Publicerat Mars 10, 200818 yr Låter som sagt tämligen rimligt... Är det lätt hänt att samma sak händer med en plats?? (med tanken på möjligheten att bygga permanenta gömslen för att spara tid på morgonen) okej. Ber om ursäkt. Sitter i av gammal vana efter att man sett dom länsa ådbon i skärgården... Jag anade att någon skulle reagera på det men skrev ändå. Dumt. Tar tillbaka o kallar dom istället för "kråksötisarna" i fortsättningen (inte kråksvin iallafall)
Publicerat Mars 10, 200818 yr Nja det var inte riktigt så jag menade, utan hur lätt det är att skjuta sönder en plats om man apterar uven el bulvanerna på samma plats upprepade gånger?? Inte meningen att upprepa mig, trodde hippshots svar var till mig.. Sorry.
Publicerat Mars 10, 200818 yr På mitt "tipptillstånd" står det samma tider som hos dig+att det står"eller i samråd med personalen" Det borde väl du kunna få inskrivet oxå. /M. Men de står inte "ELLER" på mitt. De står "JAKT FÖRBJUDET" 22.00-06.00 Däremot står de att jag under tippens öppettider ska samråda med personal! Inte därutöver! Står de förbjudet bör man dra öronen åt sig då de finns fågelskådare i faggorna ibland Tydligen har tidigare jägare samrått med pesonal o sen skitit i tillståndspapperet. Men skulle de bli nåt e de jag som åker dit oavsett vad anställd personal säger!! De e ju inte de som beviljat tillstånd! Vill ha rena papper så man kan känna sig trygg på jakten!
Publicerat Mars 10, 200818 yr Författare okej. Ber om ursäkt. Sitter i av gammal vana efter att man sett dom länsa ådbon i skärgården... Jag anade att någon skulle reagera på det men skrev ändå. Dumt. Tar tillbaka o kallar dom istället för "kråksötisarna" i fortsättningen (inte kråksvin iallafall) Så allvarligt är det inte, mest bara jag som har en massa etiska grubblerier .. En av anledningarna förövrigt till att jag har lite svårt för den här Varmintsporten typ.. TRANAN Aha! Knepigt! Har man en bra plats typ kommunal sopanläggning eller något så verkar det inte gå att skjuta sönder. Bankar på en gång i veckan nästan under högsäsong och skjuter bra resultat varje gång.. men visst märker jag att vissa kappor styr undan från uven eller från platsen där jag står eller så men oftast så är det så pass mycket fågel att det spelar mindre roll. När det gäller trut så har de ju sina sträckvägar in där man jagar och de verkar påverka mer av väder och annat än påskjutning. En lite annorlunda vindriktning kan göra att de flyger in ngt hundratal meter på sidan om den plats där man brukar skjuta i vanliga fall. För in ska de så länge det finns mat i anläggningen. När det gäller "normal" jakt så visst, de lokala förmågorna lär sig snabbt att det är farligt på vissa platser men nu under våren skjuter man ju mest sträckfågel och de följer liksom truten sina vägar verkar det som.. Tror inte det är ngr problem.. En bekant jagade två dagar i rad på samma ställe och han sköt 9 första dagen och 12 andra dagen.. Mvh!
Publicerat Mars 10, 200818 yr vad är varmintsporten förutom att man skjuter med exploderande kulor? vill gärna veta? jag som gillar varmintkulor vill veta om jag är oetisk om jag skjuter rävmed sådana?
Publicerat Mars 10, 200818 yr Tackar för snabba svar... Får bli till att försöka snygga till kråksiffrorna lite imorgonbitti.
Publicerat Mars 10, 200818 yr Författare Nej dessa kulor är ju formidabla till räv, ett ingångshåll oftast inget utgångshål.. Det jag personligen har lite svårt för är att skjuta fågel med dessa tingestar, man har då inget som helst intresse av viltet efter skott uppenbarligen utan skottet och effekten är målet och meningen med verksamheten. MEN detta är mina egna tankar, vet att det finns folk här som får något fuktigt i ögonen vid tanken på sprängd kråka och tja det är ju deras val och intresse. Jag har ingen som helst rätt att sätta mej till doms över det och gör det inte heller. Mvh!
Publicerat Mars 10, 200818 yr vad är varmintsporten förutom att man skjuter med exploderande kulor? vill gärna veta? jag som gillar varmintkulor vill veta om jag är oetisk om jag skjuter rävmed sådana? Det tycker då inte jag. Oetiskt är det om man jagar på ett sätt som riskerar att fördröja avlivandet av räven, och det är ju inte fallet med varmint-kulorna. Sen kan man ju tycka att det är synd att du inte tar tillvara skinnen, för det lär ju bli lite svårare med det kulvalet...
Publicerat Mars 10, 200818 yr Knivigt,har de tidigare jägarna blivit utkörda pga de struntat i tiderna eller? Isåfall är det nog bara att rätta sig i ledet. /M.
Publicerat Mars 10, 200818 yr Det tycker då inte jag. Oetiskt är det om man jagar på ett sätt som riskerar att fördröja avlivandet av räven, och det är ju inte fallet med varmint-kulorna. Sen kan man ju tycka att det är synd att du inte tar tillvara skinnen, för det lär ju bli lite svårare med det kulvalet... Tvärtom käre vän, med varmintkulor sparar man skinn. Med blyspets blir det ju hål som en tennisboll rakt igenom räven där man träffar. Samma sak med kråkjakt o varmintkulor där kråkan formligen försvinner vid träff av en varmintkula. Mindre risk för skadskjutning skulle jag se det som. Sen finns det ju sådana som kommer med sin nyfällda orre skjuten med Speer TNT i 22-250 i 1300m/s.. Då kan jag bli svart i ögonen.. För det är ju en fågel man ska äta för faSEN.. Såna som gör så kallar inte jag jägare. Jag har själv i brist på andra kulor skjutit några rådjur med blitzking och trots att jag skäms kan jag berätta om det för jag gör inte om det. Skulle inte kalla mig själv jägare om jag gjorde om det.. Med vissa erfarenheter föds självinsikt. Så det har varit en del nyttiga misstag senaste hösten. blablabla.. skriver o skriver men vem ska läsa..
Publicerat Mars 10, 200818 yr Tvärtom käre vän, med varmintkulor sparar man skinn. Nej, jag såg att även Hippen var av den uppfattningen. Men hurpass grov kaliber får man ha för att det inte ska bli genomskott? Och vilken hastighet på kulan?
Publicerat Mars 10, 200818 yr Författare Gossar.. ni har ett lysande ämne för kulvapentråden eller något, inte besudla denna ädla tråd med såna här petitesser Mvh!
Publicerat Mars 10, 200818 yr Nej, jag såg att även Hippen var av den uppfattningen. Men hurpass grov kaliber får man ha för att det inte ska bli genomskott? Och vilken hastighet på kulan? Bara detta svar till: 6mm på en räv skulle jag säga. men sen har ju vikten på kulan också stor betydelse, samt hastighet osv..
Publicerat Mars 10, 200818 yr Författare Tackar för snabba svar...Får bli till att försöka snygga till kråksiffrorna lite imorgonbitti. Ja jävlar va jag ska ut! Såg vädret på Rapport nu, såg klockrent ut.. Skärgården blir det nog, Väddö eller Blidö.. hmm... Så jävla sugen nu!! Mvh!
Publicerat Mars 10, 200818 yr Ja jävlar va jag ska ut! Såg vädret på Rapport nu, såg klockrent ut.. Skärgården blir det nog, Väddö eller Blidö.. hmm...Så jävla sugen nu!! Mvh! Du verkar ha stora marker, grabben..?
Publicerat Mars 10, 200818 yr Författare Du har med all säkerhet större mark än jag men just kråkor brukar man med lätthet kunna förhandla loss från jakträttsinnehavarna så just kråkjakt har jag rätt bra möjligheter! Mvh!
Publicerat Mars 10, 200818 yr Ja jävlar va jag ska ut! Såg vädret på Rapport nu, såg klockrent ut.. Skärgården blir det nog, Väddö eller Blidö.. hmm...Så jävla sugen nu!! Mvh! Väddö!! Fy satan! Får flashbacks till första överlevnadsutbildningen man gjorde... Sprang på en sur och grinig älgko, var övertygad om att jag ätit pizza nyss, fast jag inte käkat annat än lite gammalt fågelfrö som jag hittat och några hallon och vassrötter... Jag lovade mig själv att aldrig vara hungrig igen, om jag kom levande därifrån! Lite OT, sorry.. Mvh
Publicerat Mars 10, 200818 yr Författare Förmodar att du var stationerad på LVSS? Min kråktall står typ 200 m norr om skjutfältet.. Rätt mysigt att kolla då de brassar på med allt vad de har ut över havet! Mvh!
Publicerat Mars 10, 200818 yr Knivigt,har de tidigare jägarna blivit utkörda pga destruntat i tiderna eller? Isåfall är det nog bara att rätta sig i ledet. /M. Nä tvärtom så tycker tippenpersonalen de e utmärkt med folk som vill jaga där. O ingen har klagat enligt tidigare jägare! De e bara den byrokratiska biten. Får en fågelskådare för sig ngt kan de lätt gå fel har man ju sett förr. De behöver ju inte ens bevis Så de skulle vara skönt med rent mjöl i påsen om de skulle uppstå ngt. Var ut o kolla lämpliga uvträd. Hittade ngr men inge trän att ta skydd i. Drog ner en kappa på min lilla exkursion. Kunde nämligen inte låta bli att sätta mig i gömslet en liten stund. Hör en korp som ja sitter o lockar på ett tag. Vänder mig i riktningen jag hörde ljudet o sitter o spanar. Döm om min förvåning när en korp swishar förbi mig bakifrån på 5m höjd. Me hakan vid knäna ser jag skottchansen flyga sin väg Men som sagt kom en kappa lite väl nära min blyspruta så ja ble gla igen. Sen va de stendött. Har beställt UVögon från Hudik o UVlimpan hämtar jag imorgon Då ska vi nog få de elakingarna att komma närmre.
Publicerat Mars 10, 200818 yr Förmodar att du var stationerad på LVSS? Min kråktall står typ 200 m norr om skjutfältet.. Rätt mysigt att kolla då de brassar på med allt vad de har ut över havet! Mvh! Nä, jag var skogsmatros, alltså KA, det var i början på min befälsutbildning som vi skulle göra en veckas grundläggande överlevnad Sommar. Sen vart det vinter och fjällmiljö och bakom fiendens linjer och....osv. Hursom. jag har varit på skjutfältet du pratar om, du har fin miljö att jaga på där! Och visst faaan är det häftigt när LV avfyrar sina påkar!
Publicerat Mars 10, 200818 yr Sådär har klätt framsidan av uven med någon vinge som jag hittade i fiske affären. Vart ruskit bra måste jag erkänna. Får hoppas på att jag kan få tag på ngt att klä ryggen med också. Kommer nog märkas en klar skilnad på uven nu, kan riktigt se hur fjädrarna fladdrar i vinden *dreggel*
Publicerat Mars 11, 200818 yr Författare Vore ruskigt kul att höra ifrån Neo om han testat sin skitsnygga uv.. Walle.. ev så kan jag ha ngr fjädrar du kan ta, tror jag hittade en påse i frysen när jag röjde där sist... eller tja påsen finns där men jag måste ta mej en funderare på om jag kan släppa den, får jag min egen uv mulad av vråk så måste jag få liv i gamla limpan.. ska fundera på det. Mvh!
Publicerat Mars 11, 200818 yr Författare Ja just det! 13 kappor, 3 korp o en kaja idag vid ena tippen. En vråk pillade sönder ena ögat på uven, svettigt värre när det yrde fjäder i grantoppen Mvh!
Publicerat Mars 11, 200818 yr Vore ruskigt kul att höra ifrån Neo om han testat sin skitsnygga uv..Walle.. ev så kan jag ha ngr fjädrar du kan ta, tror jag hittade en påse i frysen när jag röjde där sist... eller tja påsen finns där men jag måste ta mej en funderare på om jag kan släppa den, får jag min egen uv mulad av vråk så måste jag få liv i gamla limpan.. ska fundera på det. Mvh! Provade den i höstas, men utan resultat (satte upp den på fel ställe). En korp kom förbi och kikade lite bara... Ska provas mer i vår, ute vid havet. Borde funka tycker jag. Häruppe flyger det inte nått än.