Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Är hylsorna slut eller vad?!

Featured Replies

• Author

Seså.. NOA avlyssnar i preventivt syfte, nu har ni bara tillsett att ngn stackare på jobbet måste lyssna på allt mitt trams.. :whistling:

• Replies 128
  • Views 10.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag vill inte skriva för mycket om Hippens äventyr för då kan det uppfattas som negativt och nära nog mobbing. Men kan bara konstatera att 500 skott (så många det tog för mig att döda en ny Rem 700 SP

• Rejält märke från utstötaren och blåst tändhatt  Sluta genast använda dessa och gör en ordentlig felsökning.

Posted Images

1 hour ago Hipshot sa:

Seså.. NOA avlyssnar i preventivt syfte, nu har ni bara tillsett att ngn stackare på jobbet måste lyssna på allt mitt trams.. :whistling:

Kul kunna dela med sig av det.

• 2 weeks later...

@Hipshot , har du provskjutit ännu?

• Author
6 hours ago Mr P sa:

@Hipshot , har du provskjutit ännu?

Inte med Bk39:orna, inte orkat ta isär dem och ladda om dem. Nu har jag laddat vanliga v-max 32 och det fungerar bättre med ett befintligt likaledes hett recept. Sköt två rävar i .. fredags? och då rök en tändhatt. Ingen styv bult alls men knallen for ut när jag laddade om. Den hylsan tog jag hem för att mäta och testa kamra igen.. inte gjort det ännu dock. Igår drog jag ur pipan med kopparborste och .. ngt pipskrubbarmedel.. minns inte om det är krutlösning eller koppar.. sen en radda lappar igenom röret. Det märkliga där var att nu kunde jag inte längre känna den skada som finns i pipan..  Vet inte om den här kuren med pastan samt ngr skott rensat pipan.

Köpt draglappar för kal 20 men lite klena är de, går ganska lätt igenom pipan.. 

Nattens två skott fungerade dock utan prut, knallarna kvar och inga konstigheter. Var lite orolig att CBS skottet på första räven skulle stuckit någonvart men det satt där det skulle i räven.

• 2 weeks later...

Knallarna vill inte riktigt hållas på plats ännu?

• Author

Nope 🤬

Undrar om hylslängden spelar roll, anar att de två som strulat ikv var ngt långa. Sista fungerade som vanligt👌

Blir dom allt för långa kommer kulan att börja krimpas fast när hylsan tar i bommarna och då kan nog ditt redan höga tryck bli för mycket. Det finns en maxlängd på hylsorna, för att undvika att dom blir länge än patronläget. 

• Author

Jaja... :D

Å andra sidan, kan de verkligen vara för långa? Har ett maxmått COL som går ned i magasinet, har för mej att när jag mätte patronläget så hade jag möjlighet att ha en längre COL i patronläget än vad faktiskt magasinet förmådde..

Skit samma.. Ska testa att helkalibrera ett gäng och sätta ihop.. Sen blir det nog två askar nya jaktpilar i butik för att kolla om det är pluggen eller bössan som rapplar. 

COL kan bli så lång att kulan tar i bommarna, vilket höjer trycket.

Hylsan kan bli så lång att den inte har plats i patronläget, vilket höjer trycket.

• Author
1 minute ago Mr P sa:

COL kan bli så lång att kulan tar i bommarna, vilket höjer trycket.

Hylsan kan bli så lång att den inte har plats i patronläget, vilket höjer trycket.

Fattar.. om hylsan sträcks så trycks kulan längre ned i hylsan för jag tror COL är konstant i verktyget. Ska kika på det..

Någon som är ute och snurrar i Sthlm området och hittar billig 204 plugg så tjoa till :whistling:

Undra om hattarna skulle sitta bättre om du testade ladda på lite till.

Tur iaf att du kommit till insikt att köpa ammunition och se om felet är på det som är laddat eller vapnet.

• Author
6 hours ago karelsk blandning sa:

Undra om hattarna skulle sitta bättre om du testade ladda på lite till.

Mmm kanske?

:D

På 2023-12-27 at 19:24 Hipshot sa:

Mmm kanske?

:D

Har du testat mantla i nån av hylsorna som hatten lossnat på?

Har dom vart uppladdade länge?

I en sån hylsa hur känns det när du testar sätta en ny, går den normalt trögt eller jätte lätt?

Känns ut som om hylsorna är i dåligt skick med hög laddning eller tjorv med kalibreringen. För om hylsorna hade vart i bra skick så är iaf min erfarenhet att man måste ladda på bra mycket för att dom ska lossna. I hylsor som börjar vara slut behövs inte allt för mycket för att det ska hända.

Men samtidigt är hylsan kalibrerad lite för mycket, het laddning, hylsor som börjar vara dåliga och sen kanske skitig pipa så borde det kunna hända lättare.

Men du gör nog klokt att testa köpa en ask och se om det händer samma sak eller om det är med egna laddade det händer.

• Author

Testade att peta i en hylsa med smälld hatt, fungerade inte. Så nog är det hylsorna som strular. Ska köpa en ask och sen helkalibrera alla hylsor jag har, mäta tändhattsläget och slänga allt som ens kan misstänkas vara slut. 

Tills jag orkat gjort det så får det bli Danskan.. 

Kollade runt lite söte jävla jesus så pissdyrt det blivit med plugg! Torsbo hade Hornady hemma för gamla priset 230 kr asken.. Samma plugg nu, här i Roslagen 600 spänn! Hur det är möjligt begriper jag inte.. Hade ngn plan att köpa fler askar men det kommer inte ske, blir en ask sen hylsor.

22 minutes ago Hipshot sa:

Testade att peta i en hylsa med smälld hatt, fungerade inte. Så nog är det hylsorna som strular. Ska köpa en ask och sen helkalibrera alla hylsor jag har, mäta tändhattsläget och slänga allt som ens kan misstänkas vara slut. 

Tills jag orkat gjort det så får det bli Danskan.. 

Kollade runt lite söte jävla jesus så pissdyrt det blivit med plugg! Torsbo hade Hornady hemma för gamla priset 230 kr asken.. Samma plugg nu, här i Roslagen 600 spänn! Hur det är möjligt begriper jag inte.. Hade ngn plan att köpa fler askar men det kommer inte ske, blir en ask sen hylsor.

Om du inte får mantlar i en hysa som hatten lossnat från ska det tydligen vara höga tryck. Men samtidigt är hylsorna kalibrerade lite för mycket och sen het laddning så går det ännu fortare köra slut på dem. Jag har själv aldrig gjort det där med att mantla i en skjuten hylsa men fått förklarat för mig då ppc blev byggd att går en sån tungt in som skjuten är det dags att backa. Jag har brukat ladda lite extra ofta.

Jo jag har förbrukat mer än normalt med hylsor i ppcn, allra helst i gammla pipan när jag laborerarde med tyngre kulor och olika krut. Tyckte det skulle fungera fast det uppenbart inte gjorde det. Insåg att det blir dyrt och inte helt hälsosamt mina tester. Blåste hattar i nästan nya hylsor som det sen inte gick att få hattarna att sitta kvar i. Bytte då till 220russia hylsor för att dom skulle vara bättre, men det var samma resultat med dem också. Även lyckats skjuta slut på 9,3 hylsor när det blev ihopblandade hylshållare och överkalibrerade hylsor. Dom gick av.

Så har testat lite av varje och mitt tips är att börja felsöka ordentligt med ny ammunition före du fortsätter och skjuter. Det fungerar till nånting ger upp och då blir det mindre kul.

Har dom vart uppladdade länge och hur har dem förvarats?

Kan ge ett exempel till. Brukar alltid ha 4 skott i härkila byxorna som reserv. Dom hade torkats vid kamin, i bastu, bott i bilen och likande en längre stund. Typ 2 år kanske vart där i fickan och inte förvarats helt optimalt. Dom behövdes en dag då jag hade gått från bilen med tom bössa.

Vad händer den dagen dom ska användas?

Jo det slutade med att det var rejält tryck när dem väl användes och slutstycket gick väldigt trögt upp då det väl sköts. Fick en av älgarna men den där andra smällen drog ut på tiden och det gick inte helt som tänkt. Skotten hade säkert vart uppladdade än längre och sen förvarats i misär förhållanden.

Så heta laddningar, dålig förvaring kan göra sakerna väl spännande.

• Author

Ang förvaringen.. åtgången är rätt rejäl så de står inte så länge laddade direkt. De jag laddat upp nu finns i bilen i patronetui och där pendlar ju temperaturen en smula iövrigt så bor de torrt och ok i etuiet.

Ang de två sista så kände ett svagt motstånd när bulten skulle ned, inte så jag på något sett tvingades vålda ned grejerna. Sen repade jag in resterande pilar i magasinet tills jag sorterat ut de som gick i som de skulle utan motstånd. 

Vi får se vad jag orkar göra med eländet.. nu är jag som sagt inne på att skicka bössan åter så får vi se om de går med på att byta pipa. 

Måste iaf ta i sär en jävla massa plugg, har ett antal 39:or laddade.. Får se om det blir ny pipa i denna eller ny pipa till Danskan. 

Låter som en bra plan att skicka iväg bössan, rävarna dör nog av danskan också.

Lite off topic. Det händer ju att jag sätter mig på en båt mot Roslagen, var brukar ni som bor där handla jakt och skytte grejer? Alltid kul att hitta nya butiker och se om dom har något som man inte visste att man behövde.

• Author

Det är lite fattigare därvidlag nu, förr fanns Svante Nilssons Vapen.. det var riktigt kul ställe och man lämnade det stället rätt många gånger med ett fånigt flin faktiskt pga både bra affärer men även knepiga uttalanden från Staffan själv. Vimipelgatan 35 i Uppsala, minns inte om det är Interjakt eller Jaktia som bor där nu. Helt ok men dyrt.. 

Lokalt blir det väl Gesab utanför Norrtälje. Vet inte om man hittar så mkt som man villhöver men helt ok. Det är väl den mest lokala, finns en butik i Åkersberga med.. är det Jaktia? 

Avseende Danskan så visst dör rävarna men dessvärre så är pilarna lite trötta, får inte nog fart på dem varpå Vmaxarna ofta susar igenom utan att expandera helt med genomskott som följd. Känns trist.. och sen är det en begränsning med endast max x12 på siktet. Har man vant sig med mer fräs där så blir det knepigare. Men det funkar helt klart.

Prova Varmint grenade. 36gr öppnar bra fort, gjorde 1210 m/s om jag inte missminner mig, finns 30,36,40 och 50gr

Svante Nilsson var given, släppte av fru på Ikea först så hade man gott om tid på sig där. Åkersberga har jag även varit till, dom har en hel del.

Gesab har jag bara tänkt vika in till, men inte blivit av ännu. Får ta det nästa gång jag åker över.