Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilket förbund tillhör ni ?

Featured Replies

Publicerat

Nu går det inte att jämföra JRF med samerna av hyfsat lätt insedda skäl...

Men vi får väl se, känns som det är fel tråd för detta.

Mvh!

• Svar 109
  • Visningar 12,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• De kommer att svänga i just den frågan lagom i tid för att äska anslag från staten. Så länge de kör spåret med nolltollerans riskerar de att losa 6 mille eller vad det var och det tvivlar jag på att d

• Du får ursäkta, men det är ännu inte ett krav att vilja ha varg för att få statliga stöd och det var min paralell. Men det har andra upplevt negativa sidor att offentligt säga det en majoritet av jäga

• Amen. Glöm inte heller bort att SJF har gått emot att man skall få ha 4 plugg i hagelpumpar och att man inte skall få skjuta knipa med .22LR, "för att den jakten saknar tradition i Sverige". Anled

Publicerat

Nu går det inte att jämföra JRF med samerna av hyfsat lätt insedda skäl...

Men vi får väl se, känns som det är fel tråd för detta.

Mvh!

Du får ursäkta, men det är ännu inte ett krav att vilja ha varg för att få statliga stöd och det var min paralell. Men det har andra upplevt negativa sidor att offentligt säga det en majoritet av jägarna i varglänen tycker, däri är vi överens.

Och det här med förbund är för mig inte prestige då jag sedan barndom hört till JRF och då hade dom 7000 medlemmar. Jag har f.ö flera goda vänner som är såväl sossar som SJFare också :wink:

Har vari dubbelmedlem i 15 år men gick ur SJF för 6-7 år sedan och har ännu inte funnit tillräcklig anledning att återinträda via 600 spänn.

Publicerat

Om jag får sticka in med en fråga om ämnet.

Hur kommer det sig från första början att det finns två förbund? Är det så enkelt som att den ena stödjer allmogejakt och den andra slottsjakt?

Så är det säkert inte nu, men själva starten.

Publicerat

SBJF

Publicerat

Om jag får sticka in med en fråga om ämnet.

Hur kommer det sig från första början att det finns två förbund? Är det så enkelt som att den ena stödjer allmogejakt och den andra slottsjakt?

Så är det säkert inte nu, men själva starten.

Om detta finns det gott om fördomar... och en del korn av sanning, historiskt sett. Det fanns ett antal regionala jaktföreningar innan SJF bildades som federation 1830. Initiativet togs av inflytelserika personer i Jaktsällskapet i Stockholm, som i samma veva grundade Naturhistoriska Riksmuseet. Där med finns det ända från början uttalat i stadgarna att SJF samtidigt ska verka för att bevara och utveckla den traditionella svenska jakten, och bistå forskningen och staten med information om förändringar i naturen (samt kompetens om jakt och jaktformer). Redan 1830 diskuterade man alltså den typ av "early warning system" för miljöförändringar som man än idag inte riktigt fått till på många håll i Europa. Vilket var riktigt framsynt, i mina ögon. Det har alltså funnits en koppling mellan SJF och myndigheterna ända från starten, och därmed också ett gott klimat för att kunna påverka förutsättningarna för jakten.

Under 1800-talet brottades SJF med en överklasstämpel, i och med kopplingarna till dem som tagit initiativet. Vid sekelskiftet reformerades hela organisationen, och fick en betydligt mer folklig förankring i allmogejakten över hela Sverige.

JRF och Landsbygdens jägare slogs samman till ett förbund på fyrtiotalet, och har väl alltid jobbat litet annorlunda. De arbetar uttalat för att "motverka byråkrati och tjänstemannastyrt maktmissbruk". Det är förstås inget som SJF heller ställer upp på, men det är inte heller så att vi förutsätter att det är särskilt vanligt eller accepteras på myndigheterna.

Idag jobbar vi fortfarande delvis på olika sätt, men att den ena organisationen mer skulle företräda allmogejakten tycker i alla fall inte jag stämmer. Men det kommer med säkerhet några kommentarer som inte håller med ;-)...

Publicerat

Om detta finns det gott om fördomar... och en del korn av sanning, historiskt sett. Det fanns ett antal regionala jaktföreningar innan SJF bildades som federation 1830. Initiativet togs av inflytelserika personer i Jaktsällskapet i Stockholm, som i samma veva grundade Naturhistoriska Riksmuseet. Där med finns det ända från början uttalat i stadgarna att SJF samtidigt ska verka för att bevara och utveckla den traditionella svenska jakten, och bistå forskningen och staten med information om förändringar i naturen (samt kompetens om jakt och jaktformer). Redan 1830 diskuterade man alltså den typ av "early warning system" för miljöförändringar som man än idag inte riktigt fått till på många håll i Europa. Vilket var riktigt framsynt, i mina ögon. Det har alltså funnits en koppling mellan SJF och myndigheterna ända från starten, och därmed också ett gott klimat för att kunna påverka förutsättningarna för jakten.

Under 1800-talet brottades SJF med en överklasstämpel, i och med kopplingarna till dem som tagit initiativet. Vid sekelskiftet reformerades hela organisationen, och fick en betydligt mer folklig förankring i allmogejakten över hela Sverige.

JRF och Landsbygdens jägare slogs samman till ett förbund på fyrtiotalet, och har väl alltid jobbat litet annorlunda. De arbetar uttalat för att "motverka byråkrati och tjänstemannastyrt maktmissbruk". Det är förstås inget som SJF heller ställer upp på, men det är inte heller så att vi förutsätter att det är särskilt vanligt eller accepteras på myndigheterna.

Idag jobbar vi fortfarande delvis på olika sätt, men att den ena organisationen mer skulle företräda allmogejakten tycker i alla fall inte jag stämmer. Men det kommer med säkerhet några kommentarer som inte håller med ;-)...

Tack för en utförligt och bra förklaring. Jag har egentligen aldrig haft frågeställningen men började undra nu i och med detta.

Kanske SJF och JRF skulle slå ihop sig och utnyttja det faktum att man arbetar lite olika men mot samma huvudmål.

Det är precis det som sker inom fritidsbåtsvärlden där Svenska Båtunionen, men största sannolikhet, kommer slå ihop sig med Svenska Seglarförbundet.

Det finns säker tusentals med nackdelar, men fördelarna verkar överväga detta. Billigare administration t.ex.

Publicerat
Gammal tråd men har iidag bytt förbund, lämnade Jägareförbundet och gick med i Jägarnas riksförbund istället.

Har du slutat som ordförande i kretsen då också?

Publicerat

Har du slutat som ordförande i kretsen då också?

Ja jag har slutat som ordförande i kretsen. Går ju inte sitta kvar då man inte är medlem längre, sen klarar dom sig betydligt bättre utan mig, det var en del gnäll då jag blev ordförande.

Publicerat

Inget! Har verkligen försökt att förlika mig med deras agendor, för att kunna vara med och påverka, men det mesta inom dagens organisationer ligger så långt från det som är jakt för mig att jag tyvärr inte ser någon större nytta.

- Jakt bedrivs alltid för köttets skull - direkt och indirekt

- Jakten ska bedrivas så att man skapar en biologi i balans som möjliggör jordbruk och skogsproduktion med kvalitet och kvantitet.

- Jakträtten är en del av äganderätten - markägarna måste ta fullt ansvar för jakten, både syfte och genomförande.

Publicerat

Inget, alldeles ny så har inte hunnit kolla över det. Försäkringsmässigt har man ju allt man behöver via hemförsäkringen...

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2