Publicerat Februari 26, 201016 yr Tjörnbon: Köp någon lockjaktsfilms så får du massa heta tips inför lockjakten! Självklart är ju plusgrader välkommet, hur ska man annars få skare om inte snön går ihop först?
Publicerat Februari 26, 201016 yr Så det blir alltså bättre vid + grader??Jag blev lite besviken över att det vände just för jaktens skull! Locka i djup lössnö är hjärndött, rävarna rör sig inte och vågar inte exponera sig öht. Däremot så blir det ju skare, plus på dagarna och miusgrader på kvällen/natten och nu dessutom måne. Om det nu inte vore för den här flytten i helgen.. kan bli körigt men något borde man väl hinna med! Mvh!
Publicerat Februari 26, 201016 yr Du kan lika gärna köra morgonpass, det är absolut lika hett om det är skare. Dessutom lättare att se rävarna
Publicerat Februari 26, 201016 yr Du kan lika gärna köra morgonpass, det är absolut lika hett om det är skare. Dessutom lättare att se rävarna Vem har sagt något om att slopa morgonpassen då
Publicerat Februari 27, 201016 yr Fullmånen var täckt av dis & moln, men solen börjar gå upp relativt tidigt så det fick bli ett tidigt morgon pass strax innan gryningen istället för ett nattpass. Stötte räven på väg ut till passet på ca 150m, jäklars vad han jobbade i snön, taktlösa hopp & sprinter om vartannat. Viss besvikelse över att ha sumpat passet men samtidigt en bra feedback på att den är aktiv även under dygnets ljusa timmar så här års. Bonden som äger marken har plogat upp en riktigt lång fåra i åkern så rådjuren skall komma åt betet. Så jag backade tillbaks ett par hundra meter och intog liggande ställning i fåran för att locka lite, men utan resultat. Gick tillbaks där jag stött räven för att spåra. Med tanke på att snön bara är en vecka gammal så verkar den har varit väldigt aktiv uppe på plogvallarna och t o m hunnit trampa upp spårstigar, ett par revirmarkeringar finns det dessutom. Tänk om man ändå vetat det innan, då kunde man satt sig på ett riktigt bra pyrschpass. Är snön kvar i samma rikliga mängd nästa helg så vet jag var jag ska sitta.
Publicerat Mars 2, 201016 yr Vicket väder ! Helt klart , fullmåne och skarsnö! Det måste bli lockjakt nu.
Publicerat Mars 2, 201016 yr är det nån som har testat mikael thams foxcaller ? eller är det nån som har nån bättre idé på lättblåst med bra ljud
Publicerat Mars 3, 201016 yr Japp det funka !! Man är visst inne i ett stim nu På väg till passet så springer en räv över det tänkta fältet och försvinner in i skogen på andra sidan. så det blev friläge och rulla de sista metrarna. Efter det var det låga ställningar värdiga en marinsoldat i ca:100m på vägen i bakspår av bilen, efter det så blev det någon form av utterkana ut på ängen tills jag fann en grästuva att ligga bakom. Syco Tweetyn tutade i kanske 5min medan spänningen sakta svalnade i takt med att snökylan gick igenom kläderna. Räven kom inte från rätt håll det var troligen en annan räv på ingång, springande upp från ett dike ca:170m ifrån mig och med stadig gång emot mig, Spänningen är tillbaka ,värmen också Tutar fast den på ca:140m och låter skottet gå. det får helt klart bli fler turer till samma pass innan jaktiden är över för säsongen för räven som jag såg från start var stor medan den som föll var den minsta hitills för säsongen. Varma rekomendationer till Syco Tweetyn Killer mouse
Publicerat Mars 3, 201016 yr Jävlar vilket flyt, så kul!!! Hur blåser du i tweetyn? Korta tut först och sen längre eller mer traditionellt harskrik? Mvh!
Publicerat Mars 3, 201016 yr Jävlar vilket flyt, så kul!!!Hur blåser du i tweetyn? Korta tut först och sen längre eller mer traditionellt harskrik? Mvh! Jag drar på direkt med en trudelutt på 30sek och låter hela tiden tungan vibrera mot pipänden (se Flex demo på Gamecall den är bra)efter de 30sek så ligger jag tyst en stund (2-3min) och sedan börjar jag om igen , kommer räven så verkar den göra det direkt (första 15 min) ingen räv har kommit när jag suttit upp endast när jag legat platt på backen och någorlunda öppet. Jag önskar dig Skitjakt
Publicerat Mars 3, 201016 yr Funkar de bäst tidigt eller sent på natten att locka?? eller spelar de ingen roll
Publicerat Mars 3, 201016 yr Idag har det inte gått lika bra Visst räven kom ,visst jag träffade , visst räven låg stilla. När jag plockade ihop mina prylar så hände något ! räven var borta nästa gång som jag tittade , jag kunde inte se den någonstans. Jag gick fram till skottplatsen och hittade en benflisa (troligen revben) och luftbubblor i det ljusa blodet som fanns på platsen (lungträff det måste det väl ändå vara??). Jag satte mig och spanade för att se om den syntes på fältet men den var borta. Efter att ha hämtat min grabb från träningen så går jag tillbaka och i ficklampans sken så följer jag ett spikrakt spår med släpmärken och blod som sträcker sig ca:500 m rakt ner i ett gryt. 500m!! springer de verkligen så långt med minst en lunga ur funktion?? Vad gör man nu då? Det är inte ett dugg trevligt att skjuta räv när det blir så Räven är död det finns mycket lite tvivel om det en 30-06 gör oftast ett bra jobb, men tankarna om att det kunde varit mindre solklart tittar onekligen fram. Lite låg idag!!
Publicerat Mars 3, 201016 yr Ingen grytjägare i bekantskapen? Skammat en räv jag med som gick i gryt. En terrier baxade ut en död räv någon timme senare.. Surt det där.. 87:an.. Det spelar ingen roll i stort. Jagar man nära bebyggelse så kan de vara lite varskare tidigt på kvällen men thats it såvitt jag kan se det iaf. Mvh!
Publicerat Mars 3, 201016 yr Tjo alla jägare . Har ett litet problem. Jag har provat locka räv rätt många gånger. Jag har kör med Nordic predator har fått fram två st med den. Fick hem min nya pipa idag PeeWee'n som sägs var bra. Men nu funderar jag på en pipa med fågel läte vilken rekomenderas av er alla? Tack på förhand
Publicerat Mars 4, 201016 yr Tweetyn tveklöst... Upptäckte att om man sätter framtänderna mot membranen rätt långt ut och blåser till så får man faktiskt fram ett muspip som är rätt ok och ffa med lite träning så tror jag det sitter som en smäck. Detta då förutom fågeltjoandet osv.. Mvh!
Publicerat Mars 4, 201016 yr Tjo alla jägare . Har ett litet problem. Jag har provat locka räv rätt många gånger. Jag har kör med Nordic predator har fått fram två st med den. Fick hem min nya pipa idag PeeWee'n som sägs var bra. Men nu funderar jag på en pipa med fågel läte vilken rekomenderas av er alla?Tack på förhand Peewee:n funkar tokbra att göra fågelläte med!
Publicerat Mars 4, 201016 yr Går det bra med lockjakten gubbar? Mina marker är mer eller mindre förbrukade här i Sthlm... Är ledig nu fram till den sista mars. Skicka ett PM om ni vill ha en gästjägare på rävlock Jag ställer gärna upp! Mvh Peter Berglund @ redfoxhunting.se
Publicerat Mars 4, 201016 yr Tweetyn tveklöst...Upptäckte att om man sätter framtänderna mot membranen rätt långt ut och blåser till så får man faktiskt fram ett muspip som är rätt ok och ffa med lite träning så tror jag det sitter som en smäck. Detta då förutom fågeltjoandet osv.. Mvh! +1 Tweetyn har blivit en favorit!
Publicerat Mars 4, 201016 yr Ingen grytjägare i bekantskapen? Skammat en räv jag med som gick i gryt. En terrier baxade ut en död räv någon timme senare..Surt det där.. 87:an.. Det spelar ingen roll i stort. Jagar man nära bebyggelse så kan de vara lite varskare tidigt på kvällen men thats it såvitt jag kan se det iaf. Mvh! Jag tog 2tim ledigt nu på morgonen för att stilla ett dåligt samvete. Verkar inte som räven kommit ut ur grytet och av blodspåren att döma så kan den inte ha överlevt natten, så jag kommer att lämna det bakom mig med ett styng av dåligt samvete kvar. Kanske siktar man ännu noggrannare hädanefter och då kommer det ju något gott av det.
Publicerat Mars 4, 201016 yr Jag tog 2tim ledigt nu på morgonen för att stilla ett dåligt samvete.Verkar inte som räven kommit ut ur grytet och av blodspåren att döma så kan den inte ha överlevt natten, så jag kommer att lämna det bakom mig med ett styng av dåligt samvete kvar. Kanske siktar man ännu noggrannare hädanefter och då kommer det ju något gott av det. hade jag bara bott närmare så hade jag kommit å testat om taxametern kunde dra ut den åt dej
Publicerat Mars 4, 201016 yr 87:an.. Det spelar ingen roll i stort. Jagar man nära bebyggelse så kan de vara lite varskare tidigt på kvällen men thats it såvitt jag kan se det iaf.Mvh! Tack för svaret Hipshot
Publicerat Mars 4, 201016 yr hade jag bara bott närmare så hade jag kommit å testat om taxametern kunde dra ut den åt dej Tack för den goda tanken ivarje fall