Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sitter i kläm !!!!

Featured Replies

Publicerat
, det värsta jag vet är när folk sätter igång och moralisera över saker som de inte har ngn koll på och den dagen jag gör det så vill jag att ngn slår ngt hårt i skallen på mej  ;D

Mvh!

Tolkar jag dej rätt att jag borde bli bankad i skallen med nåt hårt,för att jag följer Jägareförbundets rekomendationer hellre än Mr Mauser som bitr.jaktledare och som egen skytt/jägare ???? ??? 8)

• Svar 96
  • Visningar 10k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Hur som helst Telge så har du en jävla förmåga att skapa inlägg som får många att reagera/diskutera!

Lite imponerad av alla dina funderingar blir jag! och många fler lär vi nog få se ;D :-*

/Micke

Detta är ett forum min vän.. ;D

Satt alla och tyckte lika skulle det bli skiit tråkigt..

Sen har jag varit med så pass många år nu och jagat så man lär sej hitta ämnen som finns där i bakhuvudet nånstans.

Japp,det kommer bli fler funderingar ;D

Publicerat

Sorry om jag tog i lite för mycket.. :-[

Jepp Hippen!

Helt rätt min bild är skev på så sätt att jag för de mesta får se baksidan av de hela.

Och, nä, förbannad blir jag inte, är mer av den typen som knyter näven i fickan och lägger någon spydig kommentar.

Skulle jag komma ut på nått e-sök där skytten säger, jag höll på halsen.. ja då så blir lite info om hur dumt det var.. eller nått... ::)

Eftersök på strupskott eller käkskott är ingen lek och något av det jävligaste man kan råka ut för.

Eftersöksguru är jag inte vill jag bestämt hävda..bara ett brinnande intresse och vilja att hjälpa till om det behövs.

Om Mr Mauser fixar de skotten så har jag egentligen inget o orda om det.

Har ju ingen aning om vem killen är, eller hans kompetens.

Finns som sagt ingen lag som säger vart man ska sikta.

Det jag hänger upp mig på är att det är så lätt att nyblivna jägare eller för den delen alla andra oxå

tar efter.

Man vill ju inte va sämre, vill ju gärna imponera på jaktkamraterna osv, ja ni fattar.

Det är hur som väldigt olämpligt.

Vår syssla som jägare är väl inte att kunna plocka ner vilt på alla omöjliga håll och sätta kulan 0,4 mm från vänster ögas fjärde ögonfrans, eller nått.. :-

Blir lite som att fiska med så tunn lina som möjligt allt för spänningens skull.

Det är ju några faktorer som skytten alldrig kan styra över oavsett vilka prylar han äger.

Viltets rörelse, vind väder o sånt.

Behövs inte speciellt mycket för att ett halsskott ska gå åt h-vete.

Jag kan lixom inte riktigt få in i min skalle varför man ska skjuta i halsen istället för hjärt/lungpaketet.

Annat än möjligen mindre köttförstöring... är vi så fattiga att nått kilo bogrev kastar kull vår ekonomi?

Eller måste vi ha kull viltet direkt i skottet så det inte går över rågången...... ytterligare ekonimisk fråga?

Eller är det för att imponera lite på jaktkompisarna....

Eller var det enda skottchansen som gavs...

Kan faktiskt tänka mig sista alternativet själv om det tex handlar om tex unghundens första ståndskall.

Så skenhelig är jag..... :-[

Puss o Kram  ;)

Publicerat
Detta betyder inte att alla långhållsskyttar per automatik är dåliga jägare, jag har bara svårt att förstå vilken tillfredställelse dom kan känna efter ett 300 metersskott på rådjur.

Nån här kan kanske kan förklara?

För egen del är tillfredställelsen samma om det är som imorse ett snabbt frihandsskott på 30m utan att just hinna tänka något, eller om det är ett beräknat liggandeskott på 240m där hänsyn måste tas till:

Är det fri passage för kulan till målet eller finns det risk för gräs eller kvist?

Vilken vinkel står djuret i och om det är vinkel var ska kulan placeras för rätt effekt?

Blåser det och om det gör så blåser det så mycket att det påverkar träffläget?

Finns det flera djur i närheten och kan dom träffas av splitter?

Är det rätt djur som jag tänker skjuta? då jag har en avskjutningsplan och det är mycket lättare att studera djur på lite håll i lugn och ro.

För egen del så gillar jag dessa små monologer med mig själv och känner stor glädje över min välförvaltade rådjursstam som mår bra.

/Micke

Publicerat
Jag kan lixom inte riktigt få in i min skalle varför man ska skjuta i halsen istället för hjärt/lungpaketet.

Annat än möjligen mindre köttförstöring... är vi så fattiga att nått kilo bogrev kastar kull vår ekonomi?

Eller måste vi ha kull viltet direkt i skottet så det inte går över rågången...... ytterligare ekonimisk fråga?

Hehe..man har råd att skaffa sej snipervapen,men man har inte råd att kasta bort ett eller 2 kilo kött..eller är det därför???? ;D ;D

Att sedan jaktkompsar sen ställer upp på ev.eftersök utan ersättning för att spara dessa kilon låter lite hhmmmm... 8)

Publicerat

Jag var ju inte ute efter att dömma någon. Jag skämms plötsligt lite eftersom jag kom att tänka  på dom gångerna jag själv har skjutit i lite "svårare" lägen. Visst fan är det en skön känsla att tex. få ner den där duvan i medvind på lite drygt håll.

Det är ett komplicerat ämne som sagt.

Publicerat
Jag var ju inte ute efter att dömma någon. Jag skämms plötsligt lite eftersom jag kom att tänka  på dom gångerna jag själv har skjutit i lite "svårare" lägen. Visst fan är det en skön känsla att tex. få ner den där duvan i medvind på lite drygt håll.

Det är ett komplicerat ämne som sagt.

Hagelskyttet är ett eget kapitel,det kan du,vi, jag starta en ny tråd om ..

Jag har också lite saker jag skäms för 8)

Publicerat

Det vore nog bättre att vi tog den diskussionen på tu man hand över några kalla öl. 8) Tar vi den här så kanske det kommer fram att vi inte alls är ofelbara och det vill vi ju inte!!!  ;D ;D

Publicerat

Har hänt en hel del här sen sist jag läste igårkväll...

Om jag - med min något överdriva syn -ska analysera det som skrivs i denna tråd så tycker vissa personer att:

¤ helst ska man fnysa åt camoflage...vadmal å hellyhansen (orange, vad annars?) duger fint i alla lägen....

¤ att ha andra vapen än en sliten älgstudsare i kaliber 30-06 alt. 6,5x55 med ett gammalt fontaine sikte man fick "på köpet" och en ännu mer sliten hagelböss modell SvS är att betrakta som något fult i detta jante land...speciellt om studsaren skjuter inom den klassiska snusdosan (ettan lös) på 100m (som egentligen är 75m, men det låter bättre att säga 100m)....

¤ Att spendera timmar och åter timmar på skjutbanan och vid laddbänken är dumt, varför inte köpa en ask norma blyspets och sätta sig i skogen direkt, jag menar bössan gick ju fin fint med den ammon för 10 år sedan när jag sköt in den...

¤ att skjuta vilt över älgbanans 80m är heelt fel...fatta vad man saknar respekt om man gör det ...

¤ Att inte sitta på en pall 25m från bilen medans hunden jagar en hare vitt å brett runt markerna för att sedan släppa förbi haren både första andra och tredje gången den passerar med andan i halsen är att döda det genuina i den gammla hederliga svenska jaktformen -drevjakt med hund....tänk så otroligt onödigt det hade varit att skjuta den första gången den passerade, nej nej, haren ska stressas ytterligare en halvtimme eller två.....

¤ tänk om någon ungdom (som vi värnar om och verkligen vill ha in i jaktlaget) skulle tycka det är roligare (om det får vara roligt att jaga) att sitta i vassen utklädd till en buske med en halvautomat i högsta hugg väntandes på kvällsträcket på änder, eller ligger välgömd under ett camonät vid en åker vars max avstånd vida överskrider älgbanans 80m och försöker locka till sig en räv så att denne ungdom ska få skjuta den med sin högpresterande hål-i-hål maskin till bössa på avstånd som får gamle Enok (lagets äldste man) att dö på stubben i en hjärtinfarkt.....TÄNK så hemskt det skulle vara ....

¤ att avända grejjer såsom bipods är knäppt....Nisse sköt ju en älg ifjol med frihands skytte på 100m... gick skit bra, den dog ju, visserligen efter 3 timmar eftersök, men den dog iaf...

aningen tillkryddat, men i viss mån sant, men det vill ju naturligtvis inte herrarna erkänna...nej huvva ligen, framställa sig själv som trångsynt...never!

/Fredde, som har skjutit stående på 300m under min period som tävlingsskytt....

Publicerat

Hals huvudskott???????? Nej tack.Beror inte på att jag är en trångsynt eller dålig skytt. Bara realist. Andra gör som dom vill

Publicerat

aningen tillkryddat ..... sa Fredde ....

så olika vi uppfattar saker o ting.  allt är väl fast i vad man själv sysslar med och vad man inte sysslar med. o självklart vill man stå på sig för det man sysslar med --- > helt mänskligt !

alla de punkter fredde räknat upp så förekommer i tråden, men personligen så uppfattar jag inte på samma vis. det är väl aldrig fel att göra saker o ting lättare med diverse hjälpmedel, det är väl aldrig fel att personligen ha det bra pga av  bra utrustning ......

men, trots att jag skulle träffa ett frimärke på 200 m så vet jag inte om jag skulle byta ut ett stort (stabilt??) träfområde som bogen till ett mindre (ostabilt??) träffområde som halsen ...... på nåt vis tycker jag man skall minimera riskerna om så är möjligt, ingår väl i ordet jägarmässigt. och genom att jägarna är utrustade med bättre hjälpmedel så är det ju en klar minimering av eventuella risker, men det behöver ju inte betyda att man bör göra saker o ting svårare i andra ändan ...

intressant , intressant tråd detta iofs

Publicerat

Fasen Fredde de e ju precis så de ska va... ;D

Ähh förresten i min gaderob finns varken vadmal eller hellyhansen längre.

Byxor i grotex finns det 4 par, alla läcker... Skinn är det som gäller nu.

Tror jag har 6 jackor men använder fleeaströja oftast ändå..

1,5 cammoställ, hattar luvor o mask i cammo osv...

3 par kängor 2 med grotex o ett par lundahls, 3 par stövlar 2 med neoprenfoder.

Studsarn e automat o hagelbrakarn är en pump.

22 studsarn är oxå automat.

På samtliga kulvapen inkl drillingen sitter det minst 2 olika kikare i hak eller QR montage, ja inte samtidigt då...

Grytrevolvern är flerskotts.

GPS, radio 155 o 31, mobiltelefon o kompass ligger i fickan.

Dataprogram med jaktkartorna i dumburken.

Så visst Faen är man en extrem bakåtsträvare ;D  ;D 

Publicerat
Tolkar jag dej rätt att jag borde bli bankad i skallen med nåt hårt,för att jag följer Jägareförbundets rekomendationer hellre än Mr Mauser som bitr.jaktledare och som egen skytt/jägare ???? ??? 8)

Japp du ska ha bank i bulan, om du inte förtjänar det i detta ämne så gör du det med säkerhet i något annat  ;D ;D ;D ;D

En gång i tiden hade jag ett recept för min rådjursjakt som slog allt jag någonsin haft. En flacksjutande 243:a med en patron (någon winchesterblyspets, blöt som f-n) som sköt ruggigt bra i den bössan, aldrig över 20 mm grupper på 100 meter i bänk... Då sköt jag väldigt mycket rådjur, enligt mina mått mätt iaf, runt 28-30 per säsong och det utan vårjakt på råbock. Några av dem var visserligen skyddsjakt i syfte att ta ned en sjukt tät stam men tja jag sköt iaf väldigt mycket. Med dessa förutsättningar så vet jag att jag sköt säkert något tio-tal bockar i skallen med kula, det längsta upp emot 130 meter faktiskt. Under dessa två-tre säsonger som jag jagade så hade jag inte en enda felskjutning!! Jag minns att jag vid ett tillfälle med lånad bössa sköt bom på en bock men det var under drevjakt och det gick helt enkelt för fort, sköt långt långt bakom. Det längsta var strax över 260 meter och den killingen tog inte ett steg efter att jag skjutit..

Vi har alla olika förutsättningar och erfarenheter, stod igår på en andjakt och såg en greve som tog ned änder på runt 45 meters håll och jag såg honom inte bomma en enda fågel på dessa avstånd. Nu sköt han visserligen med vismuthhagel och inte stål, men tja vi har alla olika förutsättningar och kunskaper.

Givet detta så blir det fel ibland i detta mellanmjölkens land att bita sig fast i olika rekomendationer. Jag tycker de är skitbra att ha till hands i många lägen då man har att göra med bössbärare som intet fattar samt jägare som är helt gröna men man måste samtidigt inse att det finns folk som har andra erfarenheter och andra begränsningar. Vi är inte stöpta i samma form lixom..

Det absolut utan tvekan viktigaste är att få folk att inse sina egna begränsningar och ha lite självkritik! Bara för att greven igår tog dessa fåglar så skulle jag inte komma på tanken att ens testa, jag kan då lika gärna plocka ur pluggen ur bössan och kasta dem i sjön direkt. Bara för att jag en gång skjutit en kidde på 260 meter så är inte det det samma som att jag kan gå ut i morgon och göra samma sak igen.

De änder jag sköt igår var alla inom 25 meters håll, försökte inte ens om de var längre bort. Höll även inne när jag fick knepiga lägen på fåglarna trots att jag fått fullständigt fria händer att panga ned så många 265 kr exkl moms fåglar som helst  ;D

Det är en sån här grej som jägareförbundets jaktledarutbildning testar, att ge folk möjlighet att skjuta i situationer där man egentligen inte ska och sen få studera resultatet i viltfiguren.. Där vet jag av erfarenhet att NS tankar får ruskigt gott stöd, i snitt 3 av 10 halsskott på rådjur med kula fäller djuret medan samma skott mot bogen faktiskt tar bra. Förutsättningarna där är frihandsskott på 50-70 meter oftast. Varje skytt skjuter två skott, ett mot halsen och ett mot träffområdet.

Vart lite råddigt detta kanske..?

Mvh!

Publicerat
Vart lite råddigt detta kanske..?

Inte alls,glasklart!

/Micke

Publicerat

Jepp, Glasklart!

Alla är vi som sagt olika o har olika referensramar osv.

Var själv rätt aktiv under rådjursexplositionen.

Fälldes 100-120 rådjur per år på 2000 Ha när det var som värst.

Självklart inte av mig.. men ett o annat eftersök blev det, därifrån kommer rätt mycket av min eventuella erfarenhet av eftersök på iallafall rådjur.

Kom man hem från en dags jakt utan 2-3 rådjur så hade det varit en skitdag… ::)

Snacka om att man var bortskämd..

Åter till halsskott dårå..

Baserar lite av min inställning på folk i byn.

Många av dem ska definitivt ge FN i halsskott…

Tyvärr är det rätt många som inte inser sina egna begränsningar.

De kan ändå få till ett lyckat halsskott och skrävla om det bra länge..

Men den gång det inte går så försvaras det med att kulskott mot hals är i alla fall ”ärligt”.

Alltså antingen blir djuret på stället eller så är det bom.

Nu ska jag vara mer ärlig än va som kanske är nyttigt… :-

Även jag kan ställa mig i den skaran som ibland tror han är überskytt...

Men brukar komma ner på jorden ganska snabbt igen..  :-[

Sköt själv bom på stillastående bock på 50 m med kikarsikte och stöd så sent som den 17/8…

Bocken kom på ”fel” sida och mitt försök att konvertera till vänsterskytt gick inte alls kan man väll säga. ( är och förblir högerskytt)

Känslan i vänster pekfinger var kasst, kulan gick inte iväg när det var tänkt osv.

Bocken stack i 180 och stannade och lyssnade nån sekund efter 140 m.

Spårade och släppte jycken på den under natten och var där och gick om spåret i dagsljus men allt tydde på helbom. 

Förbannade min egen idioti, och att jag aldrig lär mig osv.

Har även kommit på mig själv för några år sen med att ha lättare att ta lite svårare skott om det tex var fin spårsnö än om det var barmark då hade jag dessutom en extremt bra eftersökshund,.

Visste att, tar det galet så fixar jag det ändå med jycken och den hjälp jag skulle få av snön. 

Hur seriöst är det? :'(

Puss o kram...

Nu e strupen blottad så de e bara o hugga... ;D ;)

Publicerat

NS , vi har väl alla gjort saker vi är mindre stolta över. Jag brukar travestera ngn kändis : Den som aldrig gjort fel , har heller aldrig gjort något. Kan väl vara värt att tänka på i situationer vi känner att vi gjort ngt vi inte borde. :-*

Publicerat

Så att skjuta rådjur i halsen på 100m är helt åt helvete fel...men att skjuta en Orre på 200m går bra?.....i princip lika stort träffområde...iaf om Orren ska trilla direkt.

Var å en skjuter precis hur den vill....vill man skjuta rådjuren mellan ögonen på 700m och man är kapabel till det, ja men skjut då dom mellan ögonen....samma om man vill skjuta bakom bogen på 80m...gör då det.....SÅ enkelt är det.

/Fredde

Publicerat

Det ÄR ju inte riktigt sååå enkelt!  Kan man inte  ta rätt på sig efter ett dåligt skott så ska man heller ej försöka sig på dom! Alla goda skyttar är INTE goda eftersöksjägare.

//Roggman66

Publicerat
Det ÄR ju inte riktigt sååå enkelt!  Kan man inte  ta rätt på sig efter ett dåligt skott så ska man heller ej försöka sig på dom! Alla goda skyttar är INTE goda eftersöksjägare.

//Roggman66

Varför inte det då?...ska det behöva vara så svårt?....vissa kanske inte tycker att ett halskott (som är ett ständigt exempel) är ett svårt skott....andra kanske tycker att det är svårt att skjuta ett rådjur på över 150m...det har ju att göra med hur mycket man skjuter(tränar) och hur van skytt man är....

att en ovan skytt skjuter i ett "osäkert" läge (dvs. att jägaren vet inte ens hur bössan går på det aktuella avståndet...t.ex) är åt helvete....men att en van skytt skjuter i samma läge är helt OK för min del....den erfarne skytten borde veta sina begränsningar och vara såpass klok att denne inte skjuter om denne är osäker på sitt skott.....

Publicerat

Skall snart åka och hålla i en träning men ett inlägg hinner jag med. Har egentligen mest nu lutat mej tillbaka och endast läser vad ni skrivit i denna tråd,men så plötsligt slog det mej !!!

Varför vill man prova skott i skallen/halsen när man har i princip mycket större ytor att skjuta på när det gäller markvilt. Är det för man vill ha svårare skott eller tänker man på köttet??

Att skjuta på fåglar på långa håll som är relativt små träffytor ger ju en inget val om man just vill skjuta i topp eller nåt sånt. Därför faller jämförelsen med fåglar ;D

Ställer frågan igen..varför vill man göra det så svårt för sej,när man kan göra det enklare som att tex. skjuta i lungorna ??

Vore mycket intessant att få ett bra svar på detta :D

Alltså varför ???

Publicerat
Ställer frågan igen..varför vill man göra det så svårt för sej,när man kan göra det enklare som att tex. skjuta i lungorna ??

Vore mycket intessant att få ett bra svar på detta :D

Alltså varför ???

kan hända att (t.ex) rådjuret står i sådan vinkel att ett skott i det "normala" träffområdet inte är möjligt :-.....nu tänker du: men då kan man vänta på ett bättre läge......Visst kan man det, men om man ser 1 eller 2 rådjur /år och rådjuret står och är på G att gå in i skogen igen så är man inte så sugen att vänta ett år till....å kan man då skjuta ett skott, ett säkert skott i halsen, ja då gör man det...skulle jag iaf ha gjort...men jag personligen har hittils aldrig skjutit ett vilt i halsen...det kommer nog att hända för eller senare dock....

bara en teori som jag har...tror att 99% av alla jägare skulle skjuta mot hjärt/lungområdet om djuret stod med bredsidan mot dom...men gör inte djuret det så, tjaa...

Publicerat

Men det finns inga SÄKRA skott mot hals eller huvud. Marginalerna är så oerhört små att dom nästan inte finns. Ta nu och lyssna på ngn som har jagat i nästan 40 år och gjort denna dumhet ett flertal gånger. Oftast med ett lyckat resultat men det finns även varianter av den andra sorten. :(

Publicerat

Någonstans läste jag ungefär följande "Lev ditt eget liv för du kommer dö din egen död..."

Det är väl ingen mening med att moralpredika över en sak som är godtycklig för varje enskild person...

Alla skjuter illa då och då... det finns tusentals orsaker till det och man kan spekulera i det oändliga över varför det gick åt helvete... men man behöver inte ha en enda anledning för att INTE avlossa ett skott...

Publicerat

Det finns inga säkra skott alls, jag har skjutit riktigt kassa skott i snudd på perfekta lägen. Skottet är att betrakta som säkert när man har tagit ur viltet. Problemet med skallskott är ju att det regelmässigt finns ett lättare skott tillgängligt. Skjuter man en orre på 200 så är detta tillfället som bjuds, men ett skallskott på ett rådjur innebär ju oftast att man kan skjuta ett säkrare skott mot bröstkorgen.

Publicerat
Någonstans läste jag ungefär följande "Lev ditt eget liv för du kommer dö din egen död..."

Det klokaste hittils i denna tråd....

HerrBergs sista inlägg på stark andra plats.