Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Några av Jämtas recept..(höftade mått)

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Nja, feta soppor och min mage kommer inte så bra överens :)

Har dock smakat lite och den smakar som vanlig köttsoppa, fast med annorlunda kryddning ;)

• Svar 57
  • Visningar 10,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Nja, feta soppor och min mage kommer inte så bra överens :)

Har dock smakat lite och den smakar som vanlig köttsoppa, fast med annorlunda kryddning ;)

Ok! En överkänslig kista med andra ord är inget vidare!

:D

• 2 weeks later...
Publicerat

Gjorde senapsgrytan men slängde i lite fräst champinjon också. Jättegott och superenkelt!

Publicerat

Jag skulle vilja ha fler bäverrecept och då speciellt på bakpartiet/låren och fram till revbenen. Jag har sparat dom bitarna och tänkte prova göra något av det och hittar jag inget så blir det till att prova och torka nästa vår som man gör med älg- & renkött. <_<

Då torkar jag hela låren isf! :D

Publicerat

Hur går det med saltmissbruket Jonsson? :-)

Publicerat
Hur går det med saltmissbruket Jonsson? :-)

Det går bra! Visst 17 ja! Det har jag glömt att fråga syrran om. Ska göra det imorgon. <_<

• 8 months later...
Publicerat
  • Författare

Evigheters evigheter sedan jag uppdaterade min lilla tråd, men här kommer lite nytt åt er som är sugna..

Fyllda paprikor/quich

Ja, det förstnämnda mumsade vi på igår tillsammans med en grön grönsallad *mums*

Trögtänkt som jag var, så missade jag ju att fota skapelsen, men receptet kommer här:

Finstrimlat sidfläsk/bacon

Finhackad röd lök

Väl avrunna kikärtor

Skivade färska chamionjoner

Köttfärs

Salt och peppar.

Passerade tomater

socker

Paprika

Ost

Romansallad

Gurka

Avokado

Fräs på fläsket i smör, lägg i den hackade löken och kikärtorna och fräs tills allt är lagom brynt. Skiva ner svampen och fräs en stund till innan köttfärsen läggs i. Salta och peppra och fräs tills köttfärsen är genomlagad. Häll på passerade tomaterna och en nypa socker för att balansera upp tomatsmaken. Låt detta puttra på svag värme tills vätskan nästan helt är borta.

Ta en stor paprika av valfri färg, skär av toppen så att du får med alla frön. Ta också bort de "strängar" som finns inuti paprikan. Lägg riven ost i botten och varva sedan fyllningen och den rivna osten tills paprikan är full och avsluta med ost. In i ugnen (ca 200 grader) tills paprikan börkar vara mjuk och färdig.

Servera med en grön grönsallad gjord på romansallad, gurka och avokado och valfri dryck.

Eventuella rester av röran går utmärkt att använda som fyllning i piroger eller quich.

Jag gjorde idag quich på de rester som blev över här efter gårdagens fyllda paprikor..

Först degen, som jag gjorde på smör, mjöl och ägg ihopknådat till lämplig konsistens som sedan plattades ut efter en liten pajform innan den åkte in i ugnen för förgräddning.

quich-1.jpg

I min ugn tog det drygt 10 minuter innan den släppte i kanterna och blev lite krispig

quich-2.jpg

Därefter i med fyllningen, lägg riven ost över fyllningen, på med lite av degen som dekoration och sedan in i ugnen 10-15 minuter innan servering med grönsallad och valfri dryck.

quich-3.jpg

Ha en trevlig helg ^_^