var ett tungt jobbigt as på ren svenska. Dock så sköt den bra så tja det hade ju varit ett uppköp.
Publicerat December 3, 20232 yr Författare 50 minutes ago josc72 sa: Vore jag du Kulle jag prata med frun direkt! Missade rävar, höga tryck, en massa bortkastade pengar på nya hylsor, fara för ditt liv och så vidare. Frun kommer att säga "Älskling, du förtjänar att köpa en ny bössa!" Nja.. min fru är väldigt bra på många vis men jag tror aldrig hon skulle uppmana mej till detta.. eller tja visst, skulle jag gnälla lite så skulle jag nog få grönt ljus
Publicerat December 3, 20232 yr 51 minutes ago exabit sa: https://fritidvildmark.se/product.html/beg-kulgevar-tikka-t3-varmint-synthetic-stainless-204-ruger-52x47?category_id=558 En kalkstensrådjur racer!
Publicerat December 3, 20232 yr 3 hours ago Mad Mike sa: Han vill inte ha Tikka, tror en AR i 204 ruger vore mer intressant.
Publicerat December 3, 20232 yr 3 hours ago exabit sa: https://fritidvildmark.se/product.html/beg-kulgevar-tikka-t3-varmint-synthetic-stainless-204-ruger-52x47?category_id=558 Bara att köpa, inget att fundera över.
Publicerat December 3, 20232 yr 3 hours ago josc72 sa: Vore jag du skulle jag prata med frun direkt! Missade rävar, höga tryck, en massa bortkastade pengar på nya hylsor, fara för ditt liv och så vidare. Frun kommer att säga "Älskling, du förtjänar att köpa en ny bössa!" Hon behöver väl inget veta?
Publicerat December 3, 20232 yr Varför envisas med denna 204? Det finns säkert en tråd om det men orkar inte leta.
Publicerat December 3, 20232 yr Författare 1 hour ago Buck sa: Varför envisas med denna 204? Det finns säkert en tråd om det men orkar inte leta. Därför att det är svårt att hitta ngt bättre till just mina behov 😎
Publicerat December 3, 20232 yr 3 hours ago Buck sa: Varför envisas med denna 204? Det finns säkert en tråd om det men orkar inte leta. Just denna borde göras nånting med men annars så är nog det en perfekt kaliber till 🦊.
Publicerat December 4, 20232 yr 12 hours ago karelsk blandning sa: Just denna borde göras nånting med men annars så är nog det en perfekt kaliber till 🦊. Ja, om man använder 40 grains kulor vilket är lägsta tillåtna kulvikt för klass 3. Men det gör givetvis alla
Publicerat December 4, 20232 yr Författare Detta är en populär post. Jo men som kommunal viltvårdare så har jag lagstöd för att gå ned en klass i hanteringen.. sen hur man skohornar in min rävjakt under kommunalt paraply är nog en lika stor utmaning som att få 204:an att skjuta tumnaglar... Tröstar mej med att rävarna inte märker ngn skillnad på klassindelning.
Publicerat December 4, 20232 yr 49 minutes ago Hipshot sa: Jo men som kommunal viltvårdare så har jag lagstöd för att gå ned en klass i hanteringen.. sen hur man skohornar in min rävjakt under kommunalt paraply är nog en lika stor utmaning som att få 204:an att skjuta tumnaglar... Tröstar mej med att rävarna inte märker ngn skillnad på klassindelning. Har inte nämnt något om dig Jag har ingen aning om vad du stoppar i bössan Däremot inbjuder det ju till civil olydnad när reglerna är så sjukt korkat utformade. Hur kan det INTE vara ok med 32-grainare till en rödräv? Man baxnar ju.
Publicerat December 4, 20232 yr Författare Det är hylsorna det handlar om. Den här laddningen är mindre röd i QL har jag för mej och nu släppte två av sex hattar men ingen satt klistrad och alla hylsor gick att veva ut utan problem. Dessutom sköt det rätt ok sågott jag kunde se på plåten. Mätte tändhattsläget på en smälld hylsa, det var gott om utrymme där.. Så det är bara att köra på med dessa kulor, böket är att jag måste ta isär alla 39:or som jag laddat. Med hammare är det fan jobbigt..
Publicerat December 4, 20232 yr 6 hours ago Hipshot sa: Det är hylsorna det handlar om. Den här laddningen är mindre röd i QL har jag för mej och nu släppte två av sex hattar men ingen satt klistrad och alla hylsor gick att veva ut utan problem. Dessutom sköt det rätt ok sågott jag kunde se på plåten. Mätte tändhattsläget på en smälld hylsa, det var gott om utrymme där.. Så det är bara att köra på med dessa kulor, böket är att jag måste ta isär alla 39:or som jag laddat. Med hammare är det fan jobbigt.. Nej kasta skiten köp nya!
Publicerat December 4, 20232 yr 7 hours ago Hipshot sa: Det är hylsorna det handlar om. Den här laddningen är mindre röd i QL har jag för mej och nu släppte två av sex hattar men ingen satt klistrad och alla hylsor gick att veva ut utan problem. Dessutom sköt det rätt ok sågott jag kunde se på plåten. Mätte tändhattsläget på en smälld hylsa, det var gott om utrymme där.. Så det är bara att köra på med dessa kulor, böket är att jag måste ta isär alla 39:or som jag laddat. Med hammare är det fan jobbigt.. Går en hylsa som hatten lossnat i att mantla i igen? Om inte hattarna går i väldigt lätt i hylsorna före är det fortfarande inte helt schyst. Bytt nån komponent mot nya som inte är köpta samtidigt som du tog fram laddningen?
Publicerat December 4, 20232 yr Detta är en populär post. Måste väl gå att felsöka ? Går det lika illa med köpeammunition ? (Om det inte är någon knäppkaliber som inte Norma ids hållas med) Går det bra så kasta dom gamla patronerna, går det lika illa så kasta bössan. 😁 Något måste i alla fall uppenbarligen kastas, bara att klura ut vad.