Publicerat Mars 27, 200818 yr Här hos mej är det nästan alltid korparna som är först på plats vid uven, dom gånger dom säger något, så verkar det vara rena kråkmagneten, satan va kappor det kommer då.. Men ofta cirklar dom bara runt runt uven utan att säga speciellt mycket, iofs lockar det kråka också, då dessa tydligen ser korparna på håll, men inte lika bra som när korparna låter. Här går det så jävla trögt med kapp-jakten, det har blåst satan och jävlaranamma i över en vecka nu, så att äntra upp i nått träd med en uv, det utsätter jag varken mej eller uven för. Har blivit nån på åteln iofs, men det är ju inte riktigt lika kul... Kul läsning Jimbo, nu vet du hur en kråka känner sig, när uven sätter klorna i den!!
Publicerat Mars 27, 200818 yr Vad gäller uvstänger så klättrar jag inte mer än en gång. Detta för att fästa en talja i uvträdet. Sedan skaffar man en granslana i ansenlig längd dvs lite längre än trädet. Visst de blir tunga innan de har torkat ordentligt men det får man ta. Sedan ett bra fäste för stången. Eventuellt spika i trädet eller slå ner två stolpar i marken. Borra genom stolparna och igenom uvstången- Ett järnrör igenom och vips har man gjort sig en led. Sedan bara ett rep att binda i stången och dra genom taljan. Är det högt och tungt får man vara lite fysiker och binda repet i trädet och sedan sätta en talja på stången och sedan dra repet fram och tillbaka. Ett fäste för uven i toppen på uvstången och allt är klart. Med en sådan här konstruktion kan man hissa en rätt hög stång själv på ett ögonblick utan att klättra någonting innan man ska jaga. Obegriplig förklaring kanske men jag ska plåta lite nästa gång jag är ute.
Publicerat Mars 27, 200818 yr Vad gäller uvstänger så klättrar jag inte mer än en gång. Detta för att fästa en talja i uvträdet. Sedan skaffar man en granslana i ansenlig längd dvs lite längre än trädet. Visst de blir tunga innan de har torkat ordentligt men det får man ta. Sedan ett bra fäste för stången. Eventuellt spika i trädet eller slå ner två stolpar i marken. Borra genom stolparna och igenom uvstången- Ett järnrör igenom och vips har man gjort sig en led. Sedan bara ett rep att binda i stången och dra genom taljan. Är det högt och tungt får man vara lite fysiker och binda repet i trädet och sedan sätta en talja på stången och sedan dra repet fram och tillbaka. Ett fäste för uven i toppen på uvstången och allt är klart. Med en sådan här konstruktion kan man hissa en rätt hög stång själv på ett ögonblick utan att klättra någonting innan man ska jaga.Obegriplig förklaring kanske men jag ska plåta lite nästa gång jag är ute. Förstod vad du menade, har fått en ide som jag ska in till stada och handla grejor till nu! Tackar för tipset! (...begriper inte varför jag inte tänkt på detta tidigare... ) Mvh Janne
Publicerat Mars 27, 200818 yr Har tänkt på det där tidigare men det har inte blivit av. Klarar av att klättra några meter men sedan så använder jag mig av den långa uvstången. Fördelen med att göra som du säger är att man kan bjuda upp någon till gömslet som ej är höjdrädd och som sedan fäster taljan en bra bit upp. Samt att det är bra mycket smidigare att inte behöva klättra 8 m det första man gör på morgonen
Publicerat Mars 27, 200818 yr Vi provade att bygga en snarlik konstruktion för ett tag sedan, funkade så där. Det uvträd vi hade valt var så pass högt att vi blev tvugna att göra bottenfästet till uvstången ca 6-7m upp i trädet. Det blev givetvis s**t tungt att få upp uvstängen fram tills man kommit halvägs, använder det ändå ibland. Men på dom andra platserna har jag istället valt ett lägre och klättervänligare träd. Mvh David
Publicerat Mars 27, 200818 yr Författare Samt att det är bra mycket smidigare att inte behöva klättra 8 m det första man gör på morgonen Mes! Tänk om du bygger en ställning som havererar varpå din uv går sönder? Ledel, in med bilder fort så vi får se!!! Mvh!
Publicerat Mars 27, 200818 yr Författare Hördu grabben, jag har gått ett halvår på bygg, det säger väl allt Jaha ja, killen har uppstoppad berguv och tar sig ton! Du är välkommen att bygga ställningar på alla de ställen där jag jagar! Skulle tro att du lär behöva skotare med gripklo för att orka baxa fram en tillräckligt lång uvstång till de flesta ställen. Men har man gått bygg i ett halvår så fixar man det förmodar jag Skämt osido, nyfiken på konstruktionen helt klart. Dessvärre så är de flesta ställen jag jagar på för höga för att man ska nå med ngt från marken även om man ledar det. Sen undrar jag om inte uven tar stryk av att resas på så sätt..? Mvh!
Publicerat Mars 27, 200818 yr Så sant, tänker inte riskera något innan jag vet riktigt säkert hur det fungerar. Men om Ledel har fått det att fungera så varför inte?
Publicerat Mars 27, 200818 yr intressant helt klart de här, sj kör jag med lackad delad aluminium stång som är ca 4 meter ihop satt, jag trär på uven längst upp innan jag äntrar trädet och sen så klättrar jag försiktigt upp för trädet.......hullingar på röret gör det lätt att fästa den, sedan klättra jag en bit och håller jag på så tills jag börjar bli rädd har varit uppe kanske 10-12 meter som max och sedan 4 meter rör gör att det blir ganska fin höjd på det hela....att tillägga är att jag även har en påse över uven gjord av någon plastväv för att skydda uven huvud när jag klättrar, denna tas bort då toppen är nära. Se bilder på ett exempel på hur det kan se ut.
Publicerat Mars 27, 200818 yr Författare Kom igen nu flickor! Fint väder idag, hörde sträck då jag var ute med bröd till nassarna. Vädret antyder att det kan vara fart i morgon och även i helgen så ut med era uvar nu! Mvh!
Publicerat Mars 28, 200818 yr Har sjuk dotter o MKT irriterad sambo så de får nog bli blommor o choklad om man vil komma ut nå i helgen Har ju gått åt lite tid med att komma igång me Uvskyttet. Men nu när man fått till de kan man ju fara ut ett par timmar bara. Då blir de ljuvligare stämma här hemma. Även hunden e försummad så nu ska de tränas både fys- o psykiskt. Ska ju för fasen på jaktprov om nån vecka. Men ett gäng timmars kråkjakt lär de bli ändå.
Publicerat Mars 28, 200818 yr Eu-kråkor e ju fridlysta men får fällas enl. paragraf 2 i skyddsjaktslagen (hur gör man paragraftecken?). Men hur e de med bytet sedan? Kan man sälja de som apportvilt eller gör man sig olycklig då?
Publicerat Mars 28, 200818 yr Författare Klart du kan sälja det, bara att förklara för hundfolket att du har i uppdrag att hålla efter dem. Inga problem. Mvh!
Publicerat Mars 28, 200818 yr Ok! Kom bara o tänka på vilket liv de blir när man handlar med statens vilt. TYP UV! Men de finns inga restrektioner med fridlysta djur?
Publicerat Mars 28, 200818 yr Författare Finns nog något regelverk kring detta bland hundfolket men jag tror att grundtanken är att sålänge viltet är lagligen skjutet så är det ok. Det är skillnad på korp och uv avseende skyddet hoppas jag, har svårt att se att korp skulle finna med på Citeslistan för är den med där så förlorar genast hela Citeskonceptet all legalitet i mina ögon. Då har Cites blivit något litet skoj projekt för antijaktmaffian att förstöra jakt med. Nu tror jag inte det förhåller sig på så sätt.. Mvh!
Publicerat Mars 28, 200818 yr Författare Vill ha er hjälp Det är ngt knas med mina inställningar på forumet här, jag kan inte lägga ut bilder eller film. Precis redigerat ihop +2 minuter tippenmord staring Matte Holst, Belker, Hipshot samt Wäppling.. mycke skjuta helt enkelt. Men icke att jag får iväg skiten till jaktsnacks servern! Filen är på 463 mb och jag tror att filmgränsen är 500 undan att vara säker.. Alltså! Mailbomba Matte så han roddar till detta så ni alla får se filmen! Mvh!
Publicerat Mars 28, 200818 yr Jo de skulle va kul o se. Kan inte Niclas hjälpa? Här har vansinnet slagit till o ja har suttit vid symaskinen ett tag. Allt för att effektivisera uvjakten. Sytt ett hölster av en militärscarf, typ äldre spöfodral av tyg, som ska dras över alurör+järnstång eller va de nu e för nå ja använder (typ 7m) Borde camoflera bra om inte så bättre iaf. Verkar inte som de brytt sig förut men varför chansa bort ngr kråkor? ALLA ska in på uven o innan dess e ja inte nöjd!! Kanske kan få till nå cool bild imorgon om skyttar följer med men risken e överhängande att de enda ja skjuter med imorgon e blysprutan. Men blir de mkt av den varan kanske man kan fota lite.
Publicerat Mars 28, 200818 yr Författare Låter ärligt talat inte friskt Är mer för naturmaterial själv typ gran.. I morgon ska uven upp, fan vet vart ännu, men upp ska den! Mvh!
Publicerat Mars 28, 200818 yr Låter ärligt talat inte friskt Är mer för naturmaterial själv typ gran..I morgon ska uven upp, fan vet vart ännu, men upp ska den! Mvh! Det sa hustrun åt mej i går kväll också....
Publicerat Mars 28, 200818 yr Det var som fan, är din talstyrd? Mvh! Jag har lurat i min fru det, och att hon måste prata väldigt väldigt nära.....
Publicerat Mars 28, 200818 yr Jag har lurat i min fru det, och att hon måste prata väldigt väldigt nära..... S***n så slugt..
Publicerat Mars 28, 200818 yr Författare Sura j-la engelsmän! Lagt ut bilderna på det här engelska forumet, kul exakt samma forum som detta, och ställt frågan vad det är för snurra.... 17 pers har kollat men ingen har svarat! Mvh!