Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

locka räv

Featured Replies

Publicerat

Det är ungrävarna jag vill åt nu på sommaren. Men hur gör du muspipet??

• Svar 1,1k
  • Visningar 164,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Du kniper ihop läpparna samtidigt som du suger in luft. Tror att en nyslagen vall kombinerat med muspip är bland det giftigaste som finns vad gäller rävjakt.

Publicerat
Du kniper ihop läpparna samtidigt som du suger in luft. Tror att en nyslagen vall kombinerat med muspip är bland det giftigaste som finns vad gäller rävjakt.

Hör dom verkligen det? låter ju så tyst. Annars borde det säkert gå lika bra med nordik pipan.

Har vindriktningen nån betydelse eller kommer rävarna bara rakt på ljudet??

Publicerat

hej,

sköt förra säsongen en räv under bockjakten och ytterligare en räv på lock (även m fler möjligheter fanns), och jag funderar nu på hur jag ska lägga upp årets rävjakt :D

frågan är om det är "bäst" att vänta tills t.ex. sep./okt. med att börja locka med harskrik, eller om detta kan vara en del av jakten från den 1e augusti (självklart med hänsyn tagen till att det inte lockas FÖR ofta på samma plats) utan att minska möjligheten till framgång?

Publicerat

Måtte de bli bättre vinter i år. fjolvintras var de lite väl hårt hopplöst att locka .

• 2 months later...
Publicerat

.

Publicerat

Årets första lockjakt gick finfint! =)

Mer info på www.redfoxhunting.se!

• 5 months later...
Publicerat

Vad tror ni om att köpa detta och använda som lockbete tillsammans med kidläten!

Borde bli en killer :lol:

Den finns på blocket för 1400:- om någon är snabb :D

post-4850-0-49595100-1294928179_thumb.jp

Publicerat

Jävla skit! Åkte ut för ett par lockpass i e.m. Vägen upp i skogen blockerad av en flismaskin så jag parkerade vid gården och smög längs en väg mot en sommarstuga och ett par åkrar. Lockade med Syco Twisted, först fågelläte sen harskrik, efter ca 10 min kommer räven längs vägen jag kom på. alltså rakt bakom ryggen.............den kom in på 40m innan den kasta. Nåväl............pipan funkar ju i allafall.

Publicerat

Vart två pass inatt men en jäkla otur. Körde med syco twisted harskrik på båda passen.

Första passet var vid en kraftledning som går över ett hygge, jag sitter precis i skogskanten, vinden ligger ut över hygget, jag sitter i skuggan och så gott som hela hygget är upplys och fint. Jag lockar med 1-1.5 min mellanrum och efter fem min ser jag något i ögonvrån, tittar dit och på ett par m står en förvånad räv, jag slänger upp bössan får räven i siktet och trycker av, men glömde att osäkra först så räven försvinner <_<

Fortsätter locka ett tag utan resultat. Åker sen iväg till nästa pass som är mitt på ett hygge med vinden mot en grantätning, resten av hygget omgärdas av öppen skog. Jag har hyffsad sikt åt alla håll, det finns lite gropar och omkullfallna träd på hygget. Ca 10-15 min in i lockpasset hör jag något bakom mig, jag vänder mig om och stirrar rakt in i ögonen på en räv som står på knappt en meters håll, snacka om närkontakt. Räven kastar och springer vidare över hygget, jag lyfter bössan, är noga med att osäkra och håller räven i kikaren i hopp om att den ska stanna upp men den fortsätter utom synhåll. Åker lite bittert hem och undrar varför rävarna inte kommer från rätt håll, vinden ligger ju rätt och inte ska dom väl smyga sig på en skrikande hare i medvind?

Publicerat

Kan man locka när man sitter med hagelbössa? Eller kommer dem inte så nära? :)

Publicerat

Kan man locka när man sitter med hagelbössa? Eller kommer dem inte så nära? :)

Det går men du kommer att missa många chanser innan du lyckas få någon så nära så jag avråder dig bestämt att locka med annat än kulvapen.

Tänk på att en bommad chans är en tränad räv..

Publicerat

Vart två pass inatt men en jäkla otur. Körde med syco twisted harskrik på båda passen.

Första passet var vid en kraftledning som går över ett hygge, jag sitter precis i skogskanten, vinden ligger ut över hygget, jag sitter i skuggan och så gott som hela hygget är upplys och fint. Jag lockar med 1-1.5 min mellanrum och efter fem min ser jag något i ögonvrån, tittar dit och på ett par m står en förvånad räv, jag slänger upp bössan får räven i siktet och trycker av, men glömde att osäkra först så räven försvinner <_<

Fortsätter locka ett tag utan resultat. Åker sen iväg till nästa pass som är mitt på ett hygge med vinden mot en grantätning, resten av hygget omgärdas av öppen skog. Jag har hyffsad sikt åt alla håll, det finns lite gropar och omkullfallna träd på hygget. Ca 10-15 min in i lockpasset hör jag något bakom mig, jag vänder mig om och stirrar rakt in i ögonen på en räv som står på knappt en meters håll, snacka om närkontakt. Räven kastar och springer vidare över hygget, jag lyfter bössan, är noga med att osäkra och håller räven i kikaren i hopp om att den ska stanna upp men den fortsätter utom synhåll. Åker lite bittert hem och undrar varför rävarna inte kommer från rätt håll, vinden ligger ju rätt och inte ska dom väl smyga sig på en skrikande hare i medvind?

Du hade kunnat lyckas bra med hagel :lol::lol:

lite häftigt att få in dem så nära även om utgången inte blev den önskade!!

Publicerat

Ja jag brukar ju köra med kombi men nu hade jag inte siktet på så då blev det studsaren. Men men, inatt är det ny natt och nytt försök.

Publicerat

5aee4050-1b2f-c7fc.jpg

Årets första lockpass resulterade i Dubblé:) kanon förhållande här nu, så får bli fler pass nu!

Publicerat

5aee4050-1bee-6571.jpg

Nytt försök...

Publicerat

Grattis!

En dubble är ju inte kattskit precis ^_^

Publicerat

Jag va ute och lockade igår med nordic predator. jag började locka vid 16,08 och åtta minuter senare såg jag ett huvud sticka fram bakom en sten och kollade på mig. Så jag vågade inte röra mig så jag blåste till i pipan och då gick han fram och då skjöt jag. Det va en stor hanräv :D

Publicerat

Jag var ute igår med och lyckades locka in en liten hanräv, det var första på lock faktiskt. Men det verkade fungera bra! Började locka vid 15.10 någonting och jag sköt den efter 10min ungefär :D

Publicerat

Glömde ju bilden..

post-5078-0-71577600-1295869176_thumb.jp

Publicerat

Bra Eliasson vi tar varsin ikväll igen ^_^

Publicerat

Har lockat 18 pass under senaste veckan, fått in 11 rävar och skjutit 6 av dem. Fantastiskt fint flyt ! Mycket tack vare det optimala förutsättningarna så klart (stenhård skare, lagom kallt och bra månljus)

Lite bilder...

Hanräv med otroligt ärrig skalle och tre hörntänder. Gissar han tagit fighter öever döende harar förr -_-

post-1771-0-63903500-1295883443_thumb.jp

Några skottplatsbilder B)

post-1771-0-85434600-1295883457_thumb.jppost-1771-0-12504300-1295883467_thumb.jp

De sista två strök med igår och det ena var en riktigt stor hane på nästan 10 kg ;)

post-1771-0-75566000-1295883475_thumb.jp

Publicerat

Bra Eliasson vi tar varsin ikväll igen ^_^

Ja om det hade varit så lätt ^_^ ne det kom ingen ikväll.

Publicerat

Har lockat 18 pass under senaste veckan, fått in 11 rävar och skjutit 6 av dem. Fantastiskt fint flyt ! Mycket tack vare det optimala förutsättningarna så klart (stenhård skare, lagom kallt och bra månljus)

Lite bilder...

Hanräv med otroligt ärrig skalle och tre hörntänder. Gissar han tagit fighter öever döende harar förr -_-

post-1771-0-85434600-1295883457_thumb.jppost-1771-0-12504300-1295883467_thumb.jp

De sista två strök med igår och det ena var en riktigt stor hane på nästan 10 kg ;)

vart sitter du när du lockar? vilken pipa funkar bäst för dig? vilka tider på dygn?

Publicerat

Lite bilder...

Det låter som du har haft kul och undvikit sängen ett tag :lol:

Grattis till flytet!

Hos mig så har vädret förstört hela fullmånen :ph34r: finns viss abstinens hos mig nu :wacko: