Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dovvilt

Featured Replies

Publicerat

Tack Herbert och orjant för bra svar.

För egen del så kan jag inte hjälpa att känna en viss oro för dovhjortsjakten på mina marker om brunstuppehållet försvan....6 månaders sammanhängande jaktperiod,då är det lätt hänt att hjortarna går samma väg som rådjursstammen gjort på många platser dvs, för hård och ibland urskiljninglös avskjutning.

Där jag jagar är markägarförhållandena splittrade med en stor och många små fastigheter och på ett par av dom små skjuts det väldigt mycket på den stora ägarens bekostnad.

/Micke

• 2 weeks later...
  • Svar 154
  • Visningar 18,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Nu är det bara 2 veckor kvar så får man börja jaga dovvilt igen på den egna marken, fan vad jag längtar... :D :D :D

• 3 weeks later...
Publicerat

sköt en halv skovel igår morse...blev dock kasserad av vetrinären direkt pga att köttet var otjänligt så kort efter brunsten...

Publicerat

Gratulerar till skoveln men beklagar köttförlusten.... Som sagt riktigt avundsjuk på er som har dovvilt på era marker, själv sköt jag en älgkalv i lördags så man får vara glad ändå.

Publicerat

Tackar...och grattis själv!

Publicerat
sköt en halv skovel igår morse...blev dock kasserad av vetrinären direkt pga att köttet var otjänligt så kort efter brunsten...

Grattis till skoveln,trist med köttet.

Som jag skrev tidigare i denna tråd så har jag gjort samma misstag och har sedan ett par år infört regeln att bara skjuta kalvar och smaldjur veckan innan och efter brunsten.

Men det är inte sämre än att det går att använda som hundmat,våra taxar åt gladeligen upp hela hjorten.

/Micke

Publicerat

Hej

Grattis till skoveln, och som sagt trist med köttet.

I onsdags var även jag på premiärjakt efters brunsten. Fick förmånen att fälla en stånghjort på kvällen. Kan väl säga att min Remington 700 i .358win med 250grains Hornady RN gjorde ett utomordentligt jobb.

Stånghjorten föll som träffad av blixten för ett högt lungskott. Väldigt lite kött förstört.

Ang brunstsmak så kan jag konstatera att det verkar vara olika från fall till fall. Ingen av de hjortar jag skjutit efter brunsten har luktat eller smakat något illa.

Här är en bild på stånghjorten.

hgnyberg123332.jpg

Och här är en bild på den " lite större "som föll exakt ett år tidigare.

hgnyberg153759.jpg

Tja vi slänger väl med en bild på verktyget också

hgnyberg152213.jpg

Mvh Hans

Publicerat

grattis! såg riktigt fint ut!

Publicerat

Grattis hgnyberg :D själv släppte jag en stång och en skovel idag av rädsla för brunstsmak.

Men det blev en riktig ;) skitjakt ialla fall.

Började morgonen i en av mina skjutstegar med att studera ett tiotal hindar och kalvar under 1,5 timme som gick och betade i ett stycke oskördat vetefält,dock höll dom sig så nära markgränsen att jag inte vågade skjuta.

Däremot så passerade tjurarna naturligtvis lugnt betandes med rak bredsida.....jaja det kommer fler helger.

Efter 2,5 timmar så bestämmer jag mig för att smyga lite längs en basväg på ett nyröjt hygge,skrämmer en del hjortar eftersom det är så frostigt,när jag kommer ner till hyggets sydspets så finns där ett sockertoppsberg som jag tänker gå upp och sätta mig på.

Får ett fruktasvärt magknip på vägen upp som måste åtgärdas omedelbart...en fråga om sekunder...springer upp till toppen,kastar av mig mössan och vadmalsblusen,sliter ner byxorna och låter naturen ha sin gång.

Efter fullgjord handling så uppkommer problemet med vad som skall användas istället för papper....två tallkvistar....drar upp kalsongerna och djävlar kommer det inte en hind med kalv 100m ut på hygget,rycker åt mig 9,3:an sitter på huk med byxorna runt fötterna och letar en lucka...hinner tänka att jag nog inte sitter riktigt bra för att ta rekylen när kalven stannar i en lucka,låter skottet gå..kalven går omkull och en brännande smärta infinner sig givetvis i min panna.

Klär på mig och går ner till kalven som har fått ett högt bogskott.

Kan säga att ordet skitjakt har fått en ny innebörd för mig idag och givetvis kommer berget att heta skitpasset hädanefter. ;D

/Micke

Publicerat

härliga bilder, tycker att alla som har kort på sia dovtrofeér kan lägga in dem under denna tråden!trevlig helg

Publicerat

Jagade dovvilt idag i Vingåkertrakten med Schenan, jäklar vilken bra tyskterrier hans kusin har.  ;D ;D ;D Kanonjakt mycket djur i alla såter både dov och rådjur. Jag sköt bom på en smalhind, hon kom så jäkla snabbt, svingade och tjolade till samtidigt. Hon tvärnitade men det gjorde inte min sving så jag sköt framför. Känner att jag måste träna mer med rödpunktssiktet. Blir lätt att jag svingar som en hagelbössa och då hamnar jag framför. :P :P Någon som har någon idé hur jag bör träna på detta?

Totalt sköt vi en bockkilling men det förtog ej jaktdagen och det var ej tyskens fel! Alla var överens om att dagen hade varit lika bra om inget hade fällts alls.

Ps. Vi hade skjutförbud på handjur (dovvilt). Ds.

Publicerat

orjant

Var runt Vingåker jagar du ??

Är själv från trakten och jagar Utanför både Vingåker och Högsjö

Mvh Hans

Publicerat

Vi jagar vid Österåker. Det är lättare att säga Vingåker... Tydligen såg de en riktigt kapital dovhjort idag, det kliade nog i fingrarna på alla i laget. ;D ;D ;D

• 2 weeks later...
Publicerat
Grattis hgnyberg :D själv släppte jag en stång och en skovel idag av rädsla för brunstsmak.

Men det blev en riktig ;) skitjakt ialla fall.

Började morgonen i en av mina skjutstegar med att studera ett tiotal hindar och kalvar under 1,5 timme som gick och betade i ett stycke oskördat vetefält,dock höll dom sig så nära markgränsen att jag inte vågade skjuta.

Däremot så passerade tjurarna naturligtvis lugnt betandes med rak bredsida.....jaja det kommer fler helger.

Efter 2,5 timmar så bestämmer jag mig för att smyga lite längs en basväg på ett nyröjt hygge,skrämmer en del hjortar eftersom det är så frostigt,när jag kommer ner till hyggets sydspets så finns där ett sockertoppsberg som jag tänker gå upp och sätta mig på.

Får ett fruktasvärt magknip på vägen upp som måste åtgärdas omedelbart...en fråga om sekunder...springer upp till toppen,kastar av mig mössan och vadmalsblusen,sliter ner byxorna och låter naturen ha sin gång.

Efter fullgjord handling så uppkommer problemet med vad som skall användas istället för papper....två tallkvistar....drar upp kalsongerna och djävlar kommer det inte en hind med kalv 100m ut på hygget,rycker åt mig 9,3:an sitter på huk med byxorna runt fötterna och letar en lucka...hinner tänka att jag nog inte sitter riktigt bra för att ta rekylen när kalven stannar i en lucka,låter skottet gå..kalven går omkull och en brännande smärta infinner sig givetvis i min panna.

Klär på mig och går ner till kalven som har fått ett högt bogskott.

Kan säga att ordet skitjakt har fått en ny innebörd för mig idag och givetvis kommer berget att heta skitpasset hädanefter. ;D

/Micke

haha..

Har själv råkat ut för ngt liknande på en gästjakt i Nyköping.. första snön hade kommit och jag var på väg mot mitt pass på andra sidan av en leråker, mitt på leråkern så var det som en bomb i magen, jag förstod att det var sekunder det handlade om, som en stött gasell sprang jag som Carl lewis mot närmsta skogsdunge för att kasta mig ner på huk och låta buken tala (buktalning ;D) när förlossningen var gjord så var det bara att krama ihop ngr snöbollar som fick fungera som papper.. :D

De flesta andra passkyttar hade sett min rusning och vart allvarligt imponerade av min raketfart..

I helgen så var jag förresten på vår årliga hjortjakt på selahalvön.. Det var mer hjort än i vanliga fall och jag fick skjuta 2 spetsar och 1 kalv. helt klart en lyckad helg som vanligt. Min högsta önskan är att få en egen mark med dov. Detta vilt tilltalar mig väldigt mycket.. Tyvärr så är det väldigt svårt att få en egen sån mark... Men men, skam den som ger sig..

Publicerat

får väl lägga in en bild på halv skovlen jag sköt...

post-196-1133792550_thumb.jpg

post-49-1133792550_thumb.jpg

Publicerat
I helgen så var jag förresten på vår årliga hjortjakt på selahalvön.. Det var mer hjort än i vanliga fall och jag fick skjuta 2 spetsar och 1 kalv. helt klart en lyckad helg som vanligt. Min högsta önskan är att få en egen mark med dov. Detta vilt tilltalar mig väldigt mycket.. Tyvärr så är det väldigt svårt att få en egen sån mark... Men men, skam den som ger sig..

Det låter som om ni haft en härlig helg Ripis :D bra väder hade ni också.

Dina iaktagelser ligger helt i linje med mina,hjortarna blir bara fler och fler för varje år som går...undrar hur många det kan bli?

Har hört ett rykte om att godset ska avveckla hägnet? och bara ha jakt på frilevande hjort,vet du något?

/Micke

Publicerat
Det låter som om ni haft en härlig helg Ripis :D bra väder hade ni också.

Dina iaktagelser ligger helt i linje med mina,hjortarna blir bara fler och fler för varje år som går...undrar hur många det kan bli?

Har hört ett rykte om att godset ska avveckla hägnet? och bara ha jakt på frilevande hjort,vet du något?

/Micke

Nä, det har jag inte hört ngt om.. Tror mer på att det är falska spekulationer.. Vad skulle det finnas för anledning??? Det är ju istorsett lika stor mark inne i hägnet som utanför.. Samt så är det väl förbjudet att släppa ut hjortarna ur hägnet vilket skulle innebära en avskjutning på samtliga.. Hmmm hägnet är ca 500 ha och det finns väldigt mkt hjort där inne..

Så det är som sagt nog bara falska spekulationer..

Publicerat

Jag misstänkte nästan det hörde det av bonden som arrenderar jordbruket på min mark,det var än den ena och än den andra anledningen,lät inte riktigt trovärdigt.

/Micke

Publicerat

Halloj alla glada jägare

Linus Grattis till en fin hjort. Inte så långt kvar till helskovel. Alltid kul med lite bilder också

Nu har jär första måltiderna av stånghjorten tillagade och uppätna. Jag kan återigen konstatera att det inte fanss någon brunstsmak i köttet. Jag har heller alldrig känt någon skillnad på smak på de hjortar som jag skjutit direkt före eller efter brunsten mot de skjutna i tex. Januari.

Hmmm kan det bero på att man konsumerar friska mängder gott rödvin till kanske :-)

Mvh Hans

Publicerat

Oj, oj vad jag skulle vila prova denna jakt. Jag som inte ens har skjutit ett rå.  :-[

Publicerat

Hallen!

Kolla i JoF där var ett reportage om dovvilt och vildsvinsjakt från Vibyholm, "Bollnäsligan rycker ut".

http://www.jof.se/12_2005/jaktrep.html

Deras jakter är ej allt för dyra och dom kan varmt rekomenderas!

Jag sköt en fin dovhjort där 2003.

Publicerat

Nog hade det varit kul att prova. Ingen som vill byta lite toppfågeljakt kanske... ;)

Publicerat

En bra jaktdag... åkte från sthlm kl 5 imorse för att hinna ner på marken i östergötland för att ha slyngeljakt på dovvilt med några inbjudna killar från "norrland". Kl 8 släpptes en tax med dovvilt som sin självutnämnda specialité, i första såten, blev snabbt upptag och sen buktade det runt i en stor ungskog under en 30minuter, flocken med dov som drevs runt runt visade sig men utom skotthåll för några skyttar.

Eftersom Kurre och vi andra "grabblaget" stod för jakten på marken hade vi själva tagit mindre "heta" pass.. men i min ögonvrå ser ja hur en grupp på 4 hjortar kommer från fel håll och på väg in bakifrån mig in i såten, instinktivt åker 9,3an till axeln, fångar in halvskoveln i kikaren och följer lugnt med tills en han kommer in i en glugg då ja lägger av en kort vissling, hjorten stannar till på 30m och 9,3an får tala.

TSX:en slår in genom bogbladet och ut genom hjärtat då jag står högt på en bergknalle, hjorten dansar runt ett varv och vänder sig sen med benen i luften. Halvskoveln blir första viltet med 16,2g TSX, ingen köttförstöring att tala om och härlig effekt i viltet, det var inte sista viltet jag planerar att fälla med TSX kan ja lova.

Bild kommer inom kort.

Publicerat

Hebbe

Jag får lägga in ett grattis här åxå

Hur har dovsäsongen varit annars då ??

Mvh Hans

Publicerat

Pic%20nr%20.jpg

Vänster skoveln håller faktiskt klen helskovel klass, medans höger är endast är halv alltså inte över en full handbredd.

Hjorten blev max 3år, troligast är dock att den bara är 2, alltså spets i fjol. Den var mindre än normal "halvskovel" i kroppen och längden på hornen når något över stånghorns längd. Hjorten har varit aktiv i brunsten då den helt tömt fettreserverna på ryggen, känns bra att den fört sin väldigt bra gener vidare i aveln och därefter blivit sänd till hjorthimelen.