Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skåningar

Featured Replies

Publicerat

Säkert rätt RW, inlägget var subjektivt bedömt utan att för det lägga några personliga värderingar i det hela även om det lät annorlunda. Inte sämre än att jag kan erkänna ett övertramp.

Men som du vet har jag bott i Landskrona och är bara orolig för att utvecklingen skall ta samma väg i Malmö. Men det skall nog inte diskuteras öht på forum.

MVH

• Svar 107
  • Visningar 23k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Säkert rätt RW, inlägget var subjektivt bedömt utan att för det lägga några personliga värderingar i det hela även om det lät annorlunda. Inte sämre än att jag kan erkänna ett övertramp.

Men som du vet har jag bott i Landskrona och är bara orolig för att utvecklingen skall ta samma väg i Malmö. Men det skall nog inte diskuteras öht på forum.

MVH

Just det, du har bott i Glumslöv. Kanske nära "guldbältet"?
  • 3 weeks later...
Publicerat

Va de alla??

Publicerat

Här va en SKÅNING till  ;D ;D ;D ;D ;D

Publicerat
Va de alla??

Vi är kanske inte många, men vi kan ta en dj..la plats.

Så håll i hatten

mvh

Rune 8)

Publicerat

Naj, haerr äur en till

Skåneträff - Jejjemän - hellst med mycket krutrök.

Sövdeborg, varför inte?

Publicerat

Tur att internet finns annars skulle man aldrig förstå vad skåningar säger.

Publicerat
Tur att internet finns annars skulle man aldrig förstå vad skåningar säger.

Jau seur deu, soum ekkta Skauning keommer man nataurlitt vis ei mögeda gåmmistövelar, skitt overall och en redi lantmännen kips till en treäff..

Finns dar ställ feör grepen? Jau leovar att skraba aou dyngan forrst...

Vaa! Festeor deu ente va jau sajår peog. Deu feår tao åu tvitta eörona mäe spissi tveol.

Publicerat
Jau seur deu, soum ekkta Skauning keommer man nataurlitt vis ei mögeda gåmmistövelar, skitt overall och en redi lantmännen kips till en treäff..

Finns dar ställ feör grepen? Jau leovar att skraba aou dyngan forrst...

Vaa! Festeor deu ente va jau sajår peog. Deu feår tao åu tvitta eörona mäe spissi tveol.

Kristallklart :):P :-*

Till er som har problem med att förstå ::) ???

http://www.student.lu.se/~cie89blg/ordlista.htm#ordlista

Rune 8)

Publicerat

Hehe, inget svar från first_clas ännu. han sitter nog fortfarande och ljudar sig fram  ;D :D;)

Publicerat

jag är i chock..menar ni verkligen att det ska gå att förstå de där..en sak bondska men de där är från en annan värld.. :o

Publicerat
jag är i chock..menar ni verkligen att det ska gå att förstå de där..en sak bondska men de där är från en annan värld.. :o

Danskan förstår man ju relativt bra, men i det där språket så måste Ni bryta tungan av Er när Ni pratar. ;D

Publicerat

Mmmm    First_clas      Från en underbar värld. ;) ;)

Publicerat

Jag tycker det är rätt imponerande att bara KLARA AV att få till såna ljud som skåningar kan! ;D

Publicerat

nobel priset går till alla er utflyttande skåningar som lär er prata mer normalt och lite mer förstående :-*

Publicerat

Sverige skulle ha varit lite mer runt så att Skåne hade kommit längre ifrån Danmark så hade Ni skåningar kanske pratat lite bättre svenska utan att behöva bryta av Er tungan när Ni pratar.

;) ;D :-*

Publicerat
  • Författare

Då det inte finns ngt ben i tungan torde vi aldrig riskera att bryta den 8)

Publicerat
Då det inte finns ngt ben i tungan torde vi aldrig riskera att bryta den 8)

Haha! ;D Jaja, men då slår Ni väl en knut på den då ist när Ni pratar. ;D ;) :-*

Publicerat

Avundsjukan och missundsamhetens räliga ansikte visas här upp i sitt allra västra uttryck.

Bara för att ni som dragit nitlotten i den geografiska, kulturella och sociala tombolan när ni föddes, så mår ni bättre av att isället visa vederbörlig respekt som borde anstå er.

Den avundsjuka som kommer fram här slår bara tillbaka på er själva. :-*

Publicerat

JAg är också skåning, så räkna in mig. Jag bor 4 mil från Malmö

Publicerat
Avundsjukan och missundsamhetens räliga ansikte visas här upp i sitt allra västra uttryck.

Bara för att ni som dragit nitlotten i den geografiska, kulturella och sociala tombolan när ni föddes, så mår ni bättre av att isället visa vederbörlig respekt som borde anstå er.

Den avundsjuka som kommer fram här slår bara tillbaka på er själva. :-*

:D :D

Kul att du använde uttrycket "räliga". Alla boende i Norrland (i skåne är det = norr om hallandsåsen..) har inte en aning om vad det betyder.  :) :-* ;D

Skåne är en fin del av Sverige, om än lite platt. Men tur att det ligger så långt ifrån oss.  :-* :-* (Har bott där i 5 år..)

Nej, handen på hjärtat. Skånes vilttäthet är jag avundsjuk på!

Publicerat

Kul att du använde uttrycket "räliga". Alla boende i Norrland (i skåne är det = norr om hallandsåsen..) har inte en aning om vad det betyder.  :) :-* ;D

Skåne är en fin del av Sverige, om än lite platt. Men tur att det ligger så långt ifrån oss.  :-* :-* (Har bott där i 5 år..)

Nej, handen på hjärtat. Skånes vilttäthet är jag avundsjuk på!

Håller med om att skåne är vackert och har fina stammar men inte att det är speciellt platt, Uppland är jäkligt platt därimot. (har bott där i 6 år  ;) )

MVH

Publicerat

Som inföding har jag ju inte tänkt på det under min uppväxt, men en Skövde-bo nämde en gång för mig att det var ett av de allra bästa orden kan kände till; För man förstå precis vad det betyder när man hör det: Räääälig  ;D

• 2 years later...
Publicerat

Häour äourrr ein trrreaud säoum bäurrrde liftas litta! :D

(Det här är en tråd som borde lyftas lite!) - Ja, jag tänkte det måste till en översättning till övriga Sverige. Likaså att ett ord saknas i början... B):lol::lol: För "de"=skåningarna säger ofta "här är kallt", istället för "det är kallt här".

Nåja, nu har jag väl retat upp alla skåningar tillräckligt men måste erkänna att ni har ett fint landskap som är allt annat än platt där jag bor. Har mitt gryt strax norr om C4. Ja, för så kallas stan här i närheten.

Vilken det är? Kristianstad.

Varför den kallas så?

Jo, för att den är döpt efter den DANSKE kungen Christian IV. Det vill säga "krichan den 4'e" som de säger.

Därför uttalas också staden "krichanstad" men inte "krichangsta" som många säger. Det finns INGET "G" i Kristianstad! :P

Det är kul att vara språkpolis även om man kan få smisk själv så det visslar om det om man råkar slinta på tangenterna

någon gång. :P

Jag har sett att det finns folk som bor här i närheten. Kanske det skulle kunna gå att ordna någon "skjutträff" någon gång?

Har själv inte något bra tips på plats men det kanske någon "inföding" har? (Jag har bott här i snart 10 år men räknar mig som allt annat än skäauning! B) )

Publicerat

märkligt att man missat denna tråden?

Försökte få till något av en summering men det gick åt skogen. Jag är också skåning, håller till i Kristianstadstrakten så en skjutträff varhelst det blir hade varit kul. Gyllebo, Kiaby, Hässleholm, varsom funkar för mig. Bara det smäller mycket så kommer jag

Tappade förresten räkningen någon gång efter 16 skåningar... :P