Publicerat September 19, 200718 yr Ost och skinkfyllda älgfärsjärpar Ingredienser Köttfärs Salt, peppar Grädde Rökt skinka (stora skivor) Ost Smör Margarin Mjöl Ägg Ströbröd Blanda köttfärs, salt och nymalen/grovmalen svartpeppar väl i en skål. Tillsätt grädde tills smeten är klibbig och håller ihop bra. Ta färs, platta ut till en rundel ca 0,5 cm tjock i storlek som en desserttallrik och lägg på en rökt skinkskiva + en oststav (som ska sluta ca 1½ cm från kanten på båda sidor så att det går att försluta ändarna sedan) och en smörklick i ena ändan av "plattan". Rulla ihop och tillslut ändarna och skarven väl. Upprepa tills du har rätt antal järpar. När alla järpar är färdiga så ska de vändas i först mjöl, sedan uppvispat ägg och till sist ströbröd. När alla är vända och klara steker man på dem runt om tills de är gyllenbruna i en stekpanna på medelhög värme. Lägg sedan ned järparna i en ugnsfast form, klicka på lite smör och ställ in i ugnen på ca 150 grader. Skala och tärna potatis och råstek den på medelvärme under tiden som järparna är i ugnen. Sås Ingredienser Grädde ca 5 dl Kalvfond (egen eller köpt) Maizenamjöl Häll grädden i en kastrull, tillsätt några msk kalvfond och låt puttra upp en stund innan det reds av med maizenamjölet till lämplig tjocklek. Låt såsen vila en stund medan potatisen och järparna blir färdigt. I väntan på detta, så hacka sallad, gurka och tomater. Blanda ihop i en skål och häll över rikligt med italiensk dressing.. Servera med iskall valfri dryck och njut 1-2 järpar/person brukar det gå åt här. Fler recept kommer allt eftersom 8) Om någon testar ett/ flera av recepten (när det inkommit fler) så ge gärna en recension :-*
Publicerat September 19, 200718 yr Kul Jämta att någon vill och vågar lämna ut sina hemmagjorda recept.
Publicerat September 19, 200718 yr Författare OK ring när vi ska komma Hahahahaa... Ni får ju tillaga det själva hemma och sedan avge rapport i tråden
Publicerat September 19, 200718 yr Författare Kul Jämta att någon vill och vågar lämna ut sina hemmagjorda recept. Det lär komma fler : Ska bara klura på vilka jag ska lägga ut ;D Grytor? Stekar? Bara vilt? Lamm? Fisk? Olika "klet"tillbehör? Finns ju hur mycket som helst att välja mellan Vad finns det intresse av att testa? <---Gillar att laga mat ju
Publicerat September 19, 200718 yr Det lär komma fler :Ska bara klura på vilka jag ska lägga ut ;D Grytor? Stekar? Bara vilt? Lamm? Fisk? Olika "klet"tillbehör? Finns ju hur mycket som helst att välja mellan Vad finns det intresse av att testa? <---Gillar att laga mat ju Lägg ut på det mesta som Du har i receptväg. Alltid kul med nya recept.
Publicerat September 19, 200718 yr Nämnde detta recept till frugan som sitter brevid mej..Vi skall testa...
Publicerat September 20, 200718 yr Författare Du får väl återkomma med rapport om det ar ätbart sedan då 8) ;D
Publicerat September 20, 200718 yr Författare Dagens maträtt Stekt/grillad/ ugnsbakad lax med kroketter och dillklibb Ingredienser Lax/ laxbitar Olivolja Salt + grovmalen svartpeppar Citron Vitlök/vitlöksblast Dill - rätt mycket 6 söta äpplen 1 stor gul lök Gräddfil Majonnäs För grill och ugnsbakning av laxen Ta en bit folie (tillräckligt stor för att vira in laxen i sedan) och häll på lagom mängd olja. Täck med dill, skivad citron salt och peppar. Lägg laxen med skinsidan ned. Häll lite olja över köttsidan, salta och peppra och lägg över vitlöksblast/2-3 skivade vitlöksklyftor (blasten ger mildare smak) riv citronskal över och vira in i folie. Gärna 2-3 lager. Lägg på grillen/ in i ugnen på ca 225 grader i ca 15 - 20 minuter. Även kroketterna ska in i ugnen och de tar ca 10-15 minuter på sig att bli färdig. Under tiden maten tillagas i ugn/grill så blandar man ihop gräddfil och majonnäs. En 3:a gräddfil och ca 1½-2 dl majonnäs. Skala och tärna 4-6 äpplen (beroende på storlek), finhacka löken och finhacka dill (ca 1 dl färdighackat) pytsa i och rör om. Tillsätt lämplig mängd grovmalen svartpeppar. Jag brukar ta ca 10 drag på pepparkvarnen.. Smaka av och korrigera efter tycke och smak. Serveras med den obligatoriska grönsalladen på sallad, gurka och tomater 8) Om man ska steka laxen i stekpanna (medelhög värme), bör man skippa dillen under tillagningen och pressa citron över laxen och lägga den skivade vitlöken i botten på pannan när man vänder laxen så att köttsidan hamnar ned i pannan. Kom också ihåg att vända laxen ca 4 ggr så att den inte bränner fast i pannan.. Ovanstående = middagen här idag
Publicerat September 20, 200718 yr Författare Och inför helgen... Räkcocktail Ingredienser 1 kg oskalade räkor Majonnäs Tomatpuré 2 dl Grädde Worchestershiresauce Isbergssallad Gurka Cocktailtomater Tunnbrödsskålar Tina och skala räkorna. Vispa grädden. Blanda ca 2 dl tomatpuré med ca 1½ dl majonnäs i en separat skål. Skvätt i ca ½ msk av worchestershiresaucen och rör om så att det blandas väl. Vänd ner grädden i blandningen och vänd sedan ner räkorna. Ställ in i kylen någon timme innan servering. För servering Grovhacka isbergssalladen och lägg a ½ dl i botten av varje tunnbrödskorg/skål och fördela räkcocktailen jämt i korgarna/skålarna. Skala och skär gurkan i lagoma stavar och garnera ovanpå och lägg en cocktailtomat i mitten. Gott att ha vindruvor, kex och ost som sidotugg till ovanstående :
Publicerat September 20, 200718 yr Författare Skink/räkvoulavent Ingredienser Voulavent/krustader Smör Räkor/rökt skinka Salt och grovpeppar Maizenamjöl 2 dl Grädde Sallad Gurka Tomater Frusna salladsgrönsaker Om man ska använda skinka så fräser man den i smör, saltar lite och peppar. Häll på grädden och låt puttra en stund. Red av med maizenamjölet till en lagom tjock stuvning. Låt svalna lite och bred sedan ut den på voulaventens botten och lägg på locket. In i ugnen på ca 200 grader i 8-10 minuter. Skär tomater, gurka och sallad och blanda ner de nu tinade grönsakerna och servera.
Publicerat September 20, 200718 yr Författare Det ser gott och intressant ut! DRÄGGEL! Det är hur gott som helst.. Här lagas ingen äcklig mat eller mat för bantare heller för den delen Bara att hoppa in i köket och börja trixa :-* Alltid imponerar det på någon, när du serverar det
Publicerat September 21, 200718 yr Det är hur gott som helst.. Här lagas ingen äcklig mat eller mat för bantare heller för den delen Bara att hoppa in i köket och börja trixa :-* Alltid imponerar det på någon, när du serverar det Ja, det förstår jag. Det har jag inte räknat med at det är el. skulle vara äckligt. ;D Ja, givetvis så är det alltid någon som blir impad. ;D
Publicerat September 21, 200718 yr Författare Fast det finns ju de som inte gillar räkor, så de tycker ju att det är vidrigt : Men som sagt: de flesta gillar det Lagar ju även "basmat" men det tror jag de flesta klarar av på ungefär samma sätt, så det blir väl de recept som jag tror inte är så vitt spridda som jag lägger in allt eftersom i tråden. Kul om man kan inspirera någon att testa något nytt
Publicerat September 21, 200718 yr Fast det finns ju de som inte gillar räkor, så de tycker ju att det är vidrigt :Men som sagt: de flesta gillar det Lagar ju även "basmat" men det tror jag de flesta klarar av på ungefär samma sätt, så det blir väl de recept som jag tror inte är så vitt spridda som jag lägger in allt eftersom i tråden. Kul om man kan inspirera någon att testa något nytt Ja visst finns det sådan som inte gillar räkor men jag äter allt inom skaldjur, musslor. ostron, hummer, levande sniglar m. m. ;D
Publicerat September 21, 200718 yr : HU... Alltså det är sådana som kommer från havet och intye krälar på landbacken. ;D Bara man har gott att drica till så slinker det mesta ner. ;D
Publicerat September 21, 200718 yr Några recept på viltgrytor skulle vara intressant tycker jag. Älskar grytor. ;D
Publicerat September 21, 200718 yr Tackar. Ser fram emot dessa Skönt att Vi har Jämta här på forumet som kan leverera goda recept åt oss och så får man prova något nytt också. ;D Jag kan tänka mig där ute i ödebygden så har Jämta haft tid att prova och laborera ordentligt. ;D
Publicerat September 21, 200718 yr Författare ;D Jag kan tänka mig där ute i ödebygden så har Jämta haft tid att prova och laborera ordentligt. ;D Med en spink till make som äter som en elefant + 3 ungar så blir det en del testande med maträtter ja : Och jag gillar att laga mat och testa lite nya idéer ibland. Vissa blir supergoda, vissa blir bra andra ätbara och ett fåtal blir HU :-X I morgon kommer skogsfågel/kycklinggryta in