Publicerat April 19, 200719 yr Hej, Medans norrlänningar jagar storråttor och skåningar skjuter småfåglar i träden jagas det bock i hjärtat av Sverige. Personligen håller jag denna jakt mycket högt även om anledningen till den är lite smogg i glädjebägaren. Morgonen den 1/5 har erbjudit många olika väder och våren har hemma hos mig har varit varierande långt kommen genom åren. I fjol låg det faktiskt lite snö kvar fläckvis medans det i år redan varit sommar och är tokgrönt i skogen. Men alltid är det härligt att ge sig ut i det första ljuset trots en mer eller mindre tung bakfylla från valborgs härjningar, vi är ju inte mera än ca 100 generationer från hedningar ändå Försöker att spara lovande mellanbockar och skjuter i första hand småbockar och returbockar. I dag är rådjursstammen i gungning av lo och räv så det är inte som för 10 år sedan då det stod rådjur i plural på varenda inäga. Har således blivit mer sport med åren. Tycker det börjar bli dags för lite uppsnack av denna eminenta jakthändelse. Hur många ämnar besöka sin jaktmark den 1/5?
Publicerat April 19, 200719 yr Jag gör det! Som sagt är stammen på väg ner och i norr är den inge vidare. Så det blir endast att skjuta småbockar. Nu på våren brukar det vara bra att inventera stammen också inför hösten. Är ingen omfattande jakt på mina marker i norr och det skjuts relativt få bockar på våren, men det är spännande att bara se på dem och kolla om det är nåt att spara eller inte...det har sin charm det med! Men jag kommer inte att komma ut den 1/5 - det blir nog den 12-13 maj istället. Är ju en bit hem för mig...23 mil enkel resa /Erik
Publicerat April 19, 200719 yr 1 maj, en tisdag, på kvällen ska jag kolla vad som rör sig på åkrarna bakom sjön. Där står mitt torn och den ska vårstädas innan första maj. Alla fönster på vid gavel, putsa dom, vädra, skaka mattorna, rätta till gardinerna. Det brukar finnas massor av sådana ljusgröna långvingar i kojan. Ut med alla kryp. Jag måste kratta sista biten av stigen, det finns alltid gamla torra löv, de sprakar när man försöker gå tyst till tornet. Jag har fått lite ''specialsmörja'' för rådjur, den ska smetas på en björkstam vid åkerkanten. Det känns riktigt uppfriskande när jag tänker på vårstädningen i tornet, dessutom är det MYCKET roligare än vårstädningen i hemmet. Nu vet jag, jag ska ta med mig något gott att äta och dricka och njuta av ''städdagen''. Hylsan rekommenderade rosevin, det skulle passa alldeles utmärkt....lunch ute, soligt och varmt, alldeles ensam på ett mycket vackert ställe, sjöutsikt........... MKJ, vilken utmärkt tråd, jag drömmer mig bort från jobbet.........det är ju inte så många dagar kvar. Vad heter det istället för ''resfeber'' inte kan det väl heta ''bockfeber''......
Publicerat April 19, 200719 yr Jag ska upp till Uppland och jaga första maj. ;D ;D Frugan fyller år den 30 april annars hade jag åkt upp kvällen innan med de andra i laget som känner sig hugande av denna trevliga (och avundsjuksframkallande) jakt. 8) 8) Längtar, bästa jakten på hela året. ;D ;D Inga mygg och hela naturen vaknar upp mellan vår och sommar. Det är så vackert (fagert) att sitta och titta på solens upp- och nedgångar så här på våren :'( :'( Vi skjuter endast småbockar samt en och annan returbock. MKJ. Lunchpizza på Värdshuset i Knutby 1 maj?
Publicerat April 19, 200719 yr Jag ska ut och titta efter lite pinnbockar kanske inte på premiären då jag brukar ta första doppet i sjön den helgen om isen har gått upp vill säga, nackdelen med denna tradition är att det brukar vara ganska svalt , fördelen är att minns man det doppet så är det varmt resten av sommaren. ;D Nu tror jag Erkon höll inne med en del fakta om varför han inte kommer ut på just premiären bössan ska provskjutas i veckan som kommer. För min del ligger Bockpremiären på hösten men det har blivit så äckligt varmt senaste åren att jag har avstått från att skjuta, men i år är det 30 års jubileum så då blir det av och passet ska bli det samma som den gången jag var 8 år.
Publicerat April 19, 200719 yr det är ju klart man ska ut så man kanske får sig en bock men första dagen är jag inte hemma men jag ska ut på ens annan mark där det finns vildsvin så kanske man får sig ett sånt istället första maj då är det slut med vilo i skogen för då drar 6,5 an igång sitt belysta riktmedel
Publicerat April 19, 200719 yr Nu är det ju så att bockjakten börjar den 16 AUGUSTI och inget annat :'(
Publicerat April 19, 200719 yr Ganska exakt fyra månader kvar till min premiär som är en av årets absoluta höjdpunkter Håller alla tummar som går för klass 2 skyttar :-* klass 1 jägarna får klara sig bäst dom kan ;D /Micke
Publicerat April 19, 200719 yr Ganska exakt fyra månader kvar till min premiär som är en av årets absoluta höjdpunkter Håller alla tummar som går för klass 2 skyttar :-* klass 1 jägarna får klara sig bäst dom kan ;D /Micke Helt rätt så kommer jakten veckan efter att bli en av årets höjdpunkter, hoppas vädret ger med sig lite för hundarnas skull.
Publicerat April 19, 200719 yr Det klart jag ämnar men..min mark ligger tyvärr inte i C-län även om det är ack så nära! Så det blir till att snylta lite på Farsan mark, likväl som det skall lobbas hos "min" bonde vilket jag har goda förhoppningar att det skall lyckas, jag är ju redan inne på Gris,Räv,Grävling, Kajor & Kråkor så lite Trofejakt är jag väl värd ..... MKJ: Det är nästan så 5,6x52R bössan får följa med eftersom som jag lyckades råna dig på dessa skott ;D ;D ;D (Jag skäms lite) :
Publicerat April 19, 200719 yr Nu tror jag Erkon höll inne med en del fakta om varför han inte kommer ut på just premiären Nu vet jag inte vad du pratar om. Men jag har hört att valborg som student i Uppsala ska vara riktigt skoj - jag har dock flera oförglömliga minnesluckor från just denna kväll så jag vet inte vad du är ute efter ;D ;D :D
Publicerat April 20, 200719 yr Författare Kul med några fler priviligerade människor. :-* Själv har jag de senaste veckorna rört mig en hel del i markerna och blir inte riktigt slug på rådjurstillgången. Vissa kvällar ser man massor medans andra är det soprent. Har inte hittat en loslaget rå på flera månader även om jag vet att dom finns här. Förhoppningsvis börjar råna lära sig att hålla sig undan. Dom första äpplena är alltid lättast att plocka. Har i alla fall 2-3 tänkbara adresser på marken med bockar som inte ser så imponerande ut och därför lämpliga avskjutningsbockar. Dock är det svårt att skapa sig en riktigt bra bild innan dom får feja hornen. Vi räknar ner....
Publicerat April 22, 200719 yr Majbocken har blivit en favvo faktiskt. Trivs bättre i klimatet nu jmf. med mitten aug. Vi kör också med att spara de stora grabbarna vilket har funkat bra. För ett par år sedan så satt jag på arslet på en stubb med solnedgången i ryggen. Jag hade en svart fleece och beiga brallor och en skjutkäpp som stack upp. Tydligen såg jag väldigt bock-lik ut, för framför mig på hagelhåll bjöd revirets etta upp till dans. Kan likna honom med en flamencodansande andalus i bästa vigör.... ;D ;D Vi stötte på varandra ca 3,5 månad senare.. Det är sant, det är ett privlilegium. /Må
Publicerat April 22, 200719 yr Bössan är inskjuten, marken inventerad och förväntningarna är på topp ! visst ska jag jaga vårbock : ) ska bli väldigt spännande, har aldrig prövat på den jakten förut! Bilder utlovas, med eller utan bock!
Publicerat April 24, 200719 yr Visst för en annan är jakt på råbock den 16 augusti men hade jag haft vårbock här (3 mil söder om jönköping) så hade jag givetvis gått ut nu i dagarna också......men faaaaaaaan va ja längtar till den 16 aug helt sjukt.......far flera gånger i veckan runt och kollar efter bockar på de förhållandevis små och utspridda markerna.......100 hektar där 20 hektar där 200 hektar osv. men sugen e man fastän de e långt kvar! har sett någon större herre men de flesta andra är små pinnbockar.........vart ju 2 stycken första veckan i fjol så förhoppningarna finns även i år (givetvis fick även räven bita i de sura )..........åtelnissarna runtom i trakterna har varit ganska flitiga med räven några år i rad nu och man har redan kunnat sikta get med 2 kid allt oftare, såg vid något tillfälle även get med 3 kidar i fjol Kom till mig augusti månad, jag längtar så efter dej grrrrrrrrr
Publicerat April 26, 200719 yr Nu är det inte många dagar kvar. En stor del av laget ska upp på lördag, rensa några pass, bygga ett par torn, skjuta in bössorna, för snack inför jakten. ;D ;D Skönt med vak/smygjakt utan mygg. 8) 8) 8)
Publicerat April 27, 200719 yr ;D.. jag ska osså!... blir min första bockjakt!.. ;D ;D ;D ;D ;D... har tatt sem hela nästa vecka för de!.. ;D... men en fråga till er som e lite mer erfarna va ska jag tänka på!... har inventerat markerna redan!.. kollat ut några stycken bockar som jag kan vara intreserad av!.. en är en stor returbock!. sedan är de några andra som ser ut att ha fina troferer.. så kom gärna me lite tipps!.. om man nu behöver sånt!.. *S*.. eller e de bara å smyga å skjuta!.. ;D Mvh T..
Publicerat April 27, 200719 yr Författare Hej Thomas, Sikta in dig på din gamla returare och dom mindre gafflar och pinnar. Vårjakt är verkligen selektiv jakt om den skall skötas på bästa sett. Stora bockar exponerar sig mera på våren och man formligen skjuta sönder en stam om man inte ser upp. Bra att du kollat av markerna, att gå ut och skjuta just en bocka man sett ut är dessutom en större utmaning än att valsa ut och skjuta första bästa. MVH
Publicerat April 27, 200719 yr ;D... Tack MKJ...... då får de bli så!... kör vi på gallring!.. å behåller kapitalet!... tid på dyngnet då!?.. Mvh T...
Publicerat April 27, 200719 yr Författare Personligen är jag morgonmänniska (när det gäller jakt) kommer garanterat vara ute senast 04.30 på Tisdag. På mogonen purschar jag mest medans kvällarna sitter jag mera. Smak och bak MVH
Publicerat April 27, 200719 yr Kör samma stuk som MKJ, kör lite mer rörligt på morgonen (så man inte somnar ) och sitter på kvällarna. Vi skjuter bara pinnar/gafflar i maj. Ska vi se vem som får in första bilden på en lyckad jakt? Vilka är med? ;D /Mårten
Publicerat April 27, 200719 yr Solen går 04.51 på tisdag morgon hos oss och då är man ju på pass. Sitter gärna de första morgontimmarna, det gör inget om jag nickar till, det är bara skönt. inga mygg eller flugor och hela naturan vaknar till liv, det är jaäkligt juste. Ett tips på en bra väder och solsida! 8) 8) Jag brukar kolla väder samt solens upp- och nergång på www.golf.se och går då in på Golfväder i innehållsrutan till vänster. Skrollar fram den golfbana som ligger brevid marken, i vårt fall Burviks GK, och där får jag all väder- och solinformation som jag behöver.
Publicerat April 27, 200719 yr Författare Big Jim - the deal is on ;D Är inte segerviss då rådjuren inte står på varandra här för tillfället, men även hos er Västmanlänningar härjar ju lon enligt smens utläggningar. >Är garanterat inte hemma före 8 om vädret är fint dock. Orjant, En soluppgång i Maj är inte kattskit direkt. Jag och en kille till går över marken från varsitt håll och träffas i 7 tiden på en kaffe nånstans mitt i solskottet och pratar skit och morgonens obs. Prognosen säger 10-15 på Tisdag....perfekt Majbock är livskvalite när den är som bäst. Lustigt att den inte är allmän i Sverige som i större delen av Europa inklusive Danmark. ???
Publicerat April 27, 200719 yr Författare MKJ!Lunchpizza på värdshuset i Knutby på tisdag? OK 12.00, släpa med dard MVH