Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Är hylsorna slut eller vad?!

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Tjoa till när det drar ihop sig, kanske kan ta en sväng i kråkkojan någon morgon.

• Svar 128
  • Visningar 10,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag vill inte skriva för mycket om Hippens äventyr för då kan det uppfattas som negativt och nära nog mobbing. Men kan bara konstatera att 500 skott (så många det tog för mig att döda en ny Rem 700 SP

• Rejält märke från utstötaren och blåst tändhatt  Sluta genast använda dessa och gör en ordentlig felsökning.

Posted Images

Publicerat

Hur var det, skulle du få pipat om vapnet till bättre pris eller var den bara in på koll tidigare?

har det hänt något eller skäms vapnet i skåpet?

Publicerat
  • Författare

Vapnet skäms i skåpet, har lite granna tappat orken kring denna tingest. Ska väl försöka få tag på fabriksplugg och testa innan jag skickar den till tillverkaren/generalagenten. Sånt bök kring det, måste riva siktet och stöka. De ska provskjuta osv. Ska iväg på räv i morgon kväll men orkar/hinner inte ladda nya plugg så förmodligen Danskan som får göra tjänst.

Publicerat

Sälj - köp annat - bli lycklig 🙂

Jag har aldrig orkat kladda på med vapen som inte uppför sig bland folk!

Publicerat
  • Författare

Mm rätt stökigt att få tag på kalibern.. 

Publicerat

byt till Hornet 🙂

Publicerat
1 hour ago dptrapper sa:

Sälj - köp annat - bli lycklig 🙂

Jag har aldrig orkat kladda på med vapen som inte uppför sig bland folk!

Det blir en ny bössa med annan pipa och då man är nöjd med allt annat skulle iaf jag se det som bästa lösningen. 

Publicerat
  • Författare

Kastat ut lite trevare.. Anschutz.. Ruger.. Hittat ngn Tikka men nej, den lockar inte.. Sen verkar det vädligt svårt att hitta 1:9 pipor.. Såvitt jag minns så har jag 1:12 på nuvarande och det lirar inte alls.

Publicerat
45 minutes ago Hipshot sa:

Kastat ut lite trevare.. Anschutz.. Ruger.. Hittat ngn Tikka men nej, den lockar inte.. Sen verkar det vädligt svårt att hitta 1:9 pipor.. Såvitt jag minns så har jag 1:12 på nuvarande och det lirar inte alls.

Bygg om du vill ha kalibern välj en plattform med de som du gillar,Annars 223rem, Personligen tycker jag inte kalibern gör något som dem andra inte gör? 

Publicerat
  • Författare
15 minutes ago hs_merkel sa:

Bygg om du vill ha kalibern välj en plattform med de som du gillar,Annars 223rem, Personligen tycker jag inte kalibern gör något som dem andra inte gör? 

223 ger genomskott så otroligt mkt mer.. Har iofs ngn ganska lätt kula i .22 som jag skulle kunna ladda till 223 och få fart på den. Men orka.. 

Nej. Däremot kikade jag lite på den där Mcmillan i 220 Swift eller vad den hette.. Det hade ev kunnat vara ngt donatorprojekt. 

Publicerat
24 minutes ago Hipshot sa:

Nej. Däremot kikade jag lite på den där Mcmillan i 220 Swift eller vad den hette.. Det hade ev kunnat vara ngt donatorprojekt. 

Donator till vad? Tror du tänker fel här då det slutstycket inte passar till 204 ruger.

Publicerat
31 minutes ago Hipshot sa:

223 ger genomskott så otroligt mkt mer.. Har iofs ngn ganska lätt kula i .22 som jag skulle kunna ladda till 223 och få fart på den. Men orka.. 

Genomskott pga skinnet eller hus runt?

Publicerat

Tycker du ska prova Barnes varmint grenade I 223. 

Publicerat
  • Författare
11 hours ago Joacim sa:

Håller med "Det är klart grabben ska ha en 220swift" 😜🤣🤣

Du tänkte då på den slätborrade version som visas här ovan i tråden? 

:biggrin:

Publicerat
  • Författare
12 hours ago hs_merkel sa:

Genomskott pga skinnet eller hus runt?

Pga hus.. 204:an går sällan igenom, det ger lite bättre marginaler.. 223:an går i princip alltid igenom. Ska ta Danskan ikväll tänkte jag om jag inte får feeling och sätter mej och helkalibrerar och laddar en bunt pilar..

Finns ingen ork att börja rodda med andra kulor till Danskan.. möjligen någon hårdare sak för jakt och avlivning men annars inte. Skulle förmodligen kunna öka effekten på Vmaxarna om jag kryddade där men orka.. Sen tror jag det ligger ngn 35 gr Vmax ursprungligen för 22 Hornet hemma, hade kunnat testa dem med..

Publicerat
13 hours ago Hipshot sa:

Vilken kula kör du med nu då?

Tycker V-Max 40 är rätt tacksam för att minimera genomslag (mitt huvudspår är dock att skjuta minimalt med rävar = minimalt med genomslag :D ). Har inte fått några genomslag i alla fall på två skjutna med 222 (1040 m/s) och en med 22-250 (1150 m/s).

Annars har jag sneglat lite på Hornady NTX 35 som har betydligt roligare bc än V-Max 35.

image.png.9020d4b0f6d5310cd3ec6471677f5a18.png

Borde vara en riktigt vass kula med roliga hastigheter i 222 (1150 enligt Hornadyboken).

Publicerat
  • Författare

Har för mej att jag har rätt mkt v-max 40 gr hemma, får väl isf ta tag i den och ladda upp den. Tror WT körde den i QL och hastigheten landar väl runt 950 skulle jag tro. Faktiskt lite kul när man inte skjutit med den på ett tag, den har något som kan liknas vid rekyl! 

Publicerat
Just now Hipshot sa:

Har för mej att jag har rätt mkt v-max 40 gr hemma, får väl isf ta tag i den och ladda upp den. Tror WT körde den i QL och hastigheten landar väl runt 950 skulle jag tro. Faktiskt lite kul när man inte skjutit med den på ett tag, den har något som kan liknas vid rekyl! 

950? Inte i en 223 väl? Snarare 1100 :) 

Publicerat
11 hours ago Hipshot sa:

Pga hus.. 204:an går sällan igenom, det ger lite bättre marginaler.. 223:an går i princip alltid igenom. Ska ta Danskan ikväll tänkte jag om jag inte får feeling och sätter mej och helkalibrerar och laddar en bunt pilar..

Finns ingen ork att börja rodda med andra kulor till Danskan.. möjligen någon hårdare sak för jakt och avlivning men annars inte. Skulle förmodligen kunna öka effekten på Vmaxarna om jag kryddade där men orka.. Sen tror jag det ligger ngn 35 gr Vmax ursprungligen för 22 Hornet hemma, hade kunnat testa dem med..

Ok, Hade bara manteln igenom med 40gr Norma v-max någon gång ibland. Men som sagt Barnes alt Ntx.

9 hours ago Hipshot sa:

53gr V-max superperformance fabriksladdad gör 1046 m/s i min R8. Med 58cm pipa. 

35gr NTX i 22-250, som kompisen provade i sin R8 gjorde på Startladdningen 1gr under max 1296 m/s😁 

Publicerat
  • Författare
På 2024-01-09 at 09:54 exabit sa:

950? Inte i en 223 väl? Snarare 1100 :) 

Hoppsan? Gissade bara, 25,5 Gr N200 till 40 gr Vmax.. Grejen är att den känns så väldigt seg, tiden man uppfattar mellan smäll och "SMOCK" är avgjort längre jämfört med 204:an..

Fick ladda lite nu, satte ihop fler 223 och när jag ändå var igång så kikade jag lite på 204:orna..

Insåg att jag har en j-la massa laddade som jag behöver få isär, testade med en tång och satte en pil i hylshållaren i laddpressen men det ända man åstadkom var skador på kulan.

Kikade lite på mina uppskrivna recept.. Någonstans i hanteringen har jag utan att minnas varför gått från het till hetare med 32:orna.. Backade ett grain nu till första receptet, helkalibrerade hylsorna och mätte upp knallhålen. Vaskade alla hylsor med för mkt utrymme. Så nu blir det 204:an nästa sväng och förhoppningsvis så ska det fungera. Saknade siktet som f-n inatt..

Borde kanske höja ett klick eller två, har för mej att jag tappat lite i höjd mellan de två olika laddningarna.

Publicerat

Hade du ett grain mer krut än het laddning i hylsorna som skjuter ut tändhattarna?

Publicerat
7 hours ago Hipshot sa:

Hoppsan? Gissade bara, 25,5 Gr N200 till 40 gr Vmax.. Grejen är att den känns så väldigt seg, tiden man uppfattar mellan smäll och "SMOCK" är avgjort längre jämfört med 204:an..

Fick ladda lite nu, satte ihop fler 223 och när jag ändå var igång så kikade jag lite på 204:orna..

Insåg att jag har en j-la massa laddade som jag behöver få isär, testade med en tång och satte en pil i hylshållaren i laddpressen men det ända man åstadkom var skador på kulan.

Kikade lite på mina uppskrivna recept.. Någonstans i hanteringen har jag utan att minnas varför gått från het till hetare med 32:orna.. Backade ett grain nu till första receptet, helkalibrerade hylsorna och mätte upp knallhålen. Vaskade alla hylsor med för mkt utrymme. Så nu blir det 204:an nästa sväng och förhoppningsvis så ska det fungera. Saknade siktet som f-n inatt..

Borde kanske höja ett klick eller två, har för mej att jag tappat lite i höjd mellan de två olika laddningarna.

Jag laddar mina V-Max 40 med 22,5 grains 200 i 222 och får 1040 m/s, så du får ju mer hastighet än så :) 

Publicerat

Jag har åtskilligt med 40 grains Ballistic Tip Lead Free i .224 om du vill testa. Samma typ av kula som Varmint Grenade, tunn mantel fylld med pressat kopparpulver.