Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bockjakten säsongen 2007

Featured Replies

Publicerat
Majbock är livskvalite när den är som bäst

Den visste vad den skulle ta ;) ;) ;)

Men i alla fall, skitjakt på er som har möjligheten.

MvH

• Svar 676
  • Visningar 46,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Någon gång har jag övernattat i en fäbovallsstuga i väntan på morgonen 1 maj.

Jag slipper ''lägga ut folkspår'' på vägen. Underbart att vakna och titta ut genom det antika fönstret ifall några djur är ute och rör på sig.

Mitt jakttorn närmare hemmet är också byggt så att jag kan sova över. Med skaplig sovsäck funkar det tills det blir några minusgrader. Och det blir det hos oss även i maj.

Publicerat

Jag lämnar nog Tyresö vid 3 tiden på morgonen  ;D 03:50 har jag för mig att man får börja jaga  ;D

Publicerat
OK 12.00, släpa med dard :D

MVH

Absolut, är det stängt blir det restaurangen på Burviks GK.......

Publicerat
  • Författare
Någon gång har jag övernattat i en fäbovallsstuga i väntan på morgonen 1 maj.

Jag slipper ''lägga ut folkspår'' på vägen. Underbart att vakna och titta ut genom det antika fönstret ifall några djur är ute och rör på sig.

Mitt jakttorn närmare hemmet är också byggt så att jag kan sova över. Med skaplig sovsäck funkar det tills det blir några minusgrader. Och det blir det hos oss även i maj.

Låter trevligt det där med fäbodvallen. Några flaskor Hof, knäckebröd med skivad saltrulle och en god XO till kaffet direkt ur plunta tillsammans med en bra dos jaktligt skitsnack i väntan på morgonen.

När kommer inbjudan? ::)

Publicerat
Jag lämnar nog Tyresö vid 3 tiden på morgonen  ;D 03:50 har jag för mig att man får börja jaga  ;D

Jag kollade hos oss och solen går upp 04.51 1 maj.

Publicerat

En timme före solens uppgång till en timme efter solens uppgång  ;D 03:51 startar alltså jakten  ;D

Publicerat

;D.. tack killar!... då fick ja lite mer kött på benen!.. e osså en överdrivet pigg jävel på morgonen!.. så då får de bli morgon!...

å självklart e ja med på "bildtävlingen"...  ;D....

kanske till å med hinner dyka upp i knutby för lunchen!....  :P..... är de säkert å vistas där nu mera då?? ;D ;D ;D ;D ;D..... ;) ;)

Publicerat

Ska oxå ut på ön och jaga bock, det är som någon tidigare skrivit, skapligt med rådjur vissa tider och ibland är det tomt.

Försöker göra en vettig skattning av stammen, förra året avböjde jag skottillfällen p.g.a dåligt med rådjur på markerna - det verkar vara bättre i år. Hoppas det dyker upp getter med kid så småningom, såg inga kid alls förra säsongen >:( kan man skylla allt på räven? (Då är det ju vårt eget fel)

Skitjakt på er!

Raggarö

Publicerat

Kanske även jag (och hunden) dyker upp i Knutby  ;D

Publicerat

Jag får det till ca 57 timmar innan det är dags att ladda... ;D

Vädret ser ut att "skärpa till sig". 2 grader på natten och upp mot 10 mitt på dagen enligt prognosen här väster om Mälaren. Vinden ska mojna ner mot 3-4 m/s på tisdagen. Looking GOOOD ;D ;D

Ska använda min halvauto faktiskt. Sköt med kikare (Leopold VXIII 3,5-10x40) för första gången nu. Tidigare bara skjutit med Aimpoint. Det var en trevlig upplevelse, men om det går att göra något åt trycket så skulle det inte skada. Nån som vet någon vapensmed runt Mälaren man kan lämna den till?

/Må

Publicerat
Kanske även jag (och hunden) dyker upp i Knutby  ;D

Kanon!

Publicerat

MKJ

Jägarlivet kan vara härligt, om man är mottaglig för naturupplevelser och har tillgång till mysiga ställen.

På fäbodvallen dansar tranorna den här tiden på året, kronhjortar går och betar lite nervöst, kollar åt alla håll, rågeten är lugnare, liten råbock kan sprätta runt, har bara roligt, massor av morkullor sträcker

på kvällen (jag satt där och räknade morkullor åt SJF) osv osv

Något gott att äta och dricka, absolut, fast inte Absolut. Då kliver man inte upp i ottan när man ska.

Väntan på rätta bytet kan kännas lång. Med åren har jag utvecklat ett halvlyxigt jaktleverne.

Liknande en bättre pick-nick. Italienska korvar och skinka, gott bröd, smaskiga ostar, kex, frukt, kaffetermos och någon god kladdig kaka. En lättläst bok kan följa med (man sitter alldeles stilla när man läser) samt bärbar musik, helst klassiskt för dessa sinnliga jaktresor.

Vissa gånger har jag haft det så bra på dessa ''pick-nickar'' så jag har knappt velat åka hem.

Du som verkar ha många järn i elden kan prova mitt recept, du har säkert något ställe dit du kan 

''försvinna'' och stressa av.

Publicerat
  • Författare
MKJ

Jägarlivet kan vara härligt, om man är mottaglig för naturupplevelser och har tillgång till mysiga ställen.

Du som verkar ha många järn i elden kan prova mitt recept, du har säkert något ställe dit du kan 

''försvinna'' och stressa av.

:) Jodå, jakten är så mycket mer än bara skott och blod för mig också. Att ge sig ut med en termos kaffe och en bössa i morgon är balsam och en oerhörd kontrast till det levendet man har ibland till vardags.

Just nu är det så att antingen jag eller min sambo måste vara hemma med ungarna men tidigare gick vi ofta ut och purschade tillsammans och låg ofta kvar i jaktstugan med medhavd matsäck av den lyxigare varianten.

Men självvald ensamhet är ibland en belöning. På återhörande. :D

MVH

Publicerat
En timme före solens uppgång till en timme efter solens uppgång  ;D 03:51 startar alltså jakten  ;D

Nedgång va? ;D ;)

Publicerat
Nedgång va? ;D ;)
Roggman dricker pilsner ibland ;D
Publicerat
Roggman dricker pilsner ibland ;D

Haha. ;D

Publicerat

LYCKA TILL ALLIHOPA MED BOCKJAKTEN.

Visst är rådjuren fina att titta på också, men när rätta bocken står där framför en, är bambisyndromen bortblåsta.

Publicerat
LYCKA TILL ALLIHOPA MED BOCKJAKTEN.

Visst är rådjuren fina att titta på också, men när rätta bocken står där framför en, är bambisyndromen bortblåsta.

Sorry men Bambi är en vitsvanshjortkalv :-*Men du har helt rätt i det du skriver. Halva nöjet är att ha förmånen att se djuren under icke jakttid
Publicerat
Sorry men Bambi är en vitsvanshjortkalv :-*Men du har helt rätt i det du skriver. Halva nöjet är att ha förmånen att se djuren under icke jakttid

Visst är det så.

Jag har spanat på en och samma bock sedan ett bra tag tillbaka. Det finns en bild på den under Ijahman´s jakter.

En riktigt fin.

Men här nere tar det ju ett tag innan man får ge sig på den.

Publicerat

Hmm vissa märker visst på ord  >:(  ;) Blir nog ingen bockjaktspremiär för mig  >:( Det blir nog inte förrän nästa fredag, fast då blir det nog tillgång till lite större marker att springa på. + jag har köpt en gris att hämta hem då också  ;D

Skitjakt på er som jagar premiärmorgonen.  ;D

Publicerat
Hmm vissa märker visst på ord  >:(  ;) Blir nog ingen bockjaktspremiär för mig  >:( Det blir nog inte förrän nästa fredag, fast då blir det nog tillgång till lite större marker att springa på. + jag har köpt en gris att hämta hem då också  ;D

:(.. Trist min vän!.... lider me dej!... ja tar en extra åt dej i stället!....  ;D... ;)..

Publicerat

Ska du skjuta den eller bara köpa köttet?

I båda fallen är jag intresserad.

Letar både efter vildsvinsjakt till ett bra pris och vildsvinskött till ett bra pris.

Publicerat

Jag e lessen Ijahman  :'( Det är tamgris...... 22 spänn/ kg styckad

Publicerat
Jag e lessen Ijahman  :'( Det är tamgris...... 22 spänn/ kg styckad

Bra pris..dock konstig årstid,mer vanligt är såna affärer på hösten när årsgrisarna käkat upp sej till en bra vikt.

Jag brukar tjacka gris jag med,fast det brukar vara i november! Jag brukar få den styckad såtillvida kotletter och karren är sågade,sen sköter jag resten av finliret.. Fan ,vet du hur stor en skinka verkligen är ;D ;D ;D