Publicerat Januari 24, 201115 yr vart sitter du när du lockar? vilken pipa funkar bäst för dig? vilka tider på dygn? fråga 1 För mig har det funkat bäst att sitta väldigt öppet. T.ex. mitt ute på ett större gärde där det finns något litet att gömma sig mot ( typ liten åkerholme, stenröse eller bara en stor sten). Rävarna konmmer då mer rakt på en och i raskare takt och "slarvar" ofta med att söka av din vind. Jag tycker också rävarna har mer "självfötroende" ute på större öppna ytor (konstigt nog ). Gissar att det i dessa miljöer är vanligare att "motsåndaren" är en mindre predator, typ uggla eller mink och att rävarna lärt sig detta. fråga 2 Jag vill till att börja med säga att pipvalet är helt underordnat valet av pass. Tycker att alla moderna pipor fungerar mer eller mindre lika bra. Jag kör mest med Nordik Predator och kan säga att det blivit så mest av en slump faktiskt. Har testat andra också som funkar lika bra. På försäsongen när det är mycket ungrävar ute kan man köra fågelskrik istället ( t.ex. Nordik crying bird)eller bara muspip. Ungrävarna vågar inte alltid komma på ett harskrik har jag märkt. Fråga 3 Alla tider fungerar på dygnet då räven är normalt aktiv. Tycker ändå aldra bästa tiden är ett par timmar efter skymning ( vid vakljus då förståss). Rävarna kommer då mer "agressivt" på locklätet är min erfarenhet ( antagligen för att de är hungriga efter dagsvilan). Men som sagt har också haft mycket fragångsrika pass på andra tider under natten. Framme i mars kan du testa i princip när som helst på dygnet och få det att funka ( räven är då väldigt aktiv) Good luck out there Det låter som du har haft kul och undvikit sängen ett tag Grattis till flytet! Hos mig så har vädret förstört hela fullmånen finns viss abstinens hos mig nu Tackar och kör hårt när förutsättningarna blir bättre
Publicerat Januari 26, 201115 yr Fick se denna tråd precis och läst igenom hela, mycket bra måste jag säga Skulle ha skrivigt om min första lockräv här istället men upptäckte denna tråden lite sent. min första lockräv När jag fick in denna räven så satt jag väldigt öppet i ett oskyddat torn samt att det var vindstilla. Har efter att jag läst denna tråden lärt mig oehört mycket om denna fantastiska jakt form. Köpte denna pipan i höstas och den fungerade faktiskt trots att jag tycker den är väldigt svår att använda (flextone dying rabbit) Blir att beställa en peewee samt någon fågelpipa sen är det bara att locka för fulla muggar
Publicerat Januari 26, 201115 yr En tanke ang Urax exelenta övningar! Jag inbillar mej att rävarna är kaxigare nattetid och går då mer rätt på ljudet än om man lockar dagtid,skymning,gryning. Har egentligen inga större belägg för det men jag lockar mest nattetid och tycker jag får dem förjävla nära faktiskt! Den sista gick ut för att hämta vind och den var då inom 50 meter, dog på hagelhåll faktiskt. Knepigt som fan är det för man vill inte gärna upptäcka dem för sent..för nära. Tror man kan tjäna på att vara två om man lockar nattetid och har problem med att de dyker upp från "fel" håll. Mvh!
Publicerat Januari 26, 201115 yr Det är bara fart på rävarna nu!!! Men inte lika bra med skyttet..... Jag gick ut och satte mig och skulle locka men innan jag började locka så kom det en räv och jag skjöt på den men bommade och fick bara lite hår.. Jag gjorde eftersök men det va inget blod. Funkar det att gå till samma ställe igen och locka? Eller har jag skrämt han för mycket?
Publicerat Januari 26, 201115 yr fråga 1 För mig har det funkat bäst att sitta väldigt öppet. T.ex. mitt ute på ett större gärde där det finns något litet att gömma sig mot ( typ liten åkerholme, stenröse eller bara en stor sten). Rävarna konmmer då mer rakt på en och i raskare takt och "slarvar" ofta med att söka av din vind. Jag tycker också rävarna har mer "självfötroende" ute på större öppna ytor (konstigt nog ). Gissar att det i dessa miljöer är vanligare att "motsåndaren" är en mindre predator, typ uggla eller mink och att rävarna lärt sig detta. fråga 2 Jag vill till att börja med säga att pipvalet är helt underordnat valet av pass. Tycker att alla moderna pipor fungerar mer eller mindre lika bra. Jag kör mest med Nordik Predator och kan säga att det blivit så mest av en slump faktiskt. Har testat andra också som funkar lika bra. På försäsongen när det är mycket ungrävar ute kan man köra fågelskrik istället ( t.ex. Nordik crying bird)eller bara muspip. Ungrävarna vågar inte alltid komma på ett harskrik har jag märkt. Fråga 3 Alla tider fungerar på dygnet då räven är normalt aktiv. Tycker ändå aldra bästa tiden är ett par timmar efter skymning ( vid vakljus då förståss). Rävarna kommer då mer "agressivt" på locklätet är min erfarenhet ( antagligen för att de är hungriga efter dagsvilan). Men som sagt har också haft mycket fragångsrika pass på andra tider under natten. Framme i mars kan du testa i princip när som helst på dygnet och få det att funka ( räven är då väldigt aktiv) Good luck out there Tackar och kör hårt när förutsättningarna blir bättre tack för svaren
Publicerat Januari 26, 201115 yr Lockade i eftermiddags och satt vid ett hygge bara 200m från landsvägen, dom kommer därifrån när dom går ner mot gårdarna, vinden var svag och låg lite fel egentligen, men eftersom rävarna kommit från lite fel håll så körde jag i alla fall. Lockade med syco twisted, började med fågelläte, första räven kom efter ca 2min, från fel håll! Igen! räven var 40m ifrån mig när jag upptäckte den snett bakom, den upptäcker att det är ngt lurt och tittar på mig, springer iväg ca 50 m och stannar, sticker igen och jag följer den i siktet den stannar på ca 120m och skottet går....samtidigt som jag upptäcker lite ris framför.........räven sticker oskadd därifrån......(gjorde givetvis skottplats undersökning innan jag gick hem) såg den springa ca 150 m till en tätning. Fortsatte locka, nu med harskrik, samma pipa, ca 10 min senare kommer en räv rakt på mig i rask takt, satt lite snett så jag kunde inte korrigera skjutställningen då den hade full koll, den kom in på 30 m..........anar åxå nåt lurt och sticker, jag vrider mig och gör ett mus pip, tvärnit och skottet går......nu med önskat resultat.En tik på 6,1 kg. Sköt med 6,5x55 Millforce varmint- Sierra varminter 100g, blev ett rejält hål........använder Stony point rapid pivot benstöd, kan rekomenderas!!!
Publicerat Januari 26, 201115 yr Jag var också ute ikväll , jag lockade utan framgång denna gång men när jag kom tillbaka till bilen så satt räven där Inte i bilen men 50m därifrån och där är det inte ok att skjuta Men det var så pass långt ifrån där jag lockade så den hade troligen inte hört mig, eller så visslade jag falskt och skrämde den dit
Publicerat Januari 26, 201115 yr En tanke ang Urax exelenta övningar! Jag inbillar mej att rävarna är kaxigare nattetid och går då mer rätt på ljudet än om man lockar dagtid,skymning,gryning. Har egentligen inga större belägg för det men jag lockar mest nattetid och tycker jag får dem förjävla nära faktiskt! Den sista gick ut för att hämta vind och den var då inom 50 meter, dog på hagelhåll faktiskt. Knepigt som fan är det för man vill inte gärna upptäcka dem för sent..för nära. Tror man kan tjäna på att vara två om man lockar nattetid och har problem med att de dyker upp från "fel" håll. Mvh! ...det där tror jag mycket på ! Dessutom kan "lockteamet" vara utrustad med en hagelbössa och en kula. Under förra veckan fick jag in tre rävar som tog sig så nära att de var under 25meter då jag upptäckte dem. Med en hagelskytt vid sidan i ett sådant läge är räven död. Ett alternativ som jag också tänkte prova framöver är att själv ta med hagelbössan ( utöver ordinarie kula), sitta med den i nypan under lockpasset för att kunna ta dessa "överraskande" rävar. De man skjuter med kula hinner man ju som regel varsna i så pass god tid att ett bössbyte hinns med. Hade jag kört den taktiken under förra veckan skulle tre till ha legat.
Publicerat Januari 27, 201115 yr Tänkte köpa en fågelpipa, vilken pipa tycker ni fungerar samt härmar en skadad hackspett bäst?
Publicerat Januari 27, 201115 yr Idag har jag skjutit kråkor, fan vad kul det är med uv. Svårt.. aldrig fått Tweetyn att funka men hört proffs spela på den.. söte jesus! Inbillar mej dock att den här twisted tweetyn verkar vettig, mera lättblåst enl Flexen.. Mvh!
Publicerat Januari 27, 201115 yr ...det där tror jag mycket på ! Dessutom kan "lockteamet" vara utrustad med en hagelbössa och en kula. Under förra veckan fick jag in tre rävar som tog sig så nära att de var under 25meter då jag upptäckte dem. Med en hagelskytt vid sidan i ett sådant läge är räven död. Ett alternativ som jag också tänkte prova framöver är att själv ta med hagelbössan ( utöver ordinarie kula), sitta med den i nypan under lockpasset för att kunna ta dessa "överraskande" rävar. De man skjuter med kula hinner man ju som regel varsna i så pass god tid att ett bössbyte hinns med. Hade jag kört den taktiken under förra veckan skulle tre till ha legat. Har tittat lite på några Coyote lockare (Bucking the odds) på you tube de har alltid med både hagel och kula när de lockar. Möjligen är coyoten tuffare vid lockjakt än den Svenska rödräven men de filmer jag såg så sköt de 50% med hagel 50% med kula så iden är kanske inte fel.
Publicerat Januari 27, 201115 yr Svårt.. aldrig fått Tweetyn att funka men hört proffs spela på den.. söte jesus! Inbillar mej dock att den här twisted tweetyn verkar vettig, mera lättblåst enl Flexen.. Mvh! +1 Twisted pipan är kanon att blåsa med men även Syco Tweetyn är bra men min börjar nog bli lite stukad för den låter enligt mig själv inte lika bra i år som förra året.
Publicerat Januari 27, 201115 yr ...det där tror jag mycket på ! Dessutom kan "lockteamet" vara utrustad med en hagelbössa och en kula. Under förra veckan fick jag in tre rävar som tog sig så nära att de var under 25meter då jag upptäckte dem. Med en hagelskytt vid sidan i ett sådant läge är räven död. Ett alternativ som jag också tänkte prova framöver är att själv ta med hagelbössan ( utöver ordinarie kula), sitta med den i nypan under lockpasset för att kunna ta dessa "överraskande" rävar. De man skjuter med kula hinner man ju som regel varsna i så pass god tid att ett bössbyte hinns med. Hade jag kört den taktiken under förra veckan skulle tre till ha legat. Skaffa kombi, bara att byta avtryckare så man behöver inte röra sig en massa och riskera att skrämma räven, man slipper också släpa på två bössor. Fast man får bara in rävarna inom hagelhåll då man av någon anledning lämnat kombin hemma och bara har med sig studsaren:P
Publicerat Januari 27, 201115 yr Är det svårare att locka under parningstiden? Skulle det gå att muta Dig med en chipspåse om Pamela Anderson släppte till??
Publicerat Januari 27, 201115 yr Skulle det gå att muta Dig med en chipspåse om Pamela Anderson släppte till?? Dillchips, det e grejor det!
Publicerat Januari 27, 201115 yr Skulle det gå att muta Dig med en chipspåse om Pamela Anderson släppte till?? Touche
Publicerat Januari 27, 201115 yr Skulle det gå att muta Dig med en chipspåse om Pamela Anderson släppte till?? hahaha årets bästa komentar
Publicerat Januari 27, 201115 yr Skaffa kombi, bara att byta avtryckare så man behöver inte röra sig en massa och riskera att skrämma räven, man slipper också släpa på två bössor. Fast man får bara in rävarna inom hagelhåll då man av någon anledning lämnat kombin hemma och bara har med sig studsaren:P ...har en kombibyssa, men en kombi kan tyvärr aldrig ersätta vare sig en hagelbrakare eller sinperbössa för min räkning. Skall det skjutas hagel, gör jag det bäst och snabbast utan kikarsikte och benstöd, samt att jag har tillgång till två pipor Skall det skjutas kula behövs både Zeisssiktet och benstöden Jobbigt och hinna med att mecka om allt det där när man skiftar pipa på kombin
Publicerat Januari 27, 201115 yr Ja då har du inte så mycket annat val än att plocka med hagelbössan. Själv skjuter jag bättre med kombin än med hagelbössan och tillräckligt med kulan för att sänka en räv på 100 m. Jag kör med skjutkäpp istället för benstöd just för att kunna släppa stödet och skjuta med hagelpipan. Enda gången jag fått använda hagelpipan på lockjakt så stod den på 2 m håll rakt framför mig så då behövde man inte släppa käppen.
Publicerat Januari 27, 201115 yr Tänkte köpa en fågelpipa, vilken pipa tycker ni fungerar samt härmar en skadad hackspett bäst? Nordic crying bird är väldigt lättblåst, men tycker att syco tweetyn är mångsidigare, lite svårblåst men går fint med lite träning. Syco twisted går ju fint att få fram både fågel och harskrik med, på 2 pass har jag fått in 3 rävar så den funkar, dessutom mer lättblåst och når längre än tweetyn.
Publicerat Januari 28, 201115 yr Funkar det att locka på en räv som man bommat? Troligen inte den närmaste tiden efteråt. Låt stället vila lite och försök sedan med en anna pipa.
Publicerat Januari 28, 201115 yr Äntligen lite plusgrader här så snön sjunker ihop, lockpremiären närmar sig
Publicerat Januari 28, 201115 yr Troligen inte den närmaste tiden efteråt. Låt stället vila lite och försök sedan med en anna pipa. Räven bommade jag för några dagar sedan men den kom innan jag hadde börjat locka så borde det inte funka att locka på den nu?