Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkjakten -07 och -08 Hur går det?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Får du bulvan/åtelskytte att funka så är det rätt mysiga skott helt klart!

Minns en morgon då jag åtlat rätt hårt på ett ställe. Markägaren hade tagit ngr tag med en traktorgrävare vid åtelplatsen för att kolla hur tjockt jordlagret var. Jag fick alltså en perfekt skjutgrop två-tre meter från åteln..

Tror jag sköt min första trippel där med den då nya Centron faktiskt  ;D Man fick in kråkorna så j-la fint och på ruskigt nära håll! Minns att jag sköt en med 22-an på 4 meters håll faktiskt.. Trippeln var tre kråkor, en som nog hunnit landa, en på väg att landa samt en tredje på väg in mot åteln. Började med den längst bort och när den var på väg ned fick jag fan vänta lite innan jag sköt de andra två, de var helt enkelt ffa för nära!

Rätt kul med när det kom singelkråkor in.. När man hade dem på löjligt nära håll så reste man sig varpå kråkan kastar i panik. Sen hann den flyga en bit och invaggas i säkerhet.."fan det är ju lugnt detta" för man såg att den slutade att veva hysteriskt med vingarna.. DÅ lyfte man bössan och sköt kråkan på ffa gott hagelhåll  ;D

Om du har möjlighet och tillgång till åtelmaterial så använd det! Bra skydd på väldigt nära håll, har du tex tillgång till lämplig grop/dike så kan du åtla på superkort avstånd. Plastkråkor är bra till en början vid jakten men börjar fågeln skygga/kasta så ta väck plastisarna. Rigga skjutna kråkor i stället. Så lite spring som möjligt utanför skyddet, all skjuten fågel måste in fort så hund är en höjdare.

Mvh!

• Svar 846
  • Visningar 64,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Låter ju klockers!

Är sugen på att placera ut åtel + bulvaner sen ligga med och skjuta med 22:an  :)

Hur är det förresten med hund och kråkjakt, är det krav på att ha med sig en apporterand hund? Om inte annat får man vell ta med sig valpen dit så han kan ligga å äta mossa eller nått medans jag skjuter. :P

Publicerat
  • Författare

Hövva!

Jag vet ärligt talat inte hur det är med hundkrav, jag tror faktiskt inte det finns ngt. Duvor och änder men inte kråkor tror jag..

Ang 22:an.. Aldrig effektivt! Många kråkor är skeptiska till att landa på en tom åtel så de flyger bara förbi. Visserligen så finns det nog en hel del ungkråkor som lär landa men nja.. du skjuter tveklöst fler med hagelbössan.

Mvh!

Publicerat

Ho ho...Idag har uven Orvar jagat ;D !!

Morgonen började med att jag åkte runt och kollade om det fanns några kråkor ute på åkrarna,till min besvikelse såg jag faktist inte en enda kråka >:( Dock fanns det en hel del grågäss men det var ju inte för dagen intressant. Nisse kom och vi började montera ihop gömslet samt att resa uven.. Efter ca.10 minuter kom det faktist 2 kråkor som attackerade uven,ja egentligen var det väl en av dessa som gick till attack..Två skott som lät som ett !!!!! Och en stendöd kråka i luften ;D ;D Visade sej att vi båda skjutit exakt samtidigt ;D Till saken hör att Nisse har en ny drilling av märket Blaser och vad jag har i drilling väg vet ni ju redan 8) Alltså våra första skott mot vilt med våra nya vapen mot den första kråkan som attackerar den nya uven är ett faktum :D :D Att vi inte hann med den andra kråkan är som det är.. men som Nisse käckt sa senare vi har i alla fall skjutit 50% av det vilt vi sett... ;D

Några mer kråkor kom tyvärr inte denna morgon,fan vet var dom var idag men så är det ju med jakt 8)

Dock kom det måsar av alla de slag,dom attackerade också uven,några skott var det inte tala om men det var skit kul att sitta bakom gömslet och bara titta på dom :D Ja,sen kom en svala som också skulle på uven ??? ???

Gjorde kort dag och plockade ihop alla prylar nöjda med att stången nu har det rätta måtten så att man lätt kan hissa och plocka ner utan att man behöver stå på tå när man sätter ihop de olika sektionerna.

Åkte sedan runt och kikade efter kråkor,men det var helt enkelt tomt överallt ???

Slutade jakten här hemma med lite kaffe och eftersnack.

Har tagit bilder på hissad uv samt kråkan,lägger in dom senare 8)

Over and out :-*

Publicerat
Låter ju klockers!

Är sugen på att placera ut åtel + bulvaner sen ligga med och skjuta med 22:an  :)

Hur är det förresten med hund och kråkjakt, är det krav på att ha med sig en apporterand hund? Om inte annat får man vell ta med sig valpen dit så han kan ligga å äta mossa eller nått medans jag skjuter. :P

Nej, du behöver inte hund till kråkjakten!

Jag har lånat ut mina jägarexamensböcker till brorsan, så jag kan inte citera exakt hur det står men jag är säker på att du inte böver hund till kråka (eller kajor å måsar m.m.) eller vid öppet vatten eller vid snötäckt mark!

Har för mig att det står nått i stil med att du måste ha hund till gäss, änder och duvor. Kan skriva exakt vad det står när jag får tillbaka böckerna, eller så kanske nån annan har böckerna hemma som kan skriva?

Men till kråka behövs inte hund! Men det skadar ju aldrig!  ;)

Publicerat

Så här står det i JF

Vid jakt efter ringduva, gäss eller änder skall en hund som kan

apportera eller markera nedskjuten fågel medföras. Vid jakt

efter övrig fågel skall en hund som kan apportera eller markera

nedskjuten fågel medföras under tiden mellan solens nedgång och

en timme före solens uppgång. Skyldigheten att medföra hund

gäller inte om jakten sker på snötäckt mark eller från båt i

öppet vatten eller vid havskust med hjälp av vettar. Förordning

(2000:101).

MVH Roggman66

Publicerat
Så här står det i JF

Vid jakt efter ringduva, gäss eller änder skall en hund som kan

apportera eller markera nedskjuten fågel medföras. Vid jakt

efter övrig fågel skall en hund som kan apportera eller markera

nedskjuten fågel medföras under tiden mellan solens nedgång och

en timme före solens uppgång. Skyldigheten att medföra hund

gäller inte om jakten sker på snötäckt mark eller från båt i

öppet vatten eller vid havskust med hjälp av vettar. Förordning

(2000:101).

MVH Roggman66

Så stod det ja..  ;D

Så vid "övrig" fågeljakt alltså alla fåglar utom ringduva, gäss eller änder så behövs inte hund. (efter soluppgån och före solnedgång det vill säga).

Var precis som jag trodde.  ;D Har inte glömt allt efter jägarexamen då!  ;D

Publicerat

Var ute en stund i dag, och jag bommade skottet på den enda kråkan som kom innom håll... Inga fåglar, eller jo, en massa måsar fanns det men det var ju inte intresant.

Men när jag kom hem så insåg jag var alla kråkor var, dom sitter på taket grannhusen. Det satt flera hundra där, men jag tror inte mina grannar skulle uppskatta om jag tog upp bössan och började skjuta mot deras hus!  ;D

Publicerat
  • Författare
Morgonen började med att jag åkte runt och kollade om det fanns några kråkor ute på åkrarna,till min besvikelse såg jag faktist inte en enda kråka >:(

Telge.. nu får du rycka upp dej!

Rekar gör man innan jakten, du sumpar massor på att fnatta runt och leta kråka på morgonen...

Mvh!

Publicerat
Telge.. nu får du rycka upp dej!

Rekar gör man innan jakten, du sumpar massor på att fnatta runt och leta kråka på morgonen...

Mvh!

Vet,men vissa dagar finns det massor andra inte...?????

Till saken hör att där jag bor så odlas det gräsmattor,kanske har det med dess upptagning eller sådd,fan vet ??? Finns också skithögar från stallet som härbärgerar en massa travhästar...dessa skithögar stora som  trevåningshus kan det finnas flera hundra kråkor en dag för att nästa vara tomt !!!

Förklara detta för mej är du snäll... ???

Publicerat
Var ute en stund i dag, och jag bommade skottet på den enda kråkan som kom innom håll... Inga fåglar, eller jo, en massa måsar fanns det men det var ju inte intresant.

Men när jag kom hem så insåg jag var alla kråkor var, dom sitter på taket grannhusen. Det satt flera hundra där, men jag tror inte mina grannar skulle uppskatta om jag tog upp bössan och började skjuta mot deras hus!  ;D

Det gäller att välja ut ett gömställe och sedan sätta sig där.

På berga funkar det inte att gå runt har jag märkt. Det är bättre att välja ETT ställe och sedan "stick with it"

Publicerat
  • Författare
Vet,men vissa dagar finns det massor andra inte...?????

Till saken hör att där jag bor så odlas det gräsmattor,kanske har det med dess upptagning eller sådd,fan vet ??? Finns också skithögar från stallet som härbärgerar en massa travhästar...dessa skithögar stora som  trevåningshus kan det finnas flera hundra kråkor en dag för att nästa vara tomt !!!

Förklara detta för mej är du snäll... ???

De små djuren är opportunister, de flyger där det finns käk. Skithögen finns där alltid, brukar de jorden vid gräsmattetillverkningen speciellt om de kör ut skit där så blir ju det helt givet den dagen och en eller två dagar till..

Mvh!

Publicerat
De små djuren är opportunister, de flyger där det finns käk. Skithögen finns där alltid, brukar de jorden vid gräsmattetillverkningen speciellt om de kör ut skit där så blir ju det helt givet den dagen och en eller två dagar till..

Mvh!

Så är det säkert,bara det att man kanske jobbar då....just dessa dagar menar jag !!! Sen vet man aldrig vilka dagar dom kör skit. Fast det klart ,vore man tillräckligt på, så tog man ju reda på det och såg till att man var ledig från jobbet då,men mitt intresse har ännu inte hamnat där !!

Publicerat
Lägger in ett grattis här också då. Till en lyckad morgon helt klart! :D

Man tackar :D

/Fredde

• 2 months later...
Publicerat

Tycker denna tråden behöver lyftas lite... Har nu ikväll gjort färdigt min nya uv. Ser fan rätt bra ut. Ska ut en sväng imorn och hänga upp den tänkte jag. Återkommer med bilder på uv, mm.  imorgon om det finns intresse. :)

Publicerat

Självklart finns det intresse. Min uv kan ses i min dagbok, men kan lägga upp en bild här med.

Publicerat

här är fågel skjutna för uven samt min "nya" beretta

post-1434-1191612325_thumb.jpg

post-51-1191612325_thumb.jpg

Publicerat
här är fågel skjutna för uven samt min "nya" beretta

Kul för dig!

Grattis!!!

Ser ut som en fin fångst...

Vad är det för pippi längst ner till vänster?

Publicerat
  • Författare

Tre gråtrutar och en fiskmås?

Hänger upp uven i morgon jag med!

Mvh!

Publicerat

ok. kom precis hem fårn en kråksväng. Fan gick rätt kass. Hade nog för dåligt gömsle tror jag. Ett gäng korpar som vart ganska närgångna. Observerade tre kappor som vände på ca 100 m. Tycker jag fick upp uven bra men tydligen var nåt fel.  >:(

Kunde inte hitta min kamera imorse heller så några bilder blev det ju inte heller. >:(

Jaja, påt igen men nu blir det älgjakt det närmaste.

Publicerat
  • Författare

27  ;D

Mvh!

Publicerat
Tre gråtrutar och en fiskmås?

Hänger upp uven i morgon jag med!

Mvh!

riktigt, 3 trut och 1 mås........truten ner till vänster ser lite udda ut pågrund av att den legat i frysen en stund

• 3 weeks later...
Publicerat

har kråkorna o all annan skräpfågel stuckit? tycker de börja tryta med fågel i skyn här i småland