Publicerat November 10, 20214 yr 2 hours ago karelsk blandning sa: Det som är i kokaren är riktigt fina och jämna horn, inte mitt utan åkte bara på att göra det. Det andra är bara lite spec med ena taggen som är lös och sen rätt stora utlägg, den var vi två skyttar på i helgen så det hamnar kanske i kojan eller liknande. Tänkte först inte idas montera det men när jag ändå gjorde ett så gör jag det med. Vi stod i valet att bara kapa lös dom men slutade med att jag tog hem skallen. Ja, det är riktigt jämnt och fint det översta. Det undre ser verkligen konstigt ut.
Publicerat November 17, 20214 yr Kvar är renkapning och blekning före montering. Viss skillnad på utläggen mellan hornen som kanske är svåra se på bild.
Publicerat November 17, 20214 yr Om man ser på den med udda horn så ser den ut lite snett hornet, har hållit på renkapa färdigt och fick för mig att hela kraniumet var lite eljest å kanske lite snett. Var besvärligt kapa och få det rakt så halverade till allting,det andra gick som vanligt och blev helt ok. Kanske det är därför den har ett skovel och ett stång horn.
Publicerat December 1, 20214 yr Detta är en populär post. Fick bedöma en riktigt fin jämtlandsoxe idag, 301.25 poäng och guld. Hade behövt stå på en stol för att få med precis hela hornet på bilden... Utlägg 105 cm.
Publicerat December 1, 20214 yr 1 minute ago qvarnhill sa: Fick bedöma en riktigt fin jämtlandsoxe idag, 301.25 poäng och guld. Hade behövt stå på en stol för att få med precis hela hornet på bilden... Utlägg 105 cm. Den där kronan skulle pryda vilken rumsvägg som helst.
Publicerat December 1, 20214 yr 2 minutes ago lsjonsson sa: Den där kronan skulle pryda vilken rumsvägg som helst. Absolut, fin färg, jämn och fin och skytten tillstod att han fick lite puls när oxen kom framför bössan.
Publicerat December 1, 20214 yr 8 minutes ago qvarnhill sa: Absolut, fin färg, jämn och fin och skytten tillstod att han fick lite puls när oxen kom framför bössan. Ja verkligen! Haha kan tro det! En av hundförarna sköt en 16 taggare hos oss i höstas och den var fin.
Publicerat Januari 21, 20224 yr Detta är en populär post. Nu är dom monterade men hade tänkt ta bättre bild när det var ljust men dom hämtades igår kväll.
Publicerat Mars 18, 20224 yr Detta är en populär post. Har fått ett "litet" uppdrag... Känns lite som att det är läge att fylla på lagret av medaljer av ädlare valörer!
Publicerat Mars 18, 20224 yr 16 minutes ago qvarnhill sa: Har fått ett "litet" uppdrag... Känns lite som att det är läge att fylla på lagret av medaljer av ädlare valörer! Från en och samma person?
Publicerat Mars 18, 20224 yr 4 minutes ago qvarnhill sa: Ja! Är det ett liv av horn eller är det någon som har extremt bra marker? Kul se att det finns större tjurar nånstans i landet ännu, här är dom mer sällsynta nu mer. Har själv bara skjutit en om det 17 eller 18 som störts men dom hornen rycktes sönder, har sen flera 10-14 pinnare men ser ut segt komma över det. Var tvungen släppa en 22-23 pinnare för att de var gnäll i laget men fick året efter igen en skovel som hittades från den älgen som sattes upp på koj väggen men blev stulet året efter det. Den som hittade skoveln sa att om jag kan beskrivs hornet blir det mitt, efter beskrivningen jag gav så låg hornet senare på dagen på min koj bro. Det är nog en av dem största älgar jag sett, troligen närmare 350kg i november. Normalt har jag iaf brukat se nån större tjur varje år runt markerna men senaste åren hsr det vart dåligt, var iväg jagade i höst och där släppte vi en 16 på lock och det är nog enda stora jag sett.
Publicerat Mars 18, 20224 yr Har haft en grävlings skalle flera år halvt färdig men inte idas göra klar. Legat närmare 5år i en burk. Risig som den var satte jag den i en diskmedel tablett och lite vit tvätt som ett sista försök innan den hamnade i skräpet. Resultatet blev bättre än väntat och den är inte ens blekt, tyvärr kokade jag den lite för länge. Funderar ta rätt på en räv skalle från en av dom skjutna på åteln i år.
Publicerat Mars 18, 20224 yr Just tipset var att använda diskmedel tablett och vit tvätt till tvätt maskin just för att allt lossnade lättare, luktade mindre äckel inne och om man lät det ligga över natten i grytan blev skallen vitare och fett fri.
Publicerat Oktober 23, 20223 yr Får nöja sig med det som finns i skogen,fortsättning följer hur jag gör med monteringen. två djur från olika områden.
Publicerat Oktober 24, 20223 yr Grov kapar alltid före kokning och sen kör jag snitten med en lite tjockare kap skiva så kan jag kapa genom med en svans. ena kapad och andra ritad. Skillnaden mellan färdig och grov kapad. Bägge färdig kapade.
Publicerat Oktober 24, 20223 yr Älgarna var relativt jämn stora i kroppen, den med bredare utlägg var nog lite större men rejält i brunst. Hornen är ganska jämn grova men utläggen skiljer sig lite mellan dem.
Publicerat Juni 9, 20232 yr Detta är en populär post. Hör väl inte till vanligheterna och göra klart en katt skalle. Men nog får man vara bitter åt dem som kokat för att ta lös tanden och såga den. Sen att dom söndrat tanden var ju allt lite onödigt. Vilket extra jobb det vart och helt bra blev det ändå inte. Blekt kraniumet flera gånger och ändå är det inte helt 100. Nå det var bra tyckte ägaren så då är det väl så. Men ifall dom kunniga hade kokat skallen tagit lös tanden sågat den och inte låtit kraniumet torka och bli äckligt hade det sparat mycket tid för mig och slut resultatet hade blivit bättre. Före bild efter bara kokning och sen efter blekning. katterna är fina djur och lite underligt dom finns här i skogen men när man ser käften så förstår man att det är jägare.
Publicerat Augusti 31, 20232 yr Hittade några bilder vad man kan göra med rävtänder. Synd att man inte såg detta när man började jaga.
Publicerat Augusti 31, 20232 yr 3 hours ago Luger6 sa: Hittade några bilder vad man kan göra med rävtänder. Synd att man inte såg detta när man började jaga. Fast det där var ju lika groteskt som diverse pallar av elefantfötter och annat
Publicerat Augusti 31, 20232 yr 47 minutes ago exabit sa: Fast det där var ju lika groteskt som diverse pallar av elefantfötter och annat Hade hällre haft pall av elefant än det där. Men det kommer troligen inte heller hända. Så vill säga inget för mig heller.
Publicerat Augusti 31, 20232 yr Då kanske det kan funka att ni går till eran lokala juvelerare som kan göra något fint av gaddarna?
Publicerat Augusti 31, 20232 yr Nån som monterar troféer annorlunda än på platta, på vägg? Div. sätt att ställa dem på ett bord, tex?