Publicerat Mars 18, 200818 yr Hade planerat in en sväng till tippen idag. Kollar ut o då KRÄKsnöar de ute. Men tokig som man e hoppas man de ger med sig o far ut en sväng ändå. Men de ble inte bättre, tvärtom. Massa skränande men typ ingen fågel i luften. E de vanligt i nederbörd? Efter alldeles för lång fågellös tid tar ja mig en sväng för o kolla läget. Fågeln hade inte ens flygit in på området utan satt i skogen o skräna. Fick en korp på mig men jag stod inne i skogen o fick inte till svingen vilket ledde till praktbom. Efter den gav ja mig av hemmåt! Tyckte inte de va lönt att asa ut Uggly... i snöovädret idag men ser fram emot påskhelgen. Då ska de smälla Har kollat in en Gran som ger mkt utrymme pangande samt att man kan ha gömsle i två riktningar. Dock ligger den i en nerförssluttning vilket gör att den inte ligger högst. Men om jag räknat rätt ska den synas som bäst från alla håll just där! Vad tro ni om de. Pratade me personalen innan hemfärd o truten e på starkt intågande
Publicerat Mars 18, 200818 yr Författare Nej nederbörd brukar sällan vara någon höjdare.. tror iofs jag skjutit trut på åtel vid nederbörd och det gick bra som fan.. åtminstonde där och då. Har du en gran som är lite sisådär högst så kan du alltid hissa uven typ ngn meter eller två över toppen så syns den lite bättre.. Truten... där får du börja fundera ut en ny strategi för truten tar du oftast inte lika lätt med uven som kråkorna. Kolla vart du har inflygningen, oftast från samma håll, och fundera på om du kan ta dem på rent sträck då de singlar in? Om inte så kan du rigga bulvaner och kanske en snurra någonstans? Vart landar de naturligt innan de flyger ned och käkar, går det att rigga ngt där? Fixar du snurra så brukar de ju vara byggda som så att de ska stampas ned i jord för att stå stadigt. Ofta kan man ta väck markfästet samt borra ett hål i en vanlig sjpall och trycka ned fästet i. Den snurran jag lånade förut krävde ett 19mm borr för att sitta bra och jag tycker nog att pall monterat var bättre än markmonterat, stod stabilare. Sen kan man ju lägga pallen var som helst och tom flytta den lätt med snurran monterad om man skulle behöva det. Truten är plätt lätt att ta med en bra snurra och med bra menar jag att du kan montera trutarna i snurran så de ser bra ut. Kommer du sen in i augusti när ungtruten kommer så oj oj oj... Mvh!
Publicerat Mars 18, 200818 yr Snurror hit och snurror dit...är det ingen vänlig själ som kan lägga in lite bilder på dessa så besjungna snurror!! Jag vet ju inte ens hur dom ser ut, men inser ju att ni andra dräper pippisar i drivor för dessa.. Upplys mig, vad har jag missat!!
Publicerat Mars 18, 200818 yr Ja duvsnurrorna och trutsnurrorna är i princip samma sak, det ända spm skiljer dom åt är att du måste fixa nya armar för att du ska kunna rigga upp trut på duvsnurror. Här nedan är min snurra.
Publicerat Mars 18, 200818 yr Tycker mig ha sett en bild på dylik mojäng i Walles dagbok .... Jaa, där va e ju ....
Publicerat Mars 18, 200818 yr Ja duvsnurrorna och trutsnurrorna är i princip samma sak, det ända spm skiljer dom åt är att du måste fixa nya armar för att du ska kunna rigga upp trut på duvsnurror. Här nedan är min snurra. Aha, som en torksnurra i mindre modell, är det någon motor som driver runt den, eller är det ev vind? Sätter man dit kråklik i ändarna på armarna?
Publicerat Mars 18, 200818 yr Nej sitter en liten motor i mitten som driver armarna. Armarna som du får med från början suger rätt hårt och därför fixar du bara till dom på det sätt som passar för just den fågelart du hade tänkt att använda. Finns ju bulvaner man kan köpa till men dom ser för plastiga ut så jag kör med uppspända kråklik som funkar klockrent. En sak som stör mig är att jag än inte har hunnit köra med den på trut än dock vet jag sen jag var med hippen att dom funkar suveränt
Publicerat Mars 18, 200818 yr Nej sitter en liten motor i mitten som driver armarna. Armarna som du får med från början suger rätt hårt och därför fixar du bara till dom på det sätt som passar för just den fågelart du hade tänkt att använda. Finns ju bulvaner man kan köpa till men dom ser för plastiga ut så jag kör med uppspända kråklik som funkar klockrent. En sak som stör mig är att jag än inte har hunnit köra med den på trut än dock vet jag sen jag var med hippen att dom funkar suveränt Okej! Tack för att du skingrade mystikens dimmor för mig, i denna fråga, Walle! Nu begriper jag vad ni pratar om i framtiden.. Mvh
Publicerat Mars 18, 200818 yr Författare En sak som stör mig är att jag än inte har hunnit köra med den på trut än dock vet jag sen jag var med hippen att dom funkar suveränt Det där var en rätt klockren morgon! Walle satt under uven och sköt rätt ok med kråka på morgonen och jag stod 120 m bort och tittade på mest. Fram på förmiddagen började truten flyga mer och då vart det tvärt om, Walle satt i kråkkojan och lyssnade på hur det lät när Hipshot smiskade trut för snurra Tror det vart runt 15 för Walle och strax över 20 för mej? Kul! Mvh!
Publicerat Mars 18, 200818 yr Drog ju ner lite senare för att hjälpa dig minns jag också Vart runt 48 st totalt, sköt mina första trut den dagen, samt havstrut. + att jag sköt min första double *snyft*
Publicerat Mars 22, 200818 yr Författare Jimbolo o din uv där.. Tror du sitter lite i samma träsk som jag med min uppstoppade. Den retar dem men inte tillräckligt för att de ska ge sig på uven! Iofs så spelar det inte så stor roll, de går att skjuta även då de är halvsura men skillnaden är att får du igång dem oftare så får du fler skottchanser och bättre håll. Sen är det lite tidigt att säga ngt för här märker jag skilland på olika väder, ibland kan de bli vansinniga direkt oavsett om det kommer singelkråkor eller fler och ibland singlar de bara vidare och skiter i uven. Det var vanligare förr att de singlade vidare med limpan än nu men det händer fortfarande faktiskt. Däremot kompisen Wäpplings uv, där blir de snortokiga direkt! Så det handlar alltså om att finna de egenskaper hos en uv som lockar kråkan till anfall samt försöka fixa till uven. Som jag harvat om tidigare så är den enda skillnaden mellan min o Wäpplings uv att hans tittar kanske lite lite mer uppåt än min och hans ser betydligt mer arg ut i ansiktet med kraftiga ögonbryn eller vad jag ska säga.. Min ser lite för mysig och snäll ut men skit samma, den funkar dock rätt ok. Ska kolla min stationära dator, i den finns bilder på Wäpplings uv som nog är bättre än den bild jag kört in här någonstans. När jag finner den så ska jag lägga in den för att försöka påvisa skillnaden.. Mvh!
Publicerat Mars 22, 200818 yr Jimbolo o din uv där..Ska kolla min stationära dator, i den finns bilder på Wäpplings uv som nog är bättre än den bild jag kört in här någonstans. När jag finner den så ska jag lägga in den för att försöka påvisa skillnaden.. Mvh! Kolla uvtråden Mvh! Har kollat o vissa grejor ska ändras på uven! De vita SKA bort o ersättas me grått. Tror han ser lite halvtam ut me de. Osså hoppas ja på riktiga ögon från konservatorn nu i veckan. Sen ska de fasiken inte vara nå mer. Ska villigt erkänna att gömslet är under all kritik för att kråkorna ska flyga runt oss, så de åker dit på första inflygningen som ofta är 1-2m ifrån uven som sitter 10-15m upp bara. Har skydd bak o fram men ej över. Sidledes står de skog o går de över den e de godnatt Men självklart skall ngt göras åt saken!
Publicerat Mars 22, 200818 yr Författare Ska du på och rodda igen med uven så försök att bygga upp pannan hårt så ögonen hamnar längre in och ögonbrynen ger ett mer markerat intryck. Lättast är att limma på de "äkta" ögonen utanpå de befintliga och därefter bygga upp pannan och ögonbrynen.. tror att det är, om man får till det, nyckeln till framgång. Mvh!
Publicerat Mars 24, 200818 yr O nog ble de framgång. Upp i ottan o koka, nääää, bryggde lite kaffe o sen iväg. Kollade termometern som visade på -18,6 Jösses. Men har man lovat har man. Ett extra underställ alà fleece åkte på. Efter mkt juksande satt uveländet på plats o flera kråkor hade redan visat intresse trots "man i träd". Nu va de spännande o se vad som skulle hända. Första anfallet ble lite plötsligt då kråkan DÖK på uven bakifrån o ja snubbla till i skottet. Hmmm. Andra gången ringla de in kråkor o kajor som snirkla o skräna. Ljuvligt skådespel så vi väntade de perfekta läget men gömslet var inte tillräckligt o de drog. Kom på att vi haft fleeera klockrena lägen men vi väntade liiite för länge men lia gla va ja för de. Då byggde vi till gömslet i all hast o de ble bättre o bättre Fåglarna flög bara sporadiskt idag o många kom HÖÖÖGT o de ville inte ner men de som kom ble tokig på uven. Hade många tvärdykningar. Skyttet börja inte bra. 3 bommar, felanläggning pga för tjocka kläder. Sen artade de sig o de föll 6kråkor o 8 kajor för min Uv o Beretta UL. Hade flertalet lägen på korp men de smög sig så tyst in att de nästan satt PÅ uven innan vi såg de. Behöver ja säga att de inte ble ngn korp skjuten Hade en del döperioder pga av örn som ringla ovanför truten o verkar skrämma iväg all fågel. Men vilka läckra fåglar! Var lite rädd för uven skull men den fick vara ifred. Nybörjare som man e borde de fallit betydligt många fler fåglar. Skammade en som blödde rejält men inte ens jycken hann ta den innan den tagit sin tillflykt under en brädhög. Tråkigt men den e garanterat dö vid de här laget. Riktigt nöjd med min moddade Uv o kan knappt bärga mig för o testa den med di nya ögonen O när kråkorna väl börjar sträcka här.... DÅÅÅÅ lär ja bo på tippen Nu ska de få vila ngr dagar så att man kan ut o på ett igen. Påskhelgen har bjudit på ett 50:tal kråkfåglar o de tackar vi moder natur för
Publicerat Mars 25, 200818 yr Författare Läser med ett stort leende! Så glad för din skull Jimbolo, jag vet vad du har framför dej då våren kommer Mvh!
Publicerat Mars 25, 200818 yr O ändå har jag svårt att hålla mig över en dag. Varit iväg o tagit hem 1200plugg idag Borde räcka ett tag. Sjukt sugen på att åka ut o enbart ta kameran med mig men NJAAAEEEE de skulle inte mina nerver palla i dagsläget. Får man skjuta sig ngr stycken kan man kanske fota sedan. Vill ha en bild där kråkan viker upp o visar bröstet direkt efter anfall o då gärna med solen lysande rakt på. Vet precis var ja ska sitta o när bara vinden ligger rätt. OJOJOJ va sjuk ja blivit på denna jaktform. Men ja börjar bli fundersam på vad konservatorn pysslar me. Inge i lådan än Får slå han en pling imorn om ja inte råkat hamna på tippen Har ett kustställe med men de ligger nära bebyggelse o ja vet inte omde blir så glada om man pangar friskt strax efter kl 05. Ligger dessutom vid en vasvik. Vad e grunt vatten. Tror de e 3+ o räknar man 400m ut där haglen hamnar e de 10m+. Får man skjuta bly där då? Sett ngr kråkor där i faggorna o framåt våren brukar de sitta sjukt mkt kråkor en bit därifrån på lägdorna Ojojoj vilka planer man börjar få! Nu ska ja sova o råååkar ja vakna i tid kollar ja kanske in nåt lämpligt ställe att sätta upp uven på en sväng.
Publicerat Mars 26, 200818 yr Författare Vad har du köpt för plugg? Det roliga med kustställena är att truten är mer sugna på att fightas med uven där ute.. så kan du resa uven på något vettigt ställe framöver då våren kommit så kan du få en bra jakt utan tvekan! Ögonen.. ta´t lugnt, du har som jag fattar det redan en välfungerande uv. Tror inte att du märker en omedelbar förbättring efter att ha limmat på ögonen. Uven blir bättre men förvänta dej ingen monsterskillnad som du kan räkna i två-siffrigt antal fågel. Hur stort avstånd är det till de boende vid havet där du tänkt jaga? Permanentboende eller sommargäster? Hepp.. Haglen landar runt 150-250 meter ut max, längre än så kommer de nog inte. Skulle tro att bly funkar dock.. Men har våren inte kommit ännu så lugna dej med att jaga där ute. Det måste vara rejält öppet vatten och varmt o mysigt för att det ska löna sig att köra.. Jag har ett sånt ställe och hoppas vid gud att det ska komma ett väderomslag innan truten blir fridlyst.. Brukar ha en rätt fin morogn där ute, jagar bara där en gång per år då det är så långt att åka. Mvh!
Publicerat Mars 26, 200818 yr Fick tag i ett parti Gyttorp Grouse 32g, 5:or och 6:or, för en "hyffsad" peng i dagsläget (2,8). Dock e de först o främst till ädlare jakt över stående. Har en bunke Rio som ska skjutas upp först o under tiden ska de sökas billigare tippenplugg. Har köpt ett par hundra trappskott som ja ska testa på kaja o kråka. De e ju lätt billigast (1,8) o ja skjuter på 10-20m så de ska funka KLOCKRENT. Ang ögonen har ja redan förstått att de funkar ändå MEN om man kan locka in ngr kråkor till gör de ju inget Jag såg ju va som hände med ngr extrafjädrar o lite färg/fjäder ändring bara! Vadå vill ha de perfekt o skjuta mkt Måsfågeln lyses den 31/3 här Kråkorna kan man ta fram till 31/4 Därav frågan! Men isen släpper kanske inte förrän efter de!
Publicerat Mars 26, 200818 yr Författare Hövva vilka priser Sista gången jag betalade för Grouse var det us 6 och jag gav 1.90 för dem.. Fick då iofs handla via kontakter till bra pris men när jag såg vad det kostade så konstaterade jag att jag hade fått samma pris ungefär på Rio. Us 5 är klockrena på långhålls trutarna på tippen om någon månad by the way.. Ska du skjuta för uven så kan du ju testa Rios blytrap, tror du kommer att inse att du kommer ganska långt med dem. Ratta i lite trängre tuber bara.. sen tycker jag att 1.80 är lite dyrt, har du ingen jaguarhandlare inom rimligt håll? Låter som det kan vara läge för herrn att göra ett storinköp! Kul med EU va? Vitfågeln är flyttfågel dvs lämnar landet under vintern och blir därmed en europeisk angelägenhet och vips så är de fridlysta innan de ens kommer upp till dina trakter i någon utsträckning.. Det är så pinsamt dumt så det finns inte!!! EU tror nog att de då de befinner sig i mellansverige på telepatisk väg fixar reden samt lägger ägg i någon snödriva i dina trakter.. Mvh!