Publicerat Mars 16, 201115 yr om det nu är så att man inte har en kastrull som passar ett hjorthorn :/ någon ide? Ett avsågat oljefat tex. Du får ju koka utomhus men .....
Publicerat Maj 16, 201114 yr Hittade en bra PDF om vildsvin med ett rejält kapitel om tillvaratagande av vildsvinstroféer. Den gav mig all info jag kände att jag behövde. vildsvin_special.pdf
Publicerat Oktober 3, 201114 yr Sambon vill måla sina älghorn vita, allt ska bli vitt..(sett i nån designblaska) vad ska man ha för färg?
Publicerat Oktober 4, 201114 yr Sambon vill måla sina älghorn vita, allt ska bli vitt..(sett i nån designblaska) vad ska man ha för färg? Servalack??? Rosa med skära elefanter.
Publicerat Oktober 4, 201114 yr Sambon vill måla sina älghorn vita, allt ska bli vitt..(sett i nån designblaska) vad ska man ha för färg? Jag har målat ett fällhorn och till det användes Hagmans billack på sprayburk. Fungerade kanon, inga rinningar om man tar det lite varsamt.
Publicerat Januari 12, 201214 yr så här blev det till slut. vanlig vit matt sprayfärg, några varv. Har faktiskt funderat på att införskaffa en fint trofé och göra ngt liknande, typ i svart då.....är ju liten glad för inredning (ERNST-VARNING!!!!) Känns dumt att köpa en trofè annars om man inte skjutit den själv av ngn anledning.......är kanske bara jag som känner så?? Men det blev jäkligt snyggt i vitt faktiskt! God Jakt!
Publicerat Januari 12, 201214 yr Smaken är som baken... Personligen så tycker jag att den ser bedrövlig ut. MEN, du skall absolut ha en eloge för att ha gjort någonting annorlunda och tänkt lite utanför ramarna!
Publicerat Januari 13, 201214 yr Smaken är som baken... Minst sagt... Iofs så hade jag nog aldrig satt upp ett så litet horn, men ändå. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Januari 14, 201214 yr Har faktiskt funderat på att införskaffa en fint trofé och göra ngt liknande, typ i svart då.....är ju liten glad för inredning (ERNST-VARNING!!!!) Känns dumt att köpa en trofè annars om man inte skjutit den själv av ngn anledning.......är kanske bara jag som känner så?? Men det blev jäkligt snyggt i vitt faktiskt! God Jakt! Är det bara jag som känner så......att köpa en trofé och ha på den hängande på väggen hemma.......när det inte är ett vilt som du själv har skjutit?? God Jakt!
Publicerat Januari 14, 201214 yr Är det bara jag som känner så......att köpa en trofé och ha på den hängande på väggen hemma.......när det inte är ett vilt som du själv har skjutit?? God Jakt! Har jag inte skjutit något med en trofé så har jag heller inget på väggen! Jo jag har en svensk hare som är uppstoppad, men den har farfar skjutit och stoppat upp så det klassar jag som helt ok!! Skulle nog kunna tänka mig och köpa någon fågel och hänga på väggen längre fram med, men horn och betar får man fixa själv. Annars blir jag utan såna vägg prydnader!
Publicerat Februari 5, 201214 yr Hej alla kunniga Ny på forumet och har en fråga om bevarande av skalle utomhus. Jag har en koskalle som jag ska måla framtill med olika färger och undrar vilken typ av färg som är lämpligast. Det går inte med sprayfärger eftersom jag ska måla ceremoniellt. Linolja kanske, eller det löser upp skelettet? Sen undrar jag också hur/vad jag ska använda för att den ska tåla att hänga ute året om? Hoppas på svar även då det inte är "vilt"
Publicerat Februari 5, 201214 yr Hej alla kunniga Ny på forumet och har en fråga om bevarande av skalle utomhus. Jag har en koskalle som jag ska måla framtill med olika färger och undrar vilken typ av färg som är lämpligast. Det går inte med sprayfärger eftersom jag ska måla ceremoniellt. Linolja kanske, eller det löser upp skelettet? Sen undrar jag också hur/vad jag ska använda för att den ska tåla att hänga ute året om? Hoppas på svar även då det inte är "vilt" Hej och välkommen hit! Jag tror inte någon färg klarar av att lösa upp skelettdelarna så där behöver du inte oroa dig. Sprayfärg hade som sagt varit bäst men vad jag förstår skall du måla med pensel eller liknande och då får man satsa på något annat. Jag hade nog valt en lackfärg som ej är vattenbaserad för ändamålet då den härdar snabbare och är slitstarkare än dito på vattenbas. Linoljefärg kommer att försvinna ganska snabbt är jag rädd för men det beror på... I vilken skick är skallen? Är den kokad och ordentligt rengjord? Är den peroxidblekt? Ett kranium som är ordentligt tillvaratagen, som när man skall göra en trofé, är nog väldigt mottaglig för färg av alla dess slag eftersom det kommer att gå in i materialet. Är skallen typ "hittad i naturen" så kommer den att vara skitig samt ha algbeväxtning och då är det inte säkert att någon färg biter särskilt bra... Men när vi vet det så kan vi kanske lotsa in dig till rätt färg!
Publicerat Februari 5, 201214 yr Hej och välkommen hit! Jag tror inte någon färg klarar av att lösa upp skelettdelarna så där behöver du inte oroa dig. Sprayfärg hade som sagt varit bäst men vad jag förstår skall du måla med pensel eller liknande och då får man satsa på något annat. Jag hade nog valt en lackfärg som ej är vattenbaserad för ändamålet då den härdar snabbare och är slitstarkare än dito på vattenbas. Linoljefärg kommer att försvinna ganska snabbt är jag rädd för men det beror på... I vilken skick är skallen? Är den kokad och ordentligt rengjord? Är den peroxidblekt? Ett kranium som är ordentligt tillvaratagen, som när man skall göra en trofé, är nog väldigt mottaglig för färg av alla dess slag eftersom det kommer att gå in i materialet. Är skallen typ "hittad i naturen" så kommer den att vara skitig samt ha algbeväxtning och då är det inte säkert att någon färg biter särskilt bra... Men när vi vet det så kan vi kanske lotsa in dig till rätt färg! Hej å tack Det är en nyslaktad tjur, så skallen är fräsch. Jag har ännu inte rensat och kokt, så den är obehandlad. Tänkte jag skulle ha lite framförhållning just om jag ska bleka med peroxid eller kanske använda något annat? Skallen håller kanske bättre om jag inte bleker? Bålack låter inte speciellt kul eftersom den blir lite "plastig" i färgen då. Ska helst vara så nära naturmaterial/utseende som möjligt Några andra förslag kanske?
Publicerat Februari 5, 201214 yr Hej å tack Det är en nyslaktad tjur, så skallen är fräsch. Jag har ännu inte rensat och kokt, så den är obehandlad. Tänkte jag skulle ha lite framförhållning just om jag ska bleka med peroxid eller kanske använda något annat? Skallen håller kanske bättre om jag inte bleker? Bålack låter inte speciellt kul eftersom den blir lite "plastig" i färgen då. Ska helst vara så nära naturmaterial/utseende som möjligt Några andra förslag kanske? Hej & välkommen hit! Om du bleker den först med peroxid och sedan målar du ovanpå det. Då har du en matt yta att måla på och det borde väl funka tycker jag.
Publicerat Februari 5, 201214 yr Hej & välkommen hit! Om du bleker den först med peroxid och sedan målar du ovanpå det. Då har du en matt yta att måla på och det borde väl funka tycker jag. Tack Ja, jag får väl prova mig fram antar jag. Jag kan ju provmåla på nån bit som inte syns och se hur det blir.... Men ni tror inte att det behövs någon "skyddsfärg" över hela för att väderskydda?
Publicerat Februari 5, 201214 yr Varför inte bleka med alun? Blanda i vattnet när du kokar den så blir det en fin vit yta att måla på - Carl Skrivet på iPhone
Publicerat Februari 5, 201214 yr Tack Ja, jag får väl prova mig fram antar jag. Jag kan ju provmåla på nån bit som inte syns och se hur det blir.... Men ni tror inte att det behövs någon "skyddsfärg" över hela för att väderskydda? Varsågod! Ang. skyddsfärg/skyddslack bör du nog prata med en färghandlare om, tror jag.
Publicerat Mars 6, 201214 yr HIGHLAND CATTLE ojdå - gubben ringde just efter att fått erbjudandet att ta vara på 7 st skallar av highland cattle kor (ni vet - de där stora håriga med lååånga horn) Jag gick ju igång direkt på att koka rent ett helt huvud med horn o allt men undrar nu vad ni tror - kohorn är ju fyllda med mer "kött" än t ex rådjur - är det smartare av mig att såga av hornen, rengöra dom - fylla dom med t ex trälim eller parafin och limma fast dom igen? Eller kan man låta dom vara var och vad händer om jag kokar skallen? Galet projekt men samtidigt skoj Vi ska koka o rensa ur ett antal av hornen o göra dryckeshorn av dom men några av skallarna vore skoj att behålla hela.
Publicerat Juni 13, 201312 yr Sköt mitt första pälsvilt, en räv, i tisdags morse(och min andra samma kväll) och tänkte ta till vara på skallen. Har kokat och skrapat rävskalle nu i eftermiddag, blev helt okej, eftersom det är en valp så var den lite mjuk i benet så några framtänder trillade ur men det är väl bara att limma, delade på underkäken också, men samma sak där, limma. Något speciellt lim man ska använda sig av? Då jag inte orkar köpa en massa grejer så gick jag igenom vad som fans i kem-hyllan hemma. Hittade "Vanish" fläckborttagning för kläder. "Innehåller 5-15% Syrebaserat blekmedel" En snabb googling och jag hittade det vanligaste syrebaserade blekmedlet, Väteperoxid. Så jag har provat att blöta en papperstuss på en gammal hitte-skalle av älgko, med ovan nämnda "Vanish", så får man se vad som händer
Publicerat Juni 14, 201312 yr Fan de funkade med Vanish! Har stått o lufttorkat hela dagen och jag har köpt Loctite superglue så nu ska det limmas lite käke och tänder, så kommer de lite bilder sen
Publicerat Juni 16, 201312 yr Sköt min första gris för några veckor sedan en galt men inga stora betar att skryta med direkt. Men det hade vart kul att spara hela skallen av första grisen. Ligger nu fryst och funderar på att ta fram och börja låta den koka skrapa koka skrapa eventuellt blåsa av med högtryckstvätt torka och slutligen pensla med väteperoxid x antal gånger. Min första bocktrofé gjorde jag samma sak med och den blev mycket bra för att vara min första. Vad tänka på med kok av hel skalle av vildsvin?