Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkjakten -07 och -08 Hur går det?

Featured Replies

Publicerat

tror faktiskt bara du e lite trigger-happy ;D inget att vara orolig för, har haft denna obotliga sjukdom sedan länge

• Svar 846
  • Visningar 63,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
13 kappor, en kaja, en skata samt en korp i morse.

Jag vet inte men är inte Korpen generellt sett fridlyst? ???

Publicerat

Jo men på tippen där hippen jagar så råder det skyddsjakt.

Publicerat
  • Författare

Yepp generellt sett så är den fridlyst.

Men så finns det folk som har i uppdrag att skjuta väck fågel kring div anläggningar å ena sidan samt folk som skjuter på kommunalt uppdrag..

Dvs skyddsjakt således lovlig.

Mvh!

Publicerat

Okej. Då är det ju bara att panga på. ;)

Mvh.

Publicerat

skjuter ju med på kommunal mark, har icke pangat någon korp tycker dom e så jävla äckliga ;D

Publicerat

Det är ju en anledning  ;D

Skoja bara, tycker det är mäktiga fåglar, i vanliga fall tycker man kråkorna är stora bredvid kajorna, men när korpen kommer blir dom plötsligt små...

Publicerat
skjuter ju med på kommunal mark, har icke pangat någon korp tycker dom e så jävla äckliga ;D

Vafalls JS?? :o!!

Äckliga?! Nä, korpen är ju den absolut häftigaste och intelligentaste fågel vi har, jag skulle kunna ge nästan vad som helst, för att få ha en tam korp!

Jag skulle aldrig kunna skjuta en korp! ( nu får man väl sina fiskar varma av hippen... ;D)

Publicerat
  • Författare

Inte en chans att jag skulle bråka på dej för det.. jag för min del skjuter ogärna skrattmås om det inte är ett väl definierat uppdrag, fiskmåsarna får flyga de med.

Håller med dej ang korpen, grymt häftiga fåglar men ack vilka predatorer... kråkorna är löjligt lätta att skjuta för uv tex medan korpen ser en direkt när man står i skyddet även om man tycker sig fått till det bra. Visst trillar det korp ibland men det är långt ifrån lätt..

Herrejävlar vilken kraft korpen har i sina klor förövrigt! Passar man sig inte när jyckarna kommer in med en vingad så gör det faktiskt rejält ont när de klämmer åt.. stackars jyckar, måste ha ruggiga instinkter att hämta till husse för att greppa dessa fåglar!!! Man inser att de kan ställa till med en hel del givet kraften i klorna och i näbben då de använder den..

Mvh!

Publicerat

Phuu..skönt! Såg en het diskution under uppseglande... ;D

Jo korpen är ju en ruskig jägare, det om något talar ju för att skjuta undan en del av dom, men samtidigt så är ju antalet korpar, jämfört med kråkor, ganska litet, jag har inget belägg för det här, men det är vad jag ser på de marker jag har i alla fall.

Dessutom så lever ju korpen i livslångt förhållande med sin partner, det gör också att det känns fel...fjantigt kanske, men så känns det för mig.

Kråkor och nötskrikor däremot.....nötisarna är ju boplundrare av rang tydligen..

Publicerat

Ja. Korpen är som respekt ingivande.

Publicerat

Tog med uven upp till en kompis i Borlänge för att jaga lite kråkfågel på hans marker.. Upp med camonätet och uven så snabbt som möjligt då vi kom ut lite senare än planerat. Ingen bra inledning på grund av vädret då det var dålig sikt på grund av dimman.

Efter ett tag lättar det och fåglarna börjar komma efter några lockserier.. Kompisen skjuter en skata som kommer in på bra höjd följt av två snabba skott på en kråka. Kommer in fler fåglar men dessa på för hög höjd. Har vid ett tillfälle 5 stycken kråkor seglande och kraxande ovanför uven men på för hög höjd. Vet inte varför de inte ville gå ner på uven och attackera??  ???

Jag får sen ett läge och svingar ikapp en kråka som blir till ett fallande paket  :D;)

Hör mycket fågel runt om oss men vi får inte in några flera mot uven. Två kråkor och en skata blir det på två timmars jakt med uven.

Polarn fick posera idag  :)

Publicerat
  • Författare

Kul att ni kör på!

Vissa dagar så är de bara generellt skeptiska mot uven, hade ett antal igår som var på G in mot uven men vände. Hade några som tokdök från hög höjd för att sedan bara flyga vidare.. Så är det ibland.

Mvh!

Publicerat

Hoppas på bättre väder imorgon då jag ska ut för idag var det lite för mycket dimma.. Jag tar nya tag!!  :D

En fråga Hipshot!! När du skjutit fågel och de landar på backen, går du ut ur gömslet och hämtar dem eller låter du dom ligga kvar??

Publicerat

Kul att det blev några iaf :) Ska prova hänga upp uven imorrn, har regnat igår och idag, enligt min ringa erfarenhet säger det att det kommer flyga bra imorrn då det förhoppningsvis blir väderomslag till det finare.

Publicerat
  • Författare

Ligger de öppet så plocka in dem direkt. I samband med skottet så brukar det alltid vara helt lugnt och då är risken liten att ni sumpar inkommande fågel genom att kuta runt ute. Själv har jag alltid minst en jycke med så jag går inte en meter för att hämta fågel  ;D ;D ;D

Passa er för skammat vilt, kråkorna kutar som besatta faktiskt, de måste ni ta direkt oavsett men det lär ni ju ha koll på...

Mvh!

Publicerat

Tackar för tipset!!

Publicerat
Passa er för skammat vilt, kråkorna kutar som besatta faktiskt, de måste ni ta direkt oavsett men det lär ni ju ha koll på...
Skammade kråkor kan även vara lite stygga mot hunden vilket inte är bra om man har en oerfaren apportör. Kommer ihåg när min gamle hane kom inkutande med en kråka som bitit sig fast i läppen på honom. Efter det så bet han alltid först ihjäl dem innan han apporterade. Inte bra om man tänker gå på prov.... :P
Publicerat
  • Författare

Va fan RW.. en bra apportör tar kråkan, tiger och lider hela vägen in till husse  ;D

Otto bet aldrig hjäl några fåglar, jaktlabben innan honom började dock avliva dem när han närmade sig pensionsåldern...

Mvh!

Publicerat
Va fan RW.. en bra apportör tar kråkan, tiger och lider hela vägen in till husse  ;D

Otto bet aldrig hjäl några fåglar, jaktlabben innan honom började dock avliva dem när han närmade sig pensionsåldern...

Mvh!

En riktig apportör biter ALDRIG ihjäl ngt. Köp en fetelabbe för helsefyr ;D
Publicerat

Eller ta med frun, ge henne ett kastspö utrustat med .40 lina och en trekrok.... ;D

Publicerat

det kanske vore något, hehe jag hade apportör med mig vid ett tillfälle förra året, hon bet heller inte ihjäl dem.....gott en hel del prov (icke med mig) och tog mkt försiktigt i kråkorna o greppade endast i det yttersta hullet med tänderna, genomgo labbe ;D

Publicerat
Tja, det kan vara ganska praktiskt när man jagar för dö ska ju viltet i a f. Bäst är väl dock att träffa ordentligt från början ::).....
Publicerat

Får man åtla in kråka med typ slaktavfall o dyligt? eller e det olagligt eller nått?

mvh

Publicerat

Njaa olagligt är det inte, däremot ska det väl vara besiktigat.