Jump to content

Skogsfågel/fågeljakten 07/08

Recommended Posts

Mkt trevliga bilder GG.

Själv har jag haft en helg som skulle gå i ripans tecken men de va mest orre o tjäder vi hitta på vägen upp till fjället.

Lör föll 2 orrar o 1 ripa men idag, sön, var de skarsnö o orrarna kom vi ej in på.

Ripa hade vi 4 arbeten på i skogen idag o tre eller fyra arbeten på lör uppe på fjälle.

Dock va de Regn/snö o rena stormen vilket ja inte tror gynnade jakten i lör. Idag va de istället vindstilla.

Jag lyckades iaf skjuta mig en björk för första gången idag :)  :D ;D

• 3 weeks later...
  • Replies 339
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• lsjonsson

43

• jimbolo

42

• jakobj

27

Top Posters In This Topic

Posted Images

Bara en allmän fråga till trädskällarfolket.?

Är det nå´n mer än jag som tycker att fåglarna är kosmiskt nervösa i år och vill liksom inte sitta kvar i trädet för trädskällaren...... ??? På förhösten funkade det bra...men eftersom säsongen går är det som att fåglarna har ätit raketbränsle. >:(..3-4 minuters skall sen bär det iväg.. ??? ???

Är det nå´n mer än jag som tycker att fåglarna är kosmiskt nervösa i år och vill liksom inte sitta kvar i trädet för trädskällaren...... ??? På förhösten funkade det bra...men eftersom säsongen går är det som att fåglarna har ätit raketbränsle. >:(..3-4 minuters skall sen bär det iväg.. ??? ???

Jag tycker det var en normal höst som vanligt blir det ett par veckor då fågeln är besvärlig.

Sedan var det rätt mycket blåsa i höst och det brukar medföra dålig jakt med skällarna

Du hade iaf 3-4minuters skall. För mig var det ca 10sek på grannaste tuppen jag sett i hela mitt liv.

Såg när hunden skrämde upp tuppen från backen och satte sig helt öppet i en stor tall på en plantering....några skall sen flög den och skar näbb  :D

Men jag tycker som nu borde ju ändå fåglarna vara ganska trygga, har det då varit tidigare år vid samma tidpunkt. Kan det vara snön som påverkar åxå, eller är det bara tillfälligheter denna årstid om vilken dag fåglarna är mer trygga än andra dagar?? Börjar bli frustrerad.........även hunden  :o

Jag tycker att dom haft nerverna på utsidan hela hösten. Helt hopplöst att komma åt med hunden och har man försökt med att smyga på dom med studsare så har dom farit som att dom haft djävulen själv efter sig.

Kör ni med full camo när ni smyger in på ståndskall....och då menar jag handskar, ansiktsnät mm.....Tycker folk säger olika. Har själv provat bägge och jag vet inte om jag märker skillnad....tycker jag skrämmer bort fåglarna hur jag än gör... ;):D. Har ni nå bra tips?

Jag använde en ansiktsmask för första gången iår och verkade funka bra!

Ansiktet är ju en stor vit del som syns så chanserna ökar nog om du har ansiktsmask!

Mvh//Jonas

Ansiktsmasken är helt klart till hjälp. Men jag har haft problem med att komma under 200m på orrjakten ändå. När man ser bilderna i tråden och vet hur "mina" orrar beter sig så börjar man fundera.

Ok ansiktsmask alltså! Då var det bara nästa problem.....hur undviker man att låta som en ångvält när man närmar sig trädet? Hört många som nästan krypit fram och tagit i trädet....samtidigt som jag själv aldrig kommer närmare än typ 50 m!!! Och det är ett stort problem då fågeln oftast hittar att sitta i den tätaste skiten när hunden skäller. Vad göra?

Jag tycker fågeln suttit exemplariskt bra hela hösten. Inte ens några större problem under lövfällningen. Antar att det beror på var man jagar, kanske rovdjurstillgång, mycket rovdjur gör dom nervösa. Dom kan vara ganska hopplösa när det är mycket duvhök i farten, flyger långt som fan och går ner på backen. Där jag jagat finns normalmycket duvhök tycker jag men har sett att det verkar vara mycket mer av dom i inlandet de gånger jag varit där.

Ang kamouflage använder jag ingenting mer än gröna kläder, handskar ibland om jag kommer ihåg att ta med och på dom. Ingen aning om jag skulle lyckas bättre med rejält kammo. Tror inte det, dom fåglar jag stöter brukar vara pga stressig ansmygning eller slarv med att gå för nära istället för att gå runt. Dom hade nog flugit ändå. Gör ofta ganska snabba ansmygningar, tycker det är trist att ligga och krypa i mossan i evigheter. Men ibland kräver ju omständigheterna att man tar mycket tid på sig och det kan bli upp mot och över en timme men det är rätt ovanligt för min del.

• 2 weeks later...

Så där ja....nu är klockan ca 07.57, på väg ut i naturen och släppa hunden!! ;D ;D Hoppas på ekande skall nu och att fågeln vill sitta idag, har ju som sagt varit lite olika med det från dag till dag!  Gällande vädret så är det svag vind, 1 dm snö och -4.5 grader.....borde ju vara bra.....tycker man!! ???

Så där ja....nu är klockan ca 07.57, på väg ut i naturen och släppa hunden!! ;D ;D Hoppas på ekande skall nu och att fågeln vill sitta idag, har ju som sagt varit lite olika med det från dag till dag!  Gällande vädret så är det svag vind, 1 dm snö och -4.5 grader.....borde ju vara bra.....tycker man!! ???

Hur gick det????

Hur gick det????
Nja vad säger man!? Dåligt! Hunden hittade ingen tjäder, "bara" orre. Han skällde fast 5 orrtuppar i en tall i några minuter tills husse visade nyllet på ca 300 m.....då flög dem ??? :o....3 min senare fick han förnyat på samma lilla kull ett par hundra meter bort.....samma sak där....fruktansvärt skygga, och ändå lät jag hunden skälla i ca 15 min innan jag började ansmygningen!! >:(.....Sen tog jaktturen slut när en jaktkamrat från älglaget ringde och sade att hans jämte hade haft ståndskall på ett björnide i 1,5 timmar på samma berg som jag var på...... ::)....jag funderade inte så mycket utan begav mig mot bilen i övernaturlig fart ;D.

Ibland vill de sig inte som man själv tänkt  :D :D :D :D