Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

locka räv

Featured Replies

Publicerat

Har precis tittat klart på Thams film om lockjakt på räv och vet vad jag ska träna för inför hösten!

För jag lär inte hinna skjuta in mig innan denna säsongen är över, även om lappen för 6,5x55:an ska trilla in vilken dag som helst...

Men man kan ju sitta med kikare och se om man kan locka in, och träna med lockpipan! Hoppas pipan kommer innan helgen :wub:

• Svar 1,1k
  • Visningar 162,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Har precis tittat klart på Thams film om lockjakt på räv och vet vad jag ska träna för inför hösten!

För jag lär inte hinna skjuta in mig innan denna säsongen är över, även om lappen för 6,5x55:an ska trilla in vilken dag som helst...

Men man kan ju sitta med kikare och se om man kan locka in, och träna med lockpipan! Hoppas pipan kommer innan helgen :wub:

Akta så du inte tränar alla rävarna till nästa säsong :P

De verkar lära sig att ljudet inte är bra om de kommer till en människa när de följer det.

Träna hos grannen :lol:

Publicerat

Har varit ute och lockat några gånger men inte fått till det.

Tänker inte ge upp än! Men har ni några tips?

Typ av mark?

Hur gör ni om ni inte vet var räven håller till?

Publicerat

5aecde28-8d65-8cb5.jpg

Härlig morgon med lockpipan:) Blir nya pass i morgon bitti...

Publicerat

Härlig bild :)

Vad för typ av pipa lockar du med?

mvh

Publicerat

Lockade in min första Räv idag (tror jag), tyvärr fick den troligen vind av mig (vinden kastade o vred som bara den) så den kom bara ut på isen ca 150m bort o tog en lov in igen utan att ens titta åt mitt håll <_<

Ska nog ge mig ut i morgon bitti igen, polarn fiskade på den sjön i Fredags och såg Räv 7ggr under dagen, minst tre olika...

//

Publicerat

Äntligen fick man spräcka rävlockarnollan

post-2866-0-11961500-1299356854_thumb.jp

Publicerat

Har varit ute och lockat några gånger men inte fått till det.

Tänker inte ge upp än! Men har ni några tips?

Typ av mark?

Hur gör ni om ni inte vet var räven håller till?

Kolla på filmklipp och träna på att få till ljudet hemma, sitt rätt i vind,dvs vinden i ryggen utöver ytan du vill ha ut räven på, sidvind funkar åxå.

Du bör ju ha nån typ av öppna ytor att sitta vid, visst funkar det inne i skogen,men lättare att skjuta/upptäcka räven på öppna ytor.

Kolla helt enkelt upp var du har rävspår och tror att den kan ligga, men så här års är dom ute och knallar mest hela dagarna.

Publicerat

Var hos kompisen och lockade i fredags em, förstapasset kammade vi noll men på andra så kom en skaplig hane på ca 10 kg in. Kalas läge 60m rent sidskott, tom jag träffade............Lockade med Syco twisted, började med fågelläte och gick över till harskrik efter ca 5 min, räven kom efter ca 10-12 min, han kom snett bakifrån och skulle upp i vind och kolla........

Publicerat

Äntligen fick man spräcka rävlockarnollan

Härligt.

Jag var ute i dag på morgonen men allt jag såg var Korp.

Får se om jag hinner med en sväng mitt på dagen.

//

Publicerat

Jag har hunnit med 5 lockpass i helgen. 2 av dessa med passkytt, 1 av passen hade vi räv inne men den upptäckte oss.

Publicerat

Kolla på filmklipp och träna på att få till ljudet hemma, sitt rätt i vind,dvs vinden i ryggen utöver ytan du vill ha ut räven på, sidvind funkar åxå.

Du bör ju ha nån typ av öppna ytor att sitta vid, visst funkar det inne i skogen,men lättare att skjuta/upptäcka räven på öppna ytor.

Kolla helt enkelt upp var du har rävspår och tror att den kan ligga, men så här års är dom ute och knallar mest hela dagarna.

Man får tacka för svaren!

Var ute på efter middagen idag, det blev två pass, men ingen räv.

det var bra med räv spår i kanten på åkrarna, men jag fick ge upp innan skymningen kom, det blev för kallt.

Jag skall ha en innan säsongen är slut.

Publicerat

Tack för svaren!

Var ute idag och provade två pass, det blev dock ingen räv.

men dom finns, det var gott om spår i åker kanterna.

Jag skall ha en innan säsongen är slut.

Publicerat

Tänk på att det är lätt att skrämma rävar om man lockar fel, lyssna på filmerna så du gör rätt, provlocka på nån annans mark..........hehe.

Publicerat

Tänk på att det är lätt att skrämma rävar om man lockar fel, lyssna på filmerna så du gör rätt, provlocka på nån annans mark..........hehe.

Det var ett bra tips, Tack :lol:

Publicerat

Då kommer vi ALLA och testar våra pipor hos dig då det inte är våran mark!

Uppmana inte andra att förstöra för andra seriösa jägare. :angry:

Skulle jag hitta dig lockandes även utan bössa på min mark så vet jag en som skulle åka med huvudet före iväg från min mark! :angry:

Publicerat

Skulle jag hitta dig lockandes även utan bössa på min mark så vet jag en som skulle åka med huvudet före iväg från min mark! :angry:

Eftersom Upptag skrev till He, He efter sitt förslag så var nog meningen att det skulle tolkas som ett skämt så ta det lugnt men arga smilys. ;)

/Waxin

Ps vad gäller lock så har han helt rätt i att det är bra att öva hemma först, räven är inte jättenoga på hur ljudet är men det gäller att träffa ganska rätt.

Ds

Publicerat

Precis som Waxin skriver så var det ju skrivet med glimten i ögat, där av hehe. Man ska ju givetvis inte locka utan tillstånd på nån annans mark, men det kanske finns nån mark som man vet inte utnyttjas för jakt, eller så kanske man kan fråga om lov.

Publicerat

Det räcker med att det inte lockjagas på marken.

Så är ingen skada skedd.

Dessutom så tror jag inte att du kan hindra någon från att locka på din mark ändå, locka kan innebära att man vill plåta dem och då behöver du inte ens något jaktkort...

Publicerat

Det räcker med att det inte lockjagas på marken.

Så är ingen skada skedd.

Dessutom så tror jag inte att du kan hindra någon från att locka på din mark ändå, locka kan innebära att man vill plåta dem och då behöver du inte ens något jaktkort...

Hur menade du nu då? Hur vet du att det inte lockjagas på en mark som du inte jagar på? Vet du hur stora revir rävarna rör sig på? Om du skrämmer en räv genom att locka på en mark så har du lärt den räven att inte komma på det ljudet igen för en bra stund frammåt. Skulle du sitta på en mark som är t.ex. 400ha och lära en räv att ett ljud betyder människa så kommer det garanterat påverka även för dom jakt grannar som finns.

Har du inte rätt att jaga på marken så skall du som ansvarsfull jägare inte locka där heller.

Publicerat

Hur menade du nu då? Hur vet du att det inte lockjagas på en mark som du inte jagar på? Vet du hur stora revir rävarna rör sig på? Om du skrämmer en räv genom att locka på en mark så har du lärt den räven att inte komma på det ljudet igen för en bra stund frammåt. Skulle du sitta på en mark som är t.ex. 400ha och lära en räv att ett ljud betyder människa så kommer det garanterat påverka även för dom jakt grannar som finns.

Har du inte rätt att jaga på marken så skall du som ansvarsfull jägare inte locka där heller.

Jag jagar på ganska små marker som ligger spridda på ön där jag bor , jaktgrannar har jag gott om och det skulle aldrig falla mig in att sluta jaga räv med lockpipan för att min mark inte är 400ha eller mer, om vinden ligger in i marken jag jagar på så sätter jag mig tveklöst på gränsen med vinden i ryggen och visslar.

om jaktgrannen vill locka räv så får han vissla finare i så fall.

Det är inte bara jägare som lockar räv/lo osv utan även naturfotografer och det finns ingen regel som jag vet skulle förbjuda dem att öka sina chanser att få djuren närmare med hjälp av lockpipan.

Så chanserna att hindra någon från det är nog liten.

Vill man få räv på sig så är det troligen bara att locka bättre än alla andra, eller möjligen byta läte.

Publicerat

Det kan ju finnas flera orsaker till att man vet att en mark inte utnyttjas till jakt,tex kommunal stadsnära mark etc. Sen är det nog som Tjörnbon skriver att det inte är olagligt att locka på nån annans mark för tex foto, men schysst är det kanske inte.........Dessutom är det ju bara en bråkdel av alla jägare som lockar räv, så chansen kanske inte är så stor att man förstör för nån annan. Men visst är det ett jävla sätt att sitta på nån annans mark utan att ha frågat om lov det håller jag med om, men som sagt så skrev jag med glimten i ögat, absolut inte meningen att förarga nån.

Publicerat

Du måste ha riktigt dåliga erfarenheter av detta med tanke på ditt tonläge <_<

Har man inte jakträtten men kanske känner till omgivningen väl och vet att där inte bedrivs ngn rävjakt öht så kanske det går att testa. Självklart så är det en god idé att fråga jakträttsinnehavaren först och därmed sannolikt få möjlighet att skjuta ev framlockade rävar.

Vidare så finns det ju en ruskig massa olika lockpipor, sannolikheten för att man kör samma tuta är rätt liten och då dessutom samma blåsteknik.

Howa.. du har en poäng i din andemening men ditt sätt att förmedla den gör att det blir onödigt svårt att komma frammåt i diskussionen.

/ Rikard Admin.

Publicerat

Du måste ha riktigt dåliga erfarenheter av detta med tanke på ditt tonläge <_<

Har man inte jakträtten men kanske känner till omgivningen väl och vet att där inte bedrivs ngn rävjakt öht så kanske det går att testa. Självklart så är det en god idé att fråga jakträttsinnehavaren först och därmed sannolikt få möjlighet att skjuta ev framlockade rävar.

Vidare så finns det ju en ruskig massa olika lockpipor, sannolikheten för att man kör samma tuta är rätt liten och då dessutom samma blåsteknik.

Howa.. du har en poäng i din andemening men ditt sätt att förmedla den gör att det blir onödigt svårt att komma frammåt i diskussionen.

/ Rikard Admin.

Jo jag har erfarenheter av att det har skrämts rävar på vissa marker som jag jagar på. Och ja det finns många olika lockpipor, det vet jag. :D Men det är fortfarande så att en räv som lärt sig är svår att få fram igen, oavsett du bytt pipa eller inte.

Och att slänga ut en komentar om att gå ut på annans mark för att öva och då utan att ens nämna att man bör prata med dom som har jakten tycker jag är direkt oansvarigt och bör inte förekomma på ett seriöst forum. Även om det skett med "glimten" i ögat.

Jag tror på att det som skrivs här på forat skall vara seriöst och kunna hjälpa andra frammåt i sin jakt karriär. Att riskera att göra sig osams med jaktgrannar/markägare är inget som gynnar den som seriöst vill bli bra på att locka räv.

/Howa som vågar säga ifrån när han tycker att något är fel.

Publicerat

Dom flesta av oss verkar ju vara rätt överens så nu tycker jag att vi släpper detta och går ut och lockar in några rävar istället!

Skitjakt på oss!!!!