Publicerat Februari 11, 200818 yr Författare Jag kommer att provköra en morgon nu i veckan för att få någonslags koll på om det flyger något redan nu eller hur det ser ut. Är väldigt rädd att årets säsong är rätt körd pga den knepiga våren.. Mvh!
Publicerat Februari 19, 200818 yr Var ut på premiär i helgen och det blev 17 kappor på två dagar,inget märkvärdigt resultat men det kunde varit värre. Kunde nog blivit fler om man inte byggt gömslet som ett pucko. Fick bygga om det mitt under jakten så man öht. kunde komma till att skjuta. En glad överraskning var att harskri visade sig vara effektivt. Skulle tro att utan pipan hade det kanske blivit hälften så många kappor. /M.
Publicerat Februari 19, 200818 yr Var ute i helgen och sköt 11 kråkfåglar. Har nog inget sträck utan det är hemma-fåglarna. Verkar som de lär sig att det inte är bra att komma nära? Lydde HipShots råd och fick glas-ögon i början av veckan. Lite bilder är kanske inte fel? Uven i toppen av gran, den "ny" pimpade uven som jag funderar på att döpa till "Mustaffa-Bengt" samt vårt gömsle.
Publicerat Februari 19, 200818 yr Författare Stånde ovationer merkel!!! Uven, skyddet, placerning allt ser klockrent ut! Se nu till att fixa en planka i skyddet för kaffemuggen samt en sopsäck för tomhylsorna.. Har du sedan lite flyt och har kråksträck över dej där du sitter så lär du bo rätt många timmar i det där bygget framöver!!! Mvh!
Publicerat Februari 19, 200818 yr Joo. Ett tag hade fadern och jag mellan 20 och 30 kråkor och alikor kraxande omkring uven. Har aldrig varit med om något liknande. Efter en smäll var det dock tyst länge.... de ville inte komma tillbaka. Är sugen att åka ut igen men får se om tiden tillåter det. SPÄNNANDE ;D
Publicerat Februari 19, 200818 yr Författare Joo. Ett tag hade fadern och jag mellan 20 och 30 kråkor och alikor kraxande omkring uven. Har aldrig varit med om något liknande. Efter en smäll var det dock tyst länge.... de ville inte komma tillbaka. Är sugen att åka ut igen men får se om tiden tillåter det. SPÄNNANDE ;D Ett tips.. Om du är varm i kläderna så släpper du in så pass mycket fågel som du fixar att skjuta sen klämmer du på dem. Att vänta och släppa in mer fågel brukar sällan löna sig, möjligen om du har tur och det är ett gäng på G in när du skjuter, då kan du få ett nytt anfall innan de skjutna fåglarna landar på marken. Kajorna skiter jag i på morgonen, kråkorna är prio 1 tycker jag. Avvakta vädret, börjar det sträcka så kan du skjuta varje dag men jag skulle inte rekomendera det, alltid kul om man kan banka ngr lokala på morgonen innan sträcket sätter igång! Mvh!
Publicerat Februari 19, 200818 yr Har inte haft nån bra kråkmark. Men så i helgen jagade vi räv på nya marken och jag tog ett pass på en kulle vid några större åkrar. Jag hamna mitt under kråkornas in flyg till matplatsen på åkarna. Tror jag svingade med på 50st ;D det va nog runt 200 kråkor där och det flög av och ann. JAG SKA TILLBAKS DIT !! Nu vill jag ha råd. Tror att det är stationära kråkor. Ska jag prova med "plastlimpan" eller ska jag sätta ut en ensam kråkbulvan på gärdet som lockfågel eller ska jag bara skjuta på måfå ? Nåt säger mig att de inte vill flyga så mycket där när det börjar smälla !
Publicerat Februari 19, 200818 yr Författare Nu vill jag ha råd.Tror att det är stationära kråkor. Ska jag prova med "plastlimpan" eller ska jag sätta ut en ensam kråkbulvan på gärdet som lockfågel eller ska jag bara skjuta på måfå ? Nåt säger mig att de inte vill flyga så mycket där när det börjar smälla ! En ren plastlimpa tror jag inte på, då är det bättre att skjuta på sträck. Annars kan bulvaner helt klart vara ett hett alternativ. Var där i tid så du tar dem vartefter de kommer så får du maximal utdelning. Mvh!
Publicerat Februari 20, 200818 yr Författare Kråkor eller kajor? Jaga för fan, skitfin miljö med åkrar o skogsdungar! Mvh!
Publicerat Februari 20, 200818 yr Hej alla kråkjägare en fråga: spelar det någon roll hur stor uven är? om den är för liten, blir kråkorna stöddigare då och attackerar den? likaså om den är för stor, blir de för rädda då? // Gabbe
Publicerat Februari 20, 200818 yr Författare Vet ärligt talat inte.. Calle von Essen som är en hängiven kråkjägare hävdar bestämt att ju större desto bättre men jag vet inte. Jag har aldrig märkt något av det, tror att det är otroligt mycket viktigare hur uven ser ut. Kompisens uppstoppade uv är helt klart mindre än min uppstoppade men kråkorna blir påtagligt mer förbannade på hans än min.. Så mina pengar är på att uvens utseende är viktigare än storleken. Kan man kombinera detta, skitsnygg (för kråkorna sett ;D ) och jättestor så kanske man har en vinnare? Mvh!
Publicerat Februari 20, 200818 yr det är inte storleken utan tekniken, lärde jag mig på biologin i skolan ??? ;D
Publicerat Februari 20, 200818 yr Författare Testar nog att jaga imorgon.. ska iaf kliva upp och kolla vädret. Grym dimma här och håller den i sig så är jag skeptisk till att jaga.. Mvh!
Publicerat Februari 21, 200818 yr Det hade varit jäkligt skoj att testa detta med storlek på UV. Tänk om man drar det till det extrema, med en uv som är typ 2m hög? Kan ju vara nästa knep.... En sån pjäs får man nog ställa på marken dock men vafan? Kul att testa.
Publicerat Februari 21, 200818 yr Ja eller varför inte bygga en uvdräkt och äntra upp i en tall och skjuta därifrån /M.
Publicerat Februari 23, 200818 yr Snyggt,här blåste det så det var med hjärtat i halsgropen jag hissade uven. Väldigt lite fågel i rörelse men säsongen har ju knappt börjat. /M.
Publicerat Februari 23, 200818 yr Författare Upplevde samma sak i morse, lite fågel i rörelse. Såg dock ett fåtal sträckfåglar som singlade förbi på tokhög höjd den de var få.. Hade lite trut i luften med men det hör till undantagen att man får tag på dem där jag var i morse. Mvh!
Publicerat Februari 23, 200818 yr Här stormar det så inihelsike, så att dom kråkor som vågade sig upp i luften, sitter nu som dartpilar i väggen! ;D
Publicerat Februari 24, 200818 yr vart och spelade en bandymatch i kära Vetlanda nu ikväll, åkte förbvi deras tipp utanför för den lilla staden....snälla någon som bor med omnejd där i kring får ju börja skjuta av lite......så in i helvete med fåglar som det var! svärmades som i värsta dynghögen
Publicerat Februari 25, 200818 yr Väntar bara på upplåtelse papperen för att äntra tippen här hemmavid. Jäkla va de kan va jobbigt. Ser kråkor överallt o de rycker i fingret varje gång. E de de som kallas tix eller kan de vara nå annan sjukdom ;D ;D ;D