Publicerat Juli 26, 200520 yr Efter många års medlemsskap i Jägareförbundet så beslöt jag mig för att ansluta mig till skaran Herrellösa jaktvildar. Men tanken har slagit mig om jag skulle bli medlem igen eller låta bli. Ni får gärna komma med lite ideer på varför man skall bli medlem i Jägareförbundet igen.
Publicerat Juli 28, 200520 yr Jörgen Wanman Det kan vara för att att Jägareförbundet har gått emot att man skall få jaktlicens på 12,7 Remington eller 8X58RD, eller för att ankor och fasanor skall få jagas med kaliber .22lr. Det var också de som stoppade grövre kalibrar än 12 vid jakt, och de har inte varit särskiljt positiva till luftvapen som jaktvapen. Kanske dags för ett namnbyte? Vad sägs om Svenska Jägareförbudet? MVH Håkan
Publicerat Augusti 2, 200520 yr Ingendera. Jag har varit med i Sv Jägareförbudet (Bra stavning, Håkan!) men slutat betala avgiften. Håkan har angett några bra skäl att inte vara med. > > > Pete
Publicerat Augusti 2, 200520 yr jag är med i bådadera sen ett litet tag, men funderar på att lämnga sv jägareförbundet...jägarnas riksförbund är väl fristående och jag tycker att jägareförbundet styrs till en viss del statligt med alla de pengar de får så känns det som om staten har en hållhake på dem...
Publicerat Augusti 2, 200520 yr Inte något sedan många år tillbaka... Har inte riktigt samma uppfattning om hur saker och ting borde fungera. Vad man borde lägga pengar på och inte. Exempelvis hur man marknadsför jakt till yngre generationer osv osv.
Publicerat Augusti 11, 200520 yr Inget, skiter fullkomligt i förbund, fackföreningar etc, då jag anser att det sitter en form av elit i varje sådan styrelse som skor sig på medlemmarna.
Publicerat Augusti 11, 200520 yr såg något trevligt i sista svenskjakt då jägareförbundet hade ställt sig bakom den lantbrukare som skjutit varg i dals ed om jag inte minns fel, detta måste ses som ett steg i rätt riktning..
Publicerat Oktober 12, 200520 yr Vad är det för skillnad på riksjägarna och jägareförbundet egentligen? Har inte båda samma mål? nåväl. Bara man är med nånstans. Jag är med i jägareförbundet för att de är störst.
Publicerat Oktober 13, 200520 yr Inget, skiter fullkomligt i förbund, fackföreningar etc, då jag anser att det sitter en form av elit i varje sådan styrelse som skor sig på medlemmarna. Jag håller till stor del med men jag är med i Jägareförbundet ändå. Borde dock gå på fler möten och röra om i grytan. Jag har dock inte engagerat mig sedan jag satt i kretsens jaktskyttekommite för några år sedan. Försökte febrilt få ut jägarna till skjutbanorna men jag/vi misslyckades...igen :-
Publicerat Oktober 18, 200520 yr Gick med i Jägareförbundet i samband med vargdebatten då deras rovdjurspolicy stämmer väl med min egen inställning typ.. Sen är SJF det enda seriösa förbundet värt att räkna med som öht kan uträtta ngt. Sen finns en hel del skit utan tvekan som retar mej som f-n men tja jag ser dessvärre inget alternativ. Sen finns det ett antal eldsjälar inom förbundet som på allvar jobbar häcken av sig för vår jakts skull och tja jag tänker som HerrBerg, det är deras löner jag betalar.. Sen finns en massa löjligt gnäll gentemot förbundet. Tex fick de massor med skit för att de föreslog blyförbudet i våtmark.. : Vore kul att vikariera som Generalsekreterare ett tag, vore härligt att sparka en och annan idiot som bara åker räckmacka och för många många år sedan glömt vem som betalar lönen och varför.. Mvh!
Publicerat Oktober 29, 200520 yr Detta kan vi tacka jägareförbundet för. 1. Blyförbudet. 2. Att inte anka och fasan är nedklassade till klass 4. 3. Att kalibrar grövre än 12 är förbjudna för jakt. 4. Att studsare får ha minimum 45 CM pipa, fast jägareförbundet slogs för 55 cm. 5. Att det är i stort sett omöjligt att få licens på revolver för eftersök, även för proffisionella jägare. 6. Förbud på ljuddämpare för jakt. 7. Att slugs endast är godkänt på vissa viltarter och inte rådjur exempelvis. Detta har Sv. Jägareförbundet misslyckats med. 1. Förbud på slugs 2. Förbud på halvautomatiska studsare för jakt. Bara så ni kommer ihåg varför ni betaler medlemsavgift. Jag är själv medlem även om det inte är självklart ............. MVH Håkan
Publicerat Oktober 30, 200520 yr SJF utan tidning! Som tidigare nämnts så spar jag in avg på foderinköp. Men jag vill inte va med o hjälpa till med massa FÖRBUD så nu e ja fundersam om man skulle gå ur ??? Måste engagera mig lite mer o se vad de egentligen gör >
Publicerat November 5, 200520 yr Pga en rejäl tvist jag hade med Jägarförbundet och deras kollektiva försäkring där inte jag fick någon ersättning för en brusten bicepssena så valde jag utträde ur Jägarförbundet. Villkoren i försäkringen är skrivna så luddigt att tolkningen gjordes i egen favör. Funderar nu på att dra det vidare. Skrev ett tidigare inlägg om vad det handlade om och vad som omfattas av förberedelser inför jakt. Tråkigt att 250000 medlemmar inte vet att försäkringen inte gäller fullt ut. Dom blev i alla fall av med en medlem. Har prenumeration av Jaktmarker och Fiskevatten och genom den försäkringen är jag skyddad även vid fiske. Ett gott råd till alla Se till att ha en separat olycksfallsförsäkring, vilket inte jag hade vid detta tillfälle. Mvh Pelle
Publicerat November 16, 200520 yr Svenska jägareförbundet. Får mycket intressant läsning av medlemstidningen. Är man osäker på jakt tider så står det på sista sidan.