Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varför är vissa djur mer värda än andra?

Featured Replies

Publicerat
1 för hunden är som 10 med studsarn och det grundar min åsikter,inte antalet utan upplevelsen ;)

För många är det samma upplevelse att skjuta med studsarn efter en svår ansmygning.

• Svar 103
  • Visningar 13,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
vad är viltvård ??? ??? ???,skjuta en räv ??? :-

Förklara varför det inte skulle va det  ???, om man vill småviltets och fälthönsens bästa.

Publicerat
För många är det samma upplevelse att skjuta med studsarn efter en svår ansmygning.

säkert,jag har testat,men just rävvalpar har jag dock inte haft riktigt den känslan med dock!

så viltvård är gynna andra djur genom skjuta ett annant,intressant då måste juh det vara viltvård att skjuta dom på näringstoppen typ varg/björn/lo och handjur som stångar/biter ihjäl ungar i samma art ???

utveckla gärna

Publicerat

Men även rävens bästa? vafan vi jägare gör ju avskjutning av alla viltslag?

Publicerat

Klasse!

förstår precis hur du menar med rävvalpar. men det är väl ingen skillnad att skjuta en orrkyckling eller en ungkråka?

viltvård är inte att skjuta en viltart för att gynna alla andra. det handlar om mkt mer än det!

Men för att hålla sig till avskjutning så mår andra viltarter bra av att hålla nere predatorerna! det är väl ren fakta?

Avskjutning gör vi ju på alla viltarter eller hur? hur många fågeljägare tror du skjuter mer räv en höst än vad dom skjuter fågel?

Så du tror aldrig en vuxen hanräv bitit ihjäl en rävunge? precis som en älgoxe kan stånga ihjäl en kalv?

Jag anseer självklart att det är en del av viltvården att hålla nere predatorer.

Mvh

Publicerat
så viltvård är gynna andra djur genom skjuta ett annat , intressant då måste ju det vara viltvård att skjuta dom på näringstoppen typ varg/björn/lo och handjur som stångar/biter ihjäl ungar i samma art ???

utveckla gärna

Ja visst om du börjar ifrån toppen så.!

Men sen om det gynnar alla djur att du skjuter tex varg vet jag inte men rävar, älgar och rådjur blir nog så tacksamma.!  ;)

Publicerat

mja inte så jag tänker,kul å höra andra funderingar bara,skjuta rävvalpar äre bra att man inte stödjer iaf ;) viltvård för mig är att vara grön om händerna leva som thomas di-leva ;):D

Publicerat

jag lever inte som dileva :) men jag har en likadan klänning ;)

Seriöst så handlar det absolut inte bara om att skjuta räv det här med viltvård! kan skjuta alla rävar men om rådjuren inte har någon mat så kommer dom dö iaf!

Publicerat
viltvård för mig är att vara grön om händerna leva som thomas di-leva ;):D

:D jag fatta att nåt va galet  ;D

Publicerat

hellre massor me diverse småvilt än en helvetes massa räv.. kan ja då tycka

Publicerat

Välkommen in.

Publicerat
:D jag fatta att nåt va galet  ;D

hahahahaha good one!

tack ska du ha!

Publicerat

då kan vi byta

Publicerat
då kan vi byta

joo gärna de! kan bara inte begripa varför du tänder på rävar?

Publicerat

haha då komer jag å terriern så kommer du förstå mig,och får du jaga med en riktig rävhund är du fast!

Publicerat

jo de kan ja tänka mej är jävligt kul helt klart

Publicerat
men det kan jag inte tänka mig alls! eventuellt för bäverskinn men sist farsan fångade en räv så sålde vi skinnet och då fick vi 300.

Vad du kan tänka dig och vad som är sant är visst två skilda saker i det här fallet  8)

Övervägande del av de beredda skinn som säljs är till privatpersoner, som kontaktat oss. Vi annonserar inte, åker inte på marknader etc.

De som verkligen vill köpa skinnen tycker inte att priset är något att orda om. De inser att det ligger en del timmar, arbete och pengar bakom varje skinn..

Publicerat

Och på en marknad så säljer man inte till privatpersoner?

Nej hörrudu om du har hittat en människa som betalar 1000:- för ett grävlingsskinn så har du haft en J*vla tur!

Publicerat
beredda

Hur tror du vi säljer våra skinn då? nyflådda? köttiga?

Publicerat
nån som läste forskningen om grävling??var att den var i stor fara för den jagas i så stor omfattning

Du måste skoja ???

Många som jagar grävling?

Publicerat
Hur tror du vi säljer våra skinn då? nyflådda? köttiga?

Många tanar ju bara skinnen..

Publicerat

till försäljning? okej då!

Publicerat

Bara att konstatera att priserna uppenbarligen skiljer beroende på hur man säljer skinnen.

300:- som ni säljer era skinn för, täcker inte ens beredning etc. för våra skinn så jag måste ju fråga hur ni bereder era skinn, då ni kan sälja dem så billigt  ???

Publicerat

De flesta säljer väl sina skinn oberredda, men tanade, skrapade och torkade.

Senast jag brydde mig om att flå en räv fick jag 75kr.

Vet inte hur man lyckas få ut upp mot 1000kr för ett grävlingskinn? Har en kompis som är konservator, han brukar få 300-350kr för beredda grävlingskinn och då säljs dom ändå på en turistshop.

Publicerat
De flesta säljer väl sina skinn oberredda, men tanade, skrapade och torkade.

Senast jag brydde mig om att flå en räv fick jag 75kr.

Vet inte hur man lyckas få ut upp mot 1000kr för ett grävlingskinn? Har en kompis som är konservator, han brukar få 300-350kr för beredda grävlingskinn och då säljs dom ändå på en turistshop.

Att man inte får mycket för råskinn och tanade skinn är ju inte så konstigt egentligen.

Ja, du.. Folk ringer, vi säger ett pris och de tycker det är helt ok  ;)

De som köper skinnen är inte jägare och ser annat värde på viltskinn än vad de flesta jägare gör uppenbarligen.