Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sitter i kläm !!!!

Featured Replies

Publicerat

Vissa gillar det här nya med att skjuta på långa håll !! Det snackas om koppar rengörare eller trycken utan släp !! Eller pipor eller gluggar eller nåt annat som jag inte fattar ett jota av...undrar när friflykts problemet kommer in,då man snackar bänkskytte snack !!! Kommer säkert snart..

Redan har man surrat om Mirager..sk.värmeböljor i kikarsiktet ;D

Filmer har vi också som uppmuntrar till detta. Bi-pod stöd är bara det senaste...

Kollade på en räv jakts film som handlar om lock på dessa..och se där !! ;D Visst hade vi dessa benstöd igen,att film makarna inte heller skämdes för att skjuta på håll som normala jägare skulle vanligtvis dra sej för bekymmrade dessa föga.. Istället la man in lite klatchiga data om vindriktingar och håll som säkert var mätta med en elektronisk lasermätere... Skyttarna såg för övrigt ut som julgranar,fattades endast en stjärna i topp samt lite glitter runt benen..ha ha..tror dom själva skämdes litet..men film är film och reklam,just reklam !!

Nåja,dom sköt rävar på skit långa håll...den saken är säker...funderar då på varför dom måste se ut som dom  gjorde.. I princip skulle dom kunnat ha röda toppluvor på sej,räven hade inte sett dom ändå..

Visst är dom duktiga dom som gjort filmen,inte tu tal om annat,men lite löjligt är det !!

Japp sen har vi dom där som gillar att jaga med båge !!! Det heter att man följer naturen och smyger sej in på viltets egna villkor !! Jaha ja ?? Sen när blev det så??

Människan har alltid sen pil och båge tiden försökt utveckla sej till en högre standard..en standard där människan tillslut...kanske aldrig ,men bra nära bli nästan fullkomlig i sitt utövande..

Tror vi är där nu..skyttet kommer aldrig bli bättre,(vi har blodpuls som slår) även om vi gömmer oss i kläder ..Vi luktar även om vi sprejar på oss mossa eller gräsdofter !!!

Vart tog lixom landet lagom vägen ??? Är jägare idag rakt motsatta individer där det ultimata skall råda ???

Bara en fundering efter ett antal starköl och ett färdigt tak på det nya förrådet 8)

Bah..själv har jag tror jag...släppt det där...gillar mer att jobba med hunden...Mycket av min jakt eller det mesta handlar om jyckarna  !!! Det är med hunden jag trivs.. :D

Varför sitter jag då här och dillar ??? Jo..det är kul ;D Det är kul att läsa vad ni tycker,är i era ögon en jägare en som kan smyga sej in via prassel fria kläder in på 30 meter på ett vilt,eller är en jägare som skjuter vilt på 300 meter en bättre jägare..eller är den en skytt..???

Jag har min bild rätt så klar....En jägare,kan dom vanligaste jakthundarna,sen vet man vilka svampar man kan äta,litar ej på SMHI...!!! och kan göra upp en eld !!!

Att sättta ut lite fällor kniper inte,lika litet som att förklara för hustrun innan man går på morgonen att jag kommer hem när jag kommer !!!!

Att lämna kompisen i skogen ensam då han väntar på hund gör man inte !! Man är kvar....

Dela mackor och kaffe är också ett exempel...

Att dela hemligheter är ett måste då vissa saker som händer i skogen aldrig bör få se dagens ljus..lika lite saker och ting som aldrig bör tas upp igen...

Nu är snart min öl slut,så jag måste tyvärr eller till er glädje sluta skriva.. ;D

Måste in och skölja av mej all byggdamm ändå...

Puss på er :-*

• Svar 96
  • Visningar 10,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

det finns jägare sen finns det jägare sen dom som jagar på riktigt...

sen du som tillhör fika eliten med automatisk tidtagning ;)

Publicerat

En gång i tiden var jorden platt... ;)

Publicerat
En gång i tiden var jorden platt... ;)

Ahh.så du menar att all teknik är endast god ??

Eller att all elektronik vi har idag som att lägga ut generalpass på datorn via GPS är endast gott ??

Att jägarkunskapen  endast är ett minne blott och att vi numera är elektronikjägare..

Eller att alla hundpejlar alltid innebär positiva vibbar,eller att skyttet genererar till allt längre håll,och har man inte råd att pröjsa så ...shit happends 8)

Publicerat

Kanhända att det är så att vissa skiter i kulturen och kör tricket med att jorden en gång var platt...men..

Jag försöker förstå varför vissa ser sin jakt i det ultimata,men jag har sannerligen svårt för det..

Som allt skall ju allting utvecklas,dock fattar jag inte varför man flyttar dessa i meter framåt eller bakåt..

Lever nåt jävla amerika spöke här tror jag !!!

Publicerat
Ahh.så du menar att all teknik är endast god ??

Eller att all elektronik vi har idag som att lägga ut generalpass på datorn via GPS är endast gott ??

Att jägarkunskapen  endast är ett minne blott och att vi numera är elektronikjägare..

Eller att alla hundpejlar alltid innebär positiva vibbar,eller att skyttet genererar till allt längre håll,och har man inte råd att pröjsa så ...shit happends 8)

Nej, jag menar ingenting av det du skriver om... det är jätteviktigt att bevara kunskap från förr till eftervärlden men det är också lika viktigt att ta vara på ny kunskap och nya tekniker om man vill utvecklas. I afrika finns det fortfarande stammar som jagar med spjut och pilbåge... man kanske inte behöver se allt i svart/vitt :) Seså, upp med hakan nu och le lite :)

Publicerat

:o :o... Vaaa!!!.. e jorden inte platt???.....  :D :D.... ;) ;)...

de som ja tycker e kul med jakten är att de finns en möjlighet till att välja bland så många former av jakt!.. vissa är mer spännande å vissa mindre!.. men vilka som är vilka är juh min uppfattning!.. med andra ord finns de garanterat ni som tycker anorlunda än mej!.. allså vilket som e mest spännande!.. sj håller jag vak å lock jakt på räv väldigt högt!.. å som ni redan säker vet så ligger bågjakten mej varmt om hjärtat!..  :D

de viktigaste som jag ser de att ovasett vilken jakt vi bedriver är att vi gör de seriöst och inte chansar på något!..

MVh

Publicerat
Vissa gillar det här nya med att skjuta på långa håll !! Det snackas om koppar rengörare eller trycken utan släp !! Eller pipor eller gluggar eller nåt annat som jag inte fattar ett jota av...undrar när friflykts problemet kommer in,då man snackar bänkskytte snack !!! Kommer säkert snart..

Redan har man surrat om Mirager..sk.värmeböljor i kikarsiktet ;D

Puss på er :-*

;D det kan väl inte vara så att det är mig du retar upp dig på?

Det här resulterar bara i vi mot dom tänkande...

Har ingen lust att vare sig förklara eller ursäkta mitt tänkande i frågan.

Vad det gäller hundjakt så är jag totalt och fullständigt ointresserad,har däremot inga som helst synpunkter på att andra brinner för det.

Puss på dig själv :-*

/Micke

Publicerat
de viktigaste som jag ser de att ovasett vilken jakt vi bedriver är att vi gör de seriöst och inte chansar på något!..

MVh

Jepp, håller med till fullo. Några gränser är väl omöjligt att lägga på vad som är bra eller dåligt. Men utför man saker o ting JÄGARMÄSSIGT så tycker jag det är bra. Vad som ordet jägarmässigt innehåller kan väl var o en tycka olika om. Men så pass många faktorer innehåller det ordet så jag tänker inte orda nåt om det ........

Publicerat
Jag har min bild rätt så klar....En jägare,kan dom vanligaste jakthundarna,sen vet man vilka svampar man kan äta,litar ej på SMHI...!!! och kan göra upp en eld !!!

Att sättta ut lite fällor kniper inte,lika litet som att förklara för hustrun innan man går på morgonen att jag kommer hem när jag kommer !!!!

Att lämna kompisen i skogen ensam då han väntar på hund gör man inte !! Man är kvar....

Dela mackor och kaffe är också ett exempel...

Att dela hemligheter är ett måste då vissa saker som händer i skogen aldrig bör få se dagens ljus..lika lite saker och ting som aldrig bör tas upp igen...

Skriver under på ovanstående med undantag av svampkännedomen :P

Jansson

Publicerat

Som med det mesta så är alla olika i sina värderingar också i fråga om jakt, och det bör man acceptera. En del finner glädje i att utveckla jakten med teknik andra med ökad utmaning. Vissa utvecklas inte och fortsätter som dom alltid gjort och trivs med det. Varken fel eller rätt så länge en viss respekt för viltet är närvarande. Om man inte kan förstå att det finns skillnader utan att värdera dessa finns risken att man retar upp sig på oliktänkande och då än man själv största förloraren. Missförstå mig inte, självklart kan man diskutera andras intressen för att öka sin egen förståelse.

Lycka till

Erik

Publicerat
;D det kan väl inte vara så att det är mig du retar upp dig på?

Det här resulterar bara i vi mot dom tänkande...

Har ingen lust att vare sig förklara eller ursäkta mitt tänkande i frågan.

Vad det gäller hundjakt så är jag totalt och fullständigt ointresserad,har däremot inga som helst synpunkter på att andra brinner för det.

Puss på dig själv :-*

/Micke

Nää Micke jag retar mej inte på dej,fast jag undrar ibland om inte du retar dej på mej :-* :D

Man kan väl ha en åsikt utan att personifiera den eller ??

Det är ju bara att kika in på vårat syskonforum så kan man ju läsa det mesta om olika vätskor och pryttlar och mojänger.. kikare hit och dit,benstöd,plastbäddningar,avståndsmätare och fan och hans moster !!!!

Att just du gillar att skjuta på långa håll är ju lixom din sak och det lägger jag mej inte i,förmodligen vet du vad du gör,men för dem sakens skull tror jag inte alla andra gör det.

Tror att det är väldigt lätt att halka in på långhållskyttet på levande djur bara man har en studsare med en Zeiss på,i alla fall om man slukar alla inlägg där man kan läsa om det..

Bocken sköts på 190 meter..räven sköts på 170 osv..

Dom flesta av oss vet att man som första skott aldrig skall sätta ett hals skott i en älg även om man tror sej vara säker,man har lärt sej att inte göra det då huvud hals partiet snabbt kan ändra läge och en svår skadeskjutning kan vara ett faktum.

Att man sedan ser eller hör skyttar skjuta på långa håll där vad som helst egenligen kan hända gör en lite förbryllad,speciellt om dom skjuter rävar i skallen... ???

Är räven inte värd mer ?? Ähh !!! det vara bara en räv....

Säkert är det så att det finns skyttar som klarar detta,utan att skadeskjuta,men det ser inte bra ut,många kanske kommer eller vill prova och tänker kan dom kan jag >:(

Militärt långhållsskytte kanske är ett nödvändigt ont där man  försöker ta död på nån,tror knappast man lägger tid på eftersök om man råkat skadskjuta.

Så som du ser Micke handlar inte detta om dej,utan det handlar om en trend som bla.du råkar gilla.

Att du råkar ta åt dej av mina inlägg ser jag bara som bra,för annars hade ju inte detta inlägg skrivits tex.

Vet att lilla jag inte kan ändra utveckligen,men jag kan i alla fall säja min åsikt !!

Du får ett par pussar tebax :-* :-* :-*

mvh Björn

Publicerat
Dom flesta av oss vet att man som första skott aldrig skall sätta ett hals skott i en älg även om man tror sej vara säker,man har lärt sej att inte göra det då huvud hals partiet snabbt kan ändra läge och en svår skadeskjutning kan vara ett faktum.

Håller inte med, har man varit tillräckligt ute bland det vilda och vet hur djuren uppträder vid olika tillfällen/situationer, så ser jag ingen anledning att avstå skott mot halsen om man har grejor som går tillräckligt bra och hanterar avståndet.

Ska vi ta hänsyn till osäkerhetsfaktorn i livet så borde man nog inte gå utanför dörren överhuvudtaget.

Vad jag menar är att den mänskliga faktorn inklusive alla material och konstruktioner vi omger oss med kan alltid vid alla tillfällen svika oss.

Dock kan man genom studier,träning och rätt produktval få ner risknivån till ett absolut minimum.

Sköt den här i år by the way  ;) :-*

/Micke

post-240-1187947437_thumb.jpg

Publicerat
Sköt den här i år by the way  ;) :-*

Något hög lungträff bara...  ;D

Publicerat
Något hög lungträff bara...  ;D
;D
Publicerat

Kan inte du ta en öl varje dag Telgetok ;D!!!!

//"TB"

Publicerat

Nämen asså....varför denna negativa inställning mot hjälpmedel som får oss att på bästa möjliga vis ta djur av daga??...Jag köpte senast idag nya Bi-pods...eftersom jag gillar längre håll och vill skjuta så bra som möjligt på dessa håll....därav avståndsmätaren, bi-podsen, bössa som väger rätt mycket mer än en hva 1640...matchtrycke osv etc bla bla...

Om du skjuter mot ett rådjur, avståndet är 100m, liggande skytte och du bommar pga att det "rör sig" för mycket i kikaren...hade inte du ångrat bittert att du inte köpte de där bi-podsen som får det att bli blickstilla i kikaren??....skulle jag ha gjort.

om jag vet hur vapnet skjuter så kan jag med gott samvete lägga mig och ta ett skott på 200m+ med mina hjälpmedel...eftersom jag har både mätt avståndet (ingen gissningslek här inte) och har optimalt stöd....samt har kännedom om hur vapnet skjuter och dess ballistik...

sen har jag en extremt bestämd åsikt om avskummen som sitter med tidtagaruret i näven medans vovven vallar runt en stackars harpalt/rådjurs get +kid runt markerna endast för att den s.k jägaren ska få ringa polaren och berätta att hunden driver minsann 50min idag....DET är svinigare än att sätta ett perfekt skott i en råbock på 200m....min åsikt...min ärliga åsikt ;)

/Fredde :-*

Publicerat
Nämen asså....varför denna negativa inställning mot hjälpmedel som får oss att på bästa möjliga vis ta djur av daga??...Jag köpte senast idag nya Bi-pods...eftersom jag gillar längre håll och vill skjuta så bra som möjligt på dessa håll....därav avståndsmätaren, bi-podsen, bössa som väger rätt mycket mer än en hva 1640...matchtrycke osv etc bla bla...

Om du skjuter mot ett rådjur, avståndet är 100m, liggande skytte och du bommar pga att det "rör sig" för mycket i kikaren...hade inte du ångrat bittert att du inte köpte de där bi-podsen som får det att bli blickstilla i kikaren??....skulle jag ha gjort.

om jag vet hur vapnet skjuter så kan jag med gott samvete lägga mig och ta ett skott på 200m+ med mina hjälpmedel...eftersom jag har både mätt avståndet (ingen gissningslek här inte) och har optimalt stöd....samt har kännedom om hur vapnet skjuter och dess ballistik...

sen har jag en extremt bestämd åsikt om avskummen som sitter med tidtagaruret i näven medans vovven vallar runt en stackars harpalt/rådjurs get +kid runt markerna endast för att den s.k jägaren ska få ringa polaren och berätta att hunden driver minsann 50min idag....DET är svinigare än att sätta ett perfekt skott i en råbock på 200m....min åsikt...min ärliga åsikt ;)

/Fredde :-*

Skrev ett saftigt svar till Micke förut,,,kanske lite väl saftigt så jag valde att ta bort det ....

Svaret på detta inlägg kommer säkert en nivå högre än det förra jag valde att radera,så jag väntar till morgondagen....bättre så att tänka litet innan man skriver.... :-*

Dock...förbered er på svar...då jag inte kommer vara nådig 8)

Publicerat

*Häller upp ölen, tar fram popcorn samt sätter mej vid ringside*

;D

Inga pungsparkar bara flickor!

Mvh!

Publicerat

Ang. Långhåll, tunga bössor, bipods och avståndsmätare så skjuter jag ett säkrare skott mot en räv på 200 meter än jag skulle ha gjort med en standard bössa med jägarmässigt stöd på 80-90 meter.

Sedan så undrar jag faktiskt en sak angående den stövarjakt som bedrivs när det är 20 minusgrader mitt i vintern. Om hunden driver en hare i typ 2 timmar och sedan släpper eller att husse kallar in hunden för att det är dags att åka hem.

Klarar haren sig efter ett sådant drev?

Publicerat
Ang. Långhåll, tunga bössor, bipods och avståndsmätare så skjuter jag ett säkrare skott mot en räv på 200 meter än jag skulle ha gjort med en standard bössa med jägarmässigt stöd på 80-90 meter.

Sedan så undrar jag faktiskt en sak angående den stövarjakt som bedrivs när det är 20 minusgrader mitt i vintern. Om hunden driver en hare i typ 2 timmar och sedan släpper eller att husse kallar in hunden för att det är dags att åka hem.

Klarar haren sig efter ett sådant drev?

Vänta litet nu...är det samlad attack eller....?? Nää jag håller med dej..först o främst sätts tempen vid 10 grader i alla fall för mej....

Vet ni vad..!!! skall ni samla er för mobilisering anti Telge starta ny tråd...här skall långhålls skytte disskuteras inte harjakts tider som jag också är emot.... ;D

Publicerat
Skrev ett saftigt svar till Micke förut,,,kanske lite väl saftigt så jag valde att ta bort det ....

Svaret på detta inlägg kommer säkert en nivå högre än det förra jag valde att radera,så jag väntar till morgondagen....bättre så att tänka litet innan man skriver.... :-*

Dock...förbered er på svar...då jag inte kommer vara nådig 8)

men vet du pussgurka :-*...oavsett ditt svar så kommer jag att fortsätta vara brutalt ärlig....och fortsätta tycka EXAKT som jag tycker...så de så :-*

ingen, oavsett hur bra och sakligt inlägg man än skriver kan få mig att ändra på mina tankar, värderingar och tillvägagångssätt under jakten...that´s it!!

dock otroligt underhållande detta.....

/Fredde *tar på sig knogjärnet och höjer garden*

Publicerat
men vet du pussgurka :-*...oavsett ditt svar så kommer jag att fortsätta vara brutalt ärlig....och fortsätta tycka EXAKT som jag tycker...så de så :-*

ingen, oavsett hur bra och sakligt inlägg man än skriver kan få mig att ändra på mina tankar, värderingar och tillvägagångssätt under jakten...that´s it!!

dock otroligt underhållande detta.....

/Fredde *tar på sig knogjärnet och höjer garden*

Bra vännen...för i morgon kommer det..!!!!

Håll hög gard..jag slår under.... :-*

Publicerat
Håll hög gard..jag slår under.... :-*

*asg*....säg till före du slår så jag hinner slappna av...man vill ju inte att du ska bryta av dig handleden..... ;) :-*

Publicerat

Ok även jag är anti hundsport medelst tidtagarur MEN jag fattar inte vad det har i den här tråden att skaffa? Håller således med Telge avseende ämnet.

Sen ser jag inga som helst problem i att ta ett skott mot tex rådjur eller räv upp emot samt tom över 200 m om man vet vad man pysslar med och kan sina saker. Tror man måste ha haft grejerna och känt dess potential samt skjutit på långa håll för att på allvar kunna ha en åsikt. Att ägna sig åt ett allmänt tyckande baserat på div allmänna rekomendationer blir lätt vädligt fel tror jag.

Mvh!