Publicerat Maj 2, 200718 yr Gratulerar alla som har lyckats och särskilt Thomas till den första, åker nog ut i morgon kväll om kroppen vill (hålla tätt)
Publicerat Maj 2, 200718 yr Roligt att det ff finns ställen med gott om rå,här uppe skjuts det ca 1.5 rå/1000 ha. Är det vintrarna som är för tuffa eller har ni gott om katt? det var verkligen inte mycket och så hårda vintrar har det inte varit tycker jag.
Publicerat Maj 2, 200718 yr Är det vintrarna som är för tuffa eller har ni gott om katt? det var verkligen inte mycket och så hårda vintrar har det inte varit tycker jag. Katten har varit ett problem,men det har minskat dom senaste åren(såg bara ett kattspår i vintras) verkar som att dom har vandrat söderut.Det finns rå men dom är urbaniserade trivs bäst i villaområden skogen är relativt tom på rå. Har jagat utanför Gimo tidigare rapporter därifrån tyder på att lon ökar och rå minskar.
Publicerat Maj 2, 200718 yr Katt spår finns i massor här där jag bor ;D Speciellt då ett hus i våran by gett sej fan på att mata varenda katt som bara finns i närheten!!! Lodjur har vi då och då som bara än så länge bara passerar igenom, Dock kommer ständiga rapporter om vargen... Spåren efter lodjur är stora som bara f-n !!! Hade ett utanför min fårhage förra vintern!!! Ser inte alls ut som kattspår...dom är betydligt större än så... ;D
Publicerat Maj 2, 200718 yr Katt spår finns i massor här där jag bor ;D Speciellt då ett hus i våran by gett sej fan på att mata varenda katt som bara finns i närheten!!! Lodjur har vi då och då som bara än så länge bara passerar igenom, Dock kommer ständiga rapporter om vargen...Spåren efter lodjur är stora som bara f-n !!! Hade ett utanför min fårhage förra vintern!!! Ser inte alls ut som kattspår...dom är betydligt större än så... ;D Hahaha. ;D Tack Telgetok för att du klargör detta för oss! Vet inte hur det kunde sluta om detta inte klargjorts! Lycka till med "kissarna" ;D
Publicerat Maj 2, 200718 yr Hahaha. ;DTack Telgetok för att du klargör detta för oss! Vet inte hur det kunde sluta om detta inte klargjorts! Lycka till med "kissarna" ;D Vet ,jag måste retas då alla bara snackar om katter som om det skulle vara nåt vardagligt... ;D Va fan lodjur heter det...Vildsvin heter vildsvin eller grisar!!! Inte nassar som vissa vill skriva.. nassar är nåt helt annat :- Ordpolisen Tok..... ;D
Publicerat Maj 3, 200718 yr Håller till viss del med. Men det verkar som att man får gilla läget. Hör fler som säger katt/Gris nu än Lo/Vildsvin. Har till och med märkt att man slänger ur sig det själv. :- :
Publicerat Maj 3, 200718 yr ;D... Vaknade 04:00 utan väckarklocka!... inspererad av massa jakt filmer jag fått låna av Roggman!. tog mej en funderare om ja skulle gå ut eller ligga kvar i sängen!. ??? efter lååångt övervägande (10sek) gick jag upp och åt en kraftig å energi rik frukost på kalaspuffar å mjölk!. ;D... begav mej ut!. frost i gräset!. klarblå himmel!. å friskt i luften!. Precis som i tisdax gick jag ut bakom ladan!. å var står där bortanför skogshagen!.. tre rådjur!.. en get ett smaldjur å en Bock!... smyger över ängen och ut med skogshagen!... ca 80-90 meter inpå bocken. lägger upp bössan å kikar pån!... "en pinbock" troligen sedan förra årets kull!... då tänker jag!.. hmmmf.. detta är för lätt!.. smyger tbx utan å störa deras frukost!.. Tar men en lång å härlig promis ner mot sjön! förbi de vi kallar för rödgrind! (fast de är säker 40år sedan den försvan) en bit in på den vägen ser jag två till rådjur! långt ute på åkern!. 5-600m säkert!.. dom börjar springa!.. å ja funderade på om dom sett mej???.. tog fram kikaren å tittade på dom!.. nopp de hadde dom inte!.. dom sprang å jagade varandra!.. går över vägen å lägger mej bakom en liten kulle! å tittar på dom!.. plötsligt kommer dom imot mej!.. å världens fart!.. .. stannar bara 50 meter framför mej innan skogsbrynet!... två JÄTTE fina bockar!. en sextaggare å en fyrtaggare!... tankrna börjar nu å fara i skallen på mej!.. va ska jag göra!... hmmmf!... nöjer mej dock med att "tänka" pang i mitt huvud!. å låter dom gå!.. ger dom en chans till å para sej ett år till!.. å tar dom till hösten!.. :D... nöjd av mitt beslut går jag vidare!.. styr nosen hemåt!... ca 30 min senare går jag på en skogsväg inte allt för lång hemmifrån!.. går där i mina egna tankar å fundilerar på hur gott de är å leva!. stunder som denna morgon får en verkligen å glömma allt annat!.. å från ingen stans bara 30-40 meter framför mej!.. står "han".. gammel bocken!. den jag bestämt mej för å skjuta sedan flera veckor tbx!.. ;D ;D.... men då!.. e de fan!.. har inget bra skott läge!.. inget bra kulfång bakom å vet att på andra sidan den björkdungen går vägen å bortanför den finns "stor" bondens gård!... så åter igen nöjer jag mej med att tänka "pang" i min skalle!.. så va ska man säja!.. två timmar ute fyra bockar med skott chans!.... ;D ;D ;D.. jag lyfter på hatten å tackar dessa djur för en härlig å spännande upplevelse på morgonen!.. ;D ;D livet e underbart!.. mvh Thomas
Publicerat Maj 3, 200718 yr Grattis MKJ Trägen vinner Sen grattis till Thomas,du har avstått skott mot vilt då det inte varit rätt läge,det tyder på rätt jaktlig mognad Samtidigt har du i din skalle skjutit flera bockar denna morgon ;D Jakthistorier som denna är alltid trevliga att läsa !!
Publicerat Maj 3, 200718 yr Kul MKJ. Uppsala län leder stort över Västmanland. Ser inge vidare ut . Hade "bara" en sexa i kikarn tisdags, men inga mindre har jag sett på mina marker. Ska höra med markägaren till en inäga här bakom mitt hus om jag kan få ett "contract". Där går det 6-10 rå varje kväll och igår på kvällspromenaden med jycken hade jag en gaffel på 100 meter. /Må
Publicerat Maj 3, 200718 yr Stort Grattis till Thomas och MKJ :-* :-* Tack vara er så känns det inte så hopplöst långt till 16Aug nu Stark jobbat av dig Thomas som hellre friar än fäller,det är aldrig fel att ha en målsättning med avskjutningen,brukar oftast ge en uthållig jakt. /Micke
Publicerat Maj 3, 200718 yr Författare Har jagat utanför Gimo tidigare rapporter därifrån tyder på att lon ökar och rå minskar. Amen to that my friend. Alla rapporter äro sanna tyvärr. Var jagade du om jag får fråga lite nyfiket? MVH
Publicerat Maj 3, 200718 yr Amen to that my friend. Alla rapporter äro sanna tyvärr. Var jagade du om jag får fråga lite nyfiket?MVH Ryans jaktklubb gäst jagade några år där tyvär så splittrades marken.Var ut och tassa runt lite i kväll, inga rå men en älgko och en kronhjortshind såg jag.
Publicerat Maj 3, 200718 yr Hatten av för Mamre! Starkt gjort av en nybakad jägare att hålla igen på detta viset.
Publicerat Maj 3, 200718 yr ja, det var säkert gjort. Av med hatten. Håller med,då jag innan berömde honom för detta !!! Men jag har ingen hatt på mej när jag jagar,har nästan alltid keps,såvida det inte är svinkallt,då brukar jag ha en röd luva...påminner om Tomtens faktist ;D Visst skall hatten av,det är jägare som Thomas man vill skall ta vid
Publicerat Maj 4, 200718 yr Författare Ryans jaktklubb gäst jagade några år där tyvär så splittrades marken.Var ut och tassa runt lite i kväll, inga rå men en älgko och en kronhjortshind såg jag. Jag finns på andra sidan Olandsån från Ryans jaktklubb. Vi jagar änder i ån tillsammans bland annat och skall gå in i ett krohjortsområde tillsammans. Dom är ännu hårdare drabbade än vi då det är ren skogsbyggd. Där har det inte funnits rådjur på 5-6 år nu. MVH
Publicerat Maj 4, 200718 yr Jag finns på andra sidan Olandsån från Ryans jaktklubb. Vi jagar änder i ån tillsammans bland annat och skall gå in i ett krohjortsområde tillsammans. Dom är ännu hårdare drabbade än vi då det är ren skogsbyggd. Där har det inte funnits rådjur på 5-6 år nu. MVH Till kräftfisket i den ån har jag bistått med bete en gång i form av en grävling.Bonden som jag vickade gryten hos flådde grävlingen och la den i ån, sen skulle han plocka kräftorna som samlades för att äta på grävlingen.
Publicerat Maj 4, 200718 yr Till kräftfisket i den ån har jag bistått med bete en gång i form av en grävling.Bonden som jag vickade gryten hos flådde grävlingen och la den i ån, sen skulle han plocka kräftorna som samlades för att äta på grävlingen. Fy f-n för kräftor som ätit på en grävling. Det skall vara flådda grodor om det ska bli goda kräftor ;D