Publicerat Augusti 26, 200718 yr jahapp telgetok....jag väntar....var är ditt banbrytande, revolutionerande och väl igenomtänkta svar?....
Publicerat Augusti 26, 200718 yr passande rubrik..hehe, klämde fingrarna emellan rem å remhjul idag..FAN! så nu är jag sjukskriven i 14dar!!
Publicerat Augusti 26, 200718 yr passande rubrik..hehe, klämde fingrarna emellan rem å remhjul idag..FAN! så nu är jag sjukskriven i 14dar!! Hur gick det med höger eller vänster pekfinger?????? /Micke
Publicerat Augusti 26, 200718 yr Hur gick det med höger eller vänster pekfinger??????/Micke :'( :'( Höger handen fick reält me stryck, endast tummen klarade sig bra... får bli hageljakt framöver då det är svårt att vara finkänslig med pekfingret! ;D blir både lärorikt å spännande att plötsligt få agera vänsterhänt
Publicerat Augusti 26, 200718 yr Lycka till!!! Själv är jag så totalhögerhänt att skulle någonting hända med min högernäve blev jag nog total invalidiserad. Av detta lär man sig alltså att INTE mecka med remmar och remhjul under pågående jaktsäsong! /Micke
Publicerat Augusti 26, 200718 yr Tack.. Av detta lär man sig alltså att INTE mecka med remmar och remhjul under pågående jaktsäsong!/Micke Precis.. Men va gör man inte för att andra skall få träna inför "älg"jakten...
Publicerat Augusti 26, 200718 yr Tack.. Precis.. Men va gör man inte för att andra skall få träna inför "älg"jakten... Det är storhjärtat av dig! Skjuter jag något imorgon så ska jag dedicera det år dig! En klen tröst men kanske en liten tröst /Micke
Publicerat Augusti 26, 200718 yr jahapp telgetok....jag väntar....var är ditt banbrytande, revolutionerande och väl igenomtänkta svar?.... Tjaba.. Tror jag skiter i det,,ni blir bara sura på mej,och sen leder det ingenstans ändå.. Lattjo är ändå att det är så tyst i tråden.. ??? Antingen håller man med er eller mej,men ingen vill/vågar utala sej.... 8) Må gott vänner
Publicerat Augusti 26, 200718 yr Förstår helt hur du menar Telgetok,och håller med dig. Jakten med drivande hund tror jag tråkigt nog kommer försvinna. Jägarna är inte vad de varit. Det genuina hund-jägare är på väg bort. Trist. Förståelsen över jakten minskar oxo,inte blir det bättre av att "moderna"jägare spökar ut sig i div utstyrslar,lägger ut bilder på internet med halsskjutna rådjur heller(hur duktiga de än är). Nä,den genuina svenska jakten håller på att försvinna. Jakthundklubbarna har allt för få "riktiga" jägare. Undrar hur många viltspårschampions som spårat efter ett riktigt vilt tex. Nä,klart det är enklast och bekvämast att lära sig skjuta ordentligt, sätta sig med bra stöd och skjuta på hur långa håll som helst(man slipper ju röra sig). Visst skjuter jag ibland på rejäla håll jag med i bland och visst har jag skjutit i halsen,men som sagt det genuina finns inte där. Kanske man kan kalla det brist på respekt för viltet att klämma på på superavstånd. Ingen bra reklam för jägarkåren anser jag. (vill ingen illa eller så,detta är min betraktelse bara i all vänlighet) Mvh Bifogar en länk för intresserade.. http://www.jagareforbundet.se/webbjaktskolan/#
Publicerat Augusti 26, 200718 yr Förstår helt hur du menar Telgetok,och håller med dig.Jakten med drivande hund tror jag tråkigt nog kommer försvinna. Jägarna är inte vad de varit. Det genuina hund-jägare är på väg bort. Trist. Förståelsen över jakten minskar oxo,inte blir det bättre av att "moderna"jägare spökar ut sig i div utstyrslar,lägger ut bilder på internet med halsskjutna rådjur heller(hur duktiga de än är). Nä,den genuina svenska jakten håller på att försvinna. Jakthundklubbarna har allt för få "riktiga" jägare. Undrar hur många viltspårschampions som spårat efter ett riktigt vilt tex. Nä,klart det är enklast och bekvämast att lära sig skjuta ordentligt, sätta sig med bra stöd och skjuta på hur långa håll som helst(man slipper ju röra sig). Visst skjuter jag ibland på rejäla håll jag med i bland och visst har jag skjutit i halsen,men som sagt det genuina finns inte där. Kanske man kan kalla det brist på respekt för viltet att klämma på på superavstånd. Ingen bra reklam för jägarkåren anser jag. (vill ingen illa eller så,detta är min betraktelse bara i all vänlighet) Mvh Bifogar en länk för intresserade.. http://www.jagareforbundet.se/webbjaktskolan/# Tack Ivan..kändes bra att läsa det du skrev 8)
Publicerat Augusti 26, 200718 yr Skall bara lägga till en sak som kanske får vissa att fundera...i två jävla dagar höll vi på..från dagens ljus till kvällens mörker med en pinntjur som fått strupen delvis avskjuten !!! Skytten ville visa sej på styva linan och galant presentera en skott fri älgkropp.. När vi frågade hur långt han hade till älgen vid skott ögonblicket vill jag minnas att det var ca.30 meter och bredsida !!!! Gräver jag i minnet hittar jag säkert liknande saker som hänt genom åren,även jag har skjutit älgar i halsen...funkar kanonbra,lite som att stänga av en lampa faktist !!! Dock har jag aldrig gjort det som första skott !!!!
Publicerat Augusti 27, 200718 yr Förstår helt hur du menar Telgetok,och håller med dig.Jakten med drivande hund tror jag tråkigt nog kommer försvinna. Jägarna är inte vad de varit. Det genuina hund-jägare är på väg bort. Trist. Förståelsen över jakten minskar oxo,inte blir det bättre av att "moderna"jägare spökar ut sig i div utstyrslar,lägger ut bilder på internet med halsskjutna rådjur heller(hur duktiga de än är). Nä,den genuina svenska jakten håller på att försvinna. Jakthundklubbarna har allt för få "riktiga" jägare. Undrar hur många viltspårschampions som spårat efter ett riktigt vilt tex. Nä,klart det är enklast och bekvämast att lära sig skjuta ordentligt, sätta sig med bra stöd och skjuta på hur långa håll som helst(man slipper ju röra sig). Visst skjuter jag ibland på rejäla håll jag med i bland och visst har jag skjutit i halsen,men som sagt det genuina finns inte där. Kanske man kan kalla det brist på respekt för viltet att klämma på på superavstånd. Ingen bra reklam för jägarkåren anser jag. (vill ingen illa eller så,detta är min betraktelse bara i all vänlighet) Mvh Bifogar en länk för intresserade.. http://www.jagareforbundet.se/webbjaktskolan/# "Riktiga" jägare är alltså bara dom jägare som tycker som du? Personer som köper riktigt bra ställ och fin utrustning till sina vapen är alltså inte riktiga jägare? Jag förstår inte riktigt mig på det här tänkandet... Jag har inte en massa fina kikarsikten eller bra benstöd, men jag ser heller inte ner på dom som har det. Jag har heller inget direkt hundintresse, men jag ser inte ner på dessa jägare heller... Det finns många olika jaktsätt och bara för att du intresserar dig mer för ett speciellt jaktsätt så betyder ju inte det att det är det enda rätta! Har läst igenom hela tråden och jag kan inte låta bli att tycka att många inlägg är ganska trångsynta. Bara för att en person som är intresserad av jakt och även gillar att ha fina saker betyder ju inte att deras jaktintresse är mindre för att dom har fina saker!!! Visst finns det jägare som fortfarande ser ut som Åsa-Nisse, och det är ju kul att det finns, men det är precis lika kul att det finns jägare med finaste jaktställ med pedantiskt omhändertagna vapen med grymt bra sikten på.
Publicerat Augusti 27, 200718 yr "riktiga jägare" skrev jag om jakthundklubbarnas medlemmar, är själv ganska aktiv i hundklubbar så jag vet att många inte släpper sina hundar för riktig jakt,hur konstigt det än låter. Därför är jag rädd att fina genuina jaktformer kommer försvinna. Har själv bra vapen, avståndsmätare,zeiss (6-24x56 bla) och jag räkna efter 10(!) skjutstöd. Så prylar finns. För mig så är prickskyttet en liten del bara men de e ju kul och bra att ha lite grejer. Klädsel då, ja här har vi folk som strövar omkring så är man ute så kan det hända att man möter en svampplockare ect. Jag skrämmer de mindre med ett "vanligt grönt jaktställ",möter de en utklädd rambotyp kan de bli rädda.Kunskap sitter inte i kläderna,du får naturligtvis ha vad du vill Jag gjorde en reflektion bara av vad jag tyckte trenden pekar,så trångsynt vet jag inte. Det är kul och trevligt med fler folk i skogen,jakt och natur ger så mycket mer än kött! Mvh
Publicerat Augusti 27, 200718 yr Hm, jag tror inte att det finns något motsatsförhållande mellan prylar och kärleken till naturen. Jag är mitt eget facit. 8) Jag använder prylar för att kompensera mina tillkortakommanden, inte för att fuska om man så vill. Jag har jäkligt fina kikarsikten för att jag inte vill lägga in svårigheten "skjuta vilt med dålig optik", det finns bara en förlorare på det och det är viltet. Min egen jaktupplevelse skulle inte ökas av att använda en kinaglugg. Jag är närsynt och använder glasögon. Jag saknar lokalsinne och använder GPS när jag rör mig i obekant terräng. Jag missuppfattade kapitalt ett skjutavstånd en gång och fällde en älgtjur med mer tur än skicklighet och svor att "aldrig mer". Nästa dag köpte jag en avståndsmätare och har sedan den dagen helt eliminerat risken av att skjuta på håll som jag underskattat. Vem är vinnaren om jag lämnar den hemma? Är det viltet? Jag VET att jag är kass på avståndsbedömning. Men visst, folk är olika. Den lägst utrustade personen i mitt ena jaktlag står för överlägset flest och värst skadskjutningar. Ditt exempel på överdängaren som skulle skjuta halsskott kan jag kontra med dennes klockrena skott i urinblåsan på en älgtjur - ren bredsida. Nu var det en förhållsskytt som visste precis var kulbanan gick på 300+ meter som tog ned älgen. Zeiss och benstöd.
Publicerat Augusti 27, 200718 yr Hm, jag tror inte att det finns något motsatsförhållande mellan prylar och kärleken till naturen. Jag är mitt eget facit. 8)Jag använder prylar för att kompensera mina tillkortakommanden, inte för att fuska om man så vill. Jag har jäkligt fina kikarsikten för att jag inte vill lägga in svårigheten "skjuta vilt med dålig optik", det finns bara en förlorare på det och det är viltet. Min egen jaktupplevelse skulle inte ökas av att använda en kinaglugg. Jag är närsynt och använder glasögon. Jag saknar lokalsinne och använder GPS när jag rör mig i obekant terräng. Jag missuppfattade kapitalt ett skjutavstånd en gång och fällde en älgtjur med mer tur än skicklighet och svor att "aldrig mer". Nästa dag köpte jag en avståndsmätare och har sedan den dagen helt eliminerat risken av att skjuta på håll som jag underskattat. Vem är vinnaren om jag lämnar den hemma? Är det viltet? Jag VET att jag är kass på avståndsbedömning. Men visst, folk är olika. Den lägst utrustade personen i mitt ena jaktlag står för överlägset flest och värst skadskjutningar. Ditt exempel på överdängaren som skulle skjuta halsskott kan jag kontra med dennes klockrena skott i urinblåsan på en älgtjur - ren bredsida. Nu var det en förhållsskytt som visste precis var kulbanan gick på 300+ meter som tog ned älgen. Zeiss och benstöd. Tror tråden är på väg åt fel håll eller om man så vill missupfattas. Även jag har Zeiss kikare både som hand och tub,vidare har jag hundpejl och suktar efter en GPS,har visst nån GPS som visar vägen tillbax till bilen oxå ,men den vet jag inte hur den funkar så den har endast legat hemma i en låda. Ja sen har jag Goretex kläder också,är nogrann med vapenvården så det inte skall rosta,övningsskjutet en hel del,dock skall erkännas att det blivit mindre och mindre,om detta har jag inget försvar.. :-[ Laddar mina kulor själv då jag funnit att jag får bättre träffbild och det kändes bra då jag avlutade lidandet på en redan på skjuten älgkalv på hållet av 200 meter !! Kompisen Roggman har tjackat benstöd till sin studsare,jag har bett att få titta på dom när han fått dom,då jag anser att det kan vara bra att även kanske ha även för mej..... Så nån Åsa-Nisse jägare är jag knappast.. Tråden handlar om (tror jag) viljan att införskaffa sej prylar så man kan överskrida gränser !! Hade rävar från en film som blev skjutna på skitlånga håll som exempel för ett tag sen,ja inte bara skjutna utan dessutom i skallen !!! Vet jag att ett djur är skadat skjuter jag på 1 km om så är,tror till och med att jag skjuter den i arslet om så behövs. Eller ett påskjutet djur som står och raglar invid en rågång får tveklöst ett skott i halsen!! Det är inte pryttlarna jag reagerat emot,det är användandet av dom !! Dags för lite pussar nu igen tror jag :-* :-*
Publicerat Augusti 27, 200718 yr Skall bara lägga till en sak som kanske får vissa att fundera...i två jävla dagar höll vi på..från dagens ljus till kvällens mörker med en pinntjur som fått strupen delvis avskjuten !!! Skytten ville visa sej på styva linan och galant presentera en skott fri älgkropp.. När vi frågade hur långt han hade till älgen vid skott ögonblicket vill jag minnas att det var ca.30 meter och bredsida !!!!Gräver jag i minnet hittar jag säkert liknande saker som hänt genom åren,även jag har skjutit älgar i halsen...funkar kanonbra,lite som att stänga av en lampa faktist !!! Dock har jag aldrig gjort det som första skott !!!! Vad det här inlägget säger är att skytten ifråga INTE hanterade situationen,var vänlig och dra inte alla över samma kam. Hur är det själv förresten? jag tänker närmast på ditt hagelskytte,vad har du för träffprocent på skjutbanan? Skjuter du 25 av 25 varje gång. Om du nu inte gör det utan har ett snitt på 20 av 25,var sitter dom andra fem skotten? inte centralt och dödande ialla fall. Så här är det för de allra flesta hagelskyttar,det är väldigt få förunnat att ha en träffprocent över 90. Det märkliga i sammanhanget är att i det genuina landet lagom där alla röstar socialdemokratiskt och kör en röd volvo 740, är det fullständigt accepterat att lossa skott "med känsla" mot flygande och löpande vilt med minst 20% chans till skadskjutning för de duktigaste......... Min träffprocent med kula ligger på 99,9%.......undrar just vem som är mest etisk och genuin i sin jakt. Instämmer dessutom fullständigt i Herendils inlägg och tillägger: Mångfald berikar! /Micke
Publicerat Augusti 27, 200718 yr Vad det här inlägget säger är att skytten ifråga INTE hanterade situationen,var vänlig och dra inte alla över samma kam.Hur är det själv förresten? jag tänker närmast på ditt hagelskytte,vad har du för träffprocent på skjutbanan? Skjuter du 25 av 25 varje gång. Om du nu inte gör det utan har ett snitt på 20 av 25,var sitter dom andra fem skotten? inte centralt och dödande ialla fall. Så här är det för de allra flesta hagelskyttar,det är väldigt få förunnat att ha en träffprocent över 90. Det märkliga i sammanhanget är att i det genuina landet lagom där alla röstar socialdemokratiskt och kör en röd volvo 740, är det fullständigt accepterat att lossa skott "med känsla" mot flygande och löpande vilt med minst 20% chans till skadskjutning för de duktigaste......... Min träffprocent med kula ligger på 99,9%.......undrar just vem som är mest etisk och genuin i sin jakt. Instämmer dessutom fullständigt i Herendils inlägg och tillägger: Mångfald berikar! /Micke Du har poäng i vissa saker som om det här med träffprocenten med hagel,visst skadar jag fåglar,jag som många andra ..men det kan vi väl ta i en annan tråd eller ??? Det här med att du skriver att du är trygg i det eget skytte är ju kanon ju !! Betvivlar inte heller så är fallet 8) Men alla som skjuter vilt mot tex. halsen går emot Svenska Jägareförbundets rekomendationer,bara så ni vet !!! Sen får väl var och en avgöra om det är lämpligt att göra detta eller ej. mvh Björn
Publicerat Augusti 27, 200718 yr Förmågan är för alla olika, skulle aldrig skjuta ett djur på längre håll än jag klarade av, dock så kan man med erfarenhet och träning komma ganska långt, höll mig nog som god skytt upp till max 200m förr då var träffbilden acceptabel och jag träffade där jag siktade, med nyare prylar och tilbehör så kan jag nu skjuta tätare träffbilder på 300m än jag förr gjorde på 200m, tilläggas kan är att jag tränar alltid på längre håll än jag skjuter på vid jakt. Hur många skjuter stående på 300m? intressanta träffbilder ;D
Publicerat Augusti 27, 200718 yr Ju mer jag tänker på det desto mindre förstår jag vad som är ett långt skotthåll. Vi vill ju behandla alla djur lika, en räv lider säkert lika mycket som en älg över ett avskjutet ben, men likväl anses ungefär 100 meter vara ett drygt håll för älg där jag jagar och för räv är det.... ungefär 100 meter. Vill man ha motsvarande vingelmån får man inte skjuta räv på mer än 15-20 meter, och rävar är raska och rörliga jämfört med en sävlig älg. Vad är, under dessa förutsättningar, ett ansvarsfullt skott? Liggande 200 meter på älg med benstöd, eller 30 meter på räv på frihand? Och varför får man skjuta toppfågel på håll man inte accepterar på rådjursjakt? Jag köper köttargumentet, jag köper traditionsargumentet, jag köper egentligen vad som helst utom etikargumenten. De fungerar inte om man gör det ena men inte det andra. Detta med avstånd känns för mig lite grand som detta med säkerhet i trafiken. Vi har hastighetsgränser men det går utmärkt att köra livsfarligt inom dem. Under vissa förutsättningar kan man hålla dubbel motorvägshastighet (söndag 0500 julimorgon, E4 östgötaslätten, typ) utan att vara trafikfarlig. Ofta tycker jag att folk som sätter hårda avståndsgränser (inte ett skott på mer än 100, typ) verkar skjuta i alla lägen på 90 meter. Men för att återgå till Teljetoks fundering - jag köper inte att det finns en utveckling mot "jakt som extremsport". Däremot finns det en jäkla massa nya jägare utan tidigare jaktliga erfarenheter - ekorrskolan är ett minne blott och den genomsnittlige nyblivne jägaren i Täljetoks och mina hemtrakter är säkert 35+ år. Klart att folk lockas att köpa benstöd och Blaser när jaktttidningarna säger att man skall ha det. Det har inte så mycket med närhet till naturen att göra. Kan komplettera. Det är mycket sällan jag skjuter på långa håll, det är så jäkla svårt att svara "ja" på min mentala kontrollfråga "har du koll på läget nu?" som jag försäker komma ihåg att ställa till mig själv innan skott. Men visst, jag kan ta ett kulskott på rådjur på 150+ om jag har gott om tid att förbereda skottet (liggande, stöd, etc). Ett snabbt improviserat skott kan jag nobba på hur korta håll som helst.
Publicerat Augusti 27, 200718 yr Är inte riktigt med på vart hän det bär i tråden men kan ju komma med lite funderingar jag också. Ja är väl inte speciellt gammal egentligen (42 vårar..) men när jag började bära bössa så hette jaktkläder jaktlump. I alla fall i mitt hem, de var mycket vadmal o vanliga gummistövlar. Eller så var det uttjänta avlagda kläder som inte dög till annat än ha i skogen. Iförd allt för stora vadmalsbyxor som var nerstoppade i stövlarna och en avklippt raggsocka trädd över stövelskaftet högst upp för att hindar snön o tränga in. På pass så sa farsgubben åt skitungen o ta av kikarsiktet det som kommer inget vilt bortom 60 m här iallafal. Du kommer bara få kikarn full med älghår var ett standardsvar om jag protesterade. GPS existerade inte, o kompass fick jag lära mig i skolan. Gubbens sätt o lära en o hitta var att ständigt kolla om han har koll på vilket håll bilen var och norr söder osv. Numera har jag en jäkla massa bra o ha grejer, men använder nog inte ens hälften. Grotex!? visst visa mig ett par som jag inte lyckas förstöra på en säsong så är jag intresserad. GPS, skitbra grej om batteriet är ok… Tärmosliknande kikare är skitbra och nödvändigt vid skymning- och nattjakt. Men vet inte hur många eftersök jag gjort på vilt som är påskjutet från 30m o inte faan hjälpte det med zeiss/swarovski kikare… O va de gäller halsskott mot friskt villt så vill jag knappt ens kommentera det, jag blir bara förbannad…. Det finns lite mer som kan hända än helbom eller kotpelarträff om man håller på halsen. Tro mig ni kommer bli varse va så säkra, förr eller senare händer det som inte får hända. Skillnaden mellan succé o fiasko är hårfin i dessa lägen. Åter till prylar.. Vi kan nog alla vara överens om att jägare konsumerar en massa prylar. Vilket givetvis gör att utvecklingen går framåt med stora kliv men inte fortare än att alla hinner med att köpa det nya som kommer ut för att nästa år måste vi nog byta för den nya modellen är sååå mycket bättre osv, osv Så länge det finns köpare så kommer det mer prylar. Kuriosa: Har varit med då dubble på älgkalv sköts av brodern som i all hast åkte med för vi hade ringat ko med kalvar i en del av marken. Skytten/brodern var iförd träskor, pepitarutiga kockbyxor och vit kockrocköhh (han är kock till yrket) Vapnet var en gammal Huskvarna utan kikare. Mindre utrustad eller märkligare älgjägare har jag då aldrig sett. Med utvecklingen som är så undra jag ibland vart vi kommer hamna. Är det framför datorn med en webbkamera där viltet kan ses och så siktar vi in oss med musen och fäller viltet i en annan världsdel. Trofén betalas över nätet och skickas färdigmonterat direkt hem. Viltvården kan också skötas via datorn så behöver man bara betala så fixar lokalbefolkningen foderplatserna och donar med utsättning, säter upp fjärstyrda vapen och monterar webbkameror osv. Vilken affärsidé!? … Skulle garanterat locka ”jägare”….eller? Hmm vet nog inte riktigt va jag vill med de här, tycker det är rätt roligt med nya grejer jag osså… :-
Publicerat Augusti 27, 200718 yr Två mycket intressanta inlägg i rad ;D Kommentarer kommer senare ;D Bara en snabb en ..precis som skrivet är många nybakade jägare i en ålder där det brukar finnas ekonomi med i spelet !! Att lägga ut stålar på prylar är lättare , än när man började som många av oss gjorde i mycket ung ålder!! Här kan det naturligtvis se lite olika ut vilka landsändar man kommer ifrån... Känner igen det där med klädseln för övrigt ;D
Publicerat Augusti 27, 200718 yr O va de gäller halsskott mot friskt villt så vill jag knappt ens kommentera det, jag blir bara förbannad…. Det finns lite mer som kan hända än helbom eller kotpelarträff om man håller på halsen. Tro mig ni kommer bli varse va så säkra, förr eller senare händer det som inte får hända. Skillnaden mellan succé o fiasko är hårfin i dessa lägen. Du blir alltså inte förbannad då skytten: Missbedömde avståndet? Tyckte att den stog med rak bredsida men visade sig att det nästa var rakt bakifrån? Försökte sig på en dubble fast det första påskjutna djuret djuret inte låg ner? Sköt bort get/hind/ko/sugga för kid/kalv/kulting? M,m, Eller? Listan kan göras hur lång som helst med situationer som skyttar bevisligen inte hanterade. Alla borde vara så pass tränade att dom känner till sina EGNA begränsningar/färdigheter. Jägareförbundets rekomendationer är precis vad det låter som "rekomendationer" och ingen lag. För egen del har jag valt att gå utanför dessa då jag anser mig tillräcklig tränad för att hantera fler situationer än vad som anses politiskt korrekt. /Micke
Publicerat Augusti 27, 200718 yr Hur som helst Telge så har du en jävla förmåga att skapa inlägg som får många att reagera/diskutera! Lite imponerad av alla dina funderingar blir jag! och många fler lär vi nog få se ;D :-* /Micke
Publicerat Augusti 27, 200718 yr Jävligt läcker tråd! Många tänkvärda tankar, speciellt Mr Bergs tycker jag.. *häller ut den avslagna ölen och ger de sega popcornen till hundarna* Jag har tidigare varit i närheten av tex Mr Mausers liga när det gäller kulskott mot rådjur. Inte tvekat en sekund att skjuta på längre håll under förutsättningar där jag vet att jag behärskar skottet. Nu är förutsättningarna annorlunda, sålt det vapnet, och harvar runt med en vanlig klass I bössa nu. Satt igår och tittade på rådjur som jag tidigare lätt kunnat skjuta men igår när jag siktade på djuret så insåg jag att det var helt meningslöst att ens fundera på att skjuta. Man måste helt enkelt ha skalle och omdöme att kunna värdera sin sin förmåga och anpassa sig utifrån dessa förutsättningar. Men jag vet av tidigare erfarenhet att när andra försöker lägga sig i just den processen så blir det väldigt galet.. En tanke som slog mej gällande NS inlägg.. Och förutsättningen för just denna tanke är att jag själv inte skjuter halsskott knappt alls, har helt enkelt för dålig koll på dessa skott. Såvitt jag vet så är NS eftersöksguru eller vad jag ska säga. Du får rycka ut när allt gått åt helvete och jag frågar mej då om dina helt riktiga erfarenheter blir lite skeva? Du kallas knappast ut då någon skjutit ett halsskott som fungerat? Fattar du vad jag menar? Och bli nu inte upprörd, som sagt så ifrågasätter jag inte dina erfarenheter på så sätt. Och jag säger inte ett skit till tex Mr Mauser som utan problem skjuter mot hals i vissa situationer, det värsta jag vet är när folk sätter igång och moralisera över saker som de inte har ngn koll på och den dagen jag gör det så vill jag att ngn slår ngt hårt i skallen på mej ;D Mvh!
Publicerat Augusti 27, 200718 yr Själv har jag förståelse för Telges tankar kring detta, även om det är ett komplicerat ämne. Har svårt att se den rent jaktliga prestationen i att skjuta ett rådjur på 300 meter. Visst måste man vara en duktig skytt och känna sitt vapen för att lyckas, men nån egentlig jägare behöver man inte vara. Det krävs inget tålamod att sitta tyst och stilla för att djuret inte ska se dig. Det krävs ingen ansmygning att tala om då djuret är så långt bort att det förmodligen inte kommer sticka hur du än klampar på. För mig skulle det vara otänkbart att skjuta på sådana avstånd. Vill jag ha tillfredställelse över att klara av ett svårt skott så åker jag till skjutbanan. När jag jagar så vill jag känna att jag har överlistat viltet för att jakten ska anses som lyckad. Detta betyder inte att alla långhållsskyttar per automatik är dåliga jägare, jag har bara svårt att förstå vilken tillfredställelse dom kan känna efter ett 300 metersskott på rådjur. Nån här kan kanske kan förklara?