Publicerat Augusti 31, 200718 yr vad skiljer en jaktbåge från en vanlig egentligen? den största skilnaden är storleken färgen å kraften i den!... Mvh
Publicerat Augusti 31, 200718 yr ok, det var väl det jag tänkte, att det just inte skiljer nåt... de viktigaste år juh inte vilken typ av båge man har!.. utan mer att man kan skjuta med precition! samt att kraften är tillräklig för de vilt man ska skjuta så man får en ordentlig penitrering!. Mvh...
Publicerat December 3, 200718 yr Har bott i USA storre delen av mitt vuxna liv och jagat med bage i manga ar, jag tror att dom flesta tror att man gar ut i skogen och skjuter med en bage gjord av en enkvist och bjorntrad, som nar man var liten. Pilbagarna i dagslaget har en enorm velocitet och pilarna gar igenom djuret som en kniv i smor. Vi kan jaga med kulvapen, och vem vet hur manga jagare som inte bor jaga med dessa, samma sak galler jakt med bage, traning ar helt nodvandigt samt forstaelse var begransningen for bagens kapacitet. Kanske i framtiden man kan njuta av denna jakt form aven i Sverige.
Publicerat December 10, 200718 yr Som det nu verkar så har vi snart bågjakt i Sverige. Då ska jag sälja av en del av mina krutvapen. Jag jagar hellre med båge.
Publicerat December 10, 200718 yr JS, det verkar som det gar framat med bagjakten i Sverige vilket ar underbart. Hur tror du reglerna angaende utfodring kommer att se ut, blir det som med krutvapen, ingen utfodring(atel), vad tror du ?
Publicerat December 10, 200718 yr I Sverige är det väl bara förbjudet med åteljakt på de 4 stora rovdjuren?
Publicerat December 10, 200718 yr Hej! Åteljakt och andra jaktformer har ännu inte diskuterats. Som det ser ut nu så måste det till en bra utbildning för kommande bågjägare och naturvårdsverket har inte tagit något beslut om bågjakt ännu. Vi vet ännu inte vilka vilt som kommer att få jagas vid ett positivt beslut från SNV.
Publicerat December 11, 200718 yr Atel jakt i Sverige ar begransad till fler arter an de 4 rovdjuren. JS vad for bage skjuter du med?
Publicerat December 11, 200718 yr Jag skjuter med en Ben Pearson Stealth årsmodell 2006. Mycket skön båge att skjuta. Den är ställbar mellan 60-70 pounds dragvikt. Jag har precis ställt ner den till ca 62 pound. Det räcker för att fälla både älg och björn. Hade den uppställd till max styrka (ca 70 pound) när jag var till afrika förra året. Man får ut lite mer hastighet om man ställer den på max. Men jag tycker den är skönare att hantera när den är lite lättare, börjar väl bli för gammal för 70 lbs. He he he! En kvinnlig bågjägare sköt ett genomskott på en zebra med sin 55 lbs båge på samma resa förra året. Det behövs inte mer! Det har fällts mycket älg med compoundbågar som inte haft mer styrka än 50 lbs. Pilplaceringen är viktigare att tänka på.
Publicerat December 12, 200718 yr JS, kanon kul att disskutera bagjakt med nagon som har bade intresse och erfarenhet. Sa du har varit har i USA laste jag och jagat vitsvans, var jagade du ?
Publicerat December 12, 200718 yr South haven och Allegan, Michigan. Hos några kompisar på privat mark. Mina 2 resekompisar sköt en varsin hjort. Jag hade en på under 20 meter håll, men kom inte åt riktigt. Med gevär hade utan tvekan skjutit 4-5 hjortar på denna resa. Man får jobba för sina byten med bågen som vapen. Gevärsjakt är riktigt lätt när man jämnför.
Publicerat December 12, 200718 yr Da ar du inte sa langt ifran var jag jagar nar jag ar i nedre delen av Michigan, Crystal-Ithaca omradet. Var du dar under oppnings dagarna av bagjakten 1 October ?
Publicerat December 12, 200718 yr Nej, vi åkte dit den 4/11. Försöker pricka in brunsten. Bockarna rör sig lite mer under dagarna den tiden på året.
Publicerat December 12, 200718 yr Ja det stammer, och sa ar det 11 dagar innan Firearms ar tillatet. Jagade bagsessongen dar nere och skjutvapen, forsokte jaga med bage aven 15 Nov, oppningsdagen for skjutvapen, djuren var alldeles for stressade, tryckte i mycket tat vegetation.
Publicerat December 20, 200718 yr Bågjakt på björn. Träffsäkra killar! http://www.youtube.com/watch?v=DzssL3VNwAo...feature=related
Publicerat December 20, 200718 yr muahaha fyyy vad denna Elk låter fult. vad är det för djur? hjort? Elk=Wapiti Hjort
Publicerat December 20, 200718 yr Bågjakt på björn. Ehh kan någon förklara för mej varför han använde den spetsen på pilen? Mvh!
Publicerat December 20, 200718 yr Hej Det är säkert en mekanisk spets, bladen fälls ut vid träff. www.grimreaperbroadheads.com Mvh S
Publicerat December 20, 200718 yr En sån som Rambo hade i First Blood II ??? ;D ;D ;D Det måste nästan ha varit ngn mekanisk moj eller? Måste vara råpuckat att dra en tavelspets igenom en björn, lär ju utsätta skytt och eftersökspatrull för sjuka risker. Sen snackade de ju om att det var bra med blod på skottplatsen och givet det så.. tja det måste ha varit ngn effektivare spets. Mvh!
Publicerat December 20, 200718 yr Det finns ett stort antal mekaniska jaktspetsar, de arbetar på olika sätt men med en huvudfunktion, att tillåta pilen att vara så lik en pil med tavelspets som möjligt, ie bra aerodynamik samtidigt som den garanterar 100% expansion och sårbildning i viltet. Det kan vara allt från en o-ring till ett mekaniskt lås som håller in de skärande bladen. Utan att ha tittat på videon kan jag och man stilla konstatera att ingen skjuter en svartbjörn under ordinare jakt med annat än jaktspets. /C
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.