Publicerat September 21, 200718 yr Med en spink till make som äter som en elefant + 3 ungar så blir det en del testande med maträtter ja :Och jag gillar att laga mat och testa lite nya idéer ibland. Vissa blir supergoda, vissa blir bra andra ätbara och ett fåtal blir HU :-X I morgon kommer skogsfågel/kycklinggryta in Okej! Jag förstår det. Det får ätas av det som finns i huset. Det blir ingen Hamburgare el. Pizza idag, säger mamma Jämta. ;D Visst låter det så ungefär ??? ;D
Publicerat September 21, 200718 yr Författare Okej! Jag förstår det. Det får ätas av det som finns i huset. Det blir ingen Hamburgare el. Pizza idag, säger mamma Jämta. ;D Visst låter det så ungefär ??? ;D :D Hamburgare gjorda på älg/lammfärs äts ju ibland eller hemgjord pizza, men visst blir det mycket "riktig" mat och mycket av det är ju sådant vi jagat/fiskat/plockat/skördat själv : <--- Urtypisk bonde :-*
Publicerat September 22, 200718 yr :D Hamburgare gjorda på älg/lammfärs äts ju ibland eller hemgjord pizza, men visst blir det mycket "riktig" mat och mycket av det är ju sådant vi jagat/fiskat/plockat/skördat själv : <--- Urtypisk bonde :-* Det kan jag tänka mig och inga köpesburgare. Det smakar bäst så att äta av det man har plockat själv. Jag förstår det. ;D
Publicerat September 22, 200718 yr Författare Då ska vi se... Skogsfågel/kycklinggryta 1 fågel Olja Allroundkrydda Paprika Gul lök Kokosnötsmjölk (går att byta till grädde) Potatis Grönsaker (Sallad, tomat, gurka) Maizenamjöl Börja med att sätta potatisen på kokning. Bena ur fågeln och tärna köttet i lämpliga bitar och krydda med allroundkrydda. Hacka den gula löken rätt grovt och lägg ner i varm stekpanna tillsammans med kycklingen. Tärna upp paprikan och lägg ner den när kycklingen nästan är färdigstekt. Häll över kokosnötsmjölken (1-1½ burk). Låt puttra på svag värme medans potatisen kokar färdigt. Red av och servera med potatis och grönsallad. Inte så avancerat, men gott ändå Senapsgryta (kan ta vilket kött som helst) Kött (förslagsvis ytter/innerlår) Olja Gul lök Salt Grovmalen svartpeppar Senap Grädde (ingen bantarmat här nej...) Potatis eller ris De sedvanliga grönsakerna + frysta (upptinade) salladsgrönsaker Maizenamjöl Strimla köttet rätt fint, salta och peppra och lägg i varm stekpanna med lite olja i. Fräs tills det fått fin färg, lägg i löken och låt fräsa lite till. Dra ner på värmen och lägg i ca 2-3 msk senap. Rör om och häll på grädden och låt puttra ca 10-15 minuter på låg värme. Red av med maizenamjöl Servera med kokt potatis/ris + grönsaker Inte heller så jättesvårt.. Köttstroganoff med potatismos Kött Tomatpuré Lagerblad Salt och grovmalen svartpeppar Gul lök Worchestershiresauce Grädde Maizenamjöl Strimla krydda och bryn köttet tillsammans med den hackade löken. Vänd ner ca 3-4 msk tomatpuré och rör om. Häll på 3-4 dl grädde och lägg i 2-4 lagerblad. Låt puttra på låg värme ca 10 - 15 minuter. Red av till lämplig tjocklek med maizenamjöl. Moset Potatispress 10-12 stora potatisar Smör Finmalen vitpeppar Strösocker Mjölk Salt Skala och dela potatisarna i lagoma bitar. Koka i lätt saltat vatten tills de är genomkokta. Lägg en lämplig smörklick i botten på en bunke, ta ca 1 krm vitpeppar och ca 2 msk strösocker ovanpå. Sila bort kokvattnet och pressa potatisen över smöret och det andra i bunken. Blanda om och häll på lite mjölk allt eftersom och rör om tills önskad tjocklek uppnåtts på moset. Värm på låg värme under omrörning tills det är varmt igen. Servera Ugnsbakad älgstek med fårticka och vinbärsgelé/lingonsylt Stek (fransyska/rostbiff eller annan lämplig bit) Salt Grovmalen svartpeppar Vitlök Margarin Fårticka Soja Grönsaker Vinbärsgelé/lingonsylt Potatis Gnid in en ugnsfast form med riklig mängd margarin. Salta och peppa köttet runt om och gnid in det med vitlök. Lägg i formen, häll på några dl vatten och en skvätt soja och in med den i ugnen. Ca 200 grader i 1½-2 timmar (beroende på hur ugnen tar. Håll koll!!) Ös med jämna mellanrum och se till att sojavattnet inte tar slut. När köttet fått fin färg, så lägg över folie. Fortsätt att ösa tills köttet är färdigt.. Sista 20-25 minutrarna lägger man ner tärnad fårticka i sojavattnet. Serveras med kokt potatis, gelé/sylt och grönsaker. Eftersom jag aldrig använder nötkött, så baseras alla kötträtter på älg/rådjur eller lammkött. Ingen som tordats testa något ännu ??
Publicerat September 22, 200718 yr Ska testa lite gryta i veckan nu. Får dock bli nöt då det är långt till ngt älgkött ;D
Publicerat September 22, 200718 yr Visst jämta ska Vi prova Dina recept och betygsätta dom i en 5-gradig skala. ;D Skämt å sido var inte ororlig för nog ska Vi prova dom ordentligt.
Publicerat September 25, 200718 yr Författare Bra :-* Jag avvaktar att lägga in fler tills ni testat några av dessa. Vem vet...Min typ av mat kanske är det läbbigaste ni smakat ;D
Publicerat September 25, 200718 yr Bra :-*Jag avvaktar att lägga in fler tills ni testat några av dessa. Vem vet...Min typ av mat kanske är det läbbigaste ni smakat ;D Du vill se om någon överlever först eller ??? ;D
Publicerat September 25, 200718 yr Författare Du vill se om någon överlever först eller ??? ;D *Attans..Jag är genomskådad...
Publicerat September 26, 200718 yr Författare Förtydligande till mitt recept på ost och skinkfyllda färsjärpar Man tar alltså vilken ost som helst efter tycke och smak och skär till stavar av
Publicerat September 26, 200718 yr MUMS!!!!! Kan inte säga annat......man blir ju hungrig bara av att läsa denna tråd!
Publicerat September 26, 200718 yr Författare Bara att ställa dig vid spisen då (eller ställa gubben där )
Publicerat September 26, 200718 yr Författare En modig man (med familj) har tordats testa ett av recepten och överlevt enligt rapport. Jag hoppas på en detaljerad rapport över hur det gick med tillagning (var receptet bökigt/lättfattligt att följa, behövs mer detaljerad beskrivning etc.), vad som tycktes om smakerna och hur mumsandet gick :D :-*
Publicerat September 26, 200718 yr Det var inga problem och dom blev goda järparna. ;D Kanske lite tjocka i diam men det går ju att dela dom med gaffel och kniv. Tack Jämta för receptet även om det var gjort på höft! :-* Min fru har jobbat som ekonomibiträde på dagis förut och på en viltfarm under 8-9 månader så matlagning kan både hon och jag. Själv var jag huslig av mig medans jag var ungkarl och lagade ordentlig mat till mig och bakade eget matbröd, men då var det storbak så att det räckte iaf i 2 månader i stöten. ;D
Publicerat September 27, 200718 yr Så här blev Jämtas skink- & ostfyllda älgfärsjärpar. Dom var faktiskt goda och mättande.
Publicerat September 27, 200718 yr Författare Dom var faktiskt goda och mättande. Du hade alltså vissa tvivel? ;D Hahahahaha... Kul att ni tordes testa ett av recepten och att ni blev nöjda i alla fall
Publicerat September 27, 200718 yr Du hade alltså vissa tvivel? ;D Hahahahaha... Kul att ni tordes testa ett av recepten och att ni blev nöjda i alla fall Haha! ;D Nej, egentligen fanns det inga tvivel från min sida, och inte från någon av de andra heller. ;D
Publicerat September 27, 200718 yr Författare Haha! ;D Nej, egentligen fanns det inga tvivel från min sida, och inte från någon av de andra heller. ;D Roligt att ni blev nöjda, mätta och belåtna i alla fall, vilket är det viktiga
Publicerat September 27, 200718 yr Roligt att ni blev nöjda, mätta och belåtna i alla fall, vilket är det viktiga Jepp! ;D
Publicerat Mars 26, 200818 yr Författare Idag serveras här för att fira familjens hemkomst och att vi är samlade allihop igen ( ), smördegsinbakad fläskfilé med svampstuvning, kokt potatis och en härlig grönsallad med mest troligt italiensk dressing Salta och peppra filén och bryn på runt om i ganska het panna. Sänk sedan värmen ett hack och låt dem bli så genomstekta som du vill ha dem. Låt dem därefter svalna en aning och gör under tiden svampstuvningen. Svampstuvning Champinjoner/kantareller/ vad man vill ha, fräses upp i en skaplig klick smör, saltas och peppras efter tycke och smak. Häll på minst 3 dl grädde och svampspadet (om du använder burksvamp) och red av när den börjat sjuda. Stuvningen ska vara ganska tjock. Börja koka potatisen Ta en kavlad smördegsplatta, lägg på filén och svampstuvning, rulla över degen och gör ett tätt paket. Ofta får man dela upp filén i flera bitar och på flera plattor. In i ugnen på ca 175 grader i ? minuter tills smördegen är gyllenbrun och "färdig". Under tiden som det sker, så skär krispig grönsallad, gurka och blanda i ärtor och dressa med valfri dressing. Servera med valfri kall dryck *mums*
Publicerat Mars 26, 200818 yr Idag serveras här för att fira familjens hemkomst och att vi är samlade allihop igen ( ), smördegsinbakad fläskfilé med svampstuvning, kokt potatis och en härlig grönsallad med mest troligt italiensk dressing Salta och peppra filén och bryn på runt om i ganska het panna. Sänk sedan värmen ett hack och låt dem bli så genomstekta som du vill ha dem. Låt dem därefter svalna en aning och gör under tiden svampstuvningen. Svampstuvning Champinjoner/kantareller/ vad man vill ha, fräses upp i en skaplig klick smör, saltas och peppras efter tycke och smak. Häll på minst 3 dl grädde och svampspadet (om du använder burksvamp) och red av när den börjat sjuda. Stuvningen ska vara ganska tjock. Börja koka potatisen Ta en kavlad smördegsplatta, lägg på filén och svampstuvning, rulla över degen och gör ett tätt paket. Ofta får man dela upp filén i flera bitar och på flera plattor. In i ugnen på ca 175 grader i ? minuter tills smördegen är gyllenbrun och "färdig". Under tiden som det sker, så skär krispig grönsallad, gurka och blanda i ärtor och dressa med valfri dressing. Servera med valfri kall dryck *mums* Det låter gott! Mattarmen känner suget när jag läser något recept!
Publicerat Maj 4, 200817 yr Författare Så här i bäverjaktstider, så passar detta fint Bäversvanssoppa Ingredienser 1 flådd bäversvans 3 morötter 1 purjolök 1 sellerirot 2 potatisar 1 äpple med skal ½ lök ca 10 hela svartpepparkorn 6 hela nejlikor 2 lagerblad 1 tsk timjan ½ dl äppelcider vinäger salt Flå en bäversvans och dela av den köttiga biten från den späckiga. Dela sedan den köttiga svansbiten i 3 delar och den späckiga biten i 4 bitar. Bryn på dessa i olja i stekpanna. (vill man ha mer kött, så tärna upp från en bog och bryn på med svansbitarna) Tvätta och tärna en morot, selleriroten, löken, potatisen, äpplet och blasten på purjolöken. Lägg detta i en panna tillsammans med kryddorna och vinägern. Lägg i bäversvansbitarna när de är brynta runt om. Fyll på med vatten i pannan, så att det täcker allt. Låt koka under lock på medelhög värme i några timmar tills köttet lätt lossnar från benet. Fyll på vatten i pannan vid behov! När köttet är klart, så ska soppan silas och köttet och späcket tärnas upp i små bitar och läggas tillbaka i spadet. Skiva i de 2 morötter som är kvar, den ljusa delen av purjolöken och tärna i 1-2 ny potatis och låt det hela puttra på medelvärme tills potatisen och morötterna är mjuka. Bryt ned tunnbröd i botten på en djuptallrik och häll den varma soppan över och servera Mustigt, matigt och mättande enligt maken
Publicerat Maj 4, 200817 yr Så här i bäverjaktstider, så passar detta fint Bäversvanssoppa Ingredienser 1 flådd bäversvans 3 morötter 1 purjolök 1 sellerirot 2 potatisar 1 äpple med skal ½ lök ca 10 hela svartpepparkorn 6 hela nejlikor 2 lagerblad 1 tsk timjan ½ dl äppelcider vinäger salt Flå en bäversvans och dela av den köttiga biten från den späckiga. Dela sedan den köttiga svansbiten i 3 delar och den späckiga biten i 4 bitar. Bryn på dessa i olja i stekpanna. (vill man ha mer kött, så tärna upp från en bog och bryn på med svansbitarna) Tvätta och tärna en morot, selleriroten, löken, potatisen, äpplet och blasten på purjolöken. Lägg detta i en panna tillsammans med kryddorna och vinägern. Lägg i bäversvansbitarna när de är brynta runt om. Fyll på med vatten i pannan, så att det täcker allt. Låt koka under lock på medelhög värme i några timmar tills köttet lätt lossnar från benet. Fyll på vatten i pannan vid behov! När köttet är klart, så ska soppan silas och köttet och späcket tärnas upp i små bitar och läggas tillbaka i spadet. Skiva i de 2 morötter som är kvar, den ljusa delen av purjolöken och tärna i 1-2 ny potatis och låt det hela puttra på medelvärme tills potatisen och morötterna är mjuka. Bryt ned tunnbröd i botten på en djuptallrik och häll den varma soppan över och servera Mustigt, matigt och mättande enligt maken Äter inte Du av soppan eftersom Du skriver så som Du gör på sista raden???