Publicerat Mars 6, 201016 yr När vinden ligger åt 'fel' håll, d v s blåser från skogen ut mot fältet där man helst lockar, vad gör man då? Väntar på bättre tider? Eller går det att få räven till att bukta ut över fältet istället för att gena genom skogen? Illustration: 100-150m mellan kryssen för gryt och pass. Grönt = skog Gult = fält Blått = vatten Svart = hus Grått = väg Pil = vindriktning
Publicerat Mars 6, 201016 yr När vinden ligger åt 'fel' håll, d v s blåser från skogen ut mot fältet där man helst lockar, vad gör man då? Väntar på bättre tider?Eller går det att få räven till att bukta ut över fältet istället för att gena genom skogen? Illustration: 100-150m mellan kryssen för gryt och pass. Grönt = skog Gult = fält Blått = vatten Svart = hus Grått = väg Pil = vindriktning Du har nog missuppfattat det hela. Vid lockjakt på räv ska du, tvärtemot övrig jakt, sitta med vinden i ryggen. Räven kommer oftast upp mot vinden för att få vittring av det som tagit bytet du härmar. Det gäller då att nypa räven innan den får vind av dig. /Peter
Publicerat Mars 6, 201016 yr Du har nog missuppfattat det hela. Vid lockjakt på räv ska du, tvärtemot övrig jakt, sitta med vinden i ryggen. Räven kommer oftast upp mot vinden för att få vittring av det som tagit bytet du härmar. Det gäller då att nypa räven innan den får vind av dig./Peter Ja, på krysset 'pass?' i skogskanten, med pipan ut mot fältet. Vinden blåser då i ryggen. Men kommer han fortfarande ta vägen ut på fältet för att sedan vika av upp i vind? Eller väljer han hellre att gå igenom skogen?
Publicerat Mars 7, 201016 yr Ja, på krysset 'pass?' i skogskanten, med pipan ut mot fältet. Vinden blåser då i ryggen. Men kommer han fortfarande ta vägen ut på fältet för att sedan vika av upp i vind? Eller väljer han hellre att gå igenom skogen? Enligt alla tips så gör den det . Den kan nog komma ganska nära dig innan den ger sig ut på det öppna ,jag skulle passa längs med skogen med pipan riktad direkt mot grytet. Men jag kan ha fel Ser ut som ett drömläge ialla fall
Publicerat Mars 7, 201016 yr Vinden är mindre viktig om du blåser med någon fågelpipa, de går mer rakt på då. Mvh!
Publicerat Mars 7, 201016 yr Vinden är mindre viktig om du blåser med någon fågelpipa, de går mer rakt på då. Mvh! Liknande beteende med muspip oxå?
Publicerat Mars 7, 201016 yr Ni som trodde ni hade allt, ta chansen att bredda ert locksortiment. Förra veckan blev jag övertalad att trotsa kylan för lite kitesurf på snö. Det utövas med en stor upplåsbar drake. Minusgrader och sommarutrustning är inte alltid överrens vilket fick till följd att min pump gnisslade något fördj#¤%igt! Efter några minuters pumpande ropar min kompis, "Kolla en räv!" Mycket riktigt, tassande på skaren rakt upp i vind kom räven. På ca 150 meter satte han sig och funderade ett bra slag över den oväntade synen av två gubbar och 10kvm fladdrande tyg innan han pinnande vidare. Pumppipa. + bra ljud till billig peng - svår att få ljud i utan att röra på sig för mycket, förhållsskytt rekommenderas. Nu ska jag ta mig i kragen och locka med rätt tillbehör...
Publicerat Mars 7, 201016 yr Vilken helg. Blev intresserad av rävlock i Januari, vilket ledde till en inköpt pipa Primos Regulator 10. På min tredje sittning i början av Februari sköt jag den första räven på lock. Sitter två gånger till vid detta tillfälle men inga rävar. I väntan på bättre väder inköps Norska försvarets snödräkter vilket kom till mig i veckan. Och jag stack ut och provade i lördags morse. Sittning 1: Räven kommer bakom mig och springer förbi mig på max 10 meter. Stannar, ta några steg osv. Under tiden lyfter jag studsaren och skjuter den på 20 meters håll. Sittning 2: Går ut på kvällen i vad jag tror är ett bra pass, men upptäcker i den svaga vinden att jag ligger fel vindmässigt efter 5 min. Samtidigt ser jag en ögonvrån att en räv springer ifrån mig. Fått vittring. Sittning 3: Fortsätter till ett att pass med ryggen i vinden denna gång. Räven kommer nästan direkt rakt mot mig och skjut på ca 50 meter. Sittning 4: Söndag morgon. Ut på nytt pass. Rätt i vind och räven kommer efter ca 10 min rakt mot mig sakta. Skjuts den också. Sittning5: Nytt pass men på detta pass ser jag ingenting. Summa för helgen: 5 sittningar 4 sedda rävar varav 3 skjuts. Obs Använde min andra inköpta pipa, Crit'R call PeeWee hela helgen utom på sittning 5 då Primos regulator 10 använes. Nybörjartur? Antagligen men jäkligt kul
Publicerat Mars 7, 201016 yr Vilken helg.Blev intresserad av rävlock i Januari, vilket ledde till en inköpt pipa Primos Regulator 10. På min tredje sittning i början av Februari sköt jag den första räven på lock. Sitter två gånger till vid detta tillfälle men inga rävar. I väntan på bättre väder inköps Norska försvarets snödräkter vilket kom till mig i veckan. Och jag stack ut och provade i lördags morse. Sittning 1: Räven kommer bakom mig och springer förbi mig på max 10 meter. Stannar, ta några steg osv. Under tiden lyfter jag studsaren och skjuter den på 20 meters håll. Sittning 2: Går ut på kvällen i vad jag tror är ett bra pass, men upptäcker i den svaga vinden att jag ligger fel vindmässigt efter 5 min. Samtidigt ser jag en ögonvrån att en räv springer ifrån mig. Fått vittring. Sittning 3: Fortsätter till ett att pass med ryggen i vinden denna gång. Räven kommer nästan direkt rakt mot mig och skjut på ca 50 meter. Sittning 4: Söndag morgon. Ut på nytt pass. Rätt i vind och räven kommer efter ca 10 min rakt mot mig sakta. Skjuts den också. Sittning5: Nytt pass men på detta pass ser jag ingenting. Summa för helgen: 5 sittningar 4 sedda rävar varav 3 skjuts. Obs Använde min andra inköpta pipa, Crit'R call PeeWee hela helgen utom på sittning 5 då Primos regulator 10 använes. Nybörjartur? Antagligen men jäkligt kul Imponerande!!! Nybörjartur eller inte, kanonresultat!!! Nu är det inte bara Flex i dom där trakterna som kan tuta pipa!! BÄVA MÅNDE RÄVARNA!!!!!!!!!!
Publicerat Mars 8, 201016 yr Vilken helg.Blev intresserad av rävlock i Januari, vilket ledde till en inköpt pipa Primos Regulator 10. På min tredje sittning i början av Februari sköt jag den första räven på lock. Sitter två gånger till vid detta tillfälle men inga rävar. I väntan på bättre väder inköps Norska försvarets snödräkter vilket kom till mig i veckan. Och jag stack ut och provade i lördags morse. Sittning 1: Räven kommer bakom mig och springer förbi mig på max 10 meter. Stannar, ta några steg osv. Under tiden lyfter jag studsaren och skjuter den på 20 meters håll. Sittning 2: Går ut på kvällen i vad jag tror är ett bra pass, men upptäcker i den svaga vinden att jag ligger fel vindmässigt efter 5 min. Samtidigt ser jag en ögonvrån att en räv springer ifrån mig. Fått vittring. Sittning 3: Fortsätter till ett att pass med ryggen i vinden denna gång. Räven kommer nästan direkt rakt mot mig och skjut på ca 50 meter. Sittning 4: Söndag morgon. Ut på nytt pass. Rätt i vind och räven kommer efter ca 10 min rakt mot mig sakta. Skjuts den också. Sittning5: Nytt pass men på detta pass ser jag ingenting. Summa för helgen: 5 sittningar 4 sedda rävar varav 3 skjuts. Obs Använde min andra inköpta pipa, Crit'R call PeeWee hela helgen utom på sittning 5 då Primos regulator 10 använes. Nybörjartur? Antagligen men jäkligt kul Grymt! Så många gånger så är det väl inte bara tur Grattis!
Publicerat Mars 9, 201016 yr Vart en rackare imorse, historia samt bilder finns på www.redfoxhunting.se
Publicerat Mars 15, 201016 yr Det blev en fin säsongsavslutning i alla fall, tillsammans med min stridsparskamrat lockades 4 rävar in, varav 1 blev skjuten. 3 av dessa kom på samma pass, det är kul när det är lätt!
Publicerat Mars 16, 201016 yr Själv så hade jag en trög säsongsavslutning med dimma och tråkväder men jag är redan sugen på nästa jaktsäsong, Augusti blir het :-) Grattis till alla knäppta rävar 2009/2010 gott folk!
Publicerat Mars 22, 201016 yr Blev en stor fin hanräv imorse, kom efter ca 3 minuter Grattis. Mycket bra bild Mvh
Publicerat Mars 24, 201016 yr Grattis och fin bild! Vilken pipa använde du? Tackar En Crit'R Call Standard
Publicerat Maj 30, 201016 yr Hoppas du är medveten om att räven inte är lovlig nu! Rekomenderar inte att "träningslocka" räv,pga att du lätt skrämmer dom.................och så lätt glömmer dom inte, stor risk att du inte får fram rävarna när säsongen börjar.
Publicerat Maj 31, 201016 yr Ungräv är lovlig. Och för dom ska det väl vara fågel eller muspip som gäller?
Publicerat Maj 31, 201016 yr Hoppas du är medveten om att räven inte är lovlig nu! Rekomenderar inte att "träningslocka" räv,pga att du lätt skrämmer dom.................och så lätt glömmer dom inte, stor risk att du inte får fram rävarna när säsongen börjar. Ungräv är lovlig. Och för dom ska det väl vara fågel eller muspip som gäller? Årsunge som lämnat grytet är numera lovligt. Jag har dåliga erfarenheter av rävar som kommit in på lock och fått syn eller vittring på mig, de är svåra att locka in igen, så att träningslocka samma rävar som man avser att jaga senare, är inget bra enligt mig. Men det beror nog lite på vad man har för typ av räv också, jag har i stort sett bara väldigt skygga skogsrävar, har man rävar som är van vid människor, trafik mm, så kan det kanske vara betydligt lättare att locka in en räv som slunkit undan ett lock vid ett tidigare tillfälle. Ungrävar och årsungar bör nog lockas in med fågel och muspipa, harskri vågar nog få av dem sig på att kolla upp närmare, risken finns nog att de smyger fram i skogskanten för att kolla, men vågar inte gå fram pga att riskerar att bli tvåa om det är ett lo eller en stor räv som knölar haren, och då riskerar man ju att bli röjd av vittringen och räven registerar detta ljud som obehagligt, åtminstonde ett tag. Mina favoritpipor för yngre och mindre modiga rävar är Nordic Crying Bird och Wam fox call.
Publicerat Juni 2, 201016 yr Spelar det någon roll om man lockar på morgonen, kvällen eller på natten nu när det är ljust dygnet runt? Var och lockade kl 01.00 igår men såg dock inget!
Publicerat Juni 2, 201016 yr Sköt 8 rävar under sommaren förra säsongen, samtliga för muspip. Spelar troligtvis ingen större roll om du lockar morgon eller kväll. På kvällen börjar räven att bli aktiv och under morgonen går den i lega. Går du ut på kvällen blir det alltså hetare ju längre du sitter, på morgonen däremot så är det lite en kamp mot klockan. Ytterligare en fördel att använda muspipen om du vill åt ungrävarna är att en sork inte är något svårt byte för en räv tillskillnad mot harskriket som simulerar en hare som troligtvis vaktas av ett annat rovdjur.