Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varför är vissa djur mer värda än andra?

Featured Replies

Publicerat

Jag tycker diskutionen blev rätt intressant i en annan tråd så jag tänkte vi kunde fortsätta här.

Varför är vissa djur mer värda än andra?

Tex är det lagstadgat med eftersökshund på plats inom 2 timmar efter skott på klövvilt, men inte på övrigt pälsvilt förutom Björn,varg,lo och järv.

Vidare så behövs bara apportör på matfågel men inte i övrigt!? Varför? Lider en skammad kråka mindre än en and?

Jag tror att OM man nu skulle vara tvungen att ha en tillgänglig hund på plats, apportör eller eftersökshund på samtligt vilt så skulle det höja statusen på dessa vilt samt så skulle nog jägarkåren framstå som mer ansvarstagande och seriös.

Skuller fler bryta en jakt för ett tex eftersök på en räv så skulle det inte bli så många sketeskjutna dito.

MVH Roggman66

• Svar 103
  • Visningar 13,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Bra fundering Roggman,som vanligt är det lätt att bli fartblind i det mesta här i livet.

Publicerat

Mycket bra inlägg Roggman, intressant vinkling.

Micke

Publicerat
  • Författare

I förlängningen så skulle det ju också öka behövet av bra hundar vilket då skulle vara ett gott incitament till kennlar att enbart då avla på goda jakthundar.

Vem vet? Jag tycker nog ändå att det måste till en attitydförändring.

De sista åren har jag varit gäst i en det lag etc och då sett en hel del som gör en beklämd och förskräckt.

När man enbart jagar i det egna laget blir man nog rätt lätt hemmablind och anammar då det lagets normer och etiska riktlinjer.

I många fall ses framför allt räven som ohyra, men har man jagat med folk som jagat räven för pälsens skull (då främst äldre jägare) så ser man en milsvid skillnad på jaktetik.

RÄVEN HAR ETT VÄRDE!!!!!!! Som rekreationsvilt, spännande jakter i alla dess former.

MVH Roggman66

Publicerat

Att räven ses som ohyra är väll att ta i.

Den konkurerar med jägaren om bytesdjur/ matdjur och att räven tar mycket hare och killingar vet alla.

Själv jagar jag räv med stort nöje, skäms inte för att skjuta många rävar heller. Trots att jag får höra :  ska du ha dö på alla rävar.  ???

Jag blir istället förbannad på de jaktlag som släpper en räv istället, för att få skjuta ett rådjur.

Det är 100gånger lättare att skjuta rådjur en räv.............................................................................

..................

Men i övrigt håller jag med dig Roggan om att man borde leta upp allt påskjutet vilt.

Publicerat

Självklart så ska man visa alla djur samma respekt. har själv alltid gjort regelrätta eftersök när jag skjutit på räv som gått undan.

Men däremot så anseer jag det som bra viltvård att skjuta räv och även mink, mård och grävling.

Men det betyder inte att man inte kan visa viltet respekt! skjuter jag en stor fin vinterräv så tar jag självklart tillvara på skinnet precis som jag tar tillvara på allt ätbart på "Matvilt"

Jag skjuter dom flesta rävar jag kommer åt, skjuter en stor del av alla matvilt jag kommer åt, räven tar alla matvilt den kommer åt.

Jag ser inte räven som ohyra men ändå så kan jag känna mig lite stolt när jag skjutit en ur viltvårdsynpunkt.

Publicerat

Intressant frågeställning, som jag tyvärr inte har ngt klart svar på. Finns ju många andra exempel. Hur kan t ex vissa anse att det är ok med en hund som "nyper till" vildsvin för att få ut dem ur sen såt?  Är det lika ok, om hunden nyper till en rådjurskidde eller älgkalv?

Det tråkiga är att om man upprepar ett sådant påstående tillräckligt många gånger, så blir det en sanning.. :(

Publicerat

En bild säger mer än tusen ord sägs det(vilket vi redan har diskuterat ;) )

Den här bilder på en fullhårig vinterräv som Mårs här på forumet skjutit säger egentligen allt om detta ädla villebråd. (är min bakgrundsbild på jobbdatorn)

Att saklöst skjuta sommarrävar i augusti äcklar mig när dom sedan slängs i närmaste dike,speciellt om man hävdar att det görs i viltvårdens syfte.

Detta praktexemplar till räv ger däremot inte bara ett vackert skinn utan viltvårdsinsatsen får man på köpet, effekten av att plocka bort sådana här stora och erfarna individer ur viltvårdssynpunkt står inte i proportion till att skjuta ungrävar på sorkjakt i aug.

/Micke

post-240-1193740126_thumb.jpg

Publicerat
skjuter jag en stor fin vinterräv så tar jag självklart tillvara på skinnet precis som jag tar tillvara på allt ätbart på "Matvilt"

Vad gör ni med rävskinnen då?

Har för länge sedan slutat ta vara på skinn, vet inte vad jag ska göra av dom. ???

Publicerat
Vad gör ni med rävskinnen då?

Har för länge sedan slutat ta vara på skinn, vet inte vad jag ska göra av dom. ???

så många skinn har det inte blivit ;) jag har bara ett rävskinn och några mårdskinn som det är nu!

skulle jag få en bunt så skulle jag nog sälja dom.

Publicerat
så många skinn har det inte blivit ;) jag har bara ett rävskinn och några mårdskinn som det är nu!

skulle jag få en bunt så skulle jag nog sälja dom.

Senast jag sålde några fick jag nästan lägga till pengar om man räknar resan.

Publicerat

Här är alla djur lika mycket värda och som jag skrivit tidigare, så tar vi vara på skinn från det mesta (skabbrävar undantaget) Kokar även skallar på de flesta nedlagda bytena (fågel undantaget).

En del skinn säljs och en del behålls och en del räv, grävling och bäverskinn pryder bla trappuppgången här hemma i hallen  :)

Aldrig någonsin att inte eftersöks görs om det behövs. Oavsett djurslag!

Publicerat

Så ni menar att ni flår även grävlingar? ???

Att man sparar ett grävlingskinn kan jag väl förstå, men vad gör ni med resten? ???

Publicerat

Nu ska vi inte dra det här till ytligheterna (ska man leta malköt uppe på skallen me ???)

Var och en ansvarar för va de gör med sina vilt, tex man kan äta kråka men det gör inte jag !  :P

En fin päls kan bli försörd av kulhål, vaför skjöt man räven för viltvården eller skinnet.  ???

Publicerat
Så ni menar att ni flår även grävlingar? ???

Att man sparar ett grävlingskinn kan jag väl förstå, men vad gör ni med resten? ???

Vi flår även grävlingsskinn och tar rätt på dem. Varför skulle vi inte det??

Som jag skrivit tidigare: Predatorkroppar blir åtelmaterial.

Det är ju inte så köttet på skallarna kokas lös för att ätas, utan vi tar tillvara på själva skallarna...

Kråka jagas inte och det finns väl ingen som äter kråka vad jag vet.

Man kan mycket väl kombinera viltvård med att ta tillvara skinnen. Varför skulle man inte kunna göra det??

Läs inte in mer än jag skriver i mina inlägg tack.

Publicerat
Vi flår även grävlingsskinn och tar rätt på dem. Varför skulle vi inte det??

Som jag skrivit tidigare: Predatorkroppar blir åtelmaterial.

Vad gör ni med grävlingskinnen då? Vad jag vet är det ingen eftefrågan på grävling.

I min del av landet så lägger vi aldrig räv och grävlingkroppar på åteln. Vill inte riskera att sprida trikiner till vildsvinen.

Publicerat

En del skinn har vi sålt och en del har vi kvar. Här uppe är det bara räven, kråkor och skator som går på åteln. 

Publicerat
En del skinn har vi sålt och en del har vi kvar. Här uppe är det bara räven, kråkor och skator som går på åteln. 

Vem köper grävlingskinn då? Och vad får du? Beredda?

Eftersom jag skjuter ett 30-tal varje år så vore det roligt att veta.

Publicerat

Jaa du, det är lite olika privatpersoner som köper både räv, grävling och bäverskinn. Givetvis är skinnen beredda och prislappen ligger på runt 800-1000:-/ styck, beroende lite på storlek och annat.

Publicerat

de här med djur olika värde! bestäms även av våra styrande!.. ta tex eftersök på en trafik skada!.. är det något av de så kallade statens vilt så får eftersöksjägarna ersättning!.. men sedan från rådjur å neråt så ut går ingen ersättning!. då ska vi göra de för vi tycker de är kul!. (med "neråt" menar jag då klassningen i vapen klasser å då inte efter värdet på djuret!).

redan där sätts gränserna! och de sänder enligt min mening fel singnaler!. just att alla djur inte har lika värde!.. skjuter jag på något djur så tycker jag det är min skyldighet att finna det om jag skulle skadeskjuta!..

MVh

Publicerat
Jaa du, det är lite olika privatpersoner som köper både räv, grävling och bäverskinn. Givetvis är skinnen beredda och prislappen ligger på runt 800-1000:-/ styck, beroende lite på storlek och annat.

Jag och farsan har sålt bla på marknader både mård och rävskinn och aldrig fått mer än 300.

Publicerat
prislappen ligger på runt 800-1000:-/ styck, beroende lite på storlek och annat.

Inte för grävlingskinnen väl?

Publicerat

Nu är jag inte säker men det kan jag inte tänka mig alls! eventuellt för bäverskinn men sist farsan fångade en räv så sålde vi skinnet och då fick vi 300.

Publicerat

vad är viltvård ??? ??? ???,skjuta en räv ??? :-

nån som läste forskningen om grävling??var att den var i stor fara för den jagas i så stor omfattning plus den är vårat vanligaste vilt efter vägarna..bra att du tar upp det rogga,,

1 för hunden är som 10 med studsarn och det grundar min åsikter,inte antalet utan upplevelsen ;)

Publicerat
vad är viltvård ??? ??? ???,skjuta en räv ??? :-

Ja?  jag tror att en korrekt avskjutning av räv gynnar många vilt inkl räv.