Publicerat September 26, 200718 yr Finns att köpa detta suits. Här har ni en länk: http://www.abfab.co.uk/Fancy_Dress.asp?pag...p;SearchBy=M_sd Fy fan! man får ju med en rymlig "skottbag" också, Det är bara att slå till : ;D ;D
Publicerat September 26, 200718 yr Har man den kan man bli tagen för en skabbräv ;D ;D eller en björn ;D....lite jäkligt om man blir beskjuten av nån jägare med taskig syn ;D
Publicerat September 27, 200718 yr Har själv aldrig lockats av kläder typ de Herendil och andra har skaffat men inte heller jag är dummare än att jag förstår att dom fungerar bra.Min filosofi har alltid varit klädsel efter tillfälle lite grann. Går jag på en fasanjakt iskåne anpassar jag mig till det och purschar jag rådjur eller jagar duva hemma blir klädseln en avvägning till detta. Vid hundförarrollen är det så mycket färg som möjligt naturligtvis. Principiellt handlar det om att ha en unison klädsel och skydda delar på kroppen som rör sig typ händer och ansikte. Själv har jag oftast röd jacka när jag sällskapsjagar och har aldrig märkt att det skulle få djuren att veja, bortsätt från fågeljakt då dom lär se i färg. Undvik skarpa kontraster typ mörkt-ljust och skydda händerna så är man långt kommet. Jag tror det Telge menar är det att man sticker ut en del i en skara människor med ett 3 D camoställ, men jagar man själv i huvudsak spelar ju detta mindre roll. Dessutom skall man skita i vad andra tycker så länge man själv är nöjd, precis som livsföring i allmänhet. Håller fullständigt med MKJ, klä dej efter omständigheterna och vad som passar för tillfället.
Publicerat September 27, 200718 yr Jag håller på att sy ett ställ som militärgossarna hade. Planen var att kunna gå dit jag vill vara utan att ha med camonät och liggunderlag extrakläder skoteroverall osv. Plattor med liggunderlag insydda och jute på baksidan. När man ligger ner så är man osynlig i princip. Alla mänskliga konturer utsuddade och vill man vara extrem så rullar man sig i gödselstacken innan man går ut så luktar man allt annat än människa. ;D Har tänkt impregnera alltihopa med brandimpregnering till tält så att man inte blir en fackla när man trycker på avtryckaren. Jag kan ta att man kallar mig extrem och tokig. Bara jag är nöjd och orrarna trillar ner.
Publicerat September 28, 200718 yr HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH!!!! Fan va skojjig tråd detta blivit!!! 3D camo o alkisar i vit skjorta! HAHAHAHA!!! Den enda gång jag använt 3d camo var när jag stabbade mitt första rådjur, point blanc! ;D Skämtosido personligen tycker jag nog att 3D camo är overkill till de mesta, ok då. kan tänka mig att det e sjysst om man lockar reeeev från nån buske... Har smygit på otaligt många bockar/vildsvin o älgar, ja till o med småfolket(även kallade vettar) i skogen utan kompost på mig.. har funkat skitbra utan löv o sådana där super brillor man kan röntga o endå bara se en buske Jaja, lövcamo e säkert skitbäst! tänkte köpa ett en gång för många år sedan då jag var novis... men har kommit till sinnets rätta lag o insett att djuren fullständigt skiter i om du ser ut som en busk, luktar du mänska så e du endå 2:a på engång... Kan ge ett exempel, fick skyddsjakt hos en grisbon´där mickel jobbar, gick med ansiktsmask o skit ett tag... sen var det en vis gammel MICKEL räv som tyckte vi skulle prova o gå traktorvägarna i vanliga kläder, o dramigparshorts! det funka bra! inte så oväntat då fåglarna e van vid att vanligt folk går omkring där.. prova med alkis3D:n nån dag herendil så kanske funkar bättre!( inte för att det gått dåligt, men nästa gång kanske du får TRE skator :-*) MVH johan hahieeeahhooo( ah´lafirst janne stajl)
Publicerat September 28, 200718 yr HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH!!!!Fan va skojjig tråd detta blivit!!! 3D camo o alkisar i vit skjorta! HAHAHAHA!!! Den enda gång jag använt 3d camo var när jag stabbade mitt första rådjur, point blanc! ;D Skämtosido personligen tycker jag nog att 3D camo är overkill till de mesta, ok då. kan tänka mig att det e sjysst om man lockar reeeev från nån buske... Har smygit på otaligt många bockar/vildsvin o älgar, ja till o med småfolket(även kallade vettar) i skogen utan kompost på mig.. har funkat skitbra utan löv o sådana där super brillor man kan röntga o endå bara se en buske Jaja, lövcamo e säkert skitbäst! tänkte köpa ett en gång för många år sedan då jag var novis... men har kommit till sinnets rätta lag o insett att djuren fullständigt skiter i om du ser ut som en busk, luktar du mänska så e du endå 2:a på engång... Kan ge ett exempel, fick skyddsjakt hos en grisbon´där mickel jobbar, gick med ansiktsmask o skit ett tag... sen var det en vis gammel MICKEL räv som tyckte vi skulle prova o gå traktorvägarna i vanliga kläder, o dramigparshorts! det funka bra! inte så oväntat då fåglarna e van vid att vanligt folk går omkring där.. prova med alkis3D:n nån dag herendil så kanske funkar bättre!( inte för att det gått dåligt, men nästa gång kanske du får TRE skator :-*) MVH johan hahieeeahhooo( ah´lafirst janne stajl) Som jag skrev tidigare så har jag även ett annat "vanligt" jaktställ som jag använder om jag ska på älgjakt eller sånt, men det här fungerar klart bäst på fågeljakten. Det är ju ett skalplagg så man går inte omkring med det inne i bebyggelse, man har ju vanliga kläder under, det är ju som att ha sitt kammonät med sig vart du än går! Men visst accepterar jag att inte alla gillar det, precis som att alla inte tycker lika om vapen och bilar, men att agera så respektlöst som Telgetok gjort i denna tråd bara för att ett visst plagg inte faller honom i smaken var vad jag blev irriterad på! Jag (och inte någon annan här för den delen) skrattar inte för att Telge klär sig på ett visst sätt eller för att han kör en viss bil, men han tyckte det var nödvändigt att försöka underminera mig och försöka göra narr av mig och ett par till som har detta ställ bara för att han tror att han är bättre än oss och att han ska vara nått slags riktmärke för hela jägarkåren! och jag håller helt enkelt inte med honom om det! Jag tycker inte han har rätt att försöka få oss att må dåligt bara för att han inte har samma smak som oss... Alla är vi olika och tur är väl det, men vi måste ju även acceptera varandras olikheter...
Publicerat September 28, 200718 yr Det är ju ett skalplagg så man går inte omkring med det inne i bebyggelse, man har ju vanliga kläder under, det är ju som att ha sitt kammonät med sig vart du än går!Jag (och inte någon annan här för den delen) skrattar inte för att Telge klär sig på ett visst sätt eller för att han kör en viss bil, men han tyckte det var nödvändigt att försöka underminera mig och försöka göra [glow=red,2,300]narr [/glow] av mig och ett par till som har detta ställ bara för att [glow=red,2,300]han tror att han är bättre än oss[/glow] och att han ska vara nått slags riktmärke för hela jägarkåren! och jag håller helt enkelt inte med honom om det! Jag tycker inte han har rätt att försöka få oss att [glow=red,2,300]må dåligt [/glow] bara för att han inte har samma smak som oss... Som du säger "skalplagg". jo alla e vi alkisar ;D ;D ;D , det var lågt mkt lågt..... Tro mig, igen vill göra[glow=red,2,300] narr[/glow] av dig, eller nån annan på detta forum... jag tror inte detta e telges syfte med sina inlägg... Faktum e att telge förmodligen har ett par års mer erfarenhet än dig och mig...(o dom du kallar oss)... Och jag tror absolut inte att han avsiktligen vil att nån ska må dåligt.. Telge säger vad han tycker, o de tycker jag han ska ha cred för, måååånga vågar inte det..... Ett tips,såsom jag fick av mickel, att prova "casual clothes", typ kläder som passar tillfället, testa utan mask o kompost kläder, tror fan detr kan funka på din skyddsjakts gård, hos oss är alkis style i vart fall det bästa camot, [glow=red,2,300]så länge du beter dig som de gör som jobbnar där du ska jaga,[/glow] tror fan det e det bästa camot...mvh
Publicerat September 29, 200718 yr tror fan det e det bästa camot...mvh Fattar inte riktigt vad du menar. Men helt klart så funkar 3D cammo kläder absolut bäst på skyddsjakten på fågel på gården. Vi sitter helt för oss själva på olika delar av gården och lurar vid nån buske. Då smälter man helt in i naturen. Jeans å t-shirt funkar inte lika bra. När man sen byter buske behövar man inte krångla med att ta ner å upp cammonät. Jag tycker att det är otroligt att det finns en enda jägare som opponerar sig mot kläderna (vem skulle se dej när du ligger å trycker i en buske?) . Sen kan man väl tycka att det är dyrt eller så men dom funkar ju HELT KLART.
Publicerat September 29, 200718 yr Men helt klart så funkar 3D cammo kläder absolut bäst på skyddsjakten på fågel på gården. Jag fick lära mig av gode Hipshot en gång i tiden att ska det jagas på en gård är det vanliga kläder som gäller och jag anser det stämma bra. Nu har fågeljakten legat nere detta år pga mycket arbete men jag har knäppt ett stort antal kajor och duvor,( med mina mått mätt), utan något som helst kamoflauge på gården där jag jobbar. Styr jag däremot ut mig i diverse dräkter tycker jag mig se att fåglarna blir mera skygga. Har man jobbarkläderna på sig kan man i princip gå rätt in i flocken och skjuta där dom sitter.
Publicerat September 29, 200718 yr Jag fick lära mig av gode Hipshot en gång i tiden att ska det jagas på en gård är det vanliga kläder som gäller och jag anser det stämma bra. Nu har fågeljakten legat nere detta år pga mycket arbete men jag har knäppt ett stort antal kajor och duvor,( med mina mått mätt), utan något som helst kamoflauge på gården där jag jobbar. Styr jag däremot ut mig i diverse dräkter tycker jag mig se att fåglarna blir mera skygga. Har man jobbarkläderna på sig kan man i princip gå rätt in i flocken och skjuta där dom sitter. Men då ska du ju oxå veta att "gården" är 700 hektar stor. Vi står inte mot byggnader med dessa ställ utan i skogspartier...
Publicerat September 29, 200718 yr Jag fick lära mig av gode Hipshot en gång i tiden att ska det jagas på en gård är det vanliga kläder som gäller och jag anser det stämma bra. Nu har fågeljakten legat nere detta år pga mycket arbete men jag har knäppt ett stort antal kajor och duvor,( med mina mått mätt), utan något som helst kamoflauge på gården där jag jobbar. Styr jag däremot ut mig i diverse dräkter tycker jag mig se att fåglarna blir mera skygga. Har man jobbarkläderna på sig kan man i princip gå rätt in i flocken och skjuta där dom sitter. OK bra fåglar. Men på gården där jag jobbar så skyggar dom så fort man är ute efter dom. Men jag kan ju inte skjuta dom på vardagar eftersom det är så mycket folk i omlopp då.(skola) Så när det är tomt här så är oxå fåglarna mer vaksamma.
Publicerat September 29, 200718 yr Men då ska du ju oxå veta att "gården" är 700 hektar stor. Vi står inte mot byggnader med dessa ställ utan i skogspartier... Vårat lilla torp är endast på 300 ha inkl skogsbackarna runt, kanske därför det skiljer sig med tanke på fåglarna. För övrigt så brukar Johka klä ut sig som gris och jag tar skepnaden av en oxe, brukar lyckas rätt bra med den kammon. Skål på er! :-*
Publicerat September 29, 200718 yr Vårat lilla torp är endast på 300 ha inkl skogsbackarna runt, kanske därför det skiljer sig med tanke på fåglarna.För övrigt så brukar Johka klä ut sig som gris och jag tar skepnaden av en oxe, brukar lyckas rätt bra med den kammon. Skål på er! :-*
Publicerat September 29, 200718 yr Vårat lilla torp är endast på 300 ha inkl skogsbackarna runt, kanske därför det skiljer sig med tanke på fåglarna.För övrigt så brukar Johka klä ut sig som gris och jag tar skepnaden av en oxe, brukar lyckas rätt bra med den kammon. Skål på er! :-* ;D ;D ;D ASG ;D ;D ;D
Publicerat April 8, 200818 yr Hej! Efter att ha jagat med bristande kammoflage tänkte jag nu köpa mig en lövhögs dräkt Har sett att SwedTeam har en variant för ca 1400:- Såg även att det finns andra som säljer liknande set för 995;-. Är det någon skillnad i dessa kläder? Kvalite, färg? Mvh//Jonas
Publicerat April 8, 200818 yr Hej!Efter att ha jagat med bristande kammoflage tänkte jag nu köpa mig en lövhögs dräkt Har sett att SwedTeam har en variant för ca 1400:- Såg även att det finns andra som säljer liknande set för 995;-. Är det någon skillnad i dessa kläder? Kvalite, färg? Mvh//Jonas Tja vill du överdriva så har du ju ett exempel här: http://www.garderoben.se/produkt.php?id=1189 Tror fn jag ska köpa en och testa..
Publicerat April 8, 200818 yr Tja vill du överdriva så har du ju ett exempel här: http://www.garderoben.se/produkt.php?id=1189 Tror fn jag ska köpa en och testa.. Vad kan en såndäringa dräkt väga? Skulle inte tveka att testa om de gav utdelning men den ser klumpig ut och är nog mest för den stillasittande/liggandes kulskytten o inget för svingande hagelskyttar!! Eller?
Publicerat April 8, 200818 yr Tja vill du överdriva så har du ju ett exempel här: http://www.garderoben.se/produkt.php?id=1189 Tror fn jag ska köpa en och testa.. Tror den modellen blir allt för klumpig, sen är det nog ännu mer pinsamt att ha på sig en sån än en 3D lövhög Tycker 3D cammor verkar vara rätt smidig. Hur är dessa 3D Camo i storlekarna? Men klart du ska köpa å prova! Mvh//Jonas
Publicerat April 8, 200818 yr Helt suveränt med 3D-cammo Funkar överlägset på ALLA ställen jag hittills har provat. Kanske inte har testat lika många ställen som vissa här, men flera ställen än många. Så är det bara.
Publicerat April 8, 200818 yr Tja vill du överdriva så har du ju ett exempel här: http://www.garderoben.se/produkt.php?id=1189 Tror fn jag ska köpa en och testa.. Intressant å billig. Om du köper så måste du skriva om den här sen
Publicerat April 9, 200818 yr Jag har läst igenom denna tråden nu, och konstaterat att det var en av de märkligare trådarna jag läst, den börjar bra, spårar fullständigt ur pga av att vissa fd forumister tydligen är i en rejäl formsvacka, men sen så återkommer syftet med tråden. Dock tyckte jag att den bitvis var otrevlig att läsa, och några funderingar kommer upp.. Varför skriver vissa att dom tycker att det är pinsamt att visa sig i 3D-cammo? speciellt då lövcammo. Jag förstår inte det där, dels så är ju cammokläder ofta överdragskläder, mao så tar man ju på sig dessa när man är på den ev vakplatsen, gömslet eller vad det nu månne vara för plats, smygjagar man så tar man ju på sig stället där man börjar sin runda. Varför ta på sig stället redan hemma?, låter synnerligen opraktiskt i mina öron. Dom gånger man har behov av 3D-cammo så är det ju oftast ensamjakt, alternativt att man är två, och jag tror knappast jaktkamraten skrattar sig harmynt åt att man har cammoutrustning, troligen är denne utrustad med samma sak. Så risken att någon skulle göra sig lustig över det, är ju rätt liten då. Vid gemensamhetsjakt, typ älgjakt, har jag svårt att se någon anledning till att ha 3D-cammo på sig, den fyller inte någon större funktion då, anser jag, dessutom så är det ur säkerhetssynpunkt obra att helt försvinna i terrängen under gemensamhetsjakt, jag som hundförare vill gärna kunna se passkyttarna så gott det går, likväl som att dessa ska kunna se mig på håll, känns betydligt bättre då.. Det handlar mer om att ha ett bra uppträdande på passet, än att förse sig med cammokläder under en älgjakt. Men sen så är det ju faktiskt så här, vissa går till skogen i blåbyxor, och vissa har 3D-cammo, och sen finns hela spektrat där emellan. Själv kör jag med allt från arbetskläder till 3D-cammo, det är vad jag ska bedriva för jakt som styr valet kläder och utrustning. Om sedan någon skulle göra sig lustig över mitt val av grejor...ja, då bevisar det väl bara vilken nivå av ödmjukhet dom personerna står på. Såna människor skiter man helt enkelt i, synpunkter kan man ha, men man får väl för fan visa lite respekt. Låt folk jaga med vilken utrustning dom vill, det har ingen annan med att göra, så länge säkerheten inte åsidosätts. Mvh
Publicerat April 9, 200818 yr Tja vill du överdriva så har du ju ett exempel här: http://www.garderoben.se/produkt.php?id=1189 Tror fn jag ska köpa en och testa.. Såg jäkligt spännande ut, tror den skulle funka bra på rävlocken här. Ska nog beställa en.
Publicerat April 9, 200818 yr Såg jäkligt spännande ut, tror den skulle funka bra på rävlocken här.Ska nog beställa en. Jo, det blir nog en sådan ngn dag. De hade ju tom ngn lång jacka som kanske kan funka. Om den nu inte funkar kan man ju iaf ha och skrämma barnen med den..
Publicerat April 9, 200818 yr Jo, det blir nog en sådan ngn dag. De hade ju tom ngn lång jacka som kanske kan funka. Om den nu inte funkar kan man ju iaf ha och skrämma barnen med den.. Japp, man kan ju få sommarjobb som Mulle Skogstroll. Funderar på om jag ska köpa den och lägga mig på grannens kompost och skrämma vettet ur granntanten när hon kommer med en skottkärra trädgårdsavfall....skulle nog få en back öl av hennes man då, han gillar den sortens humor. ..fast å andra sidan så skulle jag nog få spö av både granntanten och min tant...
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.