Publicerat September 16, 200718 yr Hehe....ringde min kompis Uffe om denna tråd...vet ni vad han sa ???? Innan skall ni bara veta att Uffe skjuter vilt på ett år som många av er aldrig kommer göra i ert hela liv.. Hehe..så här sa Uffe.... Vet hur dom ser ut !!! Nää fy fan för såna saker.....shit det är ju framtaget för bågjägare som inte vet bättre !! Viklet jävla intresse har man att knuffa omkull djuren med karateslag i nacken !!! Nää fy fan säj åt dom där på det forumet att lära sej skjuta istället !!! Jävla rishögskrud...nää fy fan !!! Skjuter fåglar med mask för ansiktet,det får fanimej räcka !!!!!.. Hehe !!!!! Så min egen reflektion...Många experter här på forumet talar vitt och brett om klädnaden i många situationer...Min fråga är dock hur många fåglar dessa skjuter på ett jaktår??? Eller fråga nr.2 Hur många fåglar bör man skjuta på ett år innan man bör utala sej till andra huruvida klädnaden är bra eller dålig ???? Att se ut som en lövhög tror jag det största flertalet vill undvika i vart fall.... Möjligen anser bågjägarna den raka motsatsen i detta fall..jag som "vanlig" jägare vill i alla fall inte se ut som en Rambobuske.... 8) Skjuter det jag behöver i alla fall..med eller utan ..fan såg en bild av Ija tror jag där han såg ut som Dart Vaider ........!!! Hehe Ija..tog bara dej som ex.... Hoppas du inte tar illa upp..man du såg fanimej inte klok ut ;D
Publicerat September 16, 200718 yr Tar inte illa upp alls. Men öfrdelen med detta talar för sig själv. Jag anser mig skjuta ganska bra faktiskt vilket dom här som känner mig kan intyga. Men att bara räkna nedlagda fåglar tänker jag inte göra. Men däremot att gämföra hur nära djuret i fråga jag kommer kan jag gärna göra. Och fördelen med att slippa släpa med mig cammo-nät till varje ställe när jag skyddsjagar. För det behövs faktiskt inget annat än "Vaider-dräkten". På det stället jag skyddsjagar kan man tex inte kasta upp fasta gömslen överallt och det finns ett antal ställen att altinera mellan. Då är detta perfekt. Och hur jag ser ut bryr jag mig inte så mycket om faktiskt så länge det jag har på mig fyller sin funktion. Vilket det gör. Om någon anser sig kunna stå vid en åkerkant utan gömsle med bara en ansiktsmask och ändå skjuta fler fåglar än mig så....... Good for him. 3D-cammo rules!! ;D
Publicerat September 17, 200718 yr ;D.. personligen tror jag de har mindre betydelse vad man har för kläder!... man kan säker göra en ansmygning på ett djur i jeans!.. om man nu inte måste riktigt nära!. då kan ja tänka mej de har en fördel!. men måste villigt erkänna de känns mer coolt me sådna kläder!.. ska man tex köpa ett Gortexställ så kan man iaf enlig min mening köpa ett som är anpassat för de man ska ha de till!.. ser bara på "gubbarna" i mitt lag!.. dom småler mest när ja kommer i min utstyrsel!.. ;D ;D... dom har juh dock jagat massor med år längre än mej! och har rätt gedigna skjutlistor!.. ;D.. men ja känner iaf som att de skulle bli lättare!.. å den känslan kan juh göra att man gör ett bättre jobb!... Mvh ThomasMamre!..
Publicerat September 17, 200718 yr Telgetok, jag förstår inte vad du har emot fina saker. Om folk är nöjda och glada över sitt nya Ziess eller skjutstöd så är det fel, om man har köpt ett bra cammo ställ så är det fel, man ska istället gå ut i slitna jeans och en ful tröjja.... Men alla vill inte se ut som du! Det är ingen som klankar ner på ditt sätt att vara men på en gång nån har köpt någonting som du inte skulle köpa så är det fel.... :- Detta cammoställ Är bra, och i mina ögon är det oxå snyggt! 8) Om jag ser en jägare komma gående med ett sånt här ställ bredvid en man i slitna jeans och T-shirt så skulle jag jag efterlikna mannen med det fina stället inte han som inte ser ut att ha lagt någon tanke på sina kläder! Sen använder i varje fall inte jag detta ställ uteslutande, jag har ett annat "vanligt" jaktställ oxå, men för fågeljakten och vid ansmygningar så är det här bättre! Och vad sen någon Uffe tycker ger jag blanka f*n i! Jag köper inte mina saker för att tillfredsställa andras estetiska behov utan jag köper det jag vill ha!
Publicerat September 17, 200718 yr Jag köper inte mina saker för att tillfredsställa andras estetiska behov utan jag köper det jag vill ha! ;D ;D Det tycker jag du skall fortsätta med ;D
Publicerat September 17, 200718 yr Verkar ju vara skit fina kläder. Hade varit perfekt med ett RIKTIGT kammoställ vid t.ex rävjakt mm.. Men kommer man med dem till jaktlaget blir man vell utskrattad Såg att det fanns något ställ för 995:- och ett för kring 1200-1400:-, är det någon skillnad på dem? Eller kanske båda ställen är Swedteam? tror jag såg annonsen hos Kulor och krut på kammostället för 995;-
Publicerat September 21, 200718 yr Fick mitt set igår, ser lovande ut. Tyvärr inga rävar som ville inspektera det i går. Vilken ansiktsmask har du? Såg att du också har glasögon.
Publicerat September 21, 200718 yr Det är den undre. Den som är utskuren för att passa ansiktet. Jag har denna också och är mycket nöjd. Den andra har jag provat men den var mest bara i vägen. Så fort du vred huvudet så var den i vägen. Samma om du tittar upp. Vilket man ju ofta gör! :- Jag kan varmt rekomendera masken!
Publicerat September 22, 200718 yr Det är den undre. Den som är utskuren för att passa ansiktet.Jag har denna också och är mycket nöjd. Den andra har jag provat men den var mest bara i vägen. Så fort du vred huvudet så var den i vägen. Samma om du tittar upp. Vilket man ju ofta gör! :- Jag kan varmt rekomendera masken! Okej, hade velat höra hur den funkar när man har glasögon. Enda fördelen med glasögon är att man ser bra ut med dem;)
Publicerat September 22, 200718 yr Det här är fördelen! Utan: Med: Glasögonen tar bort den sista delen av hudfärgen och du blir totalt kamouflerad!
Publicerat September 22, 200718 yr Det här är fördelen!Utan: Med: Glasögonen tar bort den sista delen av hudfärgen och du blir totalt kamouflerad! Jo men jag menar med vanliga glasögon som man har när man har dålig syn, hehe
Publicerat September 22, 200718 yr Jag håller på att färdigställa min ghilliesuit för orrjakten. Tänkte sno den här tråden lite och fråga om det är någon som har byggt en egen och hur ni i så fall har flamskyddat den?
Publicerat September 22, 200718 yr Jo men jag menar med vanliga glasögon som man har när man har dålig syn, hehe Jasså... Okej... Men frågan är nog om inte det ultimata är att ha dessa glasögon jag visade över dina vanliga glasögon, då har du perfekt syn OCH så är du "osynlig"!
Publicerat September 22, 200718 yr Jasså... Okej... Men frågan är nog om inte det ultimata är att ha dessa glasögon jag visade över dina vanliga glasögon, då har du perfekt syn OCH så är du "osynlig"! Inse en gång för alla att ni enbart gör er löjliga i eran utstyrsel....Fattar du inte att vi garvar åt er ...... Vi som skjutit fler fåglar än få,vet hur man bör se ut i skogen eller på fältet eller i största allmänhet.. ;D Visst,många ggr.är ett cammo ett unikum för att kunna lyckas,men att se ut som en lövhög protesterar nog di flesta mot i alla fall. Nån jävla ordning får det vara åtmistånde... Raljera på om du vill,dock tror jag inte att många ser dej speciellt seriöst om du fortsätter så där.. Denna klädsel är framtagen av/för bågjägare som inte tycker att skjuta kulor är tillräckligt.. Man vill göra det svårare än vad det behöver vara typ.. Kan säja det direkt till dej..om du såg ut som folket gjorde på bild för ett par inlägg sedan på foto och var bjuden till mej på jakt fick du strippa!!!! Har ingen lust att ta ansvar för militär wannabies som tror att dom är Rambo... End of this !!!!
Publicerat September 22, 200718 yr Vilka är vi som garvar., kan man undra. Är det ni som skjutit så många fåglar så att ni kan bestämma hur man ska se ut?????
Publicerat September 22, 200718 yr Inse en gång för alla att ni enbart gör er löjliga i eran utstyrsel....Fattar du inte att vi garvar åt er ......Vi som skjutit fler fåglar än få,vet hur man bör se ut i skogen eller på fältet eller i största allmänhet.. ;D Visst,många ggr.är ett cammo ett unikum för att kunna lyckas,men att se ut som en lövhög protesterar nog di flesta mot i alla fall. Nån jävla ordning får det vara åtmistånde... Raljera på om du vill,dock tror jag inte att många ser dej speciellt seriöst om du fortsätter så där.. Denna klädsel är framtagen av/för bågjägare som inte tycker att skjuta kulor är tillräckligt.. Man vill göra det svårare än vad det behöver vara typ.. Kan säja det direkt till dej..om du såg ut som folket gjorde på bild för ett par inlägg sedan på foto och var bjuden till mej på jakt fick du strippa!!!! Har ingen lust att ta ansvar för militär wannabies som tror att dom är Rambo... End of this !!!! Jo men om du tycker så så vill jag inte komma till dig på fågeljakt... Så enkelt är det! Tyckte jag uttryckte mig ganska tydligt för några inlägg sedan... Nämligen: Jag köper inte mina saker för att tillfredsställa andras estetiska behov utan jag köper det jag vill ha! Bara för att du tycker att man måste se ut som en gammal alkis i slitna kläder man aldrig skulle visa sig i annars (Trasiga jeans och en ful T-Shirt) så betyder inte det att alla andra vill se ut så... När jag går ut på skyddsjakt på kråka, som jag faktiskt gör lite då å då, (trot eller ej), så har jag dessa kläder (Dock ej glsögonen för jag har inte kunnat prioritera dom ekonomiskt ännu, men dom kommer nog ska du se!) på mig. Dom fungerar väldigt bra! Och jag slipper ha med mig cammonät eller liknande för allt jag behöver göra är att backa mot ett träd eller buske så "försvinner" jag! Du skriver: "Inse en gång för alla att ni enbart gör er löjliga i eran utstyrsel....Fattar du inte att vi garvar åt er ......" Fattar du inte att jag inte bryr mig för fem öre om vad du tycker??? Du kan skratta bäst f*n du vill och jag skrattar lika mycket åt dig... Bakåtsträvare kommer alltid finnas men om alla skulle lystna på er så skulle vi vara tillbaka i stenåldern nu! Du skriver oxå: Kan säja det direkt till dej..om du såg ut som folket gjorde på bild för ett par inlägg sedan på foto och var bjuden till mej på jakt fick du strippa!!!! Först och främst, lycka till! Jag lovar att du skulle vara utan kläder innan mig!!! ;D För det andra, skulle du komma till mig på skyddsjakt i trasiga jeans och ful T-Shirt så skulle du få åka hem!!! 8) Som jag skrev förut så får du se ut som du vill och jag kommer inte klaga men Du klagar på alla andra som inte uppfyller dina estetiska krav! Och jag kan fortfarande inte förstå varför du är så emot folk som gillar fina saker!?!?!?
Publicerat September 22, 200718 yr Inse en gång för alla att ni enbart gör er löjliga i eran utstyrsel....Fattar du inte att vi garvar åt er ......Vi som skjutit fler fåglar än få,vet hur man bör se ut i skogen eller på fältet eller i största allmänhet.. ;D Visst,många ggr.är ett cammo ett unikum för att kunna lyckas,men att se ut som en lövhög protesterar nog di flesta mot i alla fall. Nån jävla ordning får det vara åtmistånde... Raljera på om du vill,dock tror jag inte att många ser dej speciellt seriöst om du fortsätter så där.. Denna klädsel är framtagen av/för bågjägare som inte tycker att skjuta kulor är tillräckligt.. Man vill göra det svårare än vad det behöver vara typ.. Kan säja det direkt till dej..om du såg ut som folket gjorde på bild för ett par inlägg sedan på foto och var bjuden till mej på jakt fick du strippa!!!! Har ingen lust att ta ansvar för militär wannabies som tror att dom är Rambo... End of this !!!! MKT klokt har du sagt men de här var nog ett av de dummaste inlägg jag sett från dig! Att använda cammo kan vara AoO ibland annat på järplock mm. PUNKT!!!
Publicerat September 22, 200718 yr Dom fungerar väldigt bra! Och jag slipper ha med mig cammonät eller liknande för allt jag behöver göra är att backa mot ett träd eller buske så "försvinner" jag! just detta har jag också märkt...jagar rätt mycket kråka på förhösten, när jag använder camo av 3D mönster (har dock inga "lövhögs" kläder...än )....så backar man mot en buske eller liknade och kråkorna flyger i princip rakt över skallen på en....å de som flyger för högt för ett skott verkar iaf se helt ovetandes om min närvaro....men så fort man kastar upp bössan så blir det reaktion på kråkorna...så inte är dom blinda iaf ;D...samma med sjöfågeljakten...upplever att fåglarna flyger betydligt närmare mig nu än när jag hade vanliga gröna kläder... /Fredde
Publicerat September 22, 200718 yr Jo men om du tycker så så vill jag inte komma till dig på fågeljakt... Så enkelt är det! Tyckte jag uttryckte mig ganska tydligt för några inlägg sedan... Nämligen: Bara för att du tycker att man måste se ut som en gammal alkis i slitna kläder man aldrig skulle visa sig i annars (Trasiga jeans och en ful T-Shirt) så betyder inte det att alla andra vill se ut så... När jag går ut på skyddsjakt på kråka, som jag faktiskt gör lite då å då, (trot eller ej), så har jag dessa kläder (Dock ej glsögonen för jag har inte kunnat prioritera dom ekonomiskt ännu, men dom kommer nog ska du se!) på mig. Dom fungerar väldigt bra! Och jag slipper ha med mig cammonät eller liknande för allt jag behöver göra är att backa mot ett träd eller buske så "försvinner" jag! Du skriver: "Inse en gång för alla att ni enbart gör er löjliga i eran utstyrsel....Fattar du inte att vi garvar åt er ......" Fattar du inte att jag inte bryr mig för fem öre om vad du tycker??? Du kan skratta bäst f*n du vill och jag skrattar lika mycket åt dig... Bakåtsträvare kommer alltid finnas men om alla skulle lystna på er så skulle vi vara tillbaka i stenåldern nu! Du skriver oxå: Först och främst, lycka till! Jag lovar att du skulle vara utan kläder innan mig!!! ;D För det andra, skulle du komma till mig på skyddsjakt i trasiga jeans och ful T-Shirt så skulle du få åka hem!!! 8) Som jag skrev förut så får du se ut som du vill och jag kommer inte klaga men Du klagar på alla andra som inte uppfyller dina estetiska krav! Och jag kan fortfarande inte förstå varför du är så emot folk som gillar fina saker!?!?!? He he här var det ord o inga visor ;D ;D ;D Mvh.
Publicerat September 22, 200718 yr Fint ska det vara i Södertälje. Där bedriver man jakt i finskjorta, knästrumpor och pressväck Det är väll funktionen man är ute efter. Jag tror att 3D camo är mer funktionell än många "vanliga " jaktkläder som alla har. En massa satans skinn på benen som knarrar när det blir kallt, och stela gore-tex jackor som prasslar som ica-påsar. Nu tror inte jag att det är så många som skulle komma med 3D camo på en bjudjakt eller på älgjakten. Men om du dömmer folk utifrån vad dom har på sig och att påstå att man är en Rambo galning för att man har camo så tycker jag synd om dig. Det liknar mer ett dåligt citat från en okunnig journalist på Aftonbladet som skriver om jakt./Alfons
Publicerat September 22, 200718 yr Nu tror inte jag att det är så många som skulle komma med 3D camo på en bjudjakt eller på älgjakten. Varför inte då ??? Om nu stället är så bra ,varför knallar man inte runt i det på samlingen då. Menar,gillar man sin bössa som också kan vara bra så skäms man väl inte för den !!!! Sen tycker jag att vi skall reda upp en sak ...jag har aldrig påstått att cammo typ standard eller lövhögar skulle försämra jakten,snarare är det nog tvärtom,använder själv cammo,men har kvar självbevarelsedriften att åtminstånde försöka se ut som en jägare och inte nån varelse från yttre rymden !!!! Journalisten från Södertälje som tänkte göra sej ett skoop !!!
Publicerat September 23, 200718 yr Sådana här trådar är inte nyttiga när man precis har stigit upp.. ;D ;D Sen håller jag med Telge lite, om nu kläderna är så bra och praktiska. Varför har man inte dom älgjakten etc.? Förövrigt kan ju undra vad som är nödvändigt. Själv har jag ett par praktiska jakt byxor och en duglig jacka när jag sitter på fågel, fungerar utmärkt. Men sen har jag en jaktkamrat som jämt säger, "För 50 år sedan fällde man fåglar lika bra utan dessa dyra jaktkläderna" bla bla när han är med. Och givetvis stämmer det. Plastbössor, hemska tanke, här är det Husqvarna som gäller! Är det riktigt jävligt så tar han nog på sig ett par stövlar! :-*
Publicerat September 23, 200718 yr Jag garanterar att en duktig jägare fäller mera vilt camouflerad än vad han gör i vitskjorta och slips. Jag anser att en bra jägare inte är han som fäller flest vilt utan det är han som lägger ner sin själ i det han gör. Viltvård, fågelholkar, predatorkontroll, utfodring när viltet har det som svårast och dessutom att personen ifråga kan avstå att skjuta bara för att han inte känner för det. Människor som skjuter bara för att skjuta utan eftertanke och sedan bara åker hem hyser jag inte det minsta respekt för. Hur sedan personen ser ut när han är i skogen det ger jag blanka tusan i. Vill vederbörande komma i knickers tweedkavaj skjorta slips och lågskor låt han göra så. Är man lagd åt andra hållet att man syr fast gamla mjölkkartonger och sopor på ett blåställ för att inte synas på tippen så acceptera det också. Det viktigaste är att vi respekterar viltet och när vi dödar gör det på ett så humant sätt som möjligt.
Publicerat September 23, 200718 yr Som jag förstår så går gränsen för vad man får ha på sig för vissa, vid glasögonen eller kanske vid ansiktsmasken. Hmmmmmmm........vilket oerhört felsteg. Och vilket brott mot gängse jaktmode . Fnisss, kan inte låta bli att fnissa åt fjolleri.
Publicerat September 23, 200718 yr Som jag förstår så går gränsen för vad man får ha på sig för vissa, vid glasögonen eller kanske vid ansiktsmasken. Hmmmmmmm........vilket oerhört felsteg. Och vilket brott mot gängse jaktmode . Fnisss, kan inte låta bli att fnissa åt fjolleri. Ja, exakt vad det är! :-*
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.