Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bågen spänns för jakt med pil

Featured Replies

Publicerat
vad skiljer en jaktbåge från en vanlig egentligen?

den största skilnaden är storleken färgen å kraften i den!...

Mvh

  • Svar 57
  • Visningar 7,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

ok, det var väl det jag tänkte, att det just inte skiljer nåt...

Publicerat
ok, det var väl det jag tänkte, att det just inte skiljer nåt...

de viktigaste år juh inte vilken typ av båge man har!.. utan mer att man kan skjuta med precition! samt att kraften är tillräklig för de vilt man ska skjuta så man får en ordentlig penitrering!.

Mvh...

  • 3 months later...
Publicerat

Har bott i USA storre delen av mitt vuxna liv och jagat med bage i manga ar, jag tror att dom flesta tror att man gar ut i skogen och skjuter med en bage gjord av en enkvist och bjorntrad, som nar man var liten. Pilbagarna i dagslaget har en enorm velocitet och pilarna gar igenom djuret som en kniv i smor. Vi kan jaga med kulvapen, och vem vet hur manga jagare som inte bor jaga med dessa, samma sak galler jakt med bage, traning ar helt nodvandigt samt forstaelse var begransningen for bagens kapacitet. Kanske i framtiden man kan njuta av denna jakt form aven i Sverige.

Publicerat

Som det nu verkar så har vi snart bågjakt i Sverige. Då ska jag sälja av en del av mina krutvapen.

Jag jagar hellre med båge.

Publicerat

JS, det verkar som det gar framat med bagjakten i Sverige vilket ar underbart. Hur tror du reglerna angaende utfodring kommer att se ut, blir det som med krutvapen, ingen utfodring(atel), vad tror du ?

Publicerat

I Sverige är det väl bara förbjudet med åteljakt på de 4 stora rovdjuren?

Publicerat

Hej!

Åteljakt och andra jaktformer har ännu inte diskuterats. Som det ser ut nu så måste det till en bra utbildning för kommande bågjägare och naturvårdsverket har inte tagit något beslut om bågjakt ännu.

Vi vet ännu inte vilka vilt som kommer att få jagas vid ett positivt beslut från SNV.

Publicerat

Atel jakt i Sverige ar begransad till fler arter an de 4 rovdjuren. JS vad for bage skjuter du med?

Publicerat

Jag skjuter med en Ben Pearson Stealth årsmodell 2006. Mycket skön båge att skjuta. Den är ställbar mellan 60-70 pounds dragvikt. Jag har precis ställt ner den till ca 62 pound. Det räcker för att fälla både älg och björn. Hade den uppställd till max styrka (ca 70 pound) när jag var till afrika förra året. Man får ut lite mer hastighet om man ställer den på max. Men jag tycker den är skönare att hantera när den är lite lättare, börjar väl bli för gammal för 70 lbs. He he he!

En kvinnlig bågjägare sköt ett genomskott på en zebra med sin 55 lbs båge på samma resa förra året. Det behövs inte mer!

Det har fällts mycket älg med compoundbågar som inte haft mer styrka än 50 lbs.

Pilplaceringen är viktigare att tänka på.

Publicerat

JS, kanon kul att disskutera bagjakt med nagon som har bade intresse och erfarenhet. Sa du har varit har i USA laste jag och jagat vitsvans, var jagade du ?

Publicerat

South haven och Allegan, Michigan.

Hos några kompisar på privat mark. Mina 2 resekompisar sköt en varsin hjort. Jag hade en på under 20 meter håll, men kom inte åt riktigt. Med gevär hade utan tvekan skjutit 4-5 hjortar på denna resa.

Man får jobba för sina byten med bågen som vapen. Gevärsjakt är riktigt lätt när man jämnför.

Publicerat

Da ar du inte sa langt ifran var jag jagar nar jag ar i nedre delen av Michigan, Crystal-Ithaca omradet. Var du dar under oppnings dagarna av bagjakten 1 October ?

Publicerat

Nej, vi åkte dit den 4/11. Försöker pricka in brunsten. Bockarna rör sig lite mer under dagarna den tiden på året.

Publicerat

Ja det stammer, och sa ar det 11 dagar innan Firearms ar tillatet. Jagade bagsessongen dar nere och skjutvapen, forsokte jaga med bage aven 15 Nov, oppningsdagen for skjutvapen, djuren var alldeles for stressade, tryckte i mycket tat vegetation.

Publicerat

muahaha fyyy vad denna Elk låter fult.

vad är det för djur? hjort?

Publicerat

Brunst kanske! ;D

Publicerat
muahaha fyyy vad denna Elk låter fult.

vad är det för djur? hjort?

Elk=Wapiti Hjort

Publicerat

Elk=Wapiti Hjort= underart till kronhjort

Publicerat
Bågjakt på björn.

Ehh kan någon förklara för mej varför han använde den spetsen på pilen?

Mvh!

Publicerat

tänkte också på det. ser ut som en tavelspets.

Publicerat

Hej

Det är säkert en mekanisk spets, bladen fälls ut vid träff.

www.grimreaperbroadheads.com

Mvh

S

Publicerat

En sån som Rambo hade i First Blood II  ??? ;D ;D ;D

Det måste nästan ha varit ngn mekanisk moj eller? Måste vara råpuckat att dra en tavelspets igenom en björn, lär ju utsätta skytt och eftersökspatrull för sjuka risker. Sen snackade de ju om att det var bra med blod på skottplatsen och givet det så.. tja det måste ha varit ngn effektivare spets.

Mvh!

Publicerat

Det finns ett stort antal mekaniska jaktspetsar, de arbetar på olika sätt men med en huvudfunktion, att tillåta pilen att vara så lik en pil med tavelspets som möjligt, ie bra aerodynamik samtidigt som den garanterar 100% expansion och sårbildning i viltet.

Det kan vara allt från en o-ring till ett mekaniskt lås som håller in de skärande bladen.

Utan att ha tittat på videon kan jag och man stilla konstatera att ingen skjuter en svartbjörn under ordinare jakt med annat än jaktspets.

/C

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.