Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vindkraftverk

Featured Replies

Publicerat
Efter en helg med magsjuka, så  tar jag nya tag.. :)

Jag tror vi är ganska överens om att man måste minska beroendet av de gamla kärnkraftverket och kolkraft från öst. Hur sen vi ska lösa det har vi nog olika lösningar på. Biogas och vindkraft är två vägar. I båda fallen finns en del miljökonsekvenser att ta hänsyn till. Utöver detta finns det ju mer "emotionella" hinder. T ex det du nämner om vindkraften. Ett annat var ju på tv häromdagen, då en kille i Bunkeflo överklagade ett vindkraftbygge i alla instanser, då det störde hans utsikt. Finns ju exempel på liknande tvister. Tex en lantbrukare i halland där grannarna klagar över att hans suggstall luktar och han får bygga en skorsten för ett par tre hundar tusen.

Konflikter kommer nog alltid att finnas och jag anser att man måste klargöra fakta och åsikter och väga dessa samman och välja det minst onda alternativet. För ett alternativ behöver vi.

Utsikt, buller och lukt är en del i miljön och jag kan inte förstå att grannarna måste få sin miljö förstörd av industrianläggningar. Som du säger så måste vi alla samsas på vår jord och alla ska trivas. Det håller inte att nån slår upp nåt bygge som förstör för omgivningen lika lite som nån bakåtsträvande naturromantiker stoppar allt. Ett inspel i debatten är att det verkar som om alla tycker att vindkraft är bra, bara det inte finns i min närhet för när man tittar på vilka som står bakom vindkraftverken så är det till största delen personer som inte bor i närheten och då menar jag inte jordägaren som vill arrendea ut marken till företaget som bygger. Jordägaren är bara ute efter arrendesumman på ca 100 000:-/år per verk.
  • Svar 78
  • Visningar 6,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Utsikt, buller och lukt är en del i miljön och jag kan inte förstå att grannarna måste få sin miljö förstörd av industrianläggningar. Som du säger så måste vi alla samsas på vår jord och alla ska trivas. Det håller inte att nån slår upp nåt bygge som förstör för omgivningen lika lite som nån bakåtsträvande naturromantiker stoppar allt. Ett inspel i debatten är att det verkar som om alla tycker att vindkraft är bra, bara det inte finns i min närhet för när man tittar på vilka som står bakom vindkraftverken så är det till största delen personer som inte bor i närheten och då menar jag inte jordägaren som vill arrendea ut marken till företaget som bygger. Jordägaren är bara ute efter arrendesumman på ca 100 000:-/år per verk.

Min erfarenhet är, precis som du säger,  att en lokal förankring är ett absolut måste för det ska fungera.

Publicerat
Min erfarenhet är, precis som du säger,  att en lokal förankring är ett absolut måste för det ska fungera.
Förankringen blir inte stor när de som tjänar på etableringen skiter i dej och att din livsmiljö blir försämrad samt att ditt hus sjunker upp till en miljon i värde.
Publicerat
Förankringen blir inte stor när de som tjänar på etableringen skiter i dej och att din livsmiljö blir försämrad samt att ditt hus sjunker upp till en miljon i värde.

Då är man fel ute. Iofs det jag relaterar till är de projekt jag har i närområdet, då det är frågan om att de kringboende äger andelar av verken.  Och det är frågan om ett eller kanske tre verk. Då fungerar det.

På tal om brist på förankring, så är ju Sydläken ett tydligt exempel på detta. Skulle det bli en luftledning är det en katastof. Då snackar vi verkligen om att statliga verk pekar med hela hande och struntar i människan.

Publicerat
Då är man fel ute. Iofs det jag relaterar till är de projekt jag har i närområdet, då det är frågan om att de kringboende äger andelar av verken.  Och det är frågan om ett eller kanske tre verk. Då fungerar det.

På tal om brist på förankring, så är ju Sydläken ett tydligt exempel på detta. Skulle det bli en luftledning är det en katastof. Då snackar vi verkligen om att statliga verk pekar med hela hande och struntar i människan.

De två olika anläggningar som är planerade i mitt närområde och som jag har egen erfarenhet av är helt "privata" och förankringen med närboende är obefintlig. Det ena verkar inte bli av eftersom det är så längesen projektet inledes att den typ av litet verk inte tillverkas längre. Det andra är en park med dussintalet betydligt större verk (2,5 MW?). Det senare skulle vad jag förstod bli en av Sveriges störrsta landbasserade anläggningar. Som en jämförelse kan nämnas att radarmasten nere vid Lilla G är mindre än dessa verk så kanske du förstår hur kul det skulle vara med ett dussin sånna runt huset.
Publicerat
De två olika anläggningar som är planerade i mitt närområde och som jag har egen erfarenhet av är helt "privata" och förankringen med närboende är obefintlig. Det ena verkar inte bli av eftersom det är så längesen projektet inledes att den typ av litet verk inte tillverkas längre. Det andra är en park med dussintalet betydligt större verk (2,5 MW?). Det senare skulle vad jag förstod bli en av Sveriges störrsta landbasserade anläggningar. Som en jämförelse kan nämnas att radarmasten nere vid Lilla G är mindre än dessa verk så kanske du förstår hur kul det skulle vara med ett dussin sånna runt huset.

Tror ingen vill ha dem direkt runt huset. Det enda man kan göra är ju att påvisa konkreta och mätbara effekter. Ett sänkt fastighetsvärde är ju klart en mätbar effekt. De större verken du beskriver kräver ju samråd med intillliggande fastigheter, om jag inte minns fel? Har tyvärr lite för lie koll på vad som innefattas i en sådan MKB, men om du vill kan jag lusak i regelverket?

Publicerat
Tror ingen vill ha dem direkt runt huset. Det enda man kan göra är ju att påvisa konkreta och mätbara effekter. Ett sänkt fastighetsvärde är ju klart en mätbar effekt. De större verken du beskriver kräver ju samråd med intillliggande fastigheter, om jag inte minns fel? Har tyvärr lite för lie koll på vad som innefattas i en sådan MKB, men om du vill kan jag lusak i regelverket?
Det har ju kommit nya regler i dagarna  som ska förenkla uppförandet av v-kraftverk och man behöver inte göra MKB oavsett storlek (upp till 12 verk) såvida de inte har en betydande miljöpåverkan (har jag för mig att det står). Hur man ska bedöma vad som är betydande miljöpåverkan tvistar de lärde om och ståndpunkterna står långt från varandra. De förenklade reglerna tilkom för att korta handläggningstiden mm så att fler verk skulle byggas trots det kompakta mottståndet från närboende och kommuner. Kommunerna vill ju inte heller ha verk i sin kommun för det innebär förlorade intäkter från turism och sommarboende (vem vill semestra/bo i närheten av en industrianläggning) och för att ett verk "döda" all byggnation inom en radie av 500-1000 m från verket vilket i många kommuner är ett problem för det finns inte såvärst mycket mark att bygga på. Inkomsten (skatten) från verken hamnar ofta inte heller i kommunen eftersom de flesta ägs av personer från andra delar av landet. Inte heller byggs verken av boende på orten och så är det dehära med risken att de står kvar som skrot den dagen de inte längre funkar.
Publicerat
Det har ju kommit nya regler i dagarna  som ska förenkla uppförandet av v-kraftverk och man behöver inte göra MKB oavsett storlek (upp till 12 verk) såvida de inte har en betydande miljöpåverkan (har jag för mig att det står). Hur man ska bedöma vad som är betydande miljöpåverkan tvistar de lärde om och ståndpunkterna står långt från varandra. De förenklade reglerna tilkom för att korta handläggningstiden mm så att fler verk skulle byggas trots det kompakta mottståndet från närboende och kommuner. Kommunerna vill ju inte heller ha verk i sin kommun för det innebär förlorade intäkter från turism och sommarboende (vem vill semestra/bo i närheten av en industrianläggning) och för att ett verk "döda" all byggnation inom en radie av 500-1000 m från verket vilket i många kommuner är ett problem för det finns inte såvärst mycket mark att bygga på. Inkomsten (skatten) från verken hamnar ofta inte heller i kommunen eftersom de flesta ägs av personer från andra delar av landet. Inte heller byggs verken av boende på orten och så är det dehära med risken att de står kvar som skrot den dagen de inte längre funkar.

Å så var vi tillbaka där vi började.. :)

Publicerat

Utan att ställning till det nationalekonomiskt förnuftiga med vindmöllor, så lönar det sig att vara på sin vakt av rent egoistiska skäl när sådana projekteras. Det var nära ögat att jag hade fått en mölla framför vardagsrumsfönstret, kanske 200 meter mot väst-sydväst, dvs direkt framför solnedgången. Kommunen hade redan fattat beslut att arrendera mark för möllan, men som tur var råkade jag läsa om det i tidningen och fick projektet stoppat. Har inte alls dåligt samvete för det, om det hade blivit olägenheter, så hade man nog fått se sig i månen efter eftersättning.

Publicerat
Utan att ställning till det nationalekonomiskt förnuftiga med vindmöllor, så lönar det sig att vara på sin vakt av rent egoistiska skäl när sådana projekteras. Det var nära ögat att jag hade fått en mölla framför vardagsrumsfönstret, kanske 200 meter mot väst-sydväst, dvs direkt framför solnedgången. Kommunen hade redan fattat beslut att arrendera mark för möllan, men som tur var råkade jag läsa om det i tidningen och fick projektet stoppat. Har inte alls dåligt samvete för det, om det hade blivit olägenheter, så hade man nog fått se sig i månen efter eftersättning.

Vet inte hur det funkar i Finland, men i SV hade kommunen fått på öronen rejält om de hunnit bygga. Normalt är 400m från hus och oavsett avstådn om de påverkas av skugga.

Publicerat
Vet inte hur det funkar i Finland, men i SV hade kommunen fått på öronen rejält om de hunnit bygga. Normalt är 400m från hus och oavsett avstådn om de påverkas av skugga.
Nja, när det gäller skuggeffekt så finns det inga avstånd normalt utan det är den sammanlagda tiden som skuggeffekten påverkar per år som räknas och om den är över X antal timmar så påverkar det bedömningen av bygglovet.

När det gäller hur kommunerna tänker så kommer de tankarna från kommunens representanter i Simrishamn, Tommelilla & Ystad. De tänker givetvis inte exakt lika men jag förstår att de sammarbetar på nåt vis för de var ändå ganska sammstämmiga.

Publicerat
Nja, när det gäller skuggeffekt så finns det inga avstånd normalt utan det är den sammanlagda tiden som skuggeffekten påverkar per år som räknas och om den är över X antal timmar så påverkar det bedömningen av bygglovet.

Jo, det var ju det jag menade, utan att sno in mig i detaljer.. :)

Publicerat

Jag tror att det inte fanns några riktlinjer i Finland då det projektet var aktuellt, för 6 eller 7 år sedan. Men jag tog reda på vad som gäller i Sverige t.ex., och det blev klart att det var på tok för nära. Men politikerna ville ha möllan pga den positiva image den skulle ge kommunen, så det var lite kämpigt. Till sist fick vi, till kommunens förtret, bort områdets beteckning som lämpligt för vindkraft i regionplanen som gjordes samtidigt, och då var det kört för byggherren. Det lönar sig att ta reda på vad som är klokt, och att inte lita på att politikerna nog jobbar med allas bästa i åtanke.

Publicerat

Det är mycket diskussioner kring vidkraft. Jag tycker denna energikälla är kraftigt överskattad, dessa vindsnurror kan endast bli ett litet komplement. Det måste samtidigt finnas en reservkraftkälla som kan startas upp med kort varsel (som oljekraftverk eller vattenkraft). Vindkraft kan aldrig lösa vårt behov av energi, en grundläggnde brist är att det sällan blåser då det är 25 grader kallt och stort behov av ström.

Jag är tveksam till de stora investeringar som skall startas upp i dessa tider. De är subventionerade av de gröna certifikaten (ca 20 öre/kWh). Dessa verk kommer inte att gå för evigt utan underhållsreparationer. Hur blir det i framtiden då certifikaten försvinner och det är dags att renovera? Då står vi där med en jvla massa stålskrot till ingen nytta.

Bygg ut vattenkraften i fler älvar och bygg flera bioeldade kraftverk. Det tycker jag iallafall.

Publicerat
  • Författare

Håller med dej Torson,tycker det är konstigt att komunalrådet är så posetiv, det kan ju

bli kommunen som ska pröjsa nedmonteringen på x antal år, å det ju inte bli gratis.

Får kommunen också bidrag  ??? Dom som är posetiva tror att verken ska bli någon

sorts turistatracktion ??? ??? ??? VEM F....N VILL TITTA PÅ EN VINDKRAFTSPARK ??? ??? ???

Vatten kraften ger ju några jobb i området och är ju mycket efektivare. Om vindkraften

skulle vara så bra, varför har inte dom svenska stora energi bolagen sattsat på det?

Jo för att dom tänker långsiktigt och inte kortsiktigt tror lilla jag.

Publicerat

Det precis som du säger att vattenkraften är mycket effektivare kraft än vindkraft. Vi måste komma ihåg att el konsumeras i samma sekund som den produceras.

Alltså då en vindsnurra snurrar och producerar el måste det samtidigt finnas en konsument. Det fina med vattenkraften är att vi har möjlighet att styra produktionen till den tid på dygnet och veckan då konsumtionen är hög (vintertid, vardagar mellan 7-16 m.m.), samtidigt som vi kan minska produktionen då konsumtionen sjunker (kvällar, nätter, helger m.m.).

Sen måste jag även säga att om man nu envisas med att bygga vindkraft så skall de byggas nära de stora konsumtionscenta som finns i landet (alltså Stockholm, mälardalen, Göteborg samt skåne). Att bygga vindkraft i norrland löser inga problem med elförsörjning i mellan- eller södrasverige. Detta beror på att det redan idag finns begränsningar i överföringen av kraft från norr till söder (för få ledningar helt enkelt). Riktigt kalla vinterdagar matas det på maximalt med elkraft genom svenska kraftnäts ledningar.

i norrland finns ingen elbrist, inte ens på vintern då det är riktigt kallt eftersom produktionen är mycket större än konsumtionen någonsin kan bli idag. Bara i luleälvens 16 kraftverk produceras 25% av sveriges vattenkraft. Om det skulle finnas en egen elmarknad i norrland skulle troligen elpriset ligga närmare 10 öre per kWh istället som nu med den gemensamma nordiska marknaden i Oslo då vi alla får betala samma priser som i t.ex. Köpenhamn, Oslo eller Helsingfors.

Ungefär så här är det...bara så ni vet.

Föresten beträffande arbetstillfällen; det är ju så att även vindkraft ger arbetstillfällen vid planering, tillverkning, uppförande samt drift. Men vad vi inte vet är vilket underhåll som kommer att krävas i framtiden, det kanske visar sig att det blir alldeles fantastiskt med jobb, men då torde lönsamheten sjunka snabbt (de blir med andra ord olönsamma).

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Nu är det klart, till hösten börjar dom bygga 12st snurror mitt i ett stort tjädervin.

Sen ska man bygga upp till 50st per år i 8-10år om det går som dom vill.

Någon som vill byta jakt mark om ett par år  ???

Publicerat

I mina "hemtrakter" på Södrastorfjället i Tärna Fjällen så planeras det att byggas vindkraftverk. Jag är ej posetiv till detta. En man sa några kloka ord, vi får inte köra skoter efter ett visst datum för att inte förstöra marken vi får inte köra 4hjulingar för då kan marken förstöras, men att riva upp stora hål bygga vägar in i fjället och sätta upp vindkraftverk det är helt ok.

När det gäller fjällvärlden är jag stenhård den ska ej få förstöras. Vad skulle hända om en massa vindsnurrer skulle bygga i  stocholmskärgård?

Publicerat
  • Författare

Det är modernt och å poppis av politiker så dom kan skryta när dom träffar stor pojkarna i bryssel. Men ingen vill ha dom i sin närhet å då är det lättast att plasera ut dom på nått höglänt,avsides,glesbefålkat ställe i skogen. Så ute i skärgårn är otängtbart där ska ju stor pojkarna ha semester på en stor segelbåt, å där ska det va tyst och orörd natur.

Publicerat

Klart populistiskt att bygga vindsnurror......jag tycker de är vidriga att se på och den där tärnagubben hade helt klart en poäng i sitt uttalande. Men men, det lär bara vara att begrunda spektaklet. Danmark och tyskland har många snurror...i havet!! Där gör de mindre skada....sthlms skärgård månne ;D Nej, nu ska jag inte vara sån - jag har inget emot sthlmare, vare sig de bor på landet eller i skärgården. Men ut emot åland vore väl lämpligt. ???

Publicerat
  • Författare

Jag tror vindsnurror är poppis ett kort tag, när det visar sej att dom är olönssamma är dom ute.

De vet afärsmänen som har bråda tider innan löppet är kört. Aktören på min jakt mark har sin plan klar,

upp med 12st i höst,sälja dom fort som f-n, upp med 50st nästa år - sälja. 50st per år - sälj...................

Så har han tängt håla på så länge det går, bara i mitt område planerar han 500st  ???

Å det värsta är när värkligheten har hunit i kapp, så står vi där med en skog med olönssamma vindkraftverk som ingen har råd att montera ner.  >:( >:( >:(

Publicerat
Klart populistiskt att bygga vindsnurror......jag tycker de är vidriga att se på och den där tärnagubben hade helt klart en poäng i sitt uttalande. Men men, det lär bara vara att begrunda spektaklet. Danmark och tyskland har många snurror...i havet!! Där gör de mindre skada....sthlms skärgård månne ;D Nej, nu ska jag inte vara sån - jag har inget emot sthlmare, vare sig de bor på landet eller i skärgården. Men ut emot åland vore väl lämpligt. ???

Problemet är ju att havsbaserade snurror är en sämre ekonomisk affär än de landbaserade.

Publicerat
Jag tror vindsnurror är poppis ett kort tag, när det visar sej att dom är olönssamma är dom ute.

De vet afärsmänen som har bråda tider innan löppet är kört. Aktören på min jakt mark har sin plan klar,

upp med 12st i höst,sälja dom fort som f-n, upp med 50st nästa år - sälja. 50st per år - sälj...................

Så har han tängt håla på så länge det går, bara i mitt område planerar han 500st  ???

Å det värsta är när värkligheten har hunit i kapp, så står vi där med en skog med olönssamma vindkraftverk som ingen har råd att montera ner.  >:( >:( >:(

Tyvärr så tar de kommunen/Lst nästan bara hänsyn till rennäringen, bostäder, skyddade områden etc. Jakten och djurlivet står sig ganska slätt vid en eventuell påverkan.

Jag antar det är de sk försöksområdena i Markbygden som rör dig? Läste bara någonstans att motsättningar mot verken var väldigt få? Och om det nu är dessa, så finns det ju referensgrupper där såväl jakten och fisket finns representerade och man får ävl hoppas de bevakar alla jägares intressen. Ett tips är ju att kontakta dessa och ta reda på hur tusan de tänker med nedmotering etc.

Publicerat
Problemet är ju att havsbaserade snurror är en sämre ekonomisk affär än de landbaserade.

Oh fan....ja, vi får väl se vad som händer framöver.

Publicerat

På tal om vindsnurror... Jag har varit på Skogs Elmia och jobbat ett par dagar nu och stötte på en snubbe som började prata vindkraft osv.. Visade sig att han representerade svenska investerare som sammanlagt gick i god för sisådär 1,5 Miljarder. (jo, miljarder... inte miljoner).. Så nog kan man säga att det är ett jäkla investerings intresse... På gott och ont..