Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Diskussioner runt taktiskt skytte

Featured Replies

Publicerat
Har båda bösserna DM beslag, såg att policen hade det?

vart såg du det?

Alla Police och LTR jag sett finns endast med "Hinged floor plate"

Vissa mod 24 finns med DM-beslag.

/Micke

• Svar 228
  • Visningar 79,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat
vart såg du det?

Alla Police och LTR jag sett finns endast med "Hinged floor plate"

Vissa mod 24 finns med DM-beslag.

/Micke

Äsch, ja vart vindögd. Du har rätt. Det fanns en modell som hette Police DM som hade det magget.

Publicerat

Svar från Nya Zeeland: Dear Mats

apologies for the delay in reply to your query - am working though a backlog of mail that arrives while I was at the National Champs over the last couple of weeks.

We are currently waiting on a delivery of magazines from HS Precision before we can ship any SM actions - unless you are prepared to source those yourself. We can supply the basic action off-shelf, and mail as soon as we have export clearance. Clearance only take one or two days once we have details of your import permit via fax or E-Mail.

The current price for the action without magazine is $NZ 1,050.00 plus freight - freight probably about $NZ 40.00.

Hope this helps.

Regards

Charles Hoddinott

Publicerat

Var igår och sköt i ett gammalt sandtag en bit bort från där jag huserar. La lerduvor på ena vallen och sköt från andra sidan, 336 m enligt mätaren. Höll upp 2 dottar i kikaren o ta mig satan om inte lerduvan gick i bitar ;D  Kul att se att det funkar, första gången jag använder mig av dottarna.  Sjukt skoj skytte på duvor mot snön, inga funderingar om det tar eller inte. Och om ingen har provat så är en lerduva inte så stor på dryga 300 m trots 20ggr förstoring. Det vart ju nån bom åxå ::)  Man börjar förstå att det är sjukt duktiga skyttar som kan ta lika stora mål på 7-800 m eller ännu längre, respekt säger jag bara.

Publicerat

Jag var också ut i veckan på banan och denna dag lämnade jag skjuttavlan hemma.

Åkte ut och satte upp ett gäng päron som jag sköt på. Detta var nog det roligaste jag gjort på skjutbanan  :)

Skönt att inte alltid hålla på spekulera i tavlan hur skotten är samlade osv. Ibland har jag varit så fokuserad på hur samlingen på mina skott varit att jag helt glömt att se efter vart på tavlan skotten tagit.

Känns faktiskt lättare att pricka ett "självmarkerande" mål än en prick på tavlan.

Att sen skjuta på mål som är lika stort eller hellst mindre än de du jagar t,ex Orre och tjäderns träffområde gör en ännu säkrare på att man kan få fågeln på de avståndet!

Mvh//Jonas

Publicerat

Betydligt mer kul att se en duva eller ett päron i ditt fall krossas än hål i en tavla som man inte ser förrän man går å kikar.

Publicerat

Faan, nu blev jag ju skjutsugen igen >:( ;D Får samla ihop lite lerduvor o panga på nästa helg :) Måste köpa jaktmatch oxå, börjar få ont om hylsor ::) Allt detta slit :'( ;) ;D Mvh/ En glad shootaholic

Publicerat
Faan, nu blev jag ju skjutsugen igen >:( ;D Får samla ihop lite lerduvor o panga på nästa helg :) Måste köpa jaktmatch oxå, börjar få ont om hylsor ::) Allt detta slit :'( ;) ;D Mvh/ En glad shootaholic

Abstinens kan va ett sattyg :D

Publicerat

yippididooda! Har nu tingat en Remmy 700 som ska sökas licens på. Ska försöka få finanserna att räcka till ett underbeslag från Badger åxå. En bekant till grannen ska till staterna så då slapp man ju moms o tull  ;D

En tumhålare från Boberg är åxå beställd.  Pipan ska också lämnas in ansökan på, blir ett ämne från Sako. Inte den bästa pipan men skjuter nog bättre än mig ::)  Tänkte som så att man kan ju bränna slut på den pipan under lärotiden innan lägger 2-3 ggr pengarna på en riktig kvalitetspipa. Har Sako pipa på PPC:n å den skjuter också bättre än mig :D

Kalibern blir nog mest troligt 260 Remington, ska beställa brotsch också.

Ska maila PTG o höra vad dom anser om måtten på en rivare i kalibern och vad den ska användas till.

Publicerat

Strålande! Clap.gif

Publicerat

Fick i alla fall svar från PTG så det blir nog till att beställa en brotsch och en Go-gauge :)

Publicerat

Eskimo,

vad är det som gör att du anser det? Jag har läst Zak's artikel utan att uppfatta den som att "det är 260 rem man ska ha" ???

MVH

Henrik

Publicerat

Kanske skulle avslutat det med en  ;) istället

En fördel är lägre tryck än 47:an, men lapua hylsorna är ju tuffa så det är väl en marginell fördel.  Sen gillar jag mer udda kalibrar, 260 är väl ingen udda kaliber i sig men om ett par år har ju var och varannan 6,5x47, då är den mer udda. liten tröst men ändå :)

Hylstillgången ser jag som ett stort plus också, kan formas från flera andra kalibrar.

Publicerat

Som sagt så är prestandaskillnaden mellan 6.5x47, 260 rem och 6.5x55 inte speciellt stor. Nu kan vi kanske lägga 6.5 Creedmore till den listan även om den torde vara svår att få tag i här hemma.

Alla de olika uppräknade kalibrarna har sina egna för- och nackdelar även om de har mycket mer gemensamt än vad som skiljer dem åt.

MVH

Henrik

Publicerat

Väldigt intressant och lärorik tråd detta. Jag håller på att fundera lite runt min 6BR. kanske man kan få en spark i rätt riktning här ::)

Jag ska pipa min 700Vssf II till 6BR. bössan skall uteslutande användas till toppjakt det jag har svårt att bestämma är om jag skall gå på en 50cm. pipa med 10" eller en något längre med 8".

Lutar åt att jag väljer en 8" för att kunna skjuta 105gr. Scenar som jag tror skulle vara trevlig till toppjakten. Så vad tycker ni och hur lång pipa behövs för att skjuta 105gr. med bra prestanda?

Publicerat

Go kväll,

tidigare har vi haft en diskussion om lösa magasin till rem 700 och jag har då bland annat talat om Badgers och HS precisions lösningar som vettiga alternativ.

Nu har Glen Seekins http://www.seekinsprecision.com/ kommit med en lösning som verkar lovande. Jag har inte sett hans magasin i verkligheten men hans övriga produkter håller mycket hög kvalité.

Dessutom är de rimligt prissatta och magasinslösning ligger på lite drygt 250 USD och de lösa magasinen på drygt 50 USD vilket är skapligt...

Seekins_mag_1.jpg

Nedan en bild på magasinet till 338 Lapua, för den som är intresserad ;)

Seekins_mag_2.jpg

MVH

Henrik

Publicerat

Har åxå sett dom, betydligt bättre kurs än Badger. Fick pris på $330 för underbeslag med ett magg och $70 för extra 5-skotts magg.

Publicerat

Hejsan gott folk!

Eskimo1.... Tolkar att priset du fick var på Badgers prylar annars är skillnaden i pris inte stor då triadtactical.com tar $334.95 för beslag & mag.

Ifall jag tolkat rätt  ::) vad kostar seekins beslag med mag?

Henrik! Jag var tidigare idag inne på snipershide och körde som vanligt min grislånga näsa i sjön  ;D där sågade dom HS Precision med monsterklinga.... Tydligen (om man skall gå på vad dom skrev där) så fanns det inte ett rätt nånstans och detta var då från gubbs som hade grejjorna själva.

Mvh. Robban

Publicerat

Robban, allt beror på vad man jämför med!

Jämför du med Badger (och förmodligen med Seekins prylar) så är HS mag ingen höjdare. Om du istället jämför med rem original så det kanongrejor.

Jag tror att jag skrev det tidigare när vi diskuterade att valet styrs dels av plånboken men också av användningsområdet. För taktiska tävlingar där prylarna släpas i smuts och damm så lämnar de en del i övrigt att önska. Skall du använda bössan för att stansa hål i papper liggande på 300 meters vallen har de i stort sett evig livslängd.

HS har lite blandat rykte även om man på svenska forum gärna höjer deras prylar och då framför allt stockarna till skyarna.

MVH

Henrik

Publicerat

Robban, det var Badgers prylar. Skillnaden är väl att man kan få dom skickade till ett lägre värde för att slippa moms o tull, sen vet jag inte om Triad skickar till Sverige. Har för mig att dom gör det.

Publicerat
Robban, allt beror på vad man jämför med!

Jämför du med Badger (och förmodligen med Seekins prylar) så är HS mag ingen höjdare. Om du istället jämför med rem original så det kanongrejor.

Jag tror att jag skrev det tidigare när vi diskuterade att valet styrs dels av plånboken men också av användningsområdet. För taktiska tävlingar där prylarna släpas i smuts och damm så lämnar de en del i övrigt att önska. Skall du använda bössan för att stansa hål i papper liggande på 300 meters vallen har de i stort sett evig livslängd.

HS har lite blandat rykte även om man på svenska forum gärna höjer deras prylar och då framför allt stockarna till skyarna.

MVH

Henrik

Okelidokeli Henrik då har polletten trillat ända ner.  ;)

Robban, det var Badgers prylar. Skillnaden är väl att man kan få dom skickade till ett lägre värde för att slippa moms o tull, sen vet jag inte om Triad skickar till Sverige. Har för mig att dom gör det.

Ursäkta om jag missat lite..... men vart beställer man för det priset du skrev? Och var hittar jag seekins prylar? På seekins.com fanns inget underbeslag eller skall jag ta ut porslinsögonen?  ;D

Publicerat

Det är inget fel på dina ögon, underbeslaget lanseras på SHOT Show nu i dagarna och än så länge är det förproduktions exemplar som funnits.

Underbeslaget med tillhörande magasin har väckt ett skapligt intresse varför det kan ta lite tid innan Mr Seekins är ikapp med produktionen. Jag vet att Pete Lincoln väntar på en ordentlig laddning underbeslag med magasin som han har tänkt använda till sina Avenger lådor (framför allt WSM kalibrar har saknat vettiga magasin tidigare). Jag skulle tro att det kan vara betydande väntetid på Seekins magasinen men jag har tidigare haft mailkonversation med Glen och han svarar normalt sett både snabbt och trevligt (misstänker dock att han har fullt upp för tillfället om han står på SHOT Show och kränger prylar).

MVH

Henrik