Publicerat Mars 12, 200719 yr Det är på gång med vinkraftverk på min jakt mark, är det någon som har erfarenhet av det? Hur påverkas viltet och skogen runt om? Det är inga små grejor 200meter höga och 500st :-[ ??? :-[
Publicerat Mars 12, 200719 yr Det var en himla massa kraft du ska få.Enstaka vindkraftverk har jag haft/fått på marker genom åren. Har inte märkt att det gör ngn skillnad på viltet. En sådan mängd som i ditt fall vet jag inte hur det kommer att påverka. Hur stort område ska dom sättas upp på?Djur är ju dock väldigt anpassningsbara.
Publicerat Mars 12, 200719 yr Författare Det är ett stort område och berör flera jakt marker. Ett pilot försök börjar 2008 med 20st verk (målet är 500st) på våran jakt mark. om rådet med dom 20st första verken är 10ha
Publicerat Mars 12, 200719 yr Det blir ju ett ganska kraftigt ljud när dom snurrar. När det är så många kan det ju tänkas att djuren inte finner det lämpligt att vara där. Men jag tror nog att dom vänjer sig med tiden. När vi fick de första på vår mark så planterade vi en massa nypon och andra buskar runt om verken. Efter 2 år när dessa började växa så hitta vi faktiskt en ruvande fasan precis intill verket
Publicerat Mars 12, 200719 yr Ja risken finns. Vi fick ju bara 5 verk på 350 ha. Rådjuren brydde sig inte ngt nämnvärt iaf efter en tid. Är ju alltid trist med så stora förändringar som hotar att spoliera jakten.
Publicerat Mars 12, 200719 yr Brukar klara det mesta på jobbet, men jag fixade inte de låga svängningarna som vindkraftverket genererade, blev akut bakfull Fick förklaringen att det var infraljud, en del personer är tydligen väldans känsliga : Det roliga var att jag provade en svetsskarv med ultraljud när jag mådde som värst illa, och ljudet från spyattackerna var hörbart ljud. Raggarö
Publicerat Mars 12, 200719 yr http://www.jagareforbundet.se/news/vindkraft_och_viltet.asp en länk om just vindkraftens påverkan på viltet. Jag antar det är frågan om normalstora verk med en rotorblad på 50m? Det stämmer lite med dina siffor om 20 verk på 10ha. 500 verk skulle ju vara en av det större parkerna i världen och det skulle ju innebära att det kommer uppta ca 240-250ha i anspråk. Förutsatt att mark och vindförutsättningar är optimala. Möjligen kan man räkna med det dubbla. Ser man lite till vad länken ovan skriver, så visst kommer det påverkas, men personligen så tror jag att det bli som med vägar, järnvägar och andra fasta instalationer; viltet vänjer sig, precis som amakulu skriver.
Publicerat Mars 12, 200719 yr Författare Inte nå normalt här inte, 200meter höga, rotorblad diameter på 130meter. Jag tror väl inte själv på 500st verk men dom säjer att det är deras mål, men stort blir det, dom siktar på europas största vindkrafts park. Angående 20 verk på 10ha så har jag inga exakta sifror, åter kommer när jag har bättre koll på dom sifrorna.
Publicerat Mars 12, 200719 yr Inte nå normalt här inte, 200meter höga, rotorblad diameter på 130meter.Jag tror väl inte själv på 500st verk men dom säjer att det är deras mål, men stort blir det, dom siktar på europas största vindkrafts park. Angående 20 verk på 10ha så har jag inga exakta sifror, åter kommer när jag har bättre koll på dom sifrorna. Då får de knappast plats med 20 verk på 10 ha..JAG räknade med en diameter på 50. Frågan är om det ens finns så stora idag... ? Normalt räknar man med 5*rotordiametern. Vilket i ditt fall skulle ge 5*130= 650 meter mellan varje verk. Och då borde ju varje verk ta upp ca 30 ha. Och 20 verk skulle ju då ta upp ca 660 ha.. 500 verk si så där 16 600 ha! Hua!
Publicerat Mars 12, 200719 yr Författare Jag hoppas att det är mycket snack å liten verksta från Svevind och WPD scandinavia AB. Men området är mycket stort där dom planerar detta.
Publicerat Mars 12, 200719 yr Jag hoppas att det är mycket snack å liten verksta från Svevind och WPD scandinavia AB.Men området är mycket stort där dom planerar detta. Ofta så projekterar man och ansöker om ett större antal än vad som blir av. Mest för att säkra eventuell utbyggnad. Iofs är det lite enklare med bygglov numera, men tidigare så låg ju snittet på bygglov på 5 år.. Så pass stora verk kräver ju också en MKB, vilket man då troligen kan göra för den hela planerade parken. Får man då stopp på hälften så har man ju iaf en hel del möjligheter attbörja bygga och sen överklaga.
Publicerat Mars 12, 200719 yr Snacka om otur att dom ska börja just i mitt skaferi > Du är nog inte ensamom problemet.. Det kommer ju bara bli fler och fler vindkraftsparker.. :/
Publicerat Mars 12, 200719 yr Nej det låter inte trevligt. Jag vet inget om vindkraftverkens påverkan på vilt, den närmaste paralell jag kan dra är de 400kV kraftledningar som Svenska kraftnät har från norra till södra Sverige. Dessa ledningar är bra älgpass eftersom man röjer 30 m breda gator tvärs igenom vår jaktmark (och dessa pass röjs på nytt var tredje år!). Det är dock en mardröm att sitta vid dessa då det blåser, det viner och tjuter. Är det lungt väder kan man ge sig på att vid niotiden börjar det knäppa och surra (det är väl då stockholmarna startar kaffebryggaren på lördagmorgonen) och i vissa väderlekar stör de jaktradion så att dess räckvidd starkt begränsas. Men det är väl så att något måste vi offra för vår höga levnadsstandard. Man kan ju även se det som en av mina tidigare chefer uttryckte sig: - bastanta stål och betongkonstruktioner förhöjer naturupplevelsen...
Publicerat Mars 13, 200719 yr Det är ju något som kommer att växa upp som svampar ur jorden el. upp ur havet, vid yttersta skärgården el. var det nu blir. Det är ju inga skönheter men det är nog något som Vi får vara beredda på p g a alternativa energikällor, men det är inget som man vill ha inne på jaktmarken. >
Publicerat Mars 13, 200719 yr Nej det låter inte trevligt. Jag vet inget om vindkraftverkens påverkan på vilt, den närmaste paralell jag kan dra är de 400kV kraftledningar som Svenska kraftnät har från norra till södra Sverige. Dessa ledningar är bra älgpass eftersom man röjer 30 m breda gator tvärs igenom vår jaktmark (och dessa pass röjs på nytt var tredje år!). Det är dock en mardröm att sitta vid dessa då det blåser, det viner och tjuter. Är det lungt väder kan man ge sig på att vid niotiden börjar det knäppa och surra (det är väl då stockholmarna startar kaffebryggaren på lördagmorgonen) och i vissa väderlekar stör de jaktradion så att dess räckvidd starkt begränsas. Men det är väl så att något måste vi offra för vår höga levnadsstandard. Man kan ju även se det som en av mina tidigare chefer uttryckte sig: - bastanta stål och betongkonstruktioner förhöjer naturupplevelsen... Ska ju byggas ännu en 400kv från skåne och uppåt. Men det vore ju tusan om inte den blir nedgrävd. Tror Svenska Kraftnät fick in över 1800 yttranden och 1 eller 2 förespråkade en luftledning. Gräv ner skiten, så slipepr man se eländet...
Publicerat Mars 13, 200719 yr Ska ju byggas ännu en 400kv från skåne och uppåt. Men det vore ju tusan om inte den blir nedgrävd. Tror Svenska Kraftnät fick in över 1800 yttranden och 1 eller 2 förespråkade en luftledning. Gräv ner skiten, så slipepr man se eländet... Jag håller med Dig och det är ju fler luftburna ledningar i s. Sverige som skulle behövas grävas ner p g a dom senatse årens oväder som har drabbat landet.
Publicerat Mars 13, 200719 yr Författare Jag tycker att vi här uppe har offrat ganska mycket, älvarna är ut byggda,skogen är snart ner huggen och den skog som finns kvar ska man måntera upp stora kråkskrämor på, men man får väl flytta som alla andra till fjållträsk och prostituera sej, har hört att de är värsta innegrejen
Publicerat Mars 13, 200719 yr Snacka om otur att dom ska börja just i mitt skaferi >Hur däggdjur påverkas vetefassen men det finns undersökningar på fåglar som visar på att de undviker dehära snurrande mekapärerna för att inte bli ihjälslagna. Upp till en km från verket lär de undvika och om man då som du får så många snurror på din mark lär du inte ha många fåglar kvar. Berör kanske inte dig men här i Skåne kan ju t ex gåsjakten bli helt förstörd på stora arealer.
Publicerat Mars 13, 200719 yr Hur däggdjur påverkas vetefassen men det finns undersökningar på fåglar som visar på att de undviker dehära snurrande mekapärerna för att inte bli ihjälslagna. Upp till en km från verket lär de undvika och om man då som du får så många snurror på din mark lär du inte ha många fåglar kvar. Berör kanske inte dig men här i Skåne kan ju t ex gåsjakten bli helt förstörd på stora arealer. Det beror ju på vilka fåglar det är frågan om. Rovfåglar brukar ju tydligen vara ganska hårt utsatta.. av någon anledning. Även om kollisioner i de flesta fall är ganska ovanliga. Småfåglar däremot bryr sig inte nämnvärt. Möjligen kan ju sträckfåglarnas drag förändras. Iofs ovan enligt ornitologerna.. Och helst hade de väl velat avlysa all form av närvaro där det inte är asfalt..
Publicerat Mars 13, 200719 yr Författare Nog berör fågeljakten mej,mitt i pilot projektet är ett gammalt tjädervin (spelplats) så där blir det nog tyst. Området är erkänt bra fågelmark med både tjäder,orre och ripa. Älgarna vandrar mellan två våt marker sommar tid och vinter tid vandrar dom söder ut längs stambanan och paserar detta område, i april vandrar tillbaka. Tills NU : Man kan få info på www.svevind.se klicka på våra projekt se på markbyggden.
Publicerat Mars 13, 200719 yr Det beror ju på vilka fåglar det är frågan om. Rovfåglar brukar ju tydligen vara ganska hårt utsatta.. av någon anledning. Även om kollisioner i de flesta fall är ganska ovanliga. Småfåglar däremot bryr sig inte nämnvärt. Möjligen kan ju sträckfåglarnas drag förändras. Iofs ovan enligt ornitologerna.. Och helst hade de väl velat avlysa all form av närvaro där det inte är asfalt.. Nu råkar det vara så att den som skrivit artikeln, och utredningen åt SOF, är inbiten jägare ... Rovfåglar störs inte så mycket, men stora rovfåglar har svårt att hinna väja i tid. Änder, gäss, vadare och skogshöns är de som störs mest; räkna med att man inte kommer ha samma fågeltätheter i närheten av verken. I Kalmarsund ser man redan hur ejdersträcket förändrades när man smällt upp sju verk; blir det många kustnära verk kommer fågelsträcken inte se ut som de gör idag. Vinkraftslobbyn lyfter fram kollisionsriskerna, i och med att man bara ser negativa effekter för verk som placerats fel i landskapet och vid dåliga väderförhållanden. Man tiger dock om att man ALLTID får negativa effekter i närheten av verken genom att fåglar undviker dem. Därmed överlever de, men kan trängas bort från viktiga områden. Och, ur vårt persepektiv, förstås just från VÅR jaktmark. Ingen har i princip forskat på fyrfotavilt... mindre saker som kaniner verkar dock inte bry sig. /Fredrik
Publicerat Mars 13, 200719 yr Nu råkar det vara så att den som skrivit artikeln, och utredningen åt SOF, är inbiten jägare ... Rovfåglar störs inte så mycket, men stora rovfåglar har svårt att hinna väja i tid. Änder, gäss, vadare och skogshöns är de som störs mest; räkna med att man inte kommer ha samma fågeltätheter i närheten av verken. I Kalmarsund ser man redan hur ejdersträcket förändrades när man smällt upp sju verk; blir det många kustnära verk kommer fågelsträcken inte se ut som de gör idag. Vinkraftslobbyn lyfter fram kollisionsriskerna, i och med att man bara ser negativa effekter för verk som placerats fel i landskapet och vid dåliga väderförhållanden. Man tiger dock om att man ALLTID får negativa effekter i närheten av verken genom att fåglar undviker dem. Därmed överlever de, men kan trängas bort från viktiga områden. Och, ur vårt persepektiv, förstås just från VÅR jaktmark. Ingen har i princip forskat på fyrfotavilt... mindre saker som kaniner verkar dock inte bry sig. /Fredrik Det var mer än vad jag visste och det förfaller ju som en märklig koalition med tanke på tidigare SOF utspelmot jägarkåren... Det måste vara ett ganska kluvet uppdrag att vara fågelskyddsansvarig på SOF och samtigt vara jägare... Precis som du säger är ju kollisionsriskerna minimala så väl på land och de som står off shore. Det är ju kanske inte det man i första hand tänker på. Det som spelar någon roll är ju de direkta och långvariga effekterna på land. Där finns det ju ganska lite forskning, vad jag har förstått. Sen är det ju inte bara verken som påvekar. Det är ju etablering, vägbyggen, ledningsgator etc. Vad jag har förstått så finns det ingen direkt kunskap om detta. Varken hos fågelskådare, jägare eller vindkraftsprojektörerna.
Publicerat Mars 13, 200719 yr Koalition är väl att ta i... Jag har som forskare projektanställts för att ta fram en utredning åt SOF, och efter avslutat uppdrag även skrivit en artikel för Vilt & Vetande på Jägareförbundets hemsida. Alla SOF:are är inte generella motståndare till jakt, och det finns jägare bland medlemmarna. Det finns dock de som är mycket negativa till jakt (på alla nivåer inom organisationen), och de syns och hörs mest. Min grundinställning är att båda intressegrupperna skulle ha mycket att vinna på att samarbeta mer, som man framgångsrikt gör inom Våtmarksfonden. Då får man dock sluta med den populistiska pajkastningen i debatterna. Jag har varit medlem i SOF under ett par år just när jag började min forskarbana; innan jag ser en vilja att åtminstone konstruktivt och logiskt diskutera nödvändiga naturvårdsåtgärder/viltvårdsåtgärder är det uteslutet att bli medlem igen. Vad gäller sakfrågan så vet man en del om fåglar, men nästan ingenting om ngt annat. När det gäller fåglar är det enkelt- ju fler fåglar som utnyttjar en plats desto större blir problemen. Det är alltså "bara" att inventera var det finns mångar respektive få fåglar. En del kommer stryka med förr eller senare, och just där verken står kommer man alltid att få färre fåglar än tidigare. Detta gäller som du säger förstås även all infrastruktur runt verken. Under en storskalig utbyggnad blir dock problemen inte längre bara lokala utan regionala; man löper exempelvis risken att sträckande fåglar lägger om sin rutt för att undvika serier av parker.