Publicerat Februari 12, 200620 yr Tack grabbar . Erkon. Min hjortmark ligger på en ö i sörmland närmare bestämt selaön,mitt i mälaren. Herbert. Hoppas vädret håller i sig till nästa helg,hjortarna var trygga och lugna idag,gör nog ett nytt försök själv nästa helg /Micke
Publicerat Februari 19, 200620 yr +1,vindstilla och dimma,perfekta förutsättningar för smygjakt. Var nere på marken 06 15 och började smyga ut mot den närmaste skjutstegen,när jag har 80m kvar så ser jag fyra djur som går och betar strax bakom stegen,lägger mig ner i snön,fäller ut benstöden och skjuter en hjortkalv 06 40. 9,3x62,15g Vulkan,in centralt vänster bog ut bakom höger,flyktsträcka 0m. /Micke
Publicerat Februari 19, 200620 yr +1,vindstilla och dimma,perfekta förutsättningar för smygjakt.Var nere på marken 06 15 och började smyga ut mot den närmaste skjutstegen,när jag har 80m kvar så ser jag fyra djur som går och betar strax bakom stegen,lägger mig ner i snön,fäller ut benstöden och skjuter en hjortkalv 06 40. 9,3x62,15g Vulkan,in centralt vänster bog ut bakom höger,flyktsträcka 0m. /Micke GRATTIS kompis!!! ....bilder :.... Mvh Fredde
Publicerat Februari 20, 200620 yr GRATTIS kompis!!! ....bilder :....Mvh Fredde I maj fyller jag 40...usch...det enda jag önskar mig av familj och vänner är en riktigt dyr digitalkamera,så till nästa säsong så ska jag bomba er med jaktbilder /Micke
Publicerat Februari 20, 200620 yr Dom bästa jag nånsin jagat på,Ripjägarn på detta forum jagar ibland på grannfastigheten till mig.Tror att han är enig med mig om dovhjortstätheten. /Micke
Publicerat Februari 20, 200620 yr imorgon bittie åker man iväg för sista dovjakten denna säsong och längtar redan till den 1 sep....
Publicerat Februari 22, 200620 yr åkte hemmifrån 04:30 i går för att åka till tollarp och årets sista dovjakt...morgonen var stendöd kompisen såg därimot en ordentlig skovel på 170-200m men kunde inte skjuta pga av massa buskar och grejer, kvällen såg inte så lyssande ut satt i ett torn och det blåste som jag vet inte vad med lite lätt snöfall dessutom satt nerkrupen i sovsäcken och var på väg att ge upp runt 18:00 då ser jag en hjort på ca 170 m fram med handkikaren och kollar, jo där var horn...ner med han kikaren, ser en till sen en till, dom kommer närmare och stannar på 150 m och vädrar verkar väldigt oroliga, kollar med handkikaren en hyfsad stånghjort, en skovel, och en mindre stånghjort, skovlen står bakom ett träd tar upp bössan och kollar och hoppas på några steg fram för skovlen, efter ca 3 min tar han stegen fram och står fritt skjuter och han tecknar bra skovlen och den sämre av stånghjortarna springer rakt mot mig stannar på 50 m och skovlen rasar stång hjorten står och tittar på skovlen och jag bestämmer mig för att skjuta stånghjorten med, den går i backen direkt och en adrenalin kick som heter duga kommer...så sluta min dovvilts jakt denna säsongen.....bilder kommer senare...
Publicerat Februari 22, 200620 yr åkte hemmifrån 04:30 i går för att åka till tollarp och årets sista dovjakt...morgonen var stendöd kompisen såg därimot en ordentlig skovel på 170-200m men kunde inte skjuta pga av massa buskar och grejer, kvällen såg inte så lyssande ut satt i ett torn och det blåste som jag vet inte vad med lite lätt snöfall dessutom satt nerkrupen i sovsäcken och var på väg att ge upp runt 18:00 då ser jag en hjort på ca 170 m fram med handkikaren och kollar, jo där var horn...ner med han kikaren, ser en till sen en till, dom kommer närmare och stannar på 150 m och vädrar verkar väldigt oroliga, kollar med handkikaren en hyfsad stånghjort, en skovel, och en mindre stånghjort, skovlen står bakom ett träd tar upp bössan och kollar och hoppas på några steg fram för skovlen, efter ca 3 min tar han stegen fram och står fritt skjuter och han tecknar bra skovlen och den sämre av stånghjortarna springer rakt mot mig stannar på 50 m och skovlen rasar stång hjorten står och tittar på skovlen och jag bestämmer mig för att skjuta stånghjorten med, den går i backen direkt och en adrenalin kick som heter duga kommer...så sluta min dovvilts jakt denna säsongen.....bilder kommer senare... Grymt snygg jobbat! ;D ;D ;D
Publicerat Februari 22, 200620 yr åkte hemmifrån 04:30 i går för att åka till tollarp och årets sista dovjakt...morgonen var stendöd kompisen såg därimot en ordentlig skovel på 170-200m men kunde inte skjuta pga av massa buskar och grejer, kvällen såg inte så lyssande ut satt i ett torn och det blåste som jag vet inte vad med lite lätt snöfall dessutom satt nerkrupen i sovsäcken och var på väg att ge upp runt 18:00 då ser jag en hjort på ca 170 m fram med handkikaren och kollar, jo där var horn...ner med han kikaren, ser en till sen en till, dom kommer närmare och stannar på 150 m och vädrar verkar väldigt oroliga, kollar med handkikaren en hyfsad stånghjort, en skovel, och en mindre stånghjort, skovlen står bakom ett träd tar upp bössan och kollar och hoppas på några steg fram för skovlen, efter ca 3 min tar han stegen fram och står fritt skjuter och han tecknar bra skovlen och den sämre av stånghjortarna springer rakt mot mig stannar på 50 m och skovlen rasar stång hjorten står och tittar på skovlen och jag bestämmer mig för att skjuta stånghjorten med, den går i backen direkt och en adrenalin kick som heter duga kommer...så sluta min dovvilts jakt denna säsongen.....bilder kommer senare... ojoj grattis!
Publicerat Februari 22, 200620 yr Mega grattis Linus det är en mäktig känsla att få skjuta dubble på skovel och stång. /Micke
Publicerat Februari 22, 200620 yr Tack alla! kan ju säga att jag har nog aldrig fått en sån adrenalin kick som jag fick när jag såg den första gå omkull och sen den andra gick omkull 2 meter brevid, detta slår det mesta av min jakt hittils...
Publicerat Februari 23, 200620 yr Linus: Bilder???? bilderna ligger på en vanlig camera, kan dock försöka sparka liv i den så kallade digital cameran så kan ni få se bild på hornen i alla fall...
Publicerat Februari 23, 200620 yr Så har man då kommit till säsongens sista hjortjakt(på lördag) sen väntar 6månaders uppehåll..den långa, trista,varma,regniga,myggrika,getingsommaren måste genomlidas innan......1 SEPTEMBER infaller och man återigen kan fylla lungorna med den klara,kalla,myggfria höstluften.......längtar. /Micke
Publicerat Februari 24, 200620 yr Dom bästa jag nånsin jagat på,Ripjägarn på detta forum jagar ibland på grannfastigheten till mig.Tror att han är enig med mig om dovhjortstätheten./Micke Markerna som Mr Mus har skulle jag kunna gå över lik för att få.. Det är helt klart den bästa population utav dov som jag vet om.. När jag var där senast så fick jag skjuta 2 spets och en kalv. Jag har även varit bollkalle åt det godset en gång.. Det lät som rena vietnamn..!! Nä, du Mauser.. Nästa år är det jag som följer med dig och gästjagar på Selahalvön.. Och jag vet ett sätt som kan få ta med mig... ;D ;D Kan du gissa???
Publicerat Februari 24, 200620 yr här kommer en bild av sämre kvalitet som alla mina bilder skovlen på blekning