Publicerat Augusti 29, 200718 yr Varför vill man prova skott i skallen/halsen när man har i princip mycket större ytor att skjuta på när det gäller markvilt. Är det för man vill ha svårare skott eller tänker man på köttet??Att skjuta på fåglar på långa håll som är relativt små träffytor ger ju en inget val om man just vill skjuta i topp eller nåt sånt. Därför faller jämförelsen med fåglar ;D Ställer frågan igen..varför vill man göra det så svårt för sej,när man kan göra det enklare som att tex. skjuta i lungorna ?? Vore mycket intessant att få ett bra svar på detta Alltså varför ??? Jämförelsen med fåglar faller väl inte alls! Om du lägger halskotpelaren av ett rådjur över vingknogen på en orre så ger jag mig fan på att vital träffyta är likvärdig i bredd men inte i längd till rådjurets fördel,dessutom anses det som sagt helt PK att ta ett skott mot en orre på 200. Har kan det anses försvarbart att lossa skott mot ett vilt med en så liten vital träffyta överhuvudtaget på detta avstånd när det inte anses försvarbart att lossa skott mot samma vitala träffyta men annat djur på halva avståndet???? Bägge djuren torde kunna röra sig i skottet eller ändra riktning,och i orrens fall kan vindavdriften ställa till det ordentligt då den jakten oftast sker i en mer vindutsatt miljö! Märkligt detta. Enligt flera här så finns det visst bara två sätt att göra saker på: Fel sätt och Mitt sätt! Och där baseras Mitt sätt på högst subjektiva bedömningar! För att svara på Telges frågor. -Varför vill jag göra det svårt för mig? -Jag tycker inte det är svårt under vissa givna förutsättningar! Det har gått lite troll i det här med halsskott nu som måste förklaras.Halsskott är INTE normen,normen är kroppsskott. Som exempel har jag under detta års bockjakt nu skjutit 7 bockar,endast ett är skjutet i halsen. Jag har alltså hittils en procentsats av 14.4% halsskott och85,6% kroppsskott. Har man rätt grejor,är rätt tränad,har rätt stödpunkter,vet hur det vilda agerar vid olika situationer och använder sig av rätt kula(inga bondade kulor här), så är halsskott ganska enkelt upp till det avstånd den aktuella skytten förmår att alltid placera kulan där ha/hon önskar=alltså individuellt. Vid vilka situationer väljer man att ta ett halsskott då? I mitt fall när inte kroppsskott erbjuds av olika anledningar och alla andra parametrar faller på plats,helt enkelt för att jag kan med samma säkerhet som om jag hade skjutit i kroppskott i det läget. Köttet då? Ärligt talat så är det inget jag tänker på just då men visst är det trevlig med en helt ren slaktkropp utan en massa blodlevrar under bogarna. Jag skjuter så pass många rådjur så jag får mitt kött ändå och lite till. Tror att jag överlever denna vinter med även om jag bara hade skjutit 6 bockar i år. Peace/Micke
Publicerat Augusti 29, 200718 yr -Varför vill jag göra det svårt för mig?-Jag tycker inte det är svårt under vissa givna förutsättningar! Besvarar frågan om det är etiskt, men inte frågan om det finns något ÄNNU mer etiskt 8) ;D MVH! /HerrBerg
Publicerat Augusti 29, 200718 yr Det klokaste hittils i denna tråd....HerrBergs sista inlägg på stark andra plats. Jag tyckte herr Bergs inlägg också var mycket bra,dock tycker jag Dahlas var riktigt kass,i alla fall dom orden du citerade
Publicerat Augusti 29, 200718 yr Att skjuta på fåglar på långa håll som är relativt små träffytor ger ju en inget val om man just vill skjuta i topp eller nåt sånt. Därför faller jämförelsen med fåglar ;D Jämnförelsen faller delvis, men jag har upptäckt att en del skjuter orrar på 300 meters håll, och då kan tänkas att träffområdet är lite dryga 3-4 cm i diameter, visst dem skyttarna har alla hjälpmedel man kan ha för att avlägsna ett möjligast säkert skott, men personligen tycker jag att det låter så onödigt, för på så långt håll tror jag knappast att man någonsin "behöver"(dvs att man kan ta sig närmare) skjuta. Får man inte en nog stor kick av skjuta på 100-200m?
Publicerat Augusti 29, 200718 yr dock tycker jag Dahlas var riktigt kass Tycker du att det andas lite för mycket "sköt dig själv och skit i andra"?
Publicerat Augusti 29, 200718 yr Vetdu Micke,jag har egentligen lagt av denna tråd,då vi lixom bara trampar runt nu..men det här med fåglarna i topp måste jag ändå ta upp.... Eller bättre vore om vi kunde ta upp fåglar på fält,då jag sett betydligt mer gäss än orrar och tjädrar 8) Kan avslöja mej direkt,jag har faktist inte ens skjutit en tjäder :- Här måste toppskyttarna komma in och säja sin åsikt huruvida fåglar i topp rör sej eller inte... Dock har jag sett massor av rådjur och älgar,så också gäss av varierande arter sitta på fält.. Vill nu redan på en gång säja att jag lämnat detta med att skjuta på långa håll,nu tänker jag mer på små mål man vill träffa som eventuellt kan röra på sej i skottögonblicket när det blir långa hå....... Nä fan det här funkar inte det blir långa håll ändå Alltså en gås sitter på ett fält,hela gåsen sitter där präktig och fin med hela sin sida vänd mot mej,även om skallen och halsen guppar upp och ner så finns de vitala delarna nästan orörliga i min studsarkikare,rådjuret har också sin hals och skalle i förflyttning medans de vitala delarna oftast står stilla. Var väljer jag att skjuta??? Jo jag drar naturligtvis in poletten i det som står mest still !!! Och gissa vad det blir för kroppsdel ;D Herr Berg skrev i nått inlägg om att på rådjuret eller räven eller vad det var så kunde man ju faktist välja kroppsdel att borra i,medans på fågeln så vart man tvungen att ta de små marginalerna per yta om man nu ville skjuta fågeln. Micke jag betvivlar inte att du är så pass skicklig skytt som du utger dej att vara,ja du tom.struntar i Svenska Jägareförbundets rekomendationer i denna fråga om att skjuta i hals7skalle regionen. Du anser att detta endast är en rekomendation från förbundet som enkelt betyder,japp den är bra att ha då många inte skjuter lika bra som jag....... Visst så är det troligen,men som NS skrev vill jag minnas,och där tycker jag exakt likadant,man kan ju undra vad andra "nya jägare"kommer att göra när dom läst dessa inlägg vi nu haft. Många är säkert superimpade av taktiskt skytte tråden och kommer löpa till affären och tjacka sej en sån där studsare som du med flera har... Sen kommer man säkert prova på litet på en tavla,för att sedan knalla ut i skogen och panga litet... Nää,det här känns inte bra... Hoppas det nu inte kommer inlägg som att alla får ta sitt ansvar,,då kommer jag fanimej börja grina :'(
Publicerat Augusti 29, 200718 yr Tycker du att det andas lite för mycket "sköt dig själv och skit i andra"? Dahla...den var mycket bättre ;D
Publicerat Augusti 29, 200718 yr Vetdu Telge vi kommer aldrig någonsin att närma oss varandra i denna fråga. Jag har skjutit ganska mycket gäss med kula och faktiskt en del tjäder och orre...dock var det några år sen. Egentligen helt ointressant i sammanhanget,om mina skyttekunskaper vet du inget och om dina vet jag inget. Du väljer att ständigt återkomma till halsskott som om det vore normen....... Frågan är härmed utagerad för min del då vi ältar samma sak hela tiden. Hoppas du inte tar alltför illa upp av mina framtida halsskott..för dom lär komma helt säkert! Kanske tom huvudskott mot hare med kula vilket jag även sysslar med ,men det får framtiden utvisa. Hur som helst så önskar jag dig en mycket trevlig jakthöst med många berikande upplevelser! :-* :-* /Micke
Publicerat Augusti 29, 200718 yr Vetdu Telge vi kommer aldrig någonsin att närma oss varandra i denna fråga.Jag har skjutit ganska mycket gäss med kula och faktiskt en del tjäder och orre...dock var det några år sen. Egentligen helt ointressant i sammanhanget,om mina skyttekunskaper vet du inget och om dina vet jag inget. Du väljer att ständigt återkomma till halsskott som om det vore normen....... Frågan är härmed utagerad för min del då vi ältar samma sak hela tiden. Hoppas du inte tar alltför illa upp av mina framtida halsskott..för dom lär komma helt säkert! Kanske tom huvudskott mot hare med kula vilket jag även sysslar med ,men det får framtiden utvisa. Hur som helst så önskar jag dig en mycket trevlig jakthöst med många berikande upplevelser! :-* :-* /Micke Jo,du har nog helt rätt,vi kommer inte längre. Även jag av mitt hela jägarhjärta vill önska dej en trevlig jakt höst/vinter. Vem vet vi kanske ses nån dag
Publicerat Augusti 29, 200718 yr Jo,du har nog helt rätt,vi kommer inte längre.Även jag av mitt hela jägarhjärta vill önska dej en trevlig jakt höst/vinter. Vem vet vi kanske ses nån dag Tack Telge. Det vore nog fan riktigt kul att träffas,tror att vi är väldigt lika du och jag men samtidigt helt olika. /Micke
Publicerat Augusti 29, 200718 yr Tack Telge.Det vore nog fan riktigt kul att träffas,tror att vi är väldigt lika du och jag men samtidigt helt olika. /Micke Kan bjuda dej på riktig jakt..dvs.harjakt med stövare ;D Tänk bara vilka disskusioner vi kunde ha framför en korvbrasa i skogen !! Fan det vore rätt kul,du kan sova över,jag håller med Budweiser ;D
Publicerat Augusti 29, 200718 yr Fan det vore rätt kul,du kan sova över,jag håller med Budweiser ;D Åhhhh Budweiser denna ljuvliga gudanektar! Jag snarkar och är väldigt proamerikansk ;D är det okej så lånar jag frugans halvauto(givetvis en browning ;D) och kommer gärna! /Micke
Publicerat Augusti 29, 200718 yr Åhhhh Budweiser denna ljuvliga gudanektar!Jag snarkar och är väldigt proamerikansk ;D är det okej så lånar jag frugans halvauto(givetvis en browning ;D) och kommer gärna! /Micke Du är mer än välkommen,eftersom du snarkar ligger du i undervåningen,jag sover på övervåningen och slipper höra eländet !!! Innan sov dax har jag övertygat dej om att skaffa en snarkskena,det är lixom det jag lever av.... ;D Jag hör av mej när hunden är på topp !!! Fattas bara annat
Publicerat Augusti 29, 200718 yr Jag hör av mej när hunden är på topp !!! Fattas bara annat Taget trätobroder :-* /Micke
Publicerat Augusti 30, 200718 yr Jamen va Faen! ;D Ska ni alliera er o dessutom dricka va skit som helst ??? Nån måtta på galenskaperna få de väl va iallafall. Tänk på alla nybörjare de kan ju ta efter!! :-* :-* ;D
Publicerat Augusti 30, 200718 yr Klockrent NS! ;D ;D ;D Hövva tänk alla newbees som läser att de rutinerade jägarna Telge och Mr Mauser ska supa ned sig och skamma hare med hagel efter den stipulerade fika timmen ;D ;D ;D ;D Mina hals/skall skott har tagits då förutsättningarna funnits och något alternativ inte legat för handen. Det längsta skallskottet var en bock som vistades i en miljö där det inte gick att skjuta mot kroppen, såg bara skallen. Efter att ha sett bocken 7 kvällar utan att få lucka så sköt jag mot skallen då jag fick läget. Avståndet var känt, hade stöd av i ryggen, armbågarna på varsitt knä samt en bastant björkpinne som låg på tvärsen över tornet. Tror inte bössan legat mer stilla i skjutbänk alltså. Kulan tog på ngn cm när där jag önskade och kvar i luften där bocken stått var bara ett dismoln till följd av daggen som fanns i pälsen på bocken. Skjutit två halsskott, båda mot skogsbockar i skogsterräng där det helt enklet var pissvårt att komma åt rådjuren. Samma sak där, fick inte läge på kroppen och såg i kikarsiktet vid båda tillfällena att jag låg stilla och bra och kunde därför våga mej på ett svårare skott än jag hoppats på. Båda gångerna så har rådjuren blivit på plats. Målsättningen är alltid att skjuta mot kroppen, skiter i köttförstöringen. Mvh!
Publicerat September 13, 200718 yr Varför inte det då?...ska det behöva vara så svårt?....vissa kanske inte tycker att ett halskott (som är ett ständigt exempel) är ett svårt skott....andra kanske tycker att det är svårt att skjuta ett rådjur på över 150m...det har ju att göra med hur mycket man skjuter(tränar) och hur van skytt man är....att en ovan skytt skjuter i ett "osäkert" läge (dvs. att jägaren vet inte ens hur bössan går på det aktuella avståndet...t.ex) är åt helvete....men att en van skytt skjuter i samma läge är helt OK för min del....den erfarne skytten borde veta sina begränsningar och vara såpass klok att denne inte skjuter om denne är osäker på sitt skott..... Håller med här. Och rekommendationerna gäller väl även som riktlinje åt andra hållet...
Publicerat September 13, 200718 yr Hur fungerar halsskotten, ska de placeras på någon speciell plats i halsen?
Publicerat September 13, 200718 yr Hur fungerar halsskotten, ska de placeras på någon speciell plats i halsen?Nu ska du inte höra på Mr Mauser o hiphop. Halsskott eller för den delen huvudskott anser jag att dom bör ALDRIG avlossas på oskadat vilt. ;D
Publicerat September 13, 200718 yr Hur fungerar halsskotten, ska de placeras på någon speciell plats i halsen? Alla klövviltsarter i sverige har sju halskotor, träff i någon av dom är direkt dödande då alla signaler som går från hjärnan till muskler,andning,hjärta m,m slås ut. Vid nästan alla halsskott trasas oftast bägge artärerna som leder det syresatta blodet till hjärnan sönder också,vilket även leder till ett mycket snabbt blodtrycksfall. /Micke
Publicerat September 13, 200718 yr Hur fungerar halsskotten, ska de placeras på någon speciell plats i halsen? Halsskotten fungerar utmärkt men ställer du ovan fråga så ska du nog lugna dej med dem tills du blir lite varmare i kläderna. Och med det sagt, menar inget illa med det på något sätt! Är inte helt konsekvent, sköt faktiskt en gris i halsen här om kvällen.. Samma sak där, tokbra stöd i tornet och lugn och fin gris.. Äsch.. jag ska inte säga något, är själv ruskigt skeptisk mot halsskott spreciellt på rådjur. Men inser samtidigt att en mjuk kula som tar i stort sett var som helst i halsen.. istort sett alltså.. sänker rådjuret på plats. Mvh!
Publicerat September 18, 200718 yr Får väl ge mitt lilla biddrag till debatten. Har praktiserad hals/huvudskott några få gånger och då har inga andra alternativ bjudits utom att avstå vilket man i o f s kan göra men ibland är man för sugen på att fälla viltet... : När jag var i Polen (kronhjortsjakt) ville dessutom guiden att skottet skulle sitta i halsen eftersom eftersök var knepigt i de oändliga vassfälten. En gång har jag missat och det var på en bock som stod i ett vetefält med nacken o halsen mot mig och jag beräknade att en träff skulle sänka bocken oavsett eftersom halsvenerna sitter ytligt så ett snuddskott skulle vara dödande och träff mitti går igenom halskotpelaren så jag tog ett skott fristående på 50-60m och bommade. :-[ Jag skott dock bocken några veckor senare. Till saken hör att jag skjuter mycket villt (ca 200 råkungar/år) fristående med kula och har bra träff %. Oavsett vilket så anser jag att skott i hals/huvud tillhör undantagen. Håller normalt något bakom bogen, 2/3 delar upp (utom gris där jag håller mitt i) så kulan går strax under ryggraden vilket normalt sänker djuret på plats. Köttförstöringen brukar handla om några gram.