Publicerat Maj 1, 200719 yr Har varit ut på ngr dagars bäverjakt o haft turen att springa på en hel del spelande orrar. Har även sett en hel del tjäderhönar. Ser mkt lovande ut. Har aldrig sett så mkt fågel på dessa marker tidigare o då har jag skjutit mer än nånsin den gågna jaktsäsongen. Kanske har alla innehållna skott mot hönor gjort sitt till? Hur ser de ut på era favoritmarker hittills? Ska hålla tråden uppdaterad då kycklingarna börjar titta fram
Publicerat Maj 2, 200719 yr På mina tre jaktområden så ser det också bara bra ut. Tyvärr är det allt för mycket räv och mård i trakten också. Även grävlingen kanske kan utgöra ett hot för ägg/kycklingar? Men jag gör vad jag kan åt den saken... /Henke
Publicerat Maj 2, 200719 yr Ser rätt kasst ut i Kiruna området. Många spelplatser för tjäder har varit tomma. Vårens ripjakt från snöskoter i Tavvavuoma området ser ut att ha decimerat ripstammen rejält i det området...
Publicerat Maj 2, 200719 yr Vi har sett en del orre och nu såg jag tjäderhönor för första gången på marken. Vi har en del tjädertuppar men vi jagar ej skogsfågel. Är det någon som har en trädskällare till hösten i närheten av Uppsala/Norrtälje är han/hon välkomna att höra av sig till mig för att testa jaktlyckan på vår mark.....
Publicerat Maj 2, 200719 yr Vi har sett en del orre och nu såg jag tjäderhönor för första gången på marken. Vi har en del tjädertuppar men vi jagar ej skogsfågel. Är det någon som har en trädskällare till hösten i närheten av Uppsala/Norrtälje är han/hon välkomna att höra av sig till mig för att testa jaktlyckan på vår mark..... Duger en Vorsteh? ;D /Må
Publicerat Maj 2, 200719 yr Tja det är omöjligt att försöka sia NU om hur hösten blir. Nu på våren är fågelstammen som minst och sedan hur häckningen lyckats brukar börja visa sig i Aug. då man får börja släppa hundarna och dom tidigaste jaktproven drar igång men nog hoppas man alltid som vanligt ???
Publicerat Maj 2, 200719 yr Duger en Vorsteh? ;D/Må Nja, om vi får in ripor eller fasaner då är du säker välkommen. ;)
Publicerat Maj 2, 200719 yr Författare Nja, om vi får in ripor eller fasaner då är du säker välkommen. ;) SÅ TALAR ENDAST EN OBILDAD MAN > > > > Klart som tusan att en Vorsteh duger i skogen (dvs om den e tränad för ändamålet) Skulle tro att under vissa förhållanden kan det skjutas mer för en stående än en skällande hund. Jag har runt 10-20 fågeltagningar per dygn i skogen med min BRETON. Sen vad man tycker är roligast e en annan sak.
Publicerat Maj 3, 200719 yr Har inte varit ut o kollat i skogen än. Har lite långt till markerna där man jagar. Men det är bra att denna tråd hålls uppdaterad så man får veta hur tillgången på skogsfågel blir i höst.
Publicerat Maj 3, 200719 yr Har varit ute mycket i skogen de sista veckorna å kollat in tjäderspel. Dom började några dar tidigare än vanligt, men de sista 5 dyngnen har det varit för kallt och det ska vara det tills måndag. Inte alls bra för nu är det hönvecka. Då blir allt senare än vanligt och kort tid hönerna har på sej att få till det. Brukar sluta med få och små kullar >
Publicerat Maj 3, 200719 yr Har varit uppe i stugan och kollat in fågelstammarna och jag är bekymrad, verkligen > Sett endast några Tj hönor efter vägkanterna och en tupp på en av spelplatserna. Däremot har jag sett 3 olika rävar på tre dagar kring stugan och dom var helt orädda. Tyvärr hade jag inte bössan med och för den delen är räven fredad nu. Bara ett stycke från huset hittade jag rester från en höna och en järpe :'( Än värre var de stora gröna maskiner som tillverkat jättehyggen på de finaste gamelskogarna vi hade kvar på marken och till min stora sorg var grannmarken till min mark snittslad och klar för ett besök av de äckliga skogsmaskinerna :'( :'( :'( Nu är skogsbolagen verkligen ute efter den sista spillra av skog, då man börjar avverka i deras egna reservat ( domänreservat ). Skogen kring Masugnsbyn uppe i Norrbotten är snart helt borta, det finns endast några privata skogsägare som har kvar lite träd, men nu lockar skogsbolagen med feta pengar om de får ta den också. Fan vad less man blir :'(
Publicerat Maj 3, 200719 yr Var i masungnsbyn på slut övning i lumpen-90 eller-91,då var det en spelgalen tjäder tupp mitt i vårat läger. Tom Kalla var med om du vet vem han är?
Publicerat Maj 4, 200719 yr Var i masungnsbyn på slut övning i lumpen-90 eller-91,då var det en spelgalentjäder tupp mitt i vårat läger. Tom Kalla var med om du vet vem han är? Jag minns faktiskt den övningen då det var ett läger bara ett stenkast bakom min stuga. Hade på den tiden en setter som rullade sig i skit kring det lägret ett par gånger, han verkligen älskade att göra det, bah urk fy ;D Å jag tror bannemig att det var det året vi hade en tokig tupp som terroriserade oss hela sommaren, ända tills en älgjägare samma höst gav han en rak höger och sedan ströp den ;D Nä någon Kalla känner jag inte :-
Publicerat Maj 4, 200719 yr Namnet masugnsbyn låter bekant! Är det nära Nillivaara? -91 var det repövning Nordanvind som även jag var på ;D
Publicerat Maj 4, 200719 yr Kul hadde vi,en rep kille från lycksele hadde hb som vi delade som bröder. Till slut somnade vi på vaktposten,vaknade av att nått storbefäl skrek " om alla skulle göra som ni skulle vi förlora var enda krig" Då svarade lycksele killen " vilka jävla( hick) krig" ;D
Publicerat Maj 4, 200719 yr Namnet masugnsbyn låter bekant! Är det nära Nillivaara? -91 var det repövning Nordanvind som även jag var på ;D Ganska exakt 4 mil och sant nordanvind hette den övningen
Publicerat Maj 4, 200719 yr Då har vi i alla fall varit nära varandra! ;D De som hade kiosken i Nillivaara tjänade en jävulusisk massa deg när vi var där. 10 kr för att ringa till Sthlm föratt säga -RING 09------ Det ska sägar att det var en lååååååååååååååååååång kö ;D
Publicerat Maj 6, 200719 yr Var till Pajala idag på ett jobb, och räknade 19 tjäderhönor på en sträcka av 4 mil. Kom igåg att i slutet av mars så befann sig 11 tjädertuppar och en höna på ett ställe efter samma väg. Synd att man aldrig har kameran med sig. Det var en mäktig syn. Stackars höna !! Hon måste ha varit snygg...
Publicerat Maj 6, 200719 yr Jag har också fått in rapporter från lite olika håll och det ser lovande ut till hösten. Jag såg en tjäderhöna när jag for till Happis igår som satt mitt på E4:an så jag fick stanna och fick ett par bilar bakom mig t. o. m.
Publicerat Maj 13, 200719 yr Härliga bilder! Kul med lite fågelbilder. Jag ska glida iväg här en sväng och kolla lite ute på markerna nu på en stund.
Publicerat Maj 13, 200719 yr Var nere i byn ihelg. Efter vägen såg vi mycket tjäderhönor, inga tj-tuppar, en orrtupp och en del orrhönor. Såg även en råbock och lappuggla. I natt var jag ute och skulle fota bisam, men fick istället se en utter, som har varit väldigt sällsynta i en längre tid.. Bilden å bocken blev så ful så att jag inte ids lägga upp den