Publicerat September 21, 200718 yr Det skulle vara riktigt kul att jaga lite fågel där uppe. Jag älskar naturen hos er. Men vi har fågel så det räcker på våran mark också så det får duga så länge. Men bli inte förvånad om jag står utanför er dörr någon dag! ;D
Publicerat September 21, 200718 yr I dag var det avbrott från älgjakten till den rödes förmån... Ska ju iväg och ul:a tiken idag så det blev bara en korttur. Rätt ok resultat på någon timmes fm-jakt Vilken fin hund! Fruktansvärt lik min förra finnspets!
Publicerat September 21, 200718 yr Tack så mycket Han är helt underbar i psyket, en outstanding jakthund och lämnar mycket vackra valpar5 med väldigt goda och tidiga jaktanlag efter sig dessutom. Han själv kommer dock aldrig att bli utställningschampion, då hans svans är lite för kort tyvärr :- Men fördelarna överväger nackdelarna och nu är det jaktprov som gäller under älguppehållet, såtillvida det inte kommer dryga ½-metern snö som det gjorde ifjol = jaktproven ställdes in >
Publicerat September 21, 200718 yr Snygga bilder Jämta! Trevligt med sådan jakt också. Det måste ju finnas en och en annan pippi i Era stora skogar också. ;D
Publicerat September 21, 200718 yr Det måste ju finnas en och en annan pippi i Era stora skogar också. ;D Det finns hur mycket som helst Predatorjakten lönar sig helt klart Fågelstammen ökar konstant och att se flockar på uppåt 30 orrar runt lämplig björkbevuxen myrmark är inte så ovanligt nuförtiden 8)
Publicerat September 21, 200718 yr Det finns hur mycket som helst Predatorjakten lönar sig helt klart Fågelstammen ökar konstant och att se flockar på uppåt 30 orrar runt lämplig björkbevuxen myrmark är inte så ovanligt nuförtiden 8) Ja visst gör det. Även Vi har märkt av en ökning i år som ser bra ut.
Publicerat September 22, 200718 yr Bott i skogen sen i mån eftermiddag. Jagat med blandade resultat. De possitiva var att jag för första gången lyckades skjuta en inlockad Järpe. Senare samma dag hade jag ytterligare en inne men den satt så risigt att skott ej gick att lossa. Sen ville de int komma på pipa nå mer. Eftersom hunden är sjukskriven fick de bli kisspromenader men bössa följde med. Lyckades få stånd på en orre men då den gick föll jag över en sten med orren över spången på bössa. Fundera på att skjuta men höll inne skottet. Smart drag tyckte jag. Belöning kom senare då jycken, I KOPPEL, ställer en ny orre som fick smaka bly. 5m senare flyger en grann tjädertupp men jycken är mellan mig o tjädern > Dagen efter går jag ensam dit o kollar. Jodå han va hemma men visa sig bara ett kort ögonblick mellan två tallar. Jag tyckte allt såg perfekt ut o lossa skott men ICKE. Jag ägna hela den förmiddagen till eftersök, även med hund. Inte ett spår, inte en fjäder o jycken hitta ingen vittring. Jag hoppas jag var den felande länken o bomma med metrar (vilket ja iof tror). Fågeln hade fått upp fart o som vanligt håller man inne skott tills de e för sent, dvs man ser hela fågeln. Med detta i tankarna blev de en hel del innehållna skott. Hade upp 12-15 fåglar igår blandat järpe orre tjäder. Ingen gång var det mer än 2 fåglar. Ingen av dem gav skottchans trots att en del gick först på 3-10m. Men vilka minnen. Mitt i denna himmelska vecka bröt jag upp för en fm gåsajakt me "maddog" En hel del gås men int där vi ville ha dem. Men 5st fick bitta i stubben
Publicerat September 23, 200718 yr Dåligt med fågel på våran fjällmarker i dalarna. Älg jägarna hade sett en stor järv och två mindre på vår mark. Björnskit hittade vi oxå. Tre duvhöks slagna ripor och en tjäder tupp. Så de verkar vara fler än jag som jagar på fjället ;D Visseligen har jag bara en vorsteh valp och en trångsökt terrier att tillgå nu så man hade nog hittat lite mer fågel om man hade haft en vuxen fågelhund ;D
Publicerat September 23, 200718 yr Appropå de har jag hittat fler slagna fåglar (av rovfågel) än jag någonsin sett tidigare år. Hur ser de ut på era marker. Har hört att flera med mig reagerat skarp på att de e otroligt mkt rovfågel i luften! Jag ser 3-6 om dan MINST. Kan inte redogöra för art då jag e usel på allt som inte är en ormvråk eller glada. Mkt småfalk, eller nå, o jag vet faktiskt att de seglar en o annan örn där me. Då e inte alla EU-KRÅKOR inräknade för dem dräller de också va. Räven kan man göra nå åt men vad gör man åt rovfåglarna?
Publicerat September 23, 200718 yr Appropå de har jag hittat fler slagna fåglar (av rovfågel) än jag någonsin sett tidigare år.Hur ser de ut på era marker. Har hört att flera med mig reagerat skarp på att de e otroligt mkt rovfågel i luften! Jag ser 3-6 om dan MINST. Kan inte redogöra för art då jag e usel på allt som inte är en ormvråk eller glada. Mkt småfalk, eller nå, o jag vet faktiskt att de seglar en o annan örn där me. Då e inte alla EU-KRÅKOR inräknade för dem dräller de också va. Räven kan man göra nå åt men vad gör man åt rovfåglarna? Samma som med räven.
Publicerat September 23, 200718 yr Jo visst skulle man vilja men efter vad som hände ormvråkskillarna verkar de inte riktigt slugt! Jag e rädd om min hobby o offrar inte den för en dumhet. Men en del jämför att skjuta korp som att köra ngn km för fort me bilen. Båda grejorna e olaglig men alla gör de nån gång. E de så?
Publicerat September 23, 200718 yr Jo visst skulle man vilja men efter vad som hände ormvråkskillarna verkar de inte riktigt slugt!Jag e rädd om min hobby o offrar inte den för en dumhet. Men en del jämför att skjuta korp som att köra ngn km för fort me bilen. Båda grejorna e olaglig men alla gör de nån gång. E de så? Ingen aning. Jag brukar tänka då jag dräpt en predator: jag är ju själv predator, har jag egentligen större rättigheter till bytesdjuren än den här -----? Jag som bor i ett varmt hus och far ut i skogen för att skörda när det är bra väder osv.. Tänker aldrig så när jag kör för fort..
Publicerat September 24, 200718 yr "jakobj" Nu hänger jag inte med riktigt. Pratar du me kluven tunga eller blir ja bara förvirrad? Å ena sidan säger du (mina ord): SKJUT bara skjut Å andra sidan säger du: Vad ger dig mer rätt till bytet än predatorerna om än inte mindre tom. Jag e faktiskt lika kluven men ville bara veta om jag uppfattat dig rätt!
Publicerat September 24, 200718 yr Ingen aning. Jag brukar tänka då jag dräpt en predator: jag är ju själv predator, har jag egentligen större rättigheter till bytesdjuren än den här -----? Jag som bor i ett varmt hus och far ut i skogen för att skörda när det är bra väder osv..Tänker aldrig så när jag kör för fort.. Så du uppmanar till att begå jaktbrott för att några predatorer gör det dom gjort sedan inlandsisen drog sig tillbaks? Är det inte bättre att angripa de verkliga bovarna till den generella tillbaka gången av skogsfågel här i landet: Skogsbolagen!
Publicerat September 24, 200718 yr Så du uppmanar till att begå jaktbrott för att några predatorer gör det dom gjort sedan inlandsisen drog sig tillbaks? Är det inte bättre att angripa de verkliga bovarna till den generella tillbaka gången av skogsfågel här i landet: Skogsbolagen! Vad svamlar du nu om? Jag skrev inte att det var några fridlysta djur som skulle dräpas. Iallafall inte i det inlägg du citerar. Och jag fattar inte riktigt vad du menar med din första mening? Verkar som att du ifrågasätter rätten att dräpa predatorer för att dom egentligen har mera rätt än vi? Det var ju exakt det jag också gjorde! Och till Jimbo: Ja, jag pratar med kluven tunga, å ena sidan tycker jag hit och å andra sidan dit. Kan inte riktigt samsas med mig själv, har med något slags moral som jag slåss med att göra. Ska skärpa mig i kommande inlägg och tänka igenom noggrannare vad jag skriver. Ursäkta!
Publicerat September 24, 200718 yr Inlägget ligger ju i min jaktdagbok också men passar väl bra här med. Jag var uppe i lördags och knallade i skogarna och myrarna i 7 timmar. Fåglarna var på annan ort denna dag. Jag, Tobbe och Challe (Tobbes Vorsteh) fick totalt två och två orrar att lyfta men på för långt håll. Plus en orre satt på vägen och pickade grus när vi skulle parkera bilen och en som flög över bilen när vi skulle åka därifrån. Men en väldigt trevlig dag! Dagen sfter gjorde vi i princip samma promenad när vi träffade jaktlaget för att gå igenom alla nya pass på marken och prata förberedelser inför älgjakten. Det börjar kännas i benen nu! ;D
Publicerat September 24, 200718 yr Inlägget ligger ju i min jaktdagbok också men passar väl bra här med.Jag var uppe i lördags och knallade i skogarna och myrarna i 7 timmar. Fåglarna var på annan ort denna dag. Jag, Tobbe och Challe (Tobbes Vorsteh) fick totalt två och två orrar att lyfta men på för långt håll. Plus en orre satt på vägen och pickade grus när vi skulle parkera bilen och en som flög över bilen när vi skulle åka därifrån. Men en väldigt trevlig dag! Dagen sfter gjorde vi i princip samma promenad när vi träffade jaktlaget för att gå igenom alla nya pass på marken och prata förberedelser inför älgjakten. Det börjar kännas i benen nu! ;D Lite off topic men, Är det ITAB ställ du har på dig? Liknar byxor som jag tänkte skaffa nu. Om så är fallet: vad tycker du om dem?
Publicerat September 24, 200718 yr Jo, visst är det det! Jag gillar det skarpt. Det håller skapliga mängder vatten borta och det är väldigt bekvämt. och i mina mått ett väldigt väl sittande ställ. Det andas bra och har väl placerade och fungerande fickor. (Som är vattentäta) Matrialet i grenen och på insidan av ärmarna har en tendens att samla på sig lite skräp då det blir lite kardborreeffekt. men då är det också helt tyst att gå i. HELT klart värt den lilla summa pengar det faktiskt kostar!
Publicerat September 24, 200718 yr Appropå de har jag hittat fler slagna fåglar (av rovfågel) än jag någonsin sett tidigare år.Hur ser de ut på era marker. Har hört att flera med mig reagerat skarp på att de e otroligt mkt rovfågel i luften! Jag ser 3-6 om dan MINST. Kan inte redogöra för art då jag e usel på allt som inte är en ormvråk eller glada. Mkt småfalk, eller nå, o jag vet faktiskt att de seglar en o annan örn där me. Då e inte alla EU-KRÅKOR inräknade för dem dräller de också va. Räven kan man göra nå åt men vad gör man åt rovfåglarna? Ja det har även jag märkt att rovfåglarna gått starkt framåt dem 2sista åren. Det är nog rätt naturligt det är det som är baksidan av myntet med goda sorkår att det gynnar roviltet mest och sedan kraschar sorkstammen för eller senare då blir trycket på övrigt småvilt enormt och sedan börjar rovfåglarna duka under i brist på mat sedan är naturen åter i balans. För fågelår som i år är tyvärr inte normalt i naturen så det är bara ni skyndar er att skörda av överskottet för eller senare försvinner det ändå då är det bättre att ha dem i frysen än att låta dem bli mat åt rovviltet Vad gäller duvhök tycker jag man genast skulle införa jakttid på dem och enda gången jag riktigt saknar en hagelpipa är nog då jag har duvhökar runt mig i skogen > Lars: som sitter själv i jaktstugan och filosoferar
Publicerat September 24, 200718 yr Måste då säga att jag sett väldigt lite rovfågel häromkring där jag jagar...iofs har jag sett nån sparvhök men den/dom har varit och jagat småfåglar vid vårat och grannens fågelbord, men jag antar att en Orre/tjäder är aningen för stor för sparvhökarna :-.... Var hemskt länge sen jag såg en duvhök överhuvudtaget....säkert 2-3 år sedan.....fast det skulle inte förvåna om jag ser en nästa gång jag åker och jagar bara för att jag skrev detta nu :D För 3 år sedan kunde man se 5-10(max) skogsfåglar totalt på en hel sesong...för 2 år sedan var det i princip samma sak....men för 1 år sedan, då började man att se fågel vid varje jakttillfälle, med undantag givetvis....men iår ....har aldrig någonsin varit med om så mycket skogsfågel på vår mark som iår ....riktigt roligt....men jag undrar vad det beror på...kan det vara två sork-år i rad som får räv/rovfåglar att jaga sork (lättare byte?) istället för fågel? /Fredde
Publicerat September 25, 200718 yr Författare Det verkar bli att åka iväg nu på torsdag och jaga i några dagar. Så vi får se hur det blir, får veta imorgon kväll. Är mycket sugen att jaga igen.
Publicerat September 25, 200718 yr Var ut en kort sväng ikväll på lite skogs/andjakt. En orrtupp blev resultatet, en riktigt gammal sådan så där blåsvart med ett tungt intyck i uppfloget! Mycket vackra fåglar må jag säga Annars så var jag inte ens nära att skjuta något mer, all fågel som jag såg i kväll var otroligt skygga! Beror förstås på att vi är mitt uppe i lövfällningen här i västerbotten. Orre, ripa, järpe har jag lyckats fälla i höst, fattas bara tjäder av skogshönsen nu! Lugn bara lugn ska fixa de också hoppas jag... //Oskar