Publicerat Mars 30, 200818 yr Var ut i em o kollade ut ngr alternativa träd för uv-hissning. Nöp åt en EU-kråka som föll som en sten o låg stendöd på rygg, därav fick den ligga för att vi inte skulle röja oss för ny fågel. Hör ett konstigt segt/rossligt korpläte o kollar dit döfågeln ligger dvs LÅG Denna stendöda varelse har efter 2st 32g 5:or i kistan o buken upp i luften FÖRSVUNNIT SPÅRLÖST Sökte av hela tippen men inte tillstymmelse till spår mer än där den legat efter nerslag. Nu e frågan om fågeln återuppstått o FLUGIT iväg för de syntes inte ett enda spår efter fuglen. Kan de göra de efter sådan chockverkan från hagel? Aldrig varit med om nå dylikt. Sanerligen en historia i sig. Hade ngr trutar över mig på knapt 45m, de börjar gå lägre
Publicerat Mars 30, 200818 yr Låter konstigt Jimbolo Vet att både kråka och korp är ena fantastiska på att kuta om det så finns det minsta gnutta liv i dom. Tror att han kutat iväg för att trycka under någon gran eller liknande....
Publicerat Mars 30, 200818 yr Tror inte ja för då hade ja hittat spår. Överallt den skulle kunna sprungit skulle det synts spår eller skulle den sprungit på mig. Men inte ett spår. Osså just att den låg, till synes, död ngr minuter med benen upp i luften dessförinnan. Skumt som sören!
Publicerat Mars 30, 200818 yr Vilken bild tänker du på på SJF hemsida? Den här texten kråkjaktstips, där har jag min gamla plastlimpa med.. På filmerna är det inte samma uv utan där kör jag med en uppstoppad berguv. Bild på uven finns här på sidan, i denna tråd någonstans. Kolla även in Jimbolos samt Neos uv även, de är ruskigt fina plastlimpor.Satt uven ok då den inte funkade? Kråka som hängde en bit under uven? Verkar konstigt om ni ser kråkor som inte tittar till uven om den sitter ok.. Mvh! Jadå allt satt precis som det har gjort innan konstigt med tanke på att samma uv retat gallfeber på dom tidigare. Kan dom måhända ha "lärt" sig vad som vankas när Orvar hissas?? Det var iofs en ny plats och ett nytt träd kan det ha stor betydelse?? Jag menar uven där du utgått från en plastlimpa och sen "hottat" upp den med alla tänkbara sortes tyger mm. Men nu har jag kikat in alla era bidrag av olika uvar så man vet vad jag ska tänka på. Såg en ruskigt bra bild på en berguv på nätet men kan inte hitta den nu, den såg ut att vara jordens läskigaste och elakaste varelse, Hin håle själv hade varit avundsjuk. Hur många olika ställen jagar du på under en säsong vi har ju fått för oss att vi behöver mer kråkmark vad tror du om den tanken??
Publicerat Mars 31, 200818 yr ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ va ja e gla idag! De regnar på min första arbetsdag, efter pappaledigheten, så ja slipper ha ågren för en missad kråkmorgon Kanske de vita försvinner o sola lys varmt o skönt till helgen. Hade +10 igår så nu e de nog snart här, Hippens bommade fåglar
Publicerat Mars 31, 200818 yr Vill ha er hjälp Det är ngt knas med mina inställningar på forumet här, jag kan inte lägga ut bilder eller film. Precis redigerat ihop +2 minuter tippenmord staring Matte Holst, Belker, Hipshot samt Wäppling.. mycke skjuta helt enkelt. Men icke att jag får iväg skiten till jaktsnacks servern! Filen är på 463 mb och jag tror att filmgränsen är 500 undan att vara säker.. Alltså! Mailbomba Matte så han roddar till detta så ni alla får se filmen! Mvh! Hur går det med filmen??? Skulle hemskt gärna se "the very best of tippen". Mvh David.
Publicerat Mars 31, 200818 yr Författare 15 krappor o 3 trut i morse. Har grymt läcker film på hur det ser ut då trut anfaller uv Mvh!
Publicerat April 1, 200818 yr Jag var på tippen i går och det var en heldel kråkor där, man blev ju lite sugen. De flesta är väl "hemma" kråkor och sticker vid första pangen men...sugen är jag.
Publicerat April 1, 200818 yr Författare Jag var på tippen i går och det var en heldel kråkor där, man blev ju lite sugen. De flesta är väl "hemma" kråkor och sticker vid första pangen men...sugen är jag. Klart de drar om de är där då du kommer men om du är först så brukar det bli bra Har du tillstånden så rocka på! Mvh!
Publicerat April 1, 200818 yr Författare mindre än 6 tim kvar nu innan uven åker upp http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/a...l/4krakjakt.asp Välkommen Wäppling Skriv nu en presentation, även om det tar en timme per mening! Få det gjort annars drar jag storyn kring "trasig lampa".. Mongo! Mvh!
Publicerat April 1, 200818 yr Författare Dagens resultat: 7 kappor och duvhöksuppsmiskad uv... Kul! Rätt häftigt ljud då klorna smackar i skallen på uven! Gick det bra förövrigt? Mvh!
Publicerat April 1, 200818 yr Författare Blir en rätt bra svit här, jagat 4 dagar i rad nu! Ska iväg i morgon igen, inga höga förväntningar men några kappor ska det väl bli.. 10 kråkor idag och lite annat oknytt, ruskigt lite fågel sträcket är stendött. Hade sms kontakt med Wäppling som satt uppe i Härjedalen någonstans, tror han fick död på 7 eller nåt. Hans resultat lär dock förbättras här framöver! Mvh!
Publicerat April 1, 200818 yr hmm lite sne nu.. Var borta till ett ställe som jag inte jagat på innan för att reka lite såg kanon ut och bonden sa att det var ok att jaga där. Vet bara att det var en annan kille där förra året. Var nere och rekade för en vecka sedan och började röja en gran mm. Killen hade inte varit där då så jag tänkte att han inte skulle dit och bonden sa att det var ok, att han inte vart där iår. Men nu när jag var där så hade killen börjat bygga på gömsle mm. Skit så kan jag inte vara där. Bonden visste inte vad killen hette och han hade inget nr heller. Så man får väl ge fan i det. Iochmed att han var där förra året så. Synd att det inte fanns nåt nr till han, då kunde man ju ringt å snackat med han om man kunde sammköra. men men. Stället verkar sjukt bra annnars! Björkskogshage i kanten på en stor odlad slättmark. Bakom finns ett par ladugårdar som drar lite. Kunde skjutit två kråkor nu när jag var där så det ligger inte helt fel. Kände att jag var tvungen att skriva av mej lite. Verkade så sjukt bra innan. men men.
Publicerat April 1, 200818 yr Och nu är man tillbaks i burträsk igen, jo det blev 7 st som fick kasta in handuken i morse för min fina UV känns bra att man är här innan sträcket börjar. Sticker ut till havet imorgon och matar örnarna( kråkorna)så man kör väl igång nästa vecka eller till helgen. ska bara försöka få ordning på alla gömslen först.
Publicerat April 1, 200818 yr Välkommen Wäppling, har hört att du är en alla tiders kråkjägare finns ju hippen o andra på forumet med bra koll. Hoppas du lägger ut mkt bilder på uv och annat då den verkar mkt effektiv ( han med hästsvans har sagt det i alla fall )
Publicerat April 1, 200818 yr Ja nu e kalasandet slut o jycken motionerad så imorgon bitti e de ja som käkar frukost på tippen med utsikt över uv o blyspruta i ena handen o kaffekopp i andra. Nu ska man bara försöka få sig nån timmas sömn. Återkommer imorgon!
Publicerat April 2, 200818 yr Kul! Rätt häftigt ljud då klorna smackar i skallen på uven!Gick det bra förövrigt? Mvh! Jodå, förövrigt så funkade allt bra, jag är nöjd med de fasta gömslet jag gjort där, lyckades sätta det bra faktiskt. Tror att det där kan bli ett plats som man kan utnyttja länge, ska inte ha för högt tryck där bara. Men jag tyckte att det var dåligt med fågel, dom jag sköt var singelkråkor, såg ett sträck längst ut i skärgården, men för övrigt så var det dött med riktiga sträck just då, men jag har ju rekat platsen sen tidigare, och det har sträckt bra med fågel över där, men inte just i går då förståss... Angående uven vs höken, så gav sej faktiskt inte hökskrället på uven denna gången, utan den försökte sno åt sig kråkan som var fastknyten i klorna på den, men uven vart rejält tilltuffsad av hökens vingslag, den gjorde ju tre attacker, fan vad orädd den var för mej, fast jag skrek och viftade åt den så fortsatte den att rycka och slita i kråkliket, jäkla fågel att kunna hålla sig i luften samtidigt som den jobbar på med att rycka åt sig kråkan. Men den insåg ju allvaret till slut, tack och lov! Det var inte så farligt med uvens skador heller faktiskt, det var mest att kamma till den lite och sätta dit ett par nya fjädrar på skallen, men man får ju lite halvpanik när man ser hur fjädrarna ryker runt uven då höken attackerar, fast denna gången var det mest kråkfjädrar som flög. Insåg återigen vilken jäkla kraft som höken har i sina fötter, kråkliket var duktigt söndertrasat av klorna.. Dömd är den fågelstackare som hamnar i det greppet. I dag så suger vädret rejält, dimman ligger tät utanför just nu, hoppas att den lättar så kan det ju kanske bli lite eftermiddagsjakt åtminstonde...bättre än inget.
Publicerat April 2, 200818 yr Händelserik morgon men ändå inte. Börja med att 2 tjuvar haffades. Sen fick ja klättra upp 4ggr i trädet för att få uven rätt. Men tillslut ble de bra. Missade 1 omgång kråkor pga sned uv o andra omgången sträckte förbi över. Resten av fåglarna kom in snorelaka, dvs 2 singel o ett gäng. Första kråkan bommades men sen fick ja 3st i ganska snabb följd. Goa träffar med dunmoln efter sig Soligt o fint för att PANG bli så dimmigt att man knappt såg uven. Packa mig hem o fick en låda skott som tack för hjälpen av tippenpersonalen. Man kan snart fråga om en frysbox på tippen Konservatorn ringde om ögona igår. Han hade glömt bort mig Men de ska beställas idag
Publicerat April 2, 200818 yr blir bilder sen på UV, kråkor och kanske både och . har varit ut till havet nu !!!!!!! är det ända jag kan säga, helt sjukt perfekt ställe. nu ska jag ut med fiskrens på några till ställen. Roligt med vår och kråkor i överflöd
Publicerat April 2, 200818 yr blir bilder sen på UV, kråkor och kanske både och . har varit ut till havet nu !!!!!!! är det ända jag kan säga, helt sjukt perfekt ställe. nu ska jag ut med fiskrens på några till ställen. Roligt med vår och kråkor i överflöd Vart? Mellan Bureå-Lövånger?
Publicerat April 2, 200818 yr Författare hmm lite sne nu.. Var borta till ett ställe som jag inte jagat på innan för att reka lite såg kanon ut och bonden sa att det var ok att jaga där. Vet bara att det var en annan kille där förra året. Surt! I de där trakterna är det svårt att finna bra ställen tycker jag, så mycket skog och typ mitt i landet. Tror du skulle varit igång tidigare, sträcket måste vara väldigt mycket över där nere.. Då hade du hunnit banka en hel del kappor innan den här andra snubben öht vaknat Hoppas du lägger ut mkt bilder på uv och annat då den verkar mkt effektiv ( han med hästsvans har sagt det i alla fall ) Hans uv finns här redan. Har lagt ut bilder på den, tror jag kallar den "suruven".. Sen är det samma uv i reportaget från Svensk Jakt Förövrigt så ska det bli kul att se Wäppling lägga ut bilder, han är grymt teknisk och tycker att datorer är det roligaste och bästa som finns Men jag tyckte att det var dåligt med fågel, dom jag sköt var singelkråkor, såg ett sträck längst ut i skärgården, men för övrigt så var det dött med riktiga sträck just då, men jag har ju rekat platsen sen tidigare, och det har sträckt bra med fågel över där, men inte just i går då förståss...Insåg återigen vilken jäkla kraft som höken har i sina fötter, kråkliket var duktigt söndertrasat av klorna.. Dömd är den fågelstackare som hamnar i det greppet. I dag så suger vädret rejält, dimman ligger tät utanför just nu, hoppas att den lättar så kan det ju kanske bli lite eftermiddagsjakt åtminstonde...bättre än inget. Rätt läcker grej, har aldrig varit med om att de försökt sno kråkan!! Wäppling kanske? Sträcket är lynnigt, ruskigt väderberoende dessvärre. Lite lotteri över det, vissa dagar prickar man bara rätt och då är det sjukt skoj! Själv tror jag att jag åtminstonde missar mycket tack vare min bekvämlighet, man borde börja jaga tidigare! Minns att man förr i tiden under kråkjakten svor över att man frös om händerna osv vilket måste tyda på att man jagade tidigare då det ffa var kallt.. Även jag testade idag i dimman.. eller nästan, kom till stället där vi skulle jaga och konstaterade att det inte var värt besväret att knalla 600 meter med all packning för jag såg inte ens 30 meter. Händelserik morgon men ändå inte.Börja med att 2 tjuvar haffades. Sen fick ja klättra upp 4ggr i trädet för att få uven rätt. Men tillslut ble de bra. Missade 1 omgång kråkor pga sned uv o andra omgången sträckte förbi över. Resten av fåglarna kom in snorelaka, dvs 2 singel o ett gäng. Första kråkan bommades men sen fick ja 3st i ganska snabb följd. Goa träffar med dunmoln efter sig Packa mig hem o fick en låda skott som tack för hjälpen av tippenpersonalen. Man kan snart fråga om en frysbox på tippen Var det du ett något vaktbolag som såg till att tjuvarna torskade? Var det inbrott eller var det bara de lokala knarkarna som var in och snodde koppar? Detta är en tämligen vanlig grej kan jag säga, tipset är att du lägger in vaktbolagets (om det finns något) larmnummer i telefonen för du kommer att behöva det! Fått kläm på skyttet kring uven? De flyger in mot uven i motvind osv? Med lite självdiciplin så blir skyttet väldigt enkelt givet svag till måttlig vind.. Hur mycket skott fick du? Några bra plugg? Verkar ju helt sjukt bra blir bilder sen på UV, kråkor och kanske både och . har varit ut till havet nu !!!!!!! är det ända jag kan säga, helt sjukt perfekt ställe. nu ska jag ut med fiskrens på några till ställen. Roligt med vår och kråkor i överflöd Synd att du bor så vansinnigt off! Hade varit kul att hänga på där ute.. Du vet det där stället jag snackade om igår, ute i skärgården där du inte varit med, där hade de för några år sen en örnåtel hyfsat nära. Innan vi upptäckte detta så trodde vi att vi hittat nirvana, sköt 56 fågel en morgon för uven. Herrejälvar vilket jobb det var att släpa allt detta till bilen! Mvh!