Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bågen spänns för jakt med pil

Featured Replies

Publicerat
Bågen är spänd för att Sverige ska göra som Finland och Danmark. Svenska bågjägareförbundet har sänt en ansökan till Naturvårdsverket om att tillåta jakt med pil och båge på frilevande vilt.

Nu är tiden mogen att tillåta bågjakt, tycker Else Ammentorp, bågjägarnas ordförande.

– Naturvårdsverket gav ett specialtillstånd för en jaktformsundersökning 2001-2002 för jakt på vilt i hägn. Vår sammanställning visar att det endast blev en skadskjutning när 32 djur fälldes. Det var vildsvin och dovhjort som jagades i vilthägn, berättar Else Ammentorp.

Avståndet var i snitt 20 meter för pilarna.

I övrigt stöder sig bågjägarna på alla erfarenheter från de nordiska grannländer där bågjakt är tillåtet.

Tillåtet i Danmark sedan 1999

I Danmark har det varit tillåtet att jaga småvilt med pil och båge sedan 1999 och många rådjur har fällts med pil.

– I Finland har det varit tillåtet att jaga småvilt, rådjur och bäver med pil och båge sedan 2002. Vi väntar på besked om det även ska gå att jaga vitsvanshjort och ren, kommenterar Else Ammentorp.

Många svenska bågjägare har åkt till Åland för att jaga rådjur.

– År 2005 tillät landskapsregeringen på Åland jakt med pilbåge på samtliga jaktbara arter utom älg, säger Else Ammentorp.

Den nya jaktlagen började tillämpas i praktiken på Åland förra året.

– Jakt med pilbåge i Norden sker i grannländer som har samma jaktkultur och jaktetik som Sverige. Den här jaktutövningen ligger helt i linje med den svenska viltförvaltningen, tillägger Else Ammentorp.

Kämpa mot fördomar

Hon och bågjägarförbundet har att kämpa mot en hel del fördomar om jakt med pilbåge.

– Det förknippas både med ljudlös tjuvjakt och Rambo-typer. Många vet inte heller hur effektiva pilarna är, förklarar hon.

Förutom den vanliga jägarexamen med högviltsdelen måste en svensk bågjägare klara specialkursen för att få tillstånd att jaga med pil och båge.

– Det är både krävande skjutprov och teori. Utbildningen ställer bland annat höga krav på anatomikunskaper för att alltid hitta hjärta-lung-området på viltet, säger Else Ammentorp.

Jakten med båge och pil är en riktig utmaning, konstaterar hon.

– Det gäller att kunna smygjaga och komma in på 20 meter till viltet. Det kräver att man är ute i markerna tio gånger mer än om jakten sker med studsare.

Tystnaden är tjusningen

– Tjusningen med jakten med pilbåge är tystnaden och att det inte stressar djuren. I Australien jagade jag vildsvin och det kom en rad på 15 grisar. Pilen gick rakt genom en liten gris som var stendöd efter fem meter. De övriga märkte inget och jag kunde fälla ett vildsvin till. Det skulle jag aldrig ha kunnat göra med et gevär, berättar Else Ammentorp.

Många svenska bågjägare har tröttnat på att tvingas åka utomlands för att kunna jaga med pil och båge.

Inom förbundet finns en känsla att det är nu eller aldrig om bågjakt ska tillåtas i Sverige.

– Men jag tänker inte ge upp även om det går trögt, säger Else Ammentorp.

Nästa steg blir att även uppvakta ledningen för Jägareförbundet och Jägarnas Riksförbund och informera dem om bågjakten.

Källa: http://webnews.textalk.com/se/article.php?...p;context=60321

Vad anser ni om bågjakt i Sverige?

För den som vill fördjupa sig lite mer i ämnet innan han/hon skriver vill jag föreslå ett besök på följande länk: http://www.bagjakt.org/

• Svar 57
  • Visningar 7,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

För egen del är jag inte intresserad,men jag har ingenting emot om det skulle bli tillåtet.

Tror dock att diskusionerna skulle bli heta i media bland valda delar av befolkningen när/om det blir aktuellt.

Vilket möjligen skulle kunna öka acceptansen för jakt med krutvapen.

/Micke

Publicerat

;D diskutioner runt detta ämne har förts i en annan tråd på detta forum!.. http://jaktsnack.se/index.php?topic=7489.0

personilgen som säkert flera av er redan vet!. så är jag possitivt inställt till de!.. har sj en jaktpilbåge och har nu i några månader övat rätt mycket me den och träffsäkerheten å väldigt bra!...

Min svåger började skjuta båga bara för några veckor sedan och är redan en mycket god skytt!..

om man sedan diskuterar krafen i bågen, så blir man förvånad hur mycket kraft det är i pilen när den träffar målet!. tror att man måste uppleva detta för att förstå!..

jag har tillsamans med några bågjägare!. bla JS här på jakt sidan bokat en resa till Sydafrika nästa år för att jaga med båge i 10 dagar!.. så jag har blivit helt biten av detta!.. det är mycket roligare med båge!. iaf i mina ögon!..

Ugh ThomasMamre

Publicerat

Om man kompletterar lagstiftningen med att eftersök endast får ske med för viltet lämpade/tillåtna skjutvapen är det OK för mig. Jag vill inte se några eftersök med pil och båge, där man tvingas skjuta på flyende vilt genom 5 meter sly...

Publicerat

Hej igen!

Det stämmer bra att Svenska Bågjägareförbundet har lämnat in en ansökan om bågjakt i Sverige.

Alla erfarenheter från Finland, Åland och Danmark pekar bara åt ett håll. Bågjakten funkar och är etiskt försvarsbart. Man fyller inte frysaen med mängder av vilt, istället får jakten en helt ny dimension.

Svårt att förklara. Man ska nog prova på det.

Själv åker jag till Åland i oktober och jagar rådjur, senare i höst till USA för vitsvanshjort och nästa år ytterliggare en afrika resa. Den senaste debatten vi hade på den tråd som TomasMamre nämner resulterade i 3 nya medlemmar för Bågjägareförbundet. Dessa 3 killar har jag hjälpt igång och på mycket kort tid har de utvecklats till duktiga skyttar med sina bågar. Men var är alla tjejer? Ni vet väl om att Bågjakten inte är någon macho sport. 67 åriga tanter och 14 åriga ungdomar fäller varje år vilt med sina bågar.

Kom igen tjejer. Prova på pilbågen. Man behöver inte vara någon muskelbyggare för att effektivt kunna jaga med pilbåge. En tjejkompis till mig fällde en stor zebra med sin 50 pounds båge i afrika förra året.

Hennes pil gick rätt igenom djuret. Själv skjuter jag med en 70 pounds båge. Men för att fälla älg räcker 50 pounds.  

Publicerat

Hej Herr Berg!

Visst kan man byta vapen från båge till hagel/slugs vid behov. Detta gör ju redan många av mina kompisar som jagar gris med gevär. Ett förmodat dåligt skott med studsaren gör att hagelbrakaren plockas fram vid eftersök i snårig terräng. Ingen skillnad således mellan studsare och båge.

I USA fälls årligen mer än 1 miljon vilt av bågjägare. Det är mer än vad vi fäller med studsare i Sverige (Hjortdjur)

Ta kontakt med mig eller ThomasMamre om du önskar prova en jaktbåge. Vi fixar en provskjutning åt dig. Jag bor 20 mil norr om stockholm och Thomas något närmare Stockholm. Jag bjuder på fika! (Frugan gör god sockerkaka)

Publicerat
Om man kompletterar lagstiftningen med att eftersök endast får ske med för viltet lämpade/tillåtna skjutvapen är det OK för mig. Jag vill inte se några eftersök med pil och båge, där man tvingas skjuta på flyende vilt genom 5 meter sly...

;D.. huvudet på spiken HerrBerg!.. båge e definitift inget lämpligt vapen vid ett eftersök!.. även om de skulle vara eller bli tillåtet skulle jag ALDRIG välja den!... då är de hagel eller min 45/70 som gäller!... 

Ugh ThomasMamre!...

Publicerat
;D.. huvudet på spiken HerrBerg!.. båge e definitift inget lämpligt vapen vid ett eftersök!.. även om de skulle vara eller bli tillåtet skulle jag ALDRIG välja den!... då är de hagel eller min 45/70 som gäller!... 

Ugh ThomasMamre!...

Såg en Marlin in action igår på älgbanan. En 45/70. En långsam kula men det small på rätt bra i sanden i vallen.

Vad väger kulorna du använder Thomas?

Publicerat
Såg en Marlin in action igår på älgbanan. En 45/70. En långsam kula men det small på rätt bra i sanden i vallen.

Vad väger kulorna du använder Thomas?

ja har för tillfället 250gr... men kommer få hjälp nu framöver å ladda egna!.. så ja får 300gr i stället!...  ;D... har köpt 200 av den sortens kulor!.. vi ska bara testa fram en laddning som är bra för den!...

vill du testa bössan är de bara du hojtar så tar jag med den till Sthlm!...  ;D...

MVh

Publicerat
  • Författare

Jag tycker att det här med bågjakt är intressant. Det ställer givetvis helt andra krav på jägaren men är man så engagerad så man är villig att gå alla dessa kurser för att få jaga så tror i alla fall jag att man är seriös i det man håller på med.

Det här med eftersök är en historia som kan tas i en annan tråd eftersom det går bra att göra eftersök med spjut eller kastyxa om jägaren anser att det är bästa metoden. Skapa en ny tråd om ämnet är av intresse.

Publicerat

Hårda pojkar jagar med båge  ;):)

Publicerat

;D.. Tänkte på en liten sak ang bågskytte!.... är de någon som är sugen på att testa så kanske vi kan fixa till de!.. jag är i Sthlm 3 dagar i veckan!.. har gjort en skjutbana i en kullvert under kontoret!... men är de så att ni bor bra till så kan man alltid flytta med padden ja skjuter på dit!...

tors-sönd e jag hemma i Mamre!.. alltså Tierp då är ni välkomma dit om ni vill!... bågen är rätt hårt spänd nu!.. 70pund!.. men de är lätt fixat å sänka den till 50!..

skicka mej ett pm om någon är intreserad!... man måste juh dela med sej av de roliga här i livet!..  ;D ;D ;D.... ;) ;)

Mvh

Publicerat
  • Författare
är de någon som är sugen på att testa så kanske vi kan fixa till de!

Ja, det låter ju trevligt :) Men det får vänta några veckor för min del... det är liiiiite mycket just nu :)

Publicerat
Ja, det låter ju trevligt :) Men det får vänta några veckor för min del... det är liiiiite mycket just nu :)

;D.. Trevligt!.. bara å hojta så fixar vi till de!....  ;D

P,s ny tråd för beväpning ang eftersök skapad!..

Mvh ThomasMamre!...

Publicerat

Helt rätt att skapa en annan tråd ang skadeskjutningar.

För det förekommer inom all typ av jakt, det går inte att komma ifrån.

Jag bor utanför Jönköping, så är det någon som är sugen på att pröva, så är det bara att pm:a, så skall jag hjälpa till.

Jag har hållit på sedan -97, så lite borde jag kunna,  ;)

Publicerat

Jag skulle nog våga påstå att jag är lite för bågjakt...

Jag har sett en hel del klipp med bågjakt och en jaktpil gör redigt med skada, om den träffar där den ska.

Det som jag oroar mig för är risken för skadeskjutningar, jag tror att många som vill ut och jaga med båge inte är berädda att värkligen smyga in på 15-20m avstånd, tror många är frestade att skjuta på längre avstånd och då stiger risken välldigt mycket. Men å andra sidan så finns det ju tyvärr en hel del "jägare" i Sverige som tycker det är mer "manligt" att kasta iväg ett skott mot ett rådjur på 200-250m än och smyga in på 30-40meter.

Men som sagt, det krävs en redigt duktig jägare för att lyckas fälla ett vilt med båge.

Jag röstar nog för att ge det ett testår :) dock tycker jag nog inte att det borde vara tillåtet på älg och vildsvin, samt eftersök ska ske med skjutvapen.

smaken är som baken, delad och lite luden ;)

Publicerat
  • Författare
Det som jag oroar mig för är risken för skadeskjutningar

Om jag inte missminner mig så är det väl färrre skadeskjutningar med pilbåge procentuellt sett i danmark och finland... Om en jaktspets skjuten från en pilbåge tar lite dåligt så inga störra blodkärl träffas läker troligtvis såren fint eftersom det knappast blir fråga om söndertrasat kött på samma vis som en studsarkula kan åstakomma...

Publicerat
Om jag inte missminner mig så är det väl färrre skadeskjutningar med pilbåge procentuellt sett i danmark och finland... Om en jaktspets skjuten från en pilbåge tar lite dåligt så inga störra blodkärl träffas läker troligtvis såren fint eftersom det knappast blir fråga om söndertrasat kött på samma vis som en studsarkula kan åstakomma...

Ang det procentuella antalet skadeskjutningar har jag ingen aning om, men det du säger om pilen tror jag nog helt klart kan vara sant, låter rätt vettigt.

Jag har ingen direkt koll på något om pilbågsjakt så jag ska nog hålla mig som "åskådare" i denna tråd, men det jag skrev var iaf lite av mina tankar ang piljakt.

Publicerat
Det här med eftersök är en historia som kan tas i en annan tråd eftersom det går bra att göra eftersök med spjut eller kastyxa om jägaren anser att det är bästa metoden. Skapa en ny tråd om ämnet är av intresse.

Garvar så tårarna rinner....visst har man börjat med pil och båge,varför inte sluta med kastyxa....

Publicerat
  • Författare

Nu ska vi inte prata kastyxa här... men det är ruskigt många joule i en kastyxa... och den skapar en enorm sårkanal... testa innan du dömer ut den :)

Publicerat
Nu ska vi inte prata kastyxa här... men det är ruskigt många joule i en kastyxa... och den skapar en enorm sårkanal... testa innan du dömer ut den :)

Nej för fan,här döms inget ut,kunde man ta liv med kastyxå förr så duger det säkert även idag.

Tänker lite på krocken jag just nu tar...när jag haft synpunkter på nya studsare som skjuter tätt som bara fan....

Inte kan jag döma ut kastyxor och spjut inte...

Förexten,jag har ett riktigt spjut hemma här hos mej. Vid en av mina många resor i Afrika så köpte jag faktist ett riktigt spjut utav en massaj..... Inte nån turistpryl här inte...

Rätt kul faktist :D

Publicerat

;D alla vapen är efektiva om de bara är i händerna på en som kan hantera de!...  ;D ;D ;D....

Telge!... har du sådant därnt sexigt skynke som dom har där nere osså när du övar!..  ;D ;D ;D.. ;) ;)

Mvh

Publicerat

w59.gif

Spjutträning ala Telgetok

Publicerat

vad skiljer en jaktbåge från en vanlig egentligen?

Publicerat

Inte mkt egentligen, en dragvikt på 35Ibs och uppåt fungerar fint, det finns allt från traditionella långbågar som skjuts instinktivt utan riktmedel till rajserbågar av compound typ med fler hjul och utväxling än en dragster som kastar iväg pilen i rent löjilga farter, utrustade med allt från enkla pinsikten till aimpoint.